Visa fullständig version : Dricker du kranvatten i Grekland?
I så fall på vilka öar?
Själv dricker jag vatten på flaska och det från tappkranar på Antiparos, Naxos och Karpathos. Andra öar jag besökt har jag inte hittat tappställen så där blir det flaskvatten.
Jag dricker kranvatten på Kreta. Men det blir ju aldrig kallt i kranen så jag tappar upp på flaska och lägger i kylen :) Men visst köper man vatten också...
Malin
Ja just det, det kommer jag ihåg att jag gör på Kreta också.
På Rhodos, uppe i stan, så köper jag flaskvatten första gången (för att få tag i en flaska) För att sen dricka kranvattnet. Flaskan fyller jag med kranvatten o kyler i kylskåpet. Första gångerna jag var där så var jag så försiktig med vattnet, första dagen flaskvatten, andra-tredje dagen 50/50 köpevatten-kranvatten, efter det så bara kranvatten. Har märkt att JAG inte behöver vara så försiktig utan kör vatten ur kran direkt. Jag har iofs. en "plåtmage" som klarar det mesta :D
Irene
....på Karpathos,Pigadia, finns det kommunala vattenkranar lite här och och där jag tar med nån femlitersdunk dricksvatten till matlagning när jag passerar en sån (7/11) med hojen, annars så brygger jag kaffe på kranvattnet.... :D
mvh,
Mikke
Jag dricker inte kranvattnet någonstans i Grekland. Inte för att jag tror att jag kan bli sjuk av det, men för att jag inte tycker att det smakar gott. Så det blir till att köpa vattnet. Och jag är storkonsument av vatten, så det blir många flaskor som släpas hem under några veckor.
:) Mats
annars så brygger jag kaffe på kranvattnet.... :D
mvh,
Mikke
Hade inte kaffebryggarmöjligheter när vi var på Karpathos, men jag kokar vatten till kaffe på Antiparos, direkt från kranen, en del säger att det inte smakar gott, inget jag märker, sjuk har jag inte blivit :D
Beror på var i Grekland jag är på vissa ställen är vattnet drickbart på andra inte. Till Folegandros kommer vattnet med tanbåt där blir det flaskvatten, på Santorini är vattnet bräckt på vissa ställen är ledningarna så dåliga att det blir otjänligt på vägen ut i kranen.
Ev
Vi testade att använda kranvatten till kaffet på Naxos men det gör vi inte om. Det var bräckt o smakade hemskt. Vi kör alltid med vatten på flaska ute i Prokopios.
Smultron
2011-08-06, 07:54
Jag brukar köpa flaskvatten att ha som dricksvatten, mest för att jag någon gång i början av mitt Greklandsresande läste att man bör undvika att dricka kranvattnet. Mest av gammal vana alltså. Hur gör grekerna själva i allmänhet?
Däremot använder jag alltid vanligt kranvatten för att koka te, kaffe och ägg och det har funkat bra för min del. På Karpathos drack jag dessutom det vatten som fanns på tappställena och det var inget fel på det!
Vi dricker alltid vatten på flaska när vi är i Grekland. Trots att många här på forumet säger att det är ok på många ställen vill jag inte chansa att bli sjuk på semestern. Jag kan tro att det ockbye_byeså är av gammal vana att man blivit lärd att aldrig dricka kranvatten. Vi får väl se hur det blir på nästa resa;)!
Hej
På Zakynthos och på Hydra är vattnet ur kranen mindre gott då blir det flaskvatten. Boendet i Galatas har en egen brunn på tomten och det vattnet smakar gott. I Loutraki måste man dricka vattnet ur kranen :D.
I Parga går det alldeles utmärkt att dricka kranvattnet! Smakar helt ok, speciellt när man kylt det i kylskåpet. Skönt att slippa släpa på vattendunkar i värmen.. :)
PÅ Serifos går det alldeles utmärkt att dricka kranvattnet. Att det sen är vansinnigt gott, gör ju inte saken sämre. :)
/Netwolf
Det är väldigt olika på olika öar...På Tinos tycker jag inte vattnet är gott, inte ens till kaffet, men på Patmos var vårt vatten helt ok...
Jag testar helt enkelt varje gång jag kommer till en ö...Smakar det OK så dricker jag det, annars inte.
Lissi
På lilla Fourni i Dodekaneserna finns det en tappstation för alla och envar som besöker denna trivsamma ö. Tappstationen är belägen just där hamnpiren tager sin början.
Vattnet i tappstationen är till smak och färg helt utmärkt och användes av alla och envar utom en del turister som släpar på tunga och kostsamma vattenflaskor de inhandlat i affären.
Tappstationens vatten kommer enligt vännen Nikos pån tavernan med samma namn från en källa uppe i bergen ovanför.
Arne och Hustru Birgitta
Direkt från stugan på Skäret i vackert solsken och 19 grader. Nu med ganska så exakt 30 dagar kvar till höstens resa till Dodekaneserna.
Vi dricker flaskvatten. Mest för att vattnet i grekland inte är gott. Men vi är å andra sidan bortskämda med oförskämt gott vatten. Har inte besökt någon ort i sverige som kan mäta sig med kalix-vattnet...
Däremot anväder vi kranvatten till matlagning. men som sagt - flaskvatten som dryck - och det går åt MÅÅÅÅÅNGA liter per dag. Vi dricker MASSOR av vatten.
Har inte besökt någon ort i sverige som kan mäta sig med kalix-vattnet...
Det finns en tävling varje år som mäter "godaste vattnet i Sverige" :) Vad jag vet så har den vunnits varje år av någon av kommunerna som får sitt vatten från Vänern... Ang_elx:D Då har du något kvar att besöka...flabb_flab
Malin - som har "Sveriges godaste vatten" ;)
Monica C
2011-08-11, 22:25
På Karpathos hämtar vi vatten från tappställen,helt ok men på andra öar köper vi,lyxar med sparkling water emellanåt.
Gott vatten har vi i Boden.Min vännina som var här från Solna kommenterade just detta och det gör oxå min dotter när hon är hemma(bor i Luleå)de säger hela tiden men vilket gott vatten ni har i Boden.Skam att säga så dricker jag gärna flaskvatten här hemma tycker det är gott med "bubbelvatten"
Monica:)
Flaskvatten borde vara förbjudet ...iaf i Sverige :mad: Vilken miljöbov! Testet där de testade Loka (eller ramlösa) mot vatten ur kranen på Stockholms centrals toalett är rolig...Vattnet från toalettkranen är "drickbart" medans köpevattnet aldrig skulle få gå igenom en kommunal kran :eek: Alltså det som köpevattnet innehålller är inte "tjänligt" vatten....
Kalimera
2011-08-19, 09:11
Vi kokar alltid kaffe på kranvatten. Det är bara någon ö vi inte kunnat använda kranvatten till kaffet. Minns inte vilken ö det är. Ibland köper vi vatten att dricka, men oftast letar vi efter tappställen, det finns på de flesta öarna. På en del öar är vattnet så pass gott att vi dricker kranvattnet. Några sådana öar är Kea, Iraklia, Andros och Kreta.
ingegerd46
2011-08-19, 16:09
Tror det är Milos man inte ska dricka vattnet, varken okokt eller kokt.
Ingegerd
anneli56
2011-09-15, 21:46
Ja ...det gör jag eller vi....vi har väldigt god vatten här..
Gott vatten har vi i Boden.Min vännina som var här från Solna kommenterade just detta och det gör oxå min dotter när hon är hemma(bor i Luleå)de säger hela tiden men vilket gott vatten ni har i Boden.
Det kan jag skriva under på! Var gg jag är i Boden, blir jag förundrad hur gott kranvattnet är. Rena fjällbäcken!
/Netwolf
κανένα πρόβλημα klapp_klap
para poli
2011-09-24, 16:57
Det kanske inte hör hemma här men...
I Madrid är kranvattnet väldigt gott medan det i Barca smakar bassäng!
ingegerd46
2011-09-24, 17:46
På Naxos gör vi som grannarna och Nicoletta, vår hyresvärdinna, när det är kvällen går vi neråt gatan till "tappstället" och hämtar drickvatten!
Vi har varit ett antal gånger på Thassos, främst i Limenas, och har aldrig köpt flaskvatten, inte ens när vi haft med småbarn. Där är vattnet helt OK.
Förra året var vi på Samos (Pythagorion) och då köpte vi allt vatten, fast det var nog onödigt, det fanns en tapp vid hamnen precis där huvudgatan ansluter...
självklart dricker jag kranvattnet, vi har det absolut godaste vattnet i Thessalia. (kommer direkt fr bergen) Gott om mineraler och så kallt att det nästan gör ont i gommen att dricka det.
Yvonneflabb_flab
Drikk aldri kraanvatten i Grekland! Vannledningene ligger mange steder opp på bakken og blir oppvarmet til ca 40 grader. En ideell yngletemperatur for alger, bakterier og andre ulunskheter!
Jag dricker vattnet överallt utom på Santorini,där det är bräckt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.