handdator

Visa fullständig version : Bröllopsfärger!


SteffTee
2011-08-01, 11:39
Har blivit inbjuden på bröllop i Grekland. Någonstans i en liten by, någonstans norr om Thessaloniki. Det sak bli fantastiskt roligt. Mina erfarenheter av grekiska bröllop är inte så stora men en gång i början av 80-talet var jag på ett vilt kretensiskt bröllop, med 3000 (!!) gäster, kretensiskt raki, långbord för alla, dans hela natten och naturligtvis stolta kretensiska män som sköt salut i natten.
En natt som jag sent glömmer (av det jag kommer ihåg alltså :-)

Nu till det som jag vill ha hjälp med; Klädsel.

Då detta evenemang går av stapeln i mitten av augusti räknar jag med intensiv hetta så kostym räknar jag bort. Även slips hoppas jag slippa. Något leisure men ändå stiligt kanske.
Men hur är det med färger? Man klär sig ju gärna i ljusa färger men passar vitt? Övriga starka kulörta färger, hur är det med det? Slips ändå?

Ett ämne gott som något annat och jag vet att det sitter många därute med massor av kunskap och ideer.

Alltså, vad sätter man på sig när man går på ett grekiskt bröllop?

Netwolf
2011-08-01, 15:07
Tja, du får väl titta på denna film, så kanske du får några idéer. :)
http://eu.movieposter.com/posters/archive/main/8/MPW-4374

Arne
2011-08-01, 17:41
Vi hamnade mitt i ett bröllop på Sifnos för ett antal år sedan. Det vi kunde konstatera var att herrarna i den varma sensommardagen hade draperat sig i vida vita skjortor med vackra mönster anbringade på framsidan.
Många hade därtill svarta välsmorda läderstövlar som accessoarer.

Kvinnorna hade långklännningar med fina mönster samt högklackade stövlar med snörning.

Framåt kvällen kastades dynamitladdningar till höger och vänster samt avfyrades massor av hagelpatroner från dubbelbössor.

Alla-säger alla- voro välkomna att avsmaka maträtterna som bjöds vid torgets långbord. Vin och raki därtill. Mera troligt var även alla inbjudna till bröllopsakten i ortens kyrka. Vi testade dock icke detta.

En inhyrd bouzookiensemble svarade för musiken.

Arne och Birgitta

Admirala
2011-08-01, 18:53
Det kommer nok an på hvor tradisjonelt det er. Det Arne deltok i var vel tilsvarende et "bunadsbryllyp" i Norge, noe som krever mye av gjestenes klær også.

Selv har jeg vært i to greske bryllup, begge på sommeren. I det ene var bruden kledd i en enkel hvit sommerkjole, blomsterkrans i håret og sandaler, brudgommen i hvit, slipsfri linskjorte og beige bomullsbukser, og gjestene var tilsvarende uhøytidelig, men pent kledd. Festen ble holdt i brudens foreldres store hage.

I det andre var det hvit brudekjole + dress på hhv brud og brudgom. Festen var på en vakkert pyntet strandtaverna, og gjestene var kledd i sommerklær, både fargerike og mer avdempede, og ikke særlig mer oppstaset enn i det første bryllupet. Fine, gjerne korte sommerkjoler for kvinnene, langbukse og kort- eller langermet skjorte på mennene. Bildene viser at mange menn var uten slips, men aldersavhengig - jo eldre mennene var jo større sjanse var det for at de hadde slips. Ingen gikk i shorts, iallfall ikke på mine bilder flabb_flab

Jeg spurte en gresk venninne før det første bryllupet om det var feil for gjestene (vel, meg) å komme i en hvit kjole, det synes hun var et absurd spørsmål. Hvorfor skulle jeg ikke komme i hvit kjole? Men det kan ha hatt med den uhøytidelige rammen om bryllupet å gjøre.

Så dere får rett og slett spørre dem som har invitert dere!

SteffTee
2011-08-06, 21:58
Tack för tipsen.

Det får nog bli något ljust, luftigt och tvättbart !! Jag räknar med ett tufft dygn!
:rolleyes:

Hellen
2011-08-06, 23:29
Googlade på Olymbos för ett par dagar sedan, hamnade då i en bröllopsfilm där herrarna hade arrangerat slipsen? som någon slags ´näsduk´ i skjortfickan, vanligt eller ej, inte en susning, men helt klart funktionellt i värmen kan jag tänka mig...:D