handdator

Visa fullständig version : Att vistas längre tid i grekland


sven-uno andersson
2006-01-12, 20:09
Hej alla Greklandsvenskar. Närmar mej pensionen och det gäller att göra något av värde. Ni som har erfarenhet av att bo i Grekland har säkert nyttiga råd att ge.Jag har några frågor.
1.Slipper man skatta till sverige om man bor i annat EU-land.
2.Tipsa hur det går att hitta billigt åretruntboende, behöver ej vara
tip top standard.
3.Behöver man teckna extra ( privat) sjukförsäkring.
4.Ni som har erfarenhet, blir det dyrare att bo-leva i Grekland än Sverige.
5.Öarna avfolkas till stora delar vintertid, Hur inverkar det på åretruntboende.
Det blev en del frågor till att börja med, jag väntar med spänning på resultatet.
Tack på förhand. Sven-Uno

Agda
2006-01-13, 14:33
Tyvärr så slipper du inte skatta i Sverige.Billigt boende går att hitta och om du jämför med tex Kanarieöarna (min syster hyr där) så är det mycket billigare vad du än väljer.Nu har jag bortsett från de största städerna här.Vi betalade 300euro/mån för turistvilla (någorlunda svenskstandard)då var allt inräknat vatten,el (uppvärmningen var med el) för tre årsedan.Vissa saker är billigare andra mycket dyrare tex mejeriprodukter.Vill du laga väldigt typiskt grekiskt kan du leva väldigt billigt.För mig är det svårt att släppa mejeriprodukterna (och bör inte heller pga min hälsa) och då blir det ungefär som i sverige.Om sjukvården finner du att läsa på Försäkringskassans hemsida och www.eu-upplysningen.se

Agda

Simon (Kefalonia)
2006-01-24, 19:51
Kan bara svara på den sista frågan. Jag har bott på Kefalonia under sommaren fram till Julen, det händer mycket under denna tid! Jag bodde i byn Fiskardo, en verklig turistby. Väldigt mycket segelbåtar och dyl., under sommaren var det några tusen som vistades i byn, för att i november gå ner till 18 personer....jag bodde med 14 av dem.... vi hade dock ett fik och en butik som var öppen ca:3h varje dag. Det var lugnt och skönt, men nästan lite väl öde... Man ska komma ihåg att Grekland inte är så varmt som man tror det är på vintern. Det är en rå kyla, och blåser en hel del, samt är husen inte gjorda detta...
MVH
Simon