handdator

Visa fullständig version : Dax att prova något nytt :-)


NicEd
2011-08-19, 12:12
Hej,

Äntligen står Grekland på semesterplanerna igen. Har varit på Rhodos, Symi, Tilos, Kreta och Cypern tidigare och nu ska det bli spännande att upptäcka något nytt. Finns ju hur många öar som helst att besöka :-)

Har bokat flygstolar med Ryan Air från Rygge till Kos den 8/9. 3 nätter i Kos stad är också klara men sedan står dörren öppen för lite äventyr. Vi vill säkert finna något mysigt och lugnt ställe efter några dagar i staden, där jag förmodar att pulsen stundom är ganska hög. Kalymnos kanske är ett alternativ??

Vore riktigt kul med tips från erfarna besökarna av området :)

//Niclas

Kalimera
2011-08-19, 15:10
Vi vill säkert finna något mysigt och lugnt ställe efter några dagar i staden, där jag förmodar att pulsen stundom är ganska hög. Kalymnos kanske är ett alternativ?? Kalymnos är både fint och trevligt, men kanske inte så lugnt, i alla fall inte i huvudstaden Pothia. Vill ni uppleva något mycket speciellt, och lugn och ro, kan jag rekommendera Kalymnos lilla fina grannö Telendos. Du kan läsa lite om Telendos här (http://www.kalimera.se/oar/dodekan/telendos.html).

NicEd
2011-08-21, 09:42
Tack så mycket för svar :-)
Det tipset verkar helt kanon. Har du även tips på vart man ska bo där? Måste man boka före eller brukar det ordna sig när man kommer?
//Niclas

Kalimera
2011-08-21, 10:27
Det tipset verkar helt kanon. Har du även tips på vart man ska bo där? Måste man boka före eller brukar det ordna sig när man kommer?Jag har bara bott där en gång och då bokade vi inte i förväg. Tror inte att det behövs, men vill du vara på den säkra sidan kan du ringa till Studio Evagelia, där vi bodde. Telefonnummer: +30 6938314182. Vi trivdes förträffligt bra där!

Kolla utsikten från altanen här (http://www.kalimera.se/grekland/sallad/telendos.html).

NicEd
2011-08-23, 09:14
Jag har bara bott där en gång och då bokade vi inte i förväg. Tror inte att det behövs, men vill du vara på den säkra sidan kan du ringa till Studio Evagelia, där vi bodde. Telefonnummer: +30 6938314182. Vi trivdes förträffligt bra där!

Kolla utsikten från altanen här (http://www.kalimera.se/grekland/sallad/telendos.html).

Tack så mycket för tips!! Återkommer när vi testat dom :-)
//Niclas

Kalimera
2011-08-23, 09:46
Återkommer när vi testat dom. Gör det. Trevlig resa! bye_bye

Fysimera
2011-08-23, 11:04
Något helt annorlunda är den lilla vulkaniska ön Nisyros som ligger 1,5 timmars båtresa från Kos. Båtar både från Kos stad och från en mindre stad Kardamena. De flesta åker dit över dagen för att besöka det berömda klostret Panagia Spiliani och kraterområdet mitt på ön och sedan är de tillbaks på Kos på eftermiddagen. Hela ön är som ett geologiskt utomhus museum med olika vulkaniska stenarter och klippor! I byarna är husen vitkalkade med balkånger i granna färger. Vi åkte första gången till Nisyros flera år sen just för dagen men vi kom tillbaks efter en vecka...På ön finns ett nätverk av fina vandringsstigar, det finns sammanlagt fem byar, där man hittar både boende och taverner, även bra fisketaverner. På eftermiddagen när de flesta turister tar båten tillbaks till Kos förblir ön lugn och fridfull. Man sitter på taverner under ett stort fikusträd eller på strandkanten och lyssnar på vågorna. Rekommenderas varmt!

Kalimera
2011-08-24, 09:59
Rekommenderas varmt!Kan bara hålla med!

Ni som ännu inte varit på Nisyros kan läsa om denna bortglömda pärla här (http://www.kalimera.se/oar/dodekan/nissyros.html).

NicEd
2011-08-30, 08:14
Något helt annorlunda är den lilla vulkaniska ön Nisyros som ligger 1,5 timmars båtresa från Kos. Båtar både från Kos stad och från en mindre stad Kardamena. De flesta åker dit över dagen för att besöka det berömda klostret Panagia Spiliani och kraterområdet mitt på ön och sedan är de tillbaks på Kos på eftermiddagen. Hela ön är som ett geologiskt utomhus museum med olika vulkaniska stenarter och klippor! I byarna är husen vitkalkade med balkånger i granna färger. Vi åkte första gången till Nisyros flera år sen just för dagen men vi kom tillbaks efter en vecka...På ön finns ett nätverk av fina vandringsstigar, det finns sammanlagt fem byar, där man hittar både boende och taverner, även bra fisketaverner. På eftermiddagen när de flesta turister tar båten tillbaks till Kos förblir ön lugn och fridfull. Man sitter på taverner under ett stort fikusträd eller på strandkanten och lyssnar på vågorna. Rekommenderas varmt!
Naturligtvis ska vi försöka hinna se den pärlan också om det blir möjligt under de 10 dagar vi ska vistas i trakterna. Annars förmodar jag att det blir fler turer framöver :-)
Tack för alla bra tips!! Bara dryga veckan kvar nu :-)

NicEd
2011-09-05, 12:45
Nu är det nära :-) Planet lämnar Rygge på torsdag. Funderar på om det finns något alternativ till Taxi från flygplatsen till Kos stad? Annars, vet någon vad taxiresan kan kosta nu för tiden?

//Niclas