handdator

Visa fullständig version : Naxos i sommar


minda
2006-01-12, 14:32
Hej! Jag är ny här på Kalimera och måste säga att det är en fantastisk sida. I sommar åker vi, två vuxna och två barn, 10 och 6 år gamla på ö-luff två veckor. Det blir första gången sedan barnen föddes så vi ser verkligen fram emot att återuppleva gamla minnen. Ett sådant är Naxos. Vi är lite intresserade av att bo på Hotel Ioanna som verkar jättefint. Vid mailkontakt med dom så vill de ha 50 euro per natt för lägenhet med två rum. Låter detta rimligt? Vi reser ner 10 juni och stannar där runt fyra nätter. Därefter tänker vi oss Koufinnissi. Jag undrar också över avgångstd för snabbåt Pireus- Naxos samma dag. Vi landar i Aten 11.40 och det kunde vara en fördel att komma ner så tidigt som möjligt

*Nicki*
2006-01-12, 14:58
Oj, jag trodde nästan jag läste om oss när jag läste ditt inlägg!! :)
Vi (2 vuxna, 2 barn) åker dock den 11 juni och stannar sedan borta 2 veckor. Vår första ö-luff sedan barnen kom (3 resp. 5 år). Även vi har tänkt oss Naxos (från Aten) och hotel Ioanna eller hotel Prokopios till att börja med innan vi troligtvis åker vidare till Koufonissi.

Jag tycker 50E låter ganska bra men du ska inte lita helt på mig eftersom jag bara har kollat priserna på hotellens hemsidor och de ligger kring 70-80E/natt. Någon annan här kan säkert det där mycket bättre.

Anledningen till mitt inlägg är egentligen att höra om ni har hittat något alternativ på Koufonissi och till vilket pris i så fall? Själva har vi funderat på Finikas eftersom vi har så små barn. Är det ett alternativ ni också har kollat på?

minda
2006-01-12, 19:20
Har inte kommit så långt än. Känns viktigast att ha något ordnat i början när vi kommer ner. Men visst har vi funderat på Finikas. Tycker dock att jag hör lite både och vad gäller boende där. Tar gärna emot synpunkter på det.

Ia
2006-01-12, 20:59
Synes kanskje 50 E. er litt i overkant siden det er så tidligt i sesongen...?, men litt ekstra koster det selvfølgelig med baseng. (ps. de bruker vidvinkel på sine hotelbilder..., stedet er helt fint, men ikke så stort som det kan virke som på bildene.) Har ikke bodd der selv, men funderte på det før vi reiste nedover for 2 år siden. Vi tok sjansen på å finne noe selv da vi kom ned... (ble "haiet" på kaia ;) )
Fikk på forhånd pris på Prokopios 2 roms til 45 E. og Ioannas til 35 E. Men dette er som sagt 2 år siden (2004), vi reiste 12/6.
Dere reiser tidlig så det skulle egentlig ikke være nødvendig og forhåndsbooke om man ikke vil ha noe helt spesielt, men skjønner at det kjennes trygt å ha noe klart når man reiser med mindre barn. Jeg hadde ikke villet bestille noe på Koufonissi før dere kom frem eller evt. en dag eller to før dere reiser fra Naxos. Kanskje liker dere Naxos så godt at dere ikke vil reise etter 4 dager (eller omvendt, dere vil reise derifra før) Det kan også blåse opp slik at ikke fergen går da været kan være litt ustabilt så tidligt i sesongen. Da er det kjedelig å måtte betale for noe dere ikke kommer frem til i tide.

Uansett dere får sikkert en flott ferie!


Ia _B-anana

Majsan
2006-01-22, 11:40
Hej

Vår famil bestående av 2 vuxna och två tonåringar bodde på Hotel Ioanna förra sommaren och trivdes alldeles förträffligt ! Vi reste direkt efter det att skolan slutat och detta var vårt första stopp, vi betalade 48 EUR per natt har jag för mig. Lägenheten var helt OK och man byggde då också till, så har ni tur hamnar ni kanske i en ny och fräsch lägenhet.

Hotellet ligger mitt emot Hotel Prokopios (där vi kunde köpa glass, eftermiddagsölen och hyra dator för att surfa) längst in i en återvändsgränd, lugnt och skönt alltså. Hotellpolen, med barnpol, är OK, stranden är jättefin, och det finns ganska många resturanger att välja bland. Kan rekommendera "Carta de Oro" nere vid strandpromenaden, god och MYCKET mat till bra priser. På de två veckor vi var ute, på Naxos och Santorini, var detta den bästa !!

Det är inte heller långt in till Naxos stad med buss, eller bort till Agia Anna, om man vill ha lite omväxling.

Agio Prokopios och Hotell Ioanna blir det säkert fler gånger för oss !

Häsningar

Majsan

Peder Engdahl
2006-01-22, 13:44
Hej!

Vi bodde på Ioanna för 2 år sedan. Barna tyckte det var kanon och vi kunde sitta vid polen på morgonen med morronkaffet medan barna badade.

Men vi bokade hemifrån och det skulle vi inte ha gjort våra grannar fich dels välja rum och fick det för 30 euro istället fö 55 som vi betalade. Sedan vart dom lite sur när vi inte stannade en vecka. Så min rekomendation boka inte hemifrån bara ta en taxi och åk dit.

Margaretha
2006-01-22, 14:07
Ioanna studio är ett ställe där vi alltid bor när vi kommer till Naxos. Familjen är mycket vänlig och tillmötesgående och både studio och lägenheter är bra och rymliga med städning varje dag. Nu är ju också de nya byggnaderna färdiga och vi bodde i september i en nybyggd 2 rumslägenhet med två balkonger ut mot poolen. Det är också nära till både den fina Agios Prokopios stranden, tavernor och supermarket men ändå väldit lugnt och skönt.

Margaretha

minda
2006-01-31, 11:33
Tack för alla trevliga svar. Det är verkligen en suverän sida. Efter att ha läst lite om huruvida förboka Athen-Naxos eller inte så är jag intresserad av era erfarenheter. Bilden jag fått är att 17 juni är storhelg men annars finns inget behov av att förboka i juni. Vi åker ner den 10 juni vilket är en lördag. Kan vi utgå från att det finns plats på någon färja då?

Kalimera
2006-02-03, 09:16
Vi åker ner den 10 juni vilket är en lördag. Kan vi utgå från att det finns plats på någon färja då?
Jag kan inte tänka mig att ni behöver boka i förväg. Lördagar är det inte lika många som åker och det är tidigt på säsongen. Jag skulle inte boka i förväg om jag åkt samma dag som ni.

Katarina F
2006-02-23, 14:30
Hej alla,
jag följde intresserat "tråden" om priser på boende vid Agios Prokopios-stranden i juni. Har hört mig för på Hotel Prokopios om pris för en stor lägenhet (6 pers, varav 2 vuxna, 3 tonåringar, 1 barn), och har fått deras bästa pris till 60 Euro per natt, då är lägenheten tydligen stor med 2 sep rum, 2 balkonger åt olika håll, kök. Har försökt pruta men det han säger att det är prutat och klart (35% mot ord.pris).
Tycker det priset känns rimligt, vi är ju ändå 6 pers, men ska nog kolla runt lite till. Vi vill gärna ha något bokat för vi kommer fram med 23.30 båten (om den nu är i tid...)

bye_bye Katarina