handdator

Visa fullständig version : Hemma igen


catharina
2011-07-13, 13:14
Efter 11 dagar på Amorgos (Egiali) är vi nu hemma igen. Och jag kan bara säga; I love Amorgos!
Fjärde gången vi var där och fortfarande finns det ingen ö som kan mäta sig med denna pärla. Vi vill ha lugn och ro, grekisk stämning och inga solstolar på stranden. Vi bodde för andra gången på Karkisia hotel och det är en pärla i sig. Rent, fräscha rum och alla balkonger har fantastisk utsikt. Inte speciellt dyrt heller, 60 euro natten för ett trebäddsrum.
För oss som har en nioåring känns byn så säker, hon kan själv springa till affären eller bageriet och handla. Och att stranden ligger så nära är en stor fördel. Lite synd är det dock att stranden är lite skitig ibland eftersom folk envisas med att fimpa i sanden.
Träffade andra svenska familjer som var där för första gången, och de var helt hänförda. Som pappan i en familj sa: Jag tror jag knappt det är sant, känns som man drömmer. Att det finns sådana paradis kvar i den grekiska övärlden.
Nu börjar den långa väntan till nästa besök på Amorgos, förhoppningsvis nästa sommarbye_bye.

Jan-Jan
2011-07-16, 17:12
Åh vad jag håller med. Vi var nyss (månadsskiftet) på besök i Egiali med tre barn. Det var sjätte gången tror jag; i början hade vi bara ett barn, sen två, sen tre. Det är lagom stort, genuint; man känner sig som en gäst i ett året-om-samhälle. Det är mer bofasta än besökare. Folk känner igen en på restauranger, det är välkommen och kindpussar när man kommer. Vi har bott på lite olika ställen; nu senast Pension Aegeon mellan torget och bageriet. Hon som har det har också Pelagos. Vi betalade denna gång €40 för en studio med matlagningsmöjligheter, fem sängplatser och balkong med fantastisk utsikt.
Lite orolig dock denna gång; det var inte mycket folk på plats när vi var där. De jag pratade med talade om en nedgång med 80% mot året innan... Hoppas det tar sig senare på sommaren.
Ett är i alla fall säkert: vi återvänder! :)