handdator

Visa fullständig version : Kalimeraträff i Kalmar


Lissi
2011-08-08, 08:46
Hej alla i södra Sverige!

I går träffade jag CarinaN och vi pratade om höstens Kalimeraträff på Athena i Kalmar. Vi hade ju trevligt där förra hösten och gör gärna om detta i år.
Vi tänker oss en lördagskväll i oktober..8 okt eller 15 okt i första hand.
Vad säger ni? Finns intresse?
Vi gör det lika enkelt som förra året, att jag , när jag vet hur många som vill komma på ett ung. pratar med restaurangen om mat och priser och sen anmäler jag prel ANTAL. Men ni måste sedan ringa själv och anmäla er till Athena.
Vi återkommer med detaljer när vi ser framöver om ni har lust.

Lissi och CarinaN

Celbe
2011-08-10, 10:55
Det här låg jag faktiskt och tänkte på vid något tillfälle på stranden (Milia) på Skopelos:). Man tänker väldigt bra på grekiska stränder! Kan preliminärt säga att båda dessa helger är ok.

Celbe

Lissi
2011-08-10, 11:10
Men så kul!

Vi har bestämt att köra på den 15:e oktober.
Hoppas flera hakar på!

Lissi

CarinaN
2011-08-11, 18:16
Ja, nu ser vi fram emot en träff den 15 oktober!

Carinabye_bye

Lissi
2011-08-11, 18:38
Ja, nu ser vi fram emot en träff den 15 oktober!

Carinabye_bye

Ja, och vi är resan 6 st då.....Kalmarbor, vakna!

Lissi

CarinaN
2011-08-11, 19:01
Och Skånebor och alla övriga.... Hjärtligt välkomna till Kalmar!!:)

Lissi
2011-08-11, 19:09
JA men Skåningarna kommer ju alltid!! De är alltid på hugget ju!

Lissi

Enigma
2011-08-11, 19:41
Nyss kom vi från den fantastiska Tilosresan hem och det dyker upp en information om Kalimeraträff. Jag kommer att tillfälligt bo i Kalmar från nästa månad så kan vi (2 stycken) komma till festen, tror jag. _B-anana

//Enigma

Lissi
2011-08-11, 21:40
Kul! Välkomna! Om en månad, innan jag reser till Tinos så räknar jag ihop hur många vi blir och "bokar" plats på Athena preliminärt så får ni sen ringa och anmäla er själva direkt till restaurangen som vi gjorde förra året. Återkommer med mer fakta.

Lissi

Lissi
2011-08-13, 11:05
Nu har jag bokat LÖRDAGEN DEN 15 OKTOBER på Taverna Athena i Kalmar.

De har många av de traditionella rätterna på menyn, även en MEZEtallrik. 15 september innan jag åker till Tinos så lämnar jag PREL deltagarantal dit så skriv gärna här hur många av er som kommer så får ni själva sedan boka definitivt direkt till Athena. tel 0480-28088. Säg då KALIMERATRÄFF så får vi alla samma långbord.
Gå in på www.restaurangathena.com så ser ni meny och priser

Välkomna!

Lissi

Abi
2011-09-05, 15:12
Vad kul!
Jag funderade nyligen på om det skulle bli något i höst. Jag har nyss loggat in på forumet, och upptäckte att det var 30 maj jag var här senast :eek:.
Det får bli bättring efter resan till Korfu 11-18 sept Ang_elx.
15 oktober är antecknat!

bye_byeAbi (numera farmor, och snart mormor)

Lissi
2011-09-05, 15:16
15 oktober är antecknat!

bye_byeAbi (numera farmor, och snart mormor)

Kul att ni kommer!klapp_klap
Grattis farmor!

Lissi

blues
2011-09-06, 11:18
Hej Lissi!

Såg att det skulle bli Kalimeraträff i Kalmar den 15 okt, jättekul_B-ananaSå nu anmäler jag härmed fyra grekofiler till träffen. Ser verkligen fram emot en mycket trevlig kväll. Blir det musik också?
Hälsa Claes så gott från Jimmy Johansson, jag tror nog att han minns mig!

Naste Kala

Jimmy

Lissi
2011-09-06, 14:04
Hej Lissi!
Blir det musik också?
Hälsa Claes så gott från Jimmy Johansson, jag tror nog att han minns mig!

Naste Kala

Jimmy

Så trevligt!
Claes tycker namnet låter väldigt bekant, men kan inte exakt placera Dig...Ledtråd??

Då är vi om jag förstår det rätt. Lissi och Claes
CarinaN och Percy
Celbe +make
Abi+make
Enigma+make
Jimmy+3
ev 2 skåningar till

Notera att NI SJÄLVA ska ringa och anmäla er till Athena tel 0480-28088 och säg Kalimerafest.....Se gärna länken till menyn och om ni vet vad ni vill ha så säger ni det redan vid beställningen. Jag ska prata med Athena innan jag åker den 16 sept.

Lissi

blues
2011-09-06, 15:17
Hej igen!

Om du nämner kulturnämnden i Kalmar under början av 80-talet, så är jag säker på att Claes minns mig.

Hälsningar
Jimmy

Celbe
2011-09-12, 09:06
Celbe +make

Ser att jag blivit med äkta make - så trevligt:D! Men gifta eller ej, sambon (för det är han fortfarande) följer inte med denna gång heller. Vi ska ha en liten speciell grej på jobbet måndag-tisdag efter träffen så han har redan aviserat att den helgen måste han tillbringa på kontoret. Det kan han, som tur är, klara av på egen hand, så jag åker till Kalmar:).

Skäl nr två för att sambon stannar hemma är att vi har ny katt, hämtad från Tassebo för ett par veckor sedan, och vi vill inte lämna honom på kattpanget mer än vad som absolut behövs så här i början. Vad katten heter? Vi har gått från kaffe till öl, kan man säga. Han lystrar numera till namnet Mythos!

Celbe

Lissi
2011-09-12, 12:15
Ser att jag blivit med äkta make - så trevligt:D!

Vad katten heter? Vi har gått från kaffe till öl, kan man säga. Han lystrar numera till namnet Mythos!

Celbe
HA ha, ja man kan bli gift snabbare än man tänkt sig...fråga Claes:D:D

Mythos är ett mycket passande namn på en katt.....
Jätteroligt att Du kommer även i årklapp_klapklapp_klap

Lissi

Mysan
2011-09-13, 20:49
Mythos var ett passande namn på en katt! Synd att våra tre redan lyssnar till sina namn...
Lissi; du har väl antecknat att jag o min man kommer. Vi passar på att vinter-färdiga stugan när vi ändå är i grannskapet.

Svårast är att välja mat. Ska alla äta förrätt? Ska alla äta efterrätt? Vad törs man ge sig in på liksom........

Jaja jag velar med vad jag vill ha, allt låter så gott o framför allt grekiskt!
/Mia

Lissi
2011-09-13, 21:30
Lissi; du har väl antecknat att jag o min man kommer. Vi passar på att vinter-färdiga stugan när vi ändå är i grannskapet.

Svårast är att välja mat. Ska alla äta förrätt? Ska alla äta efterrätt? Vad törs man ge sig in på liksom........
Jaja jag velar med vad jag vill ha, allt låter så gott o framför allt grekiskt!
/Mia
Så trevligt att ni kommer!!! Ring och anmäl er direkt till Athena om ni inte gjort det! Jag hörde med dem i går och då hade de 8-10 pers anmälda så alla har inte ringt ännu.När jag kommer hem från Tinos om ett par veckor så ska jag gå in igen och prata med dem på Athena. De skulle ge förslag på rätter. Förra året åt maken och jag m fl den grekiska tallrik som de gjorde åt oss.....sen orkade vi inte efterrätt....;) Vi beställde lite olika rätter men alla var nöjda i alla fall...OCH mätta.
Vi ser fram emot en trevlig kväll:D

Lissi

Mysan
2011-09-14, 12:34
Inringt o klart men avvaktar lite med maten ifall det dyker upp någon specialmeny (vilket hon erkände på restaurangen). Ringer väl igen närmare eller dyker kanske menyn upp här.....Ang_elx

Lissi
2011-09-14, 12:51
Ringer väl igen närmare eller dyker kanske menyn upp här.....Ang_elx

Chefen/ägarinnan(?) skulle ge mig förslag som sagt men det är ju säkert prisförslag på rätter som finns på menyn, minns att den stora "Grektallriken" var lite utökad och till bra pris förra året....
Förra året scannade jag in menyn här men DET hinner jag inte med i år så vi får se hur förslaget ser ut jämfört med menyn på hemsidan...
Det var någon som frågade om det var musik, men det brukar inte vara levande musik vad jag erfarit. Inte regelbundet i alla fall. Men maten är VÄLDIGT god tycker vi!:p..och hade det varit levande orkester hade det blivit problem så som vi "tjattrade" hela tiden;)

Lissi - som snart ska frossa i grekisk mat om förkylningen/hostan ger sig.

Mysan
2011-09-15, 08:40
Vi får se vad som händer. Om du vill kan jag ta deras mail och försöka lägga upp vad för mat de erbjuder speciellt den kvällen till oss. Vet att du har dåligt med tid nu.

Hoppas du kryar på dig!

Lissi
2011-09-15, 10:10
Vi får se vad som händer. Om du vill kan jag ta deras mail och försöka lägga upp vad för mat de erbjuder speciellt den kvällen till oss. Vet att du har dåligt med tid nu.

Hoppas du kryar på dig!

Det är gulligt av Dig men det är nog ingen särskild mat de lagar till oss utan snarare ett förslag på vad som är "bäst" att beställa ur den grekiska menyn så vi får maten ungefär samtidigt om inte alla förbeställer innan..Vissa rätter går ju fort att servera andra tar längre tid...Så kan det ju ev vara något till "specialpris"...men som sagt jag vet mer efter 28 september när jag varit inne och pratat med dem...

Lissi

Bo Andersson
2011-09-16, 12:25
Hej Lizzi!
Läste att du väntar på svar från 2 skåningar till. Det hade ju varit helt underbart men jag jobbar den helgen och det blir jobbigt att byta bort en hel helg. Sorry!:(
Hoppas det blir fler gånger så vi får möjlighet att träffa hela Kalimeragänget. Det skulle vara jättekul!_B-ananaklapp_klap
Men jag hoppas vi kan ta en helg lite längre fram när du, Lizzi, har kommit hem från din semester.
Ha det skönt och hälsa all Kalimeravänner från oss!

Lisa och Bosse

Celbe
2011-09-16, 16:01
Så där, anmälde mig till Athena tidigare i veckan och har precis bokat hotell (Packhuset även denna gång) och tåg. För det sistnämnda tog jag Öresundståg så slipper man byta i Alvesta. På bokningen ser det ut som man behöver det men tåget ändrar bara nummer:). Å andra sidan måste jag byta i Lund annars blir det lite svårt.

Det här ska bli kul:D!

Celbe

Lissi
2011-09-17, 10:32
Hej Lizzi!
Läste att du väntar på svar från 2 skåningar till. Det hade ju varit helt underbart men jag jobbar den helgen och det blir jobbigt att byta bort en hel helg. Sorry!:(

Lisa och Bosse

Jag vet att ni inte kan komma , men det är 2 andra skåningar som jag vet funderar på saken;) Nä byta bort helgjobb är inte lätt!

Lissi

snorfus
2011-09-21, 18:57
Nyss hemkomna efter en härlig vecka på Kefalonia med nya friska krafter. Vi har bokat både rum( Packhuset), o plats på Athena. Vi ser fram emot en trevlig helg.:), vi sesbye_bye..

Mysan
2011-09-22, 08:28
Å jag har bokat rum till oss på Best Western Kalmar Sund. Vi insåg att stugan skulle vara alltför kall att sova i så års (inte vinterbonad) så vi slog på stort och tog ett hotellrum i stället.

Så vi drar väl till Kalmar på förmiddagen och gör staden lite osäker. Är det någon mer som ska bo på detta hotell? I så fall kunde vi ju ta följe till Athena. Lägg ett meddelande här eller skicka ett PM.

Lissi
2011-09-23, 16:07
Är det någon mer som ska bo på detta hotell? I så fall kunde vi ju ta följe till Athena. Lägg ett meddelande här eller skicka ett PM.

Bra val av hotell! Ni har krypavstand hem....:) Sitter pa TINOS och har en magisk vecka med stralande vader....Har 3 dagar kvar om inte flygledarstrejker gor sa man far stanna langre. Alla grekiska nyhetssandningar pa TV handlar om strejker och i Aten strejkar visst alla....;) Jag maste kolla min post nu sa inte SAS skriver nat om strejk...
Sa roligt det ska bli att traffa er alla!!
Lissi

Mysan
2011-09-23, 16:23
Ja du Lissi, får verkligen hoppas att du kommer hem. Även om man älskar sitt Grekland och platsen man är på så vill man hem, man har liksom ställt in sig på det.

Ang hotellet så kan man checka in 15.00 och då kommer vi att ha ost från Gerdas med oss och nån god flaska vin (dock kanske inte Grekiskt) och rusa raka vägen till relaxavdelningen. Så vi kommer väl till Athena med badet och bastuns rodnande kinder.:rolleyes:

CarinaN
2011-09-25, 12:22
Vad kul att så många har anmält sig! Ser fram emot att träffa er alla!

Carinabye_bye

Lissi
2011-10-04, 16:31
Idag har jag varit inne på restaurang Athena och pratat och kollat hur många anmälningar som finns. De har 15 anmälda och av dem har jag anmält Claes, mig, CarinaN och Percy.
Är det någon som fortfarande inte anmält sig så får ni göra det själva på tel nr 0480 - 28088.

Vi blir erbjudna som alternativ till menyrätter en Grekisk tallrik med följande på :
lammkotlett, chirino(= litet souvlakispett),keftedes,moussaka,tzatziki,fetamix,oliver, feferoni samt grekisk sallad kostnad 200 kr. De har husets vin för 195 kr (Umbala tror jag), men erbjuder också Kretikos röda eller vita vin för 195 kr (Det är dyrare annars)
Man kan självklart beställa från menyn om man inte vill ha tallriken.
Meny kan ni hitta på www.kalmarmeny.se sök på Athena.

De vore tacksamma om ni som vill ha grekiska tallriken meddelar mig så kan jag meddela Athena någon dag innan så de är lite förberedda och så att serveringen går snabbare.
Det börjar närma sig och det ska bli jättekul att ses.:D

Några kanske vill träffas innan på lämpligt ställe för ett försnack. Både Harrys och Krögers ligger nära.
Själv ska jag fira en 60-åring med mitt tjejgäng med utflykt hela dagen så jag och maken (som ska se KFF spela fotboll på Arenan) dyker upp till kl 19.

Väl mött!

Lissi

Mysan
2011-10-05, 10:29
Hej Lissi
Här är två som vill ha specialtallriken och en flaska vitt Kretikos (till att börja med :p)
Längtar som sjutton nu, ska bli så roligt att träffa alla!
/Mia

Tom
2011-10-05, 18:02
Det börjar närma sig och det ska bli jättekul att ses.:D


Lissi


Vi hade ju tänkt att medverka , men det kom ngt annat emellan !
Nämligen en Grekresa. Åker i morgonbitti kl 0700 två veckor ospec till Chania.
Hälsa alla på träffen: Tom&Bodil

Lissi
2011-10-05, 19:37
Åker i morgonbitti kl 0700 två veckor ospec till Chania.
Hälsa alla på träffen: Tom&Bodil

Det får väl godkännas som ursäkt:D:D Hade det varit ett annat land så hade det varit mer tveksamt!
Ha det så jättegott...fast vi kommer att sakna er!!snyft_drop

Lissi

CarinaN
2011-10-05, 21:13
Tack Lissi för att du sköter detta så bra!!!

Percy och jag vill gärna ha den grekiska tallriken.

Tom; Vi kommer att sakna er! Vi får väl sms:a varandra och säga jamas under kvällen i alla fall flabb_flab.

Carina

blues
2011-10-06, 15:45
Hej Lissi!

Hoppas att er senaste tripp till Grekland var en höjdare. Vi har just kommit en efter en vecka på Kreta och det var inte så tokigt det heller.
Vad gäller träffen den 15/10, så är det tre som beställer den grek tallriken.
Vi ser alla fyra verkligen fram emot en riktig Greklands kväll med mat,vin och mycket diskussioner.

Naste kala!
Hälsningar

Jimmy

Celbe
2011-10-07, 10:08
Vi blir erbjudna som alternativ till menyrätter en Grekisk tallrik med följande på :
lammkotlett, chirino(= litet souvlakispett),keftedes,moussaka,tzatziki,fetamix,oliver, feferoni samt grekisk sallad kostnad 200 kr.

Jag tar också den grekiska tallriken - det var gott förra gången:p!

Några kanske vill träffas innan på lämpligt ställe för ett försnack. Både Harrys och Krögers ligger nära.

Det var väl Krögers vi träffades på sist?! Dit hittar jag i alla fall:).

Celbe

Lissi
2011-10-07, 17:58
Det var väl Krögers vi träffades på sist?! Dit hittar jag i alla fall:).
Celbe

Det var Krögers ! Vi får se om vi hinner dit innan 19!
Det ska bli jättekul att ses!

Lissi

Mysan
2011-10-07, 19:16
Vi kan väl också leta oss till Krögers........Vi har väl krypavstånd till de flesta ställena runt Koppartorget.

Det var väl 19 på Athena.... om man dyker upp vid 18 till Krögers, blir det bra? Men hur ska man känna igen oss "Kalimerare"? Jag hade väl inte tänkt att ha min kalimera-tröja på mig precis :rolleyes:
En lite grekisk flagga av papper på tröjan kanske blir bra? Lätt att fästa med säkerhetsnål och lätt att ta bort.
Bara ett förslag från en som aldrig varit med förr
/Mia

Lissi
2011-10-07, 19:23
Vi kan väl också leta oss till Krögers........Vi har väl krypavstånd till de flesta ställena runt Koppartorget.

Det var väl 19 på Athena.... om man dyker upp vid 18 till Krögers, blir det bra? Men hur ska man känna igen oss "Kalimerare"?
/Mia

Hur man ska känna igen en Kalimerare;) Jo man tar sikte på de som ser trevligast ut och sitter i någon av sofforna på Krögers....:D Skämt åsido...Det ÄR inte så många andra på Krögers kl 18 tror jag....Men ser någon tveksam ut som kommer in så är det säkert en av oss...

Vi är ju många flera nya denna gång så en lite presentation ska vi väl ha på Athena. I Lund någon gång har vi haft en namnskylt med våra alias på..kan kanske vara på plats denna gång....

Vi kommer att lära känna varandra under kvällen helt säkert!!

Lissi

Mysan
2011-10-08, 14:21
Nu är jag ju inte buskablyg så jag kan nog göra väsen av mig om någon försiktig person kommer in. Jag kommer dock att ha en liten grekflagga och MYSAN på mig o maken kommer att ha det samma men MYSANS MAKE på sig. Så vi syns nog. Har vi tur har vi datorn med oss till hotellet o med det trådlösa intranätets hjälp kan vi kanske lyssna på grek-radio och riktigt komma i stämning!:D

snorfus
2011-10-09, 16:43
Grekisk tallrik låter gott så de vill vi också ha. Vi åker upp på fredag så de blir en heldag i trevliga Kalmar. Då ses vi på Krögersbye_bye..

CarinaN
2011-10-09, 16:49
Det var Krögers ! Vi får se om vi hinner dit innan 19!
Det ska bli jättekul att ses!

Lissi

Vi skyndar oss allt vad vi kan från fotbollen så kanske vi kan vara på Krögers till halv sju i alla fall.

Lissi
2011-10-11, 17:19
Nu har jag pratat med Athena och stämt av inför lördagen. 11 st har anmält till mig att ni vill ha den grekiska tallriken. + Claes och jag och någon har ringt direkt. Kretikos röda/vita får vi som husets vin för 195 kr flaskan.
Vi är alla välkomna kl 19 hälsar de på restaurangen.
Vi ses!
Krögers på Larmtorget är en bra mötesplats för er som vill och hinner träffas innan.

Det ska bli kul!

Lissi - nu på väg till Indoor walking på F&S

Abi
2011-10-13, 22:28
Då ses vi på Krögersbye_bye..

Vi försöker dyka upp på Krögers vid 18 :cool:.

bye_byeAbi

Mysan
2011-10-14, 16:06
Vi är där o har grekiska flaggor på oss o jag har även med mig klisterlappar som vi kan sätta på kläderna om vi vill ha någon sorts identifikation när vi samlas. Naturligtvis är dessa klisterlappar gjorda för kläder, dock inte på mocka eller dyl.

Vi finns på Krögers från 18 o sitter väl o smuttar på nått gott antar jag._B-anana

Lissi
2011-10-16, 11:29
TACK alla härliga glada människor som gjorde kvällen i går så trivsamklapp_klapklapp_klap Det var kul att träffa alla även om det är svårt att hinna prata med alla.
Jag har i alla fall fått massor av tips på ställen att besöka på vår 20 dagars luff nästa sommar:D:D
Kalimera berikar livet;)

Lissi

Enigma
2011-10-16, 13:09
TACK alla glada Greklandsresenärer som medverkade igår till den härliga stämningen under kvällen. Den grekiska tallriken på Athena smakade himmelskt och vinet var gott. Tack Lissi för det!klapp_klapklapp_klap Tack Percy för Ditt glada humör som berikade kvällen.:D Tack Abi för tips om den goda Xanti drinken på Athena.:p Hoppas vi inte glömde att nämna här någon - tack Lissi, Claes, Carina N, Percy, Mysan med make, Celbe, Abi med Gunnar, Blues - Jimmy och Yvonne samt Lars med hustrun, Snorfus - Patrik med hustru för den mycket trevliga kvällen igår. Det var kul att träffa Er alla och lära känna varandra. Det var många som träffades första gången igår. Nästa gång blir det lättare att känna igen varandra.

På Krögers hade de för hög musik och det var svårt att prata med varandra så kanske nästa gång kan vi flytta till någon krog med tystare musik.;)

Den här kvällen måste göras om.:D_B-ananabye_bye

Hälsningar
Enigma och Anders

Mysan
2011-10-16, 16:59
Jag vill också passa på att tacka för en trevlig och rolig kväll. Tänk att få prata på om sitt älskade Grekland utan att den man pratar med himmlar med ögonen och tycker man är supernördigt insnöad på Grekland.

Ljudnivån på Kögers var i högsta laget för att göra sig hörd och förstådd. Nästa gång kanske vi kan hitta nått tystare ställe. Eller får vi överbemanna discjockeyn och bara spela grekisk musik, då blir vi nog ganska ensamma....Ang_elx

Jag hoppas att vi ses igen nästa år och att Athena vill ha oss igen.

/Mysan, dvs Mia och hennes man Janne

Celbe
2011-10-16, 21:22
Jag vill också tacka alla glada och trevliga människor som var på plats på Athena igår klapp_klap. Mycket roligt och väldigt god mat dessutom!

En liten miss med Krögers men inget värre än att man lär sig något till nästa gång :D. Vi tre som satt och pratade en timme på Packhuset före Jon Blund kallade hade i alla fall hela lokalen för oss själva förutom nattportiern.

Celbe

Lissi
2011-10-16, 22:19
Förra året gick vi ju till Packhuset direkt..skulle gjort det nu också! Men det har ALDRIG varit discjockey på Krögers när jag varit där så det hade jag ingen aning om.... Men nästa år tar vi "eftersnacket" på Packhuset:D

Än en gång: TACK alla!

Lissi

snorfus
2011-10-17, 20:22
Tack för en trevlig kväll....

CarinaN
2011-10-21, 21:15
Ett sent tack från oss! Jättetrevligt att träffa er alla! Veckan har rusat på i en farlig fart. Ingen vila ikväll heller, tapetsering pågår! :)

Carinabye_bye