handdator

Visa fullständig version : Tips på Astypalea


KR
2011-08-16, 23:10
Hej!

Är det någon som har några bra tips om Astypalea.
Vi kommer att bo på Avra Stydios i Pera Gialos.
//
KR

Kalimera
2011-08-19, 15:05
Är det någon som har några bra tips om Astypalea. Vi kommer att bo på Avra Stydios i Pera Gialos.Jag har inga bra tips om ön, den enda jag kan säga är att om jag åker tillbaka till Astypalea ska jag bo på Avra Stydios, det ser mycket trevligt ut. Det finns en restaurang på stranden (nära Avra) som ligger bra till, och serverar god mat. Minns inte vad den heter, men du kan inte missa den.

pawik
2011-08-20, 11:34
Jag har inte bott på Avra studios men de ser ut att ha väldigt fina rum.
Min fru var inne och tittade för några år sedan.

Förutom den restaurang som Kalimera nämner, som ligger nästan rakt under Avra, nere på stranden, vill jag nämna Maistrali. De har en bra restaurang och några studios. Vi brukar bo där. Prova gärna deras "Lamb in lemon sauce". Maistrali ligger i andra änden av byhamnen, bakom hotell Paradisos ca 200 m från Avra.

Att göra. I första hand ha semester:D.
Vi brukar gå till en stenstrand bortom Livadia. Där är en del nudister.
I Livadia kan man passa på att köpa dagens lunch. Vatten, solmogna tomater och lite fetaost. På dessa små stränder finns ingen taverna.

Till Kaminiakia på andra sidan av ön kan man ta sig med badbåt (ibland) eller moped. Nedfarten är (iaf var) rätt vansklig så är ni inte vana mopedförara så skippa denna. På Kaminiakia finns en taverna. Det är inte säkert att den är öppen så man gör säkrast i att ta med mat.

Kastrot som syns vida omkring är värt ett besök.

På Astypalea gör man inget annat än kopplar av. Det är en typisk 50 + ö.

Det är inte så mycket båtar som passerar ön så man gör bäst i att ha marginal för strejk och blåst när man skall därifrån. Är man ute i tid kan man flyga. Ön har förbindelse med Aten och Leros, Kos, Rhodos några ggr/vecka.

/pawik

KR
2011-08-20, 12:00
Tack killar!
Vi rapporterar under resan eller när vi kommer hem.
//
KR

Birger
2011-08-20, 13:16
Vi har bott på Avra. Slår det mesta!

Celbe
2011-08-21, 20:11
Kan bara hålla med Pawik om att på Asty har man semester. Punkt! Och vi gillar den trots att vi inte nått 50+ än :D.

Maistrali har alldeles utmärkt mat, tyckte de hade höjt sig ett par snäpp vid vårt besök denna sommar om man jämför med ett par år sedan. Dessutom har de numera trådlöst wifi så vill man kommunicera med omvärlden görs det med fördel här.

Vi har även tidigare flera gånger ätit på tavernan nere på bystranden, dock inte i år då vi blev lite besvikna när vi var där sist. Men de hade gott om besökare, det såg vi.

Annars finns det även Barbarossa uppe i Chora och den lilla tavernan näst längst till höger om man står med ryggen mot möllorna, som har god mat. Barbarossa hade ändrat lite på sin meny, det gamla stuket kanske inte funkade riktigt. Smakar gott gör det i alla fall fortfarande.

Vad är det som gör Asty så bra då? Jag tycker ön har det som jag är ute efter + att den ligger lite för sig själv. Man får kämpa lite för att komma dit men det är det allt värt. Fast det kan tyvärr vara lite kämpigt att komma därifrån också, det första man bör göra (eller i alla fall bland det första) är att kolla båttiderna. Flyg funkar utmärkt också, vi har kommit dit med Olympic både från Aten och från Rhodos.

Är man ute efter ljuvliga sandstränder blir man dock ganska besviken. Stranden i Livadia (och även i hamnen) är ok, men kanske inte så mycket mer. Men i kombination med allt annat passar det in att stranden är som den är. Hade den sett ut som Banana beach på Skiathos hade det varit för bra. Och det finns utmärkta tavernor också precis ovanför :D!

Vi har de två senaste gångerna bott hos biluthyrarbröderna Vergoulis på Oneiro Studios (eller hotell kallas det numera på hemsidan, möjligtvis p g a de nya sängarna!) med vidunderlig utsikt uppe på toppen. Välskött och trevligt boende.

Celbe

bjorn
2011-08-21, 20:43
Vi bor alltid i Livadia på Anixi Studios,dom slår det mesta när det gäller gästfrihet.
Vi åker dit om några dagar.Som många säger, på Astypalea tar man det lugnt.Men vi är ju 60+are.
bjorn