Logga in

Visa fullständig version : Vad kånkar ni på!!!!

Monica P
2011-08-11, 10:25
-Det upphör aldrig att förvåna mig de mängder av ägodelar som våra kära gästande vänner släpar på, jag menar jättelika resväskor, jättelika ryggsäckar, uppsvullna axelväskor, olika sorters kassar... vad i hela friden finns det i väskorna som är så nödvändigt för en vecka -tio dar i värmen?

Man kunde tro att hemmet har brunnit ner och man måste släpa med sig de få kvarvarande prylar och kläder man äger, likt emigranter utan någon stans att lägga ifrån sig sina kära grejor.

Sent i natt stod jag nere i hamnen och väntade på båten från Pireus, ganska försenad. Mängder av människor och fordon strömade ut, när båten efter upprepade försök lade till. Massor av greker som ska fira "Tis Panaghias" och hälsa på släkten och snygga upp sina sommarhus och så. Att de kommer med stora lådor och paket är inget som förvånar mig längre.

Men vad bär turisterna på, som dignar under dessa enorma ryggsäckar, dessa krakar vars armar synes dragas ut ur axelleden under försöken att bogsera jättelika väskor med för små hjul ut ur trängseln på båten...det ojämna underlaget gör det inte lättare...vad har ni i väskorna, berätta!

Klättrarna har skor och rep och annat, men i smarta höga och smala ryggsäckar. Problemet är att de aldrig tar av sig ryggsäckarna överhuvud taget, så var försiktig om du har en sån framför dig i kön, svänger han får du hela ryggsäcken emot dig.

Men snälla vanliga turist Kalle och Pekka och ni andra, skona er själva och packa lätt!

På våra bussar staplas väskorna upp i mittgångarna och hindrar framkomligheten. Taxichaffisarna är måttligt lyckliga över att lyfta jättekoffertar...Hotellfoajéerna belamras, flygplatspersonalen är utsliten...

Jag tror att vi alla har kommit hem från någon resa och packar upp helt oanvända kläder och grejor.-Vi säger till oss själva att nästa gång...

Men förall del, jag ska inte ha åsikter om fenomenet, jag tycker bara synd om folk som är så låsta till sina vanor att de inte kan klara sig utan detta och detta och detta för några få semesterdagar!

mouche
2011-08-11, 10:43
Takk for et herlig innlegg!

Leste opp ditt innlegg for min kone som akkurat nå står og pakker kofferten siden vi reiser til Kreta i ettermiddag. Må jeg si noe mere?_B-anana

Eva L
2011-08-11, 10:50
De kanske har klätterutrustning i ryggsäcken. Käner annars inte igen din beskrivning tycker att de flesta som ö-luffar runt reser med så minimal packning som möjligt. Känner flera som gjort det till en sport att resa lätt.

Eva

Gita
2011-08-11, 11:08
Jag har också kånkat på en massa, men blir klokare, nej duktigare, för varje år!

Jag har haft med mig så mycket strunt - mest kläder - som har fått åka med hem igen, oanvänt. Men jag lär mig! Det som inte behövs i Grekland på sommaren är garanterat = jeans, collegetröja, långbyxor, strumpor, gympaskor, hårtork, tunga böcker, diskmedel, schampoo etc

Det som får följa med nu är bra sandaler, badskor, två bikinin, shorts, kjol och några lätta toppar. Tvättlina, galltvål, sarong, pocketböcker. Mediciner!

På plats kan man köpa diskmedel, schampoo, tvålar, diskborste etc.

Svärmor tar tom med sig strykjärn! De är två personer, de åker en vecka och har två stora väskor, totalt över 30kg... många kjolar och blusar och skor, skärp och bijouterier, nytt för var dag. Men hon tycker det är roligt, dock bär hon inga väskor, hon får inte det pga sin hälsa... ;)

Eva L
2011-08-11, 11:25
Jag har också kånkat på en massa, men blir klokare, nej duktigare, för varje år!

Svärmor tar tom med sig strykjärn! De är två personer, de åker en vecka och har två stora väskor, totalt över 30kg... många kjolar och blusar och skor, skärp och bijouterier, nytt för var dag. Men hon tycker det är roligt, dock bär hon inga väskor, hon får inte det pga sin hälsa... ;)

Låter härligt med din svärmor. Trevligt att få vara finklädd och lite kokett även som gammal. Jag känner också äldre personer som reser och gärna vill äta middag i en välstruken och fin blus.

I övrigt säger jag som du köksatrialjerna går att köpa på plats men shampo av den kvalité jag använder kan vara svårt att hitta på en liten grekisk ö så det får allt följa med.

Eva

Arne
2011-08-11, 11:40
Vi brukar briljera med lätt packning vid resorna till övärlden. Normalt sett tvenne ryggor a 8 kilo stycket för en fyraveckorsresa.

Nu hava vi emellertid ett dilemma inför decemberresan till Kreta/Paleochora. Som det nu gestaltar sig nödgas vi nog inhandla en rekorderlig koffert för att rymma allt bråte. Skam och nesa att komma dragandes med en förhatlig pastellfärgad koffert på hjul....

Ja, vi har ännu ej bestämt oss, men det lutar åt inköp av rysansvärd koffert. Det totala nederlaget!!!

Dilemmat är ju att vi skola medbringa viktualier för jul- och nyårsfirandet. Grekland till trots vill vi ju ändock ha med oss burkar med inlagd sill, senap, en liten julskinka samt goda tillbehör. Så har vi ju därtill en del gåvor till vännerna på Kreta. Yannas staffli icke att förglömma.

Arne

Riitta
2011-08-11, 13:46
Monica, jag har tagit fram min minsta resväska och bestämt att jag tar bara med det som får plats där:D

Riittabye_bye

Lissi
2011-08-11, 13:52
Dilemmat är ju att vi skola medbringa viktualier för jul- och nyårsfirandet. Grekland till trots vill vi ju ändock ha med oss burkar med inlagd sill, senap, en liten julskinka samt goda tillbehör. Så har vi ju därtill en del gåvor till vännerna på Kreta. Yannas staffli icke att förglömma.

Arne

Men ni må väl vara förlåtna så lätt som ni alltid packar annars!
Vi hade ju också för första gången på flera år ett incheckat bagage i påskas då vi hade påsksill med till Nikoleta. Den hade i o f rymts i handbagaget men man får ju inte ha det där..
Jag har också verkligen förundrat mig över hur mycket många charterresenärer tar med sig....
Nästa vecka lämnar jag även resehårtorken hemma. Håret må se ut som det vill efter tvätt! Vi har bara handbagage men det rymmer ändå flera ombyten, extra skor, böcker, korsord badlakan, badkläder samt miniförpackning av favoritschampo och krämer. Numer använder vi ALLA plagg vi packar ner. Det är faktiskt JÄTTESKÖNT att inte ha så mycket med.

Men jag säger som Monica. Vad har ni med er ni som har flera resväskor på 2 man....?

Lissi

nilam
2011-08-11, 14:06
Kånkar gör jag inte...jag rullar mina blanka, snygga väskor ;) I år var det rekord i väskvikt tror jag...38 kg på 2 pers :eek: Men inget onödigt nerpackat enligt mig :rolleyes: Jag vill ha med olika klänningar till kvällarna med matchande skor...alltså ca 10 klänningar (2 enklare för dagsbruk), 5 par sandaletter, 1 bikini, 1 strandtunika, sarong, någon kjol och några linnen. Det som väger tungt är hårprodukter, necessären, hårfön, plattång, 10 pocketböcker. Jag vill inte lägga tid på semestern att handla hår/hudvårdsprodukter...och kanske inte ens hitta bra grejer, så det får åka med hemifrån. Resevattenkokare åker jag inte utan heller! I april struntade jag i att ta med den och det fanns vare sig vattenkokare eller kaffebryggare på hotellet. Eftersom det bara fanns en enorm gryta och världens sämsta platta så fick vi sätta på kaffevatten innan vi gick ut och handlade bröd och det var ändå inte varmt när vi kom tillbaka:eek:
Undrar hur jag ska klara vikten nästa resa som är okt/nov...då måste jag ju ha med långbyxor och tjocktröjor också???:D :cool:

Men tur att vi alla är olika Ang_elx

Malin

Eva L
2011-08-11, 14:14
Jag har också en snygg blank, grå ganska stor lättviktsväska som var med på den senaste resan till Thailand så inte behöver ni inhandla en pastellfärgad sak Arne.

Eva

Gita
2011-08-11, 14:24
Tips på om man vill/måste ha sina egna hårprodukter, kroppslotion eller dylikt - på Clas Ohlson (eller kanske var det Jula) fanns förra året en liten necessär med flera småflaskor på 50ml som man kunde fylla på med egna produkter. Mycket bra, täta flaskor.

Annars så brukar jag samla ihop små testförpackningar av nattkräm etc och ta med mig på resan, sparar mycket plats och vikt!

Har ni förresten kollat hur mycket era resväskor väger? Otroligt mycket, kom jag på, och nu satsar vi på en väska för att spara in ca 5-6 kilo!

Eva L
2011-08-11, 14:26
Min väger nästan ingenting. En gammal pastellfärgad som står i förrådet av någon anledning väger däremot massor.

Eva

Gita
2011-08-11, 14:28
Vad har du för väska, Eva? Våra väger mycket, men de har hjul.

Skall man satsa på en lättviktsväska, månntro? Men vad kan en sådan väga?

Eva L
2011-08-11, 14:30
Jag ska kolla vad det är för märke när jag kommer hem ikväll. Tror att den väger runt 2-3 kg och den har lätta hjul. Mellanprisnivå om jag minns rätt. Varken dyr eller billig.

Däremot gjorde jag något konstigt med koden så den gick inte att öppna när vi landade men polisen på Arlanda öppnade den snällt åt mig. Han hade ingen specialnyckel med lyste med en lampa på kodlåset och inom en minut hade han öppnat den.

Eva

Lissi
2011-08-11, 15:20
Undrar hur jag ska klara vikten nästa resa som är okt/nov...då måste jag ju ha med långbyxor och tjocktröjor också???:D :cool:

Men tur att vi alla är olika Ang_elx

Malin
Ja jisses! Visst är det härligt att det är så!
Inte ens på nyårsresorna till olika städer i Europa har vi mer än handbagage...Fast det är klart, mer än tre ombyten har vi inte med då;)

Lissi

nilam
2011-08-11, 15:36
Ja jisses! Visst är det härligt att det är så!
Inte ens på nyårsresorna till olika städer i Europa har vi mer än handbagage...Fast det är klart, mer än tre ombyten har vi inte med då;)

Lissi

Men det här var ju en 2 veckorsresa...och jag hade klarat mig i 1-2 veckor till eftersom jag bara använde några klänningar 1 gång. :) Fast jag tvättade faktiskt en gång också :D När jag är borta 1 vecka blir det inte lika många ombyten...
Kabinväska brukar jag med nöd och näppe klara mig med på mina weekendresor :eek::)

Att hälla över i småflaskor funkar på korta resor men inte på 2 veckor...vi hade slut på en hel duschkräm, lotion, schampo faktiskt. Det räcker ju inte till så mycket mer än till 28 duschar. (2 pers i 14 dagar)

Malin

Gita
2011-08-11, 15:52
På två veckor går det åt en del, då hjälper inte småflaskor! Men på en veckoresa är de små flaskorna toppen, kan spara en hel del på vikt då...

i_love_crete
2011-08-11, 16:03
Jag har en rosa resväska (modell stor) I den ligger kläder som ska täcka 14 dagar. En ny "outfit" till varje kväll. Skor är dock lite mer sparsamt. Några flip flops samt ett par platåskor. Jag fullkomligt älskar bikinis så det har jag med mig ett tiotal som jag varierar mig med. :rolleyes: Sen måste ju givetvis skönhets produkter me..cremer, parfym osv. :D

Carina
2011-08-11, 16:21
Kläder som passar ihop, så man kan varierar sig, brukar använda allt, vet numer hur mycket man behöver packa för en alt två veckor. Gillar att byta om till kvällen.
Tvåveckorsturen brukar jag ha tre dagslinnen som jag tvättar efterhand och två par shorts. Eftersom vi åker till Lesvos och Molivos nu så är det ingen idé att ha skor med klack med. Endast sköna sandaler som man kan klättra i branta gränder och trappor.
I övrigt är det är batteriladdare, böcker, solcremer,lotioner,badskor och hårtork som väger. Liten burk med diskmedel har jag med nuförtiden. Inte kul att behöva börja att handla sånt.
Inköpte nu i våras superlätta sidenbadhanddukar på SidenSelma som liggunderlag, jättebra.

Jag tycker inte att det är någon dygd att packa lite. Jag tycker att var och en gör som den vill.

Carina

Monica P
2011-08-11, 18:21
Carina,visst ska du packa allt du vill! Jag är bara förundrad...när vi körde ner med bil förr i världen blev det för vart år mindre kläder och sånt och mer verktyg till att fixa bilen med. Jag är ingen bra packare själv. Tog till och med strykjärn ett år då vi tältade...

Min förundrad kommer sig av att ha stått och kollat på en människomängd som vällde ut ut båten med de mest otroliga lass att bära/släpa.

Lissi
2011-08-11, 18:47
Jag tycker inte att det är någon dygd att packa lite. Jag tycker att var och en gör som den vill.

Carina

Självklart är det så och våra skäl till att inte ha mer än vi använder med oss och begränsa oss till bara ett handbagage var är att det är enkelt på båtturer att ha koll på väskan och så slipper man det man råkat ut för några gånger genom åren att resväskan aldrig kommit med flyget:mad: Inget kul när båt väntar på vidare transport!
Vi packar lite enbart för vår egen skull....:D

Lissi

henile
2011-08-11, 20:25
Det som är tyngst och mest skrymmande är nog pocketböckerna, på två veckor krävs det minst åtta pocket!;)

Riitta
2011-08-11, 20:28
Jag tog en bok med mig till Karpathos,men hann aldrig och börja läsa den, så nu gör jag ett nytt försök på Kalymnos:D

Riittabye_bye

Vilma
2011-08-11, 21:08
Jag tog en bok med mig till Karpathos,men hann aldrig och börja läsa den, så nu gör jag ett nytt försök på Kalymnos:D

Riittabye_bye

Det är något onödigt jag packar ner varje gång, flera böcker. Det brukar blir att jag läser, på sin höjd, en bok. Känner mig lite som tjuren Ferdinand:o jag vill bara titta, ta in och njuta av allt omkring mig. Får liksom aldrig nog av det. Havet, naturen, dofterna och människor:). Böckerna får jag läsa hemma i vintermörkret sen.

Jag förstår inte vad ni har emot färglada resväskor:p. Vi hade en svart och en röd i år, precis som alla andra. Jag hade velat ha en leopard- eller zebramönstrad eller varför inte en limegrön. Läckert! Och man hade sett den på lång väg.bye_bye

Enigma
2011-08-11, 21:54
Det är något onödigt jag packar ner varje gång, flera böcker. Det brukar blir att jag läser, på sin höjd, en bok. Känner mig lite som tjuren Ferdinand:o jag vill bara titta, ta in och njuta av allt omkring mig. Får liksom aldrig nog av det. Havet, naturen, dofterna och människor:). Böckerna får jag läsa hemma i vintermörkret sen.

Jag tog med mig tre böcker till Tilos eftersom flera personer på Kalimera skrev om att där kan man bara sola, bada, vandra och läsa och läsa…

Jag hann aldrig att ens börja läsa någon bok. Vi hyrde bil, åkte runt ön på fina vägar som ingen på Kalimera nämnde om, vandrade, njöt av öns dofter och utsikter, solade (inte i långa timmar alls), simmade på olika stränder, pratade med människor, tittade på stjärnorna från Mikro Horio baren, gjorde båtresan runt ön och en utflykt till Nisyros.

Eva L
2011-08-12, 07:40
Vad har du för väska, Eva? Våra väger mycket, men de har hjul.

Skall man satsa på en lättviktsväska, månntro? Men vad kan en sådan väga?

EPIC heter min väska inköpt på en affär här i Umeå som jag tror heter Väskan.

Eva

Wardakis
2011-08-12, 08:56
Fiberhavregryn tar jag alltid med, annars består packningen bara av det allra nödvändigaste. Måste ju få plats med det som kompisarna beställer från Sverige också! Resväskan är betydligt lättare på hemvägen.
Gunilla som levererat surströmming, kaffe, korv, veckotidningar, husgeråd, räkost, hårt bröd mm genom åren

kari
2011-08-12, 09:26
Vi har bara handbagage men det rymmer ändå flera ombyten, extra skor, böcker, korsord badlakan, badkläder samt miniförpackning av favoritschampo och krämer. Numer använder vi ALLA plagg vi packar ner. Det är faktiskt JÄTTESKÖNT att inte ha så mycket med.
Men jag säger som Monica. Vad har ni med er ni som har flera resväskor på 2 man....?Lissi

Jeg bruker ha en ryggsekk på ca 10 kg til en 3 ukers tur, Arne's veier ofte et par kilo mer, det synes vi er helt ok :)
- å vente på innsjekket baggasje er også til å leve med, når man har en lang ferie foran seg synes vi :)

Men, på en kortere ferie ville jeg gjerne hatt bare håndbaggasje, v å r t problem er div flytende toalettsaker/kremer m.m etter de "nye" reglene kom :confused:
D e t "problemet" har dere tydeligvis løst , Lissi :)
Hvordan?

Lissi
2011-08-12, 12:05
Men, på en kortere ferie ville jeg gjerne hatt bare håndbaggasje, v å r t problem er div flytende toalettsaker/kremer m.m etter de "nye" reglene kom :confused:
D e t "problemet" har dere tydeligvis løst , Lissi :)
Hvordan?

Jo, schampo, balsam, dag-och nattcreme, deo, hudlotion samt ev solskydd (2 flaskor behövs),tandkräm i 75ml tub, lite eau de toilette. det ryms allt i de tillåtna små flaskorna och burkarna som vi får ha med oss på 2 pers.
Duschtvål samt ev mer solskydd köper vi på plats... Där har vi inga problem. det är att utrymmet för ev gåvor minskar....Fast jag har faktiskt sett att passagerare haf flera 1-literspåsar fyllda med småflaskor. Det är antagligen så att man kan ha flera, men ingen påse får vara större än 1 liter...
Men det är priset jag får betala för att efter landning hinna med bussen direkt till Rafina så jag hinner med 15-båten ut till Tinos....ska jag vänta på bagagebandet så missar jag en buss och då kanske jag inte hinner med båten....

Lissi

Riitta
2011-08-12, 13:00
Förra November, när jag skulle plocka oliver, kånkade jag på gummistövlar och regnkläder i onödan:rolleyes: Tänkte att det kommer säkert massa regnskurar, men icke! Det var fint väder hela tiden:)

Riittabye_bye

Lissi
2011-08-12, 13:27
Förra November, när jag skulle plocka oliver, kånkade jag på gummistövlar och regnkläder i onödan:rolleyes: Tänkte att det kommer säkert massa regnskurar, men icke! Det var fint väder hela tiden:)

Riittabye_bye

Det är bästa garantin för solsken att ha regnkläder med!;)

Lissi

Astri
2011-08-13, 10:02
Jeg følte at det var meg du spurte, Monicaflabb_flab. Jeg har alltid med meg mye, men det blir jo en del gaver som tar plass! Av klær og sko har jeg ikke for mye med meg og såpe, shampoo kjøper jeg på stedet. For meg er det en stor glede å kunne ha med små presenter til mine gode venner, så da får jeg vel heller se ut som jeg skal flytte........:eek:
Astri
34 dager igjen til Kalymnos/Telendosbye_byebye_bye

Aina
2011-08-13, 18:35
Jag tror man lär sig packa lätt ju mer man läser, men också beroende på hur man reser. Reser man till en plats och ett boende är det ju lättare att ta med sig mycket. Och reser man en kall årstid behöver man mer kläder.

Jag är mer och mer inne på att i möjligaste mån resa med enbart handbagage i fortsättningen. Funderar på att skaffa mig ett lättviktsbadlakan - det finns väl? Och så tänker man praktiskt med kläder, allt ska gå att kombinera, vara lätt att skölja upp snabbt.

Problemet jag har är bara att bestämma mig för vad jag ska ha med! Jag kan vela fram och tillbaka: Ska jag ha shortsen eller trekvartsbyxorna? Shortskjolen eller en vanlig kjol?

Tre par skor blir det alltid: jympaskor, sandaler och badskor. Det är väl badskorna man skulle kunna skippa eller köpa på plats...

Nästa resa blir en förlängd helgresa till Barcelona i oktober. Ev Ryanair (aldrig flugit med dem tidigare - har sett debatten här) och bara handbagage. Ytterkläder och tröjor på.

Viktigt att ha med på sommarresor/båtluffar:
skavsårsplåster
huvudvärkstabletter
gaffatejp
en bra kniv
små förpackningar till salt och peppar
tvättlappar eller små handdukar (svettdukar)

Aina

Enigma
2011-08-13, 18:51
en bra kniv Aina

En bra kniv eller dylikt får man INTE ha i handbagage.

Lissi
2011-08-13, 19:56
Viktigt att ha med på sommarresor/båtluffar:
skavsårsplåster
huvudvärkstabletter
gaffatejp
en bra kniv
tvättlappar eller små handdukar (svettdukar)

Aina

Inget av detta har jag nånsin haft med hemifrån på mina snart 40-talet Greklandsresor, allt finns ju att köpa på plats om man absolut behöver :eek:
Tur att vi packar olika:D

Lissi

seaside
2011-08-14, 09:50
Gör en packlista och ta med listan på resan. Revidera den efter hand. Det blir mindre och mindre packning efter varje resa. Mindre att släpa på och att tvätta när man kommer hem.:)

litentuva
2011-08-14, 10:13
Barn;)

Jupiter
2011-08-14, 11:48
Som gammal jorden-runt-luffare tyckte jag att jag hade mycket bagage på mitt livs första charter i somras. Jag och sonen (7 år) checkade in med 11 kg för en vecka. Väskan är modell trunk utan hjul.

karinafp
2011-08-14, 12:46
När jag nu senast skulle packa för mitt livs längsta Greklandsresa, tänkte jag noga igenom hur jag skulle leva. Insåg att om jag ska stanna i nästan två månader, kommer jag inte att kunna variera klädseln varje dag, utan packade ner tre par shorts, sex linnen, två par leggings för kvällsbruk, två finare blusar, också för kvällsbruk, tre par skor och underkläder för tio dagar. Då kunde jag kosta på mig att packa både böcker, radio och annat. Toalettsaker brukar jag inte bry mig om att ta med mig, det finns att köpa på plats. Totalt vägde min stora blå resväska 13 kg, så lätt har den aldrig varit packad förut. ;)

Karin
som brukar få den väskan märkt med lappen "tungt bagage" i vanliga fall Ang_elx

Eva64
2011-08-14, 12:57
Bästa tipset att packa lätt är att ta på sig flera lager kläder:D:D:D. Vips så väger bagaget nästan ingentingflabb_flabflabb_flab!

Hellen
2011-08-14, 13:10
Bästa tipset att packa lätt är att ta på sig flera lager kläder:D:D:D. Vips så väger bagaget nästan ingentingflabb_flabflabb_flab!

:D:D

Haha, så gjorde jag för att få med mig allt hem från shoppingresa till New York och ändå reste jag med tom väska dit. :D:D

På semesterresor i Grekiska övärlden hittar jag aldrig kläder som jag vill ha, packar för det mesta ned kläder som går att matcha med varandra, då klarar jag viktgränsen på 8kg som är vanlig för handbagage på reguljärflygen.

Eva64
2011-08-14, 13:43
Då gäller det att resa under den svala tiden på året! flabb_flabflabb_flab

Aina
2011-08-14, 17:39
Kommentar angående min packlista...

"Viktigt att ha med på sommarresor/båtluffar:
skavsårsplåster
huvudvärkstabletter
gaffatejp
en bra kniv
tvättlappar eller små handdukar (svettdukar)"

Enigma - jag vet att man inte får ha med kniv i handbagaget, men övr familjen får packa med den i sitt incheckade bagage. Vi köpte en jättebra kniv och gaffatejp på järnhandeln i Katapola förra året! Gaffatejpen lagade vi sonens sandaler med. :D

Lissi - ja, man kan köpa i princip allt på plats, men skavsårsplåster och migränmedicin vill jag ha tillgång till direkt när jag behöver det. Inte vänta tills apoteket öppnar eller blåsorna brustit. :)

De små förpackningarna för salt och peppar kan jag väl klara mig utan möjligen. Kanske?? :p Tvätt- eller svettlapparna är gamla slitna sönderklippta handdukar.

Aina

Yanna
2011-08-14, 18:26
Jag åker alltid med mycket liten packning. Max 3 byten plus strandkläder, oavsett om det är 1 eller 2 veckor.

När jag ska till Naxos 6 dagar i slutet på augusti tar jag bara med mig vad som ryms i min lilla dagryggsäck av nylon o stoppar ner en till sån nylonryggsäck eftersom jag ska ta med mig en tygpacke på 5m när jag åker tillbaka till Kreta. Den ena ryggan på ryggen o den andra på ena axeln.

Yanna

Vilma
2011-08-14, 19:21
ja, man kan köpa i princip allt på plats, men skavsårsplåster och migränmedicin vill jag ha tillgång till direkt när jag behöver det. Inte vänta tills apoteket öppnar eller blåsorna brustit. :)

Aina

Precis! Det är ju heller inget som man direkt kånkar :D på. Två år i rad har jag vaknat den första natten med blixtrande migrän:(. Tack vare att huvudvärkstabletterna var med hemifrån så var andra dagen räddad :)

Carina
2011-08-14, 19:53
Ni måste tvätta varje dag när ni har så lite med er, inte så kul tycker jag. Svårt att få riktigt rent med handtvätt också.

Carina

Eva L
2011-08-14, 20:12
Ni måste tvätta varje dag när ni har så lite med er, inte så kul tycker jag. Svårt att få riktigt rent med handtvätt också.

Carina

Så måste det nog vara för plagg som använts i värmen har man väl bara en gång eller högst två ggr. Jag har fram till nu trott att jag har osedvanligt lite packning med mig men efter att ha läst den här tråden har den uppfattningen reviderats totalt.

Eva

Yanna
2011-08-14, 20:27

Carina

Dagtid har man ju bara strandkläder på sig...dom 3 ombytena på kvällstid eller om man skulle göra utflykter...går himla bra att bara skölja upp - liksom strandkläderna - i duschcreme, för skitigt blir det ju knappast...man ska inte krångla till det..;)

Yanna

Aina
2011-08-14, 20:41
Hygien är överskattat! :D

Löst sittande kläder i tunna tyger blir inte så fruktansvärt svettiga eller smutsiga. Tvättar man bara upp snabbt brukar det bli hyfsat rent, tycker jag.

Aina

malou
2011-08-14, 20:47
Monica P, du har så rett. Også jeg pakket allverdens unødvendige ting og klær i den tiden vi kjørte ned til middelhavet med barna. Strykejern sogar flabb_flab. Som alene-reisende de siste årene har det blitt mindre og m i n dr e i bagasjen.

En gang tok jeg riktignok n e s te n livet av en hotelleier (på Kalymnos!). Han insisterte på å bære bagasjen min opp alle trappene, heisen fungerte ikke. Ingen protester hjalp. Han var en ytterst høflig og serviceminded vert. Tror kofferten var større enn ham. Den inneholdt da 10-12 bøker, uten innhold viste den seg senere å veie mer enn 6 kg. Den fikk likevel bli med på en eneste reise til, til fjernere strøk. Det avgjorde saken, et mareritt. Hvem backpacker med et tonn bagasje?:D

Det tyngste er alle bøkene. Klær har det blitt nesten for lite av, iblant har jeg hatt følelsen av å være 'slarvete', oftest inntas middagen på taverna etter siste bad, når solen går ned. Kanskje kjennes nettopp det verre når man reiser alene? To shorts, to-tre topper/t-shirts, badetøy, to par sandaler og litt nødvendigheter. Aldri stash og høyhælte sko, ingen vakre klær. Men det går, og det gir en god frihetsfølelse.

Nå er jeg på vei igjen, og dels inspirert av deg flabb_flab - og dels tidspress mht. å nå siste fergen til Kalymnos når flyet lander rundt kl. 23.00 - var hensikten å reise med kun håndbagasje. Men akk, Thomas Cook tillater bare 5 kg. Det er lite snyft_drop. Med Apollo's flysete-billett får man sannsynligvis ikke bli med på deres transport til havnen.

Undrer på hva som er hemmeligheten, kun 5 kg...burde gi bonus i en eller annen form, ekstra-goder for den reisende.....

Yanna
2011-08-14, 20:48
Hygien är överskattat! :D

Löst sittande kläder i tunna tyger blir inte så fruktansvärt svettiga eller smutsiga. Tvättar man bara upp snabbt brukar det bli hyfsat rent, tycker jag.

Aina

Inte överskattat, men ibland kanske lite överdrivet! Det är enligt min mening tillräckligt hygieniskt att skölja upp efter en gång...eller efter två gånger, men det beror på...och jag har bara tunna-tunna kläder. Ang_elx

Yanna - som aldrig använder handsprit heller! :D

Lissi
2011-08-14, 20:55
En fråga angående handbagagevikten om man reser med enbart sådant.....Har era handbagage nånsin vägts? Då vi oftast flugit reguljärt så har vi ju checkat in redan hemifrån eller i avgångshallen vid automat och sen är det ju direkt till säkerhetskontrollen. Jag har nog aldrig blivit kollad på handbagagets vikt...men jag brukar ändå hålla den;)

Lissi

Yanna
2011-08-14, 20:58
En fråga angående handbagagevikten om man reser med enbart sådant.....Har era handbagage nånsin vägts?
Lissi

Jag kan inte minnas när mitt handbagage vägdes sist, men jag har varit med om det...tror det var typ 20 år sen, kanske till Cypern...

Yanna

malou
2011-08-14, 21:14
En fråga angående handbagagevikten om man reser med enbart sådant.....Har era handbagage nånsin vägts?

Ja, den har det..fra New York og hjem - til og med innenlands, SAS eller Norwegian, husker ikke. Men da sjekket jeg ikke inn via automat. Ellers ville det vært fristende å prøve, men hva om håndbagasjen ikke får bli med flyet til Kos?snyft_drop

Lissi
2011-08-14, 21:19
[quote]

Ellers ville det vært fristende å prøve, men hva om håndbagasjen ikke får bli med flyet til Kos?snyft_drop

Kommer med gör det ju....men Du får ju i så fall checka in det.;)

Lissi

Yanna
2011-08-14, 21:24
[quote=malou;249442]

Kommer med gör det ju....men Du får ju i så fall checka in det.;)

Lissi

Om man reser med sällskap kan man också lasta över nåt till den som (förhoppningsvis) inte har för mycket, så gjorde vi en gång...för 20 år sen..Ang_elx

Yanna

Hellen
2011-08-14, 21:36
Har era handbagage nånsin vägts? ...... blivit kollad på handbagagets vikt...men jag brukar ändå hålla den;)

En enda gång, det var med SAS till Aten.

Vid ett flertal andra gånger har de bara sagt "är det allt ni har"? Och sedan har vi fått gå.

Vi håller också viktgränsen såklart, den dagen vi struntar i den så skall väl bagaget vägas :eek::D

bluesky
2011-08-15, 07:02
Monica P, du har så rett. Også jeg pakket allverdens unødvendige ting og klær i den tiden vi kjørte ned til middelhavet med barna. Strykejern sogar flabb_flab. Som alene-reisende de siste årene har det blitt mindre og m i n dr e i bagasjen.

En gang tok jeg riktignok n e s te n livet av en hotelleier (på Kalymnos!). Han insisterte på å bære bagasjen min opp alle trappene, heisen fungerte ikke. Ingen protester hjalp. Han var en ytterst høflig og serviceminded vert. Tror kofferten var større enn ham. Den inneholdt da 10-12 bøker, uten innhold viste den seg senere å veie mer enn 6 kg. Den fikk likevel bli med på en eneste reise til, til fjernere strøk. Det avgjorde saken, et mareritt. Hvem backpacker med et tonn bagasje?:D

Det tyngste er alle bøkene. Klær har det blitt nesten for lite av, iblant har jeg hatt følelsen av å være 'slarvete', oftest inntas middagen på taverna etter siste bad, når solen går ned. Kanskje kjennes nettopp det verre når man reiser alene? To shorts, to-tre topper/t-shirts, badetøy, to par sandaler og litt nødvendigheter. Aldri stash og høyhælte sko, ingen vakre klær. Men det går, og det gir en god frihetsfølelse.

Nå er jeg på vei igjen, og dels inspirert av deg flabb_flab - og dels tidspress mht. å nå siste fergen til Kalymnos når flyet lander rundt kl. 23.00 - var hensikten å reise med kun håndbagasje. Men akk, Thomas Cook tillater bare 5 kg. Det er lite snyft_drop. Med Apollo's flysete-billett får man sannsynligvis ikke bli med på deres transport til havnen.

Undrer på hva som er hemmeligheten, kun 5 kg...burde gi bonus i en eller annen form, ekstra-goder for den reisende.....

Hei. Jeg har også flysete-billett med Apollo til Kos. Dersom du reiser på en fredag kan du få kjøpt transfer fra Kos flyplass og over til Kalymnos. Du må kontakte Apollo på tlf. Transfer koster 255,-kr tur -retur. Du får da en ny billett hvor transfer står på. Men, som sagt dette gjelder kun fredagsavganger. Ving har ikke dette tilbudet.

Jorunn- som reiser til Kalymnos førstkommende fredag.bye_bye

malou
2011-08-15, 10:16
Jorunn, du fortjener en medalje..flabb_flab tusen takk for info ang. Appollo og transfer. Selvfølgelig er det en fredag jeg reiser, spontanbestilling. En uke der er så mye bedre enn 'høstregnet' her hjemme.

bluesky
2011-08-15, 10:20
Jorunn, du fortjener en medalje..flabb_flab tusen takk for info ang. Appollo og transfer. Selvfølgelig er det en fredag jeg reiser, spontanbestilling. En uke der er så mye bedre enn 'høstregnet' her hjemme.

Bare hyggelig! En uke på Kalymnos er et godt valg!!klapp_klapbye_bye

Riitta
2011-08-15, 10:29
Märkte just att jag fick ge upp och ta den minsta väskan:o:D Modell nästa får det bli. Inte så stor den heller:)

Riittabye_bye

Lissi
2011-08-15, 10:47
Även jag kanske får checka in en väska :o:oför nu ska det bli div leveranser till Rethymno och eftersom det är direktflyg från Kalmar till Chania så KAN ju inte väskan försvinna och transfer har vi ju ingen;)

Lissi - flexibel som få:D;)

Hellen
2011-08-15, 10:50
Även jag kanske får checka in en väska :o:oför nu ska det bli div leveranser till Rethymno och eftersom det är direktflyg från Kalmar till Chania så KAN ju inte väskan försvinna och transfer har vi ju ingen;)

Så resonerade jag i somras också när vi fick flyga direkt, och vips så var jag uppe i nästan 20kg, men så hade jag också med mig mycket oanvänt hem :D

bluesky
2011-08-15, 11:01

Direktefly er ingen garanti for at bagasjen kommer frem. Jeg har tre ganger stått på Kos flyplass og ventet på bagasje som ikke kom:mad: To av gangene tok det en uke før kofferten dukket opp.

Jorunn- som alltid må sjekke inn en koffert.bye_bye

Yanna
2011-08-16, 13:17

Ni får nog fullt upp i Rethymno nästan hela veckan, Lissi! :D
Får du plats med lite gula färska kantareller också? Ang_elx

Yanna

Lissi
2011-08-16, 13:44
Ni får nog fullt upp i Rethymno nästan hela veckan, Lissi! :D
Får du plats med lite gula färska kantareller också? Ang_elx

Yanna

Ha ha!!! Den var kul, ser mig själv ta extra ledig dag i morgon för att plocka kantareller...;)Skämt åsido...OM det ryms i handbagaget när allt annat är nerpackat så lovar jag att ta vägen förbi vår grönsaksleverantör för att se om han har några , men BARA om det får plats....Annars får jag väl skämmas:eek:

Jo jag har förstått att en del kvällar är fullbokade redan:D:D

Lissi - som ska ner och bada nu...säkert 18 grader i vattnet och i alla fall 20 i luften...

Yanna
2011-08-16, 13:56
Ha ha!!! Den var kul, ser mig själv ta extra ledig dag i morgon för att plocka kantareller...;)Skämt åsido...OM det ryms i handbagaget när allt annat är nerpackat så lovar jag att ta vägen förbi vår grönsaksleverantör för att se om han har några , men BARA om det får plats....Annars får jag väl skämmas:eek:

Jo jag har förstått att en del kvällar är fullbokade redan:D:D

Lissi - som ska ner och bada nu...säkert 18 grader i vattnet och i alla fall 20 i luften...

:eek:Oooops! Inte menade jag att du skulle ut o plocka, Lissi, vet att man brukar kunna hitta på torg eller i välsorterade mataffärer...och inte behöver du skämmas heller om det inte får plats eller du inte hinner eller hittar några...absolut inte!!!!

Ha så skönt i badet, snart ses vi!

Yanna

Lissi
2011-08-16, 14:32
...och inte behöver du skämmas heller om det inte får plats eller du inte hinner eller hittar några...absolut inte!!!!

Yanna

Men snälla, jag skämtade som jag ju skrev....förstod precis vad Du menade men måste ju skoja lite...Visst kan man ta större väska, men det är så förtvivlat skönt med bara lite handbagage....
KRAM

Yanna
2011-08-16, 14:47
Men snälla, jag skämtade som jag ju skrev....förstod precis vad Du menade men måste ju skoja lite...Visst kan man ta större väska, men det är så förtvivlat skönt med bara lite handbagage....
KRAM

Jo visst anade jag att du skämtade, ville bara försäkra mig om att jag inte hade skrämt dig på nåt vis! ;)

Yanna - som HAR humor!
Kram!

kaja
2011-08-19, 17:12
Är just på väg att åka till Zakynthos och min fru Katarina sköter packningen. Hon vill gärna ha med tillräckligt med kläder så att hon slipper tvätta så mycket. Under åren har vi ändå lärt oss hur mycket man ska ta med utan att det blir för tungt.
Strykjärn har vi aldrig släpat med oss. Packar man bra så är kläderna riktigt släta och fina.
Vill passa på att tacka för den goda fisken vi blev bjudna på våren 2009.