handdator

Visa fullständig version : Läget på Folegandros


friss
2011-08-07, 14:54
Hej!!
Om drygt en månad åker vi till Folegandros. Har länge velat dit och nu blir det äntligen. Är där mycket turister i år (lite frågor här på forumet)? Prisläget? Har fått en känsla att där är lite dyrare än andra öar med undantag Santorini och Mykonos. Kan man få ett ok boende 2 vuxna 1 barn för 30 euro per natt i september? Kräver ingen pool, men vill ha stor balkong, kyl och gärna ac. Kom gärna med förslag på ett mysigt boende i Choran:)..Läste att det finns fina båtutflykter runt ön, gör de många stop? Tacksam för tips;)..

Eva L
2011-08-07, 20:38
Prisläget är inte högre på Folegandros. Möjligen på vissa boenden i Chora men de håller hög standard så då får man jämföra med likvärdig standard på andra öar. September är lågsäsong så då bör ni hitta ett bra boende på plats. Ta bussen upp till Chora från hamnen och se er om där så hittar ni nog var ni vill bo.

Eva

friss
2011-08-10, 17:12
Verkar som Folegandros blir lugnt och skönt ;).., inte många som varit där i år, i och för sig så är det väl det på de flesta öar en bit in i september..

Arne
2011-08-10, 17:40
Vi bevistade Folegandros i vårasn och kom genast att trivas något så rent förträffligt. Vi togo oss härbärge uppe i Chora.

Kommer man till Folegandros, då är det bara att stega in i den lilla "Travel Agency" i hamnområdet. Tjejen där har järnkoll på alla boenden på hela ön. Framför era önskemål, och vips fixar hon fram en hotellägare som med sin bil hämtar er och kör till hotellet.

Alla tavernor uppe i Chora har mat och dryck till förnämligt låga priser. Lägg därtill att byns befolkning är väldigt vänliga och trivsamma.

Arne

friss
2011-08-10, 19:43
Det låter kanon. Ska bli härligt att komma dit, längtar:)..

Eva L
2011-08-10, 21:53
Bussen ansluter till färjan och det är enklare för er att välja uppe i Chora. Det finns turistinformation med uppgifter om alla boenden där också. Sist jag var där gick jag själv runt och parkerade ryggsäcken på turistbyrån. Jag bodde på Aegeon men det finns många andra fina ställen.

Eva

friss
2011-08-12, 19:20
Vi får väl se hur vi gör, brukar ju boka av någon som står i hamnen. Ska skriva ner lite tips på boende som bl a rekommenderats här, har funkat bra tidigare:)..Lär säkert vara en del att välja på i september, hoppas nu vi kommer trivas lika bra som jag hoppas på, har som sagt velat dit länge:)..

Eva L
2011-08-13, 11:53
Det är inte säkert att det står några rumsraggare från Chora i hamnen. Antagligen bara de som ska hämta bokade gäster. På Folegandros är det lite som på Sifnos där det inte heller brukar vara rumsraggare i hamnen. Turistbyrån har en lista med boenden. Avstånden är små i Chora så det är lätt att leta på plats.

Eva

friss
2011-08-14, 15:47
Tack, bra att veta..Var på Sifnos för ett par år sedan och där gick vi direkt till boendet vi fått tips om på nätet..