Visa fullständig version : Taxistrejk
Taxichaufförer i Grekland kommer att ha en 48-timmars strejk från 05.00 på måndag morgon till 05.00 på onsdag morgon.
Yanna
Jag undrar vad taxichaffisarna gör på dom små orterna på södra Kreta. Plockar fram sin frus privata bil?flabb_flab
Birgitta.
Vi har ju några gånger tidigare hört om strejk bland taxichaufförerna i Grekland. Då som nu blir jag lite konfunderad. De vanligaste effekterna och syftena med en strejk är väl att skapa kännbara svårigheter, oftast ekonomiska, för arbetsgivaren och/eller för samhällsfunktionerna. Så blir det sannolikt också vid strejker i många företag och offentliga inrättningar. Men det känns lite fundersamt kring vem som får ta värsta smällen när taxi strejkar. De flesta taxichaufförer är väl i stort sett egenföretagare (?), och det bör väl innebära att de själva drabbas värst även om det givetvis blir viss försämring i samhällsservicen. Och att det finns starka strejk-kassor som stöttar känns ju inte troligt. Tycks vara så att känslorna i Grekland i nuläget är hetare och starkare än den kortsiktiga omsorgen om den egna börsen.
:) Mats
Jag har hört av vänner på Naxos att det kommer vara diverse strejker mellan den 20:e och 30:e augusti. Det kommer gälla olika saker varje dag, en dag är det flygstrejk, en annan båtstrejk etc. Minns inte webadressen till sidan där de informerar om detta.
De får låta bli att strejka till helgen bara!
/ENIAC - snart "hemma" igen _B-anana
Jag har hört av vänner på Naxos att det kommer vara diverse strejker mellan den 20:e och 30:e augusti. Det kommer gälla olika saker varje dag, en dag är det flygstrejk, en annan båtstrejk etc. Minns inte webadressen till sidan där de informerar om detta.
De får låta bli att strejka till helgen bara!
/ENIAC - snart "hemma" igen _B-anana
Precis när jag ska resa. Är redan ganska dåligt motiverad att resa till Grekland i år och inte ökar det lusten. Vill någon köpa mina biljetter med SAS till Aten och sen inrikesflyg till Samos står jag för namnändringsavgiften. Hör av er till min inbox för prisuppgifter och resedagar.
Eva
Ofta är strejkerna koncentrerade till Aten endast. Möjligen kan stora öar som Rhodos/Kreta beröras. På de mindre öarna lär knappast taxichaffisarna strejka.
/Netwolf
Tänk om ............, ja tänk om grekerna hade haft kvar sin drachma och om de hade avstått från en massa strejkande. Då hade de sannolikt haft ett välbehövligt fullt ös på sin turistverksamhet nu. Nu blir det ju tvärtom att många avstår från Grekland. Drachman är det ju tyvärr inte mycket att göra något åt nu, men strejkerna kanske. Så .......... tänk om!
Taxibilarna används för att blockera vägarna till och från Atens flygplats och Pireus. Fler turister vill dom nog inte ha. Verkar väldigt kortsiktigt då det bara skrämmer bort turisterna.
Eva
Då borde ju strejken pågå nu! Märker ni som är i Grekland av detta?
Riittabye_bye
Kritsabo
2011-07-18, 14:05
Då borde ju strejken pågå nu! Märker ni som är i Grekland av detta?
Riittabye_bye
Jepp, inte en taxibil i sikte i Agios Nikolaos, men om man har råd kan man ju ta båten. http://www.marinetraffic.com/ais/se/showallphotos.aspx?imo=1011006
:D
Hi hi, i dessa tider tänker man först , hur dom har råd och köpa en sån båt:D Har dom betalat båtskatt (ifall det finns sådant:rolleyes:)
Riittabye_bye
Hi hi, i dessa tider tänker man först , hur dom har råd och köpa en sån båt:D Har dom betalat båtskatt (ifall det finns sådant:rolleyes:)
Riittabye_bye
flabb_flabflabb_flabflabb_flab
På Karpathos kör Taxibilarna som vanligt
På Kalymnos och Chios står dom stilla!
Riittabye_bye
Marianne
2011-07-18, 16:32
Tänk om ..., ja tänk om grekerna hade haft kvar sin drachma ...
Drachman är det ju tyvärr inte mycket att göra något åt nu...
Så .......... tänk om!
Varför inte? Ska vi gissa att drachmern är tillbaka i Grekland 1 jan. 2014?
i_love_crete
2011-07-18, 18:16
Åker aldrig Taxi i Grekland. Jag tar bussen. klapp_klap
Varför inte? Ska vi gissa att drachmern är tillbaka i Grekland 1 jan. 2014?
Det är ju så dags nu. Att byta valuta är en svår process under normala omständigheter. Inget man gör lite när det faller in. Att göra det i det läge som man nu har hamnat har jag mycket svårt att tänka mig.
Åker aldrig Taxi i Grekland. Jag tar bussen. klapp_klap
Om nu inte busschaufförerna strejkar också! flabb_flab
Yanna
Satt igår på ett café och tittade på nyhetsinslag från strejken i Aten, totalt blockerat med taxibilar. Killen som har cafét berättade att det kommit fem kryssningsfartyg igår. Jag undrade om taxichaufförerna inte vill ha dit turisterna. De bryr sig inte var hans svar....ja jag har aldrig gillat att åka taxi i Aten, så att jag bestämt mig för att aldrig mer göra det spelar ju ingen roll. Om alla slutade med det, skulle de bry sig då tro?
Träffade folk på Karpathos som hade åsikten att om Grekland fortsätter och skrämma iväg turisterna, (som är en viktig del av ekonomin) med strejker och massa våldsamheter i Aten, så då är det defenitift slut med landet:o Man har inte råd och missa dom inkomsterna!
Riittabye_bye
Läste på "Ekatherimini" att taxichaufförerna har bestämt sig för att strejka så länge tills de får sina krav igenom: alltså att licenserna inte får bli fria. :confused: __D
Vilket kaos det kommer att bli i Aten om de fortsätter att blockerna vägarna! Nä, sjutton också, så är vi människor att vi bara tänker på oss själva. __D Å andra sidan så kommer de ju inte att få några inkomster om de tänker strejka i "evighetet". :eek:
/ Anne
Länkar till den sista artikeln i Ekathemerini. http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_23519_20/07/2011_399109
Eva
Taxichaffisarna har tagit hela landet som gisslan nu. I forrgar blockerade de vagarna till flygplatsen och fran hamnen. Igar blockerade de hamnen i Patra och hundratals turister kunde inte komma darifran. Manga var instangda i flera timmar innan taxichaufforerna oppnade portarna, manga av dem var barn och ska ocksa tillaggas att det var 40 grader varmt. De stangde ocksa av vagen helt vid Patra sa inga bilar eller lastbilar kunde passera. Idag stangde de av bron mellan Rio-Antirrio och andra stallen. Tyvarr kommer strejken fortsatta de narmsta dagarna och ingen vet nar den kommer upphora.
Efter dessa aktioner har de inte bara fatt alla turister emot sig men ocksa grekerna. Greker ar ju vana vid strejker och i allmanhet sa finns det en forstaelse for de som strejkar men den har gangen tycker de flesta att taxichaffisarna har gatt for langt. Manga forstar att de strejkar, regeringen har namligen bestamt att taxiyrket ska bli "oppet" yrke, dvs det ska inte kunna kosta nanting att bli taxichauffor vad galler licens. Just nu har alla som nu ar taxichaufforer kopt sin licens for ca 1 miljon kronor, och om regeringen far som de vill sa kommer deras licenser inte vara varda nanting. Sa de kan ju ha ratt i att vilja strejka, men varfor lata andra manniskor lida for deras skull genom att stanga av vagar och hamnar?
Tyvarr sa ar det sa alltfor ofta har, att folk tycker sig ha ratt att gora vad de vill om de inte tycker om regeringens beslut. Och nar nan fragar dem om de inte bryr sig om att andra manniskor blir lidande och att turismen blir drabbad sa sager de bara : ja det ar synd, men det ar inte vart fel. Det ar regeringens fel eftersom de tog ett beslut som ar daligt for oss. Suck.
Jag bor i Grekland och jag tycker att greker ar underbara pa manga satt men sana har grejer blir jag sa forbannad pa. De tanker bara jag, jag, jag, aldrig pa samhallet i stort eller pa andra manniskor de inte kanner.
Pa torsdag far vi ocksa reda pa om batarna kommer strejka nu i slutet av juli. Jag ar sjalv lite orolig for jag ska resa den 1 augusti och ar annu inte saker pa om jag kommer kunna komma ivag da. Far halla tummarna.
[quote=Louisa;246779] Just nu har alla som nu ar taxichaufforer kopt sin licens for ca 1 miljon kronor, quote]
:eek::confused:Ang_elx
Wow!!!! Nu tog du väl i ordentligt va?
Yanna
[quote=Louisa;246779] Just nu har alla som nu ar taxichaufforer kopt sin licens for ca 1 miljon kronor, quote]
Yanna
Det var min grek som sa det till mig. Ar det fel?
Det låter orimligt tycker jag
Det var min grek som sa det till mig. Ar det fel?
Så alla som kör taxi är/har varit miljonärer, menar du? :confused:
Det låter inte rimligt, tycker jag! ;)
Yanna
Ok eftersom jag tar det har pa storsta allvar och inte vill ge falska uppgifter sa utokade jag min research och ringde min pappa ocksa (som ar grek). Han sager att det kostar fran 500.000 kronor och uppat. Sa min grek overdrev alltsa, grek som han ar ;). Jag ber om ursakt. Men som det ser ut sa var det alltsa fram tills nu valdigt dyrt att kopa en san licens.
Monica P
2011-07-20, 18:44
Summan kanske kan diskuteras, men det är sant att många taxiägare fått köpa sina tillstånd och priserna har gått upp något otroligt under åren. Den investeringen går alltså förlorad med det förslag som regeringen nu lagt.
Det finns fler saker som taxifolket ogillar och det har inte varit fråga om dialog eller kompromisser- därför denna hårda konfrontation.
Hmmmm...om det nu är sant så förstår jag att dom strejkar!
Om då skall nu strejka så länge tills dom blir nöjda, så lär väl mina flickor bli kvar på KalymnosAng_elx Där kan dom ju alltid få skjuts av kompisar, men det blir värre och ta sig från Mastichari till Kos flygplats:( Lite långt och gå!
Fast dom kanske inte har något emot och stanna på Kalymnos:rolleyes::)
Riittabye_bye
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite3_20009_18/07/2011_398886
"(...)drivers were paying up to 200,000, euros for licenses." :eek:
Sa da overdrev inte min grek sa mycket after all..;)
Yanna
Det skulle man tro, men i en reportasje fra Athen i går på NRK, Dagsrevyen, ble en taxieier intervjuet, han sa han hadde måttet selge eiendom(er?) for å kjøpe licensen! For 2 år siden hadde han betalt 190 000 Euro :eek:
Det er ille med den langvarige streiken - men, det er ikke rart han/de føler det som et r a n om det nå gjennomføres at licensene blir billige!
Ingen överdrift alls. Priset har gått upp och lite ner de senaste 15 år och de priser som nämns är alltså INGEN överdrift utan fakta. Det finns som sagt 14000 licenser i Aten och det säger ju sig själv om man släpper detta fritt så kommer många förlora sitt livs besparingar! Men framför allt så behövs inte fler taxibilar anser jag ialla fall!
Camilla
För mig låter det här som ett helsjukt system som självklart bör avvecklas. Sen ska det ju helst ske på ett sätt som gör att de nu befintliga aktörerna inte blir helt ruinerade. Men det blir klart inte lätt att göra dem nöjda. De vill säkert ha tillbaka varenda euro som de satsat. Och statskassan är ju inte precis i skick att man har råd till det.
Det har funnits IT-bubblor och fastighetsbubblor men detta är första gången som jag hör talas om Taxilicensbubbla. Inte lätt att bota sådan sjuka.
Ni som nu är på plats i Grekland! Hur utbredd var taxistrejken under onsdagen och ge gärna en rapport om hur strejken utvecklar sig under torsdagen. Vi är speciellt intresserade av förhållandet på Kos.
Tack på förhand!
/Anders
Hejsan, jag är på Naxos just nu och har varit det sen i lördags, har inte märkt av några strejker här, båtar kommer och går och taxibilarna kör för fullt.
Det som märks är väl att det är väldigt lite turister....restaurangerna är bara halvfulla en del helt tomma. Stränderna runt över hela ön har väldigt lite folk, inga problem alls att hitta en lugn plats. Vi ska vidare till Santorini i morgon hoppas att allt går som det skabye_bye
Vi anländer Chania på fredag och har förbeställt taxi till Paleochora. Igår kväll fick vi mail från taxin att det förmodligen fortfarande är strejk då.:mad: Vi kontaktade vårt boende, som lovar att ordna så att vi på något sätt skall kunna komma till Paleochora:)så vi hoppas på det bästa!
Lena PG och Nisse
Hejsan, jag är på Naxos just nu och har varit det sen i lördags, har inte märkt av några strejker här, båtar kommer och går och taxibilarna kör för fullt.
Då håller vi tummarna för att framförallt båtarna från Santorini går som vanligt på lördag då vi kommer ner för två veckor på Naxos:)
/Göran
När jag läser om taxistrejkerna blir jag lite kluven. Samtidigt som jag tycker det är ett konstigt system med licenser som kostar skjortan och tycker fruktansvärt synd om de människor som lagt ut en förmögenhet på dessa:eek: är jag själv glad att vi inte ska till Grekland i år :(. Jag tror att frånvaro av turister på många ställen faktiskt beror på att de/vi har valt att åka någon annanstans i sommar, för det finns faktiskt andra resmål än Grekland ;). Även om Grekland är bäst :p!
bye_bye
Det senaste på Ekathemerini. http://www.ekathimerini.com/
Någon som har en bra länk till det som skrivits om de aktioner och strejker som planeras i andra halvan av augusti?
Eva
Här finns att läsa:
http://livingingreece.gr/strikes/
Tack för svar!
Vår resebyrå uppger att de har en officiell uppgift om att taxistrejken kommer att på under "obestämd framtid".
Jag är intresserad av om uppgiften överensstämmer med nu rådande verklighet! Uppenbart skiftar förhållandena
Tack på förhand!
/Anders
Hej
Ska flyga till Athen på söndag för vidare färd från Pireus till Naxos.
Är det någon som vet om metron fungerar? om nu taxistrejken fortfarande blockerar busstrafiken.
/Kerstin
I Nilos inlägg här ovan finns en länk där transport till Pireus diskuteras.
Eva
Tack för hjälpen. Då är det bara till att hoppas på att båtarna går som planerat!
Kerstin
Puh...? Då kan man sluta oroa sig inför resan till Tinos på söndag!
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_22/07/2011_399449
Puh...? Då kan man sluta oroa sig inför resan till Tinos på söndag!
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_22/07/2011_399449
Jag hoppas verkligen att ni kommer iväg till underbara Tinos....Jag kikar nästan dagligen in på Tinos webcam och kan just nu kl 18.30 grekisk tid konstatera att det är 29 grader och sol....Ingen färja inne just nu...
http://www.livecamera.gr/
Ha en riktigt go tur!! Ta en Mythos i hörnan vid rondellen på det lilla gyrosstället och tänk på mig som får vänta till 18 september innan jag får trampa Tinosmark igen...!
Lissi
Ha en riktigt go tur!! Ta en Mythos i hörnan vid rondellen på det lilla gyrosstället och tänk på mig som får vänta till 18 september innan jag får trampa Tinosmark igen...!
Lissi
Jag lovar Lissi, jag lovar ;)
Noen som kan fortelle noe om Taxi situasjonen på Kalymnos?
Jorunn- som har 16 dager til avreise...
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_7_03/08/2011_400890
Tycks som chaffisarna börjar tröttna / förlora för mycket pengar. På Rhodos o Kos ska dom ha slutat strejka
Hej!
Vi åker till Kreta, Kato Stalos om en vecka (11 augusti). Jag hoppas verkligen att detta är över tills dess... Tråkigt att turisterna blir drabbade så här. Vi vill helst inte åka buss då vi har en del packning då vi ska vara på Kreta i hela tre veckor...:D:D:D
Camilla
Ingen taxistreik på Kalymnos nå. Ikke på Kos heller, men det kan være snakk om streik igjen. Ikke vet vi når.
Hjalta99
2011-08-03, 18:58
Ingen taxistreik på Kalymnos nå. Ikke på Kos heller, men det kan være snakk om streik igjen. Ikke vet vi når.
Så skönt! Då får taxiägarna inkomster! Och vi turister slipper åka buss... :-) Hoppas att det håller i sig till sista veckan i september då vi kommer ner... Egoist som jag är! ;-)
/Eva
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_04/08/2011_401092
Dom tycks ha bestämt sig för att sluta strejka nu klapp_klap
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_04/08/2011_401092
Dom tycks ha bestämt sig för att sluta strejka nu klapp_klap
Åhhh vilken lättnad!!! :) Jag har ingen transfer bokad och gå från flygplatsen på Skiathos till hotellet i meg ammos är ingen höjdare:(
Idag vid lunch pågick strejken på Kreta fortfarande. Men det går buss in till chania varje halvtimma nu under strejken.
Malin
Enligt den överenskommelse som gjorts idag avblåses alla stridsåtgärder för taxi fram till 5 sept. Återstår att se om alla accepterar det.
Eva
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.