Visa fullständig version : Varför är inte Grekland ett vinland?
Italien och Spanien är ju fantastiska vinländer. Libanon har utsökt vin och även bulgariska viner kan vara goda. Diskuterade med en vinkunnig person häromdagen varför Grekland inte ligger i samma liga. Hon trodde det hade att göra med centraliserat styre att göra? Sydafrika har på senare år blivit ett vinland. Under apardheidstyret var vinproduktionen mer styrd, kvantitet var viktigare än kvalitet.
Hur fungerar den grekiska vinproduktionen? Jordmån och väder kan knappast skilja sig så mycket från Italien t ex, eller?
Aina
som föredrar retsina i Grekland och annars bara druckit riktigt gott vin enstaka gånger i Grekland
En del beror nog på klimatet, men till största delen är det nog traditioner. Det vi idag tänker på som typiskt vin; rött eller vitt (eller rosé) är en ganska ny företeelse egentligen. I Grekland kan man ju ganska ofta få ett mellanting, den där bärnstensfärgade vätskan som passerar för tavernans "egna vin". Den vetenskap som man ägnar sig åt i övriga vinvärlden har man ganska nyligen börjat med i Grekland.
Men jag är övertygad om att det kommer! Det finns flera producenter som investerar stort sedan några år tillbaks.
Ett problem har även varit DEcentralisering - att man inte haft någon centralorganisation som marknadsfört vinerna.
Monica P
2011-07-13, 12:59
Vin från Grekland lär säljas anonymt till Italien och Frankrike (kallas det bulklast?) för att där buteljeras och få namn. Min man lärde detta från vänner på Peloponnesos, Pylosområdet. Skulle vara kul att få veta om det är sant.
anneli56
2011-07-13, 13:15
Det finns även jätte goda röd/vit viner från Grekland. Pratade med en vinfabrikör i Messini, han exporterar sina viner till ex Holland och andra länder. Han sa att det är alldeledes för krångligt att skicka till sverige för alla lagarna och bestämmelser
http://www.greekexperienceuk.co.uk/wine_sellers/greek_wine_experience/greek_wine_varieties.html
Admirala
2011-07-13, 19:04
Hellas er ikke noe stort vinland, i den forstand at de eksporterer tonnevis med vin ut i verden, men de senere årene har greske viner fått god anerkjennelse internasjonalt, vunnet priser etc.
Hvis man er villig til å betale mer enn 3 euro for en vin på supermarkedet, er det masse nydelige greske viner å drikke. Flere og flere vinprodusenter legger vekt på å lage gode kvalitetsviner i tillegg til de enkle bordvinene Hellas har vært kjent for, og det merkes.
Det som er spennede med Hellas er at det finnes en god del druetyper som bare vokser der. Selv liker jeg veldig godt hvitviner laget på assyrtiko-druen, som særlig dyrkes på Santorini - i det vulkanske jordsmonnet der. Det er klart at det gir særpregete viner, tørre, sitruspregete hvitviner med hint av mineral. Når druen dyrkes i annet gresk jordsmonn, blir den fruktigere, med fremdeles nydelig.
Moschofilero, som særlig dyrkes på Peloponnes, gir fyldigere, blomsterduftende men likevel ganske tørre hvitviner, er også en favoritt.
Agiorgitiko er en annen særpreget drue som også dyrkes mest på Peloponnes, som gir nydelige runde, smaksrike rødviner.
Jeg er ingen vinkjenner, men jeg elsker god vin, og synes det er spennende å prøve nye viner. Likevel er det de viner laget på de tre druetypene jeg har nevnt jeg oftest kjøper, fordi jeg har smakt så mye god vin laget på disse druene.
Egentligen det sämsta med grekland. Det embarmligt dåliga vinet. Husets vin på tavernor är oftast ok, men det passar ju till grekmat. Utbudet i affärerna är oftast uruset. De har dessutom förkärlek för det söta rödvinet, som i mitt tycke är fullständigt odrickbart.
Bästa vinerna i Grekland, tycker jag att man finner på Kreta. Där finns det åtminstone ett ok utbud, så man kan hitta nåt ok balkongvin.
/Netwolf
På Paros besökte jag för länge sen en mycket välsorterad vin och spritbutik med perfekt lagring för vinerna. Har även hittat mycket bra vin både på Santorini, Samos och Lesbos.
Eva
Jag tycker inte det är svårt att hitta GOTT rödvin ens på supermarket. Men då får man kanske lägga 8-10 euro för en flaska och alla vill kanske inte det...
Kefalonia hade jättegott lokalt rödvin vet jag, men det köpte vi direkt från vingården....
När vi var på Tinos i påskas fick vi ovanligt goda "husets" på alla ställen vi drack och åt...Det är kul med husets, för ibland är det jättegott och ibland ganska odrickbart, men då beställer man ju bara in en flaska.... Just till den lite enklare grekiska tavernamaten tycker vi oftast att husets vin är helt ok..och som sagt de smakar olika nästan varje gång;)
Lissi
anneli56
2011-07-14, 09:12
Det finns mängder av goda viner här på Peloponnesos som är en viktig vinregion.
Nemea , Tsantali och Achaia kommer härifrån
Det fem största producenterna i landet är Cambas, Boutari, Kourtakis, Achaia-Clauss och Tsantali. Det mest sålda vinet är Demestica. Om du vill pröva de bästa vinerna som har lång fatlagring ska du leta efter beteckningen Kava. Grekerna själva dricker runt 32 liter vin per person.
Nedan lite intressant läsning om grekisk vinproduktion
http://www.munskankarna.se/content/content_download.php?node=41500&ID_menu=41500&row=41227&db_table=content_rows&file=41227&/Grekland%20-%20Manus%20samt%20provade%20viner.pdf
Tack för vintipsen! Ska anteckna och ha med mig när jag åker till Grekland. Vi har mest druckit husets vin (i karaff) i Grekland. Min erfarenhet är att det vita brukar vara okej och det röda variera från (knappt) godkänt till i enstaka fall odrickbart.
På Rhodos besökte vi en vinfabrik och provsmakade vita viner. Motvillig service och absolut odrickbart! Köpte inte något ens av artighet...varför jag nu skulle ha gjort det, när inte kvinnan bakom disken visade någon artighet...
På Samos drack vi ett år väldigt god retsina boutari (?), retsina fast mildare.
Funderar lite över varför vi envisats med billigt vin på karaff i Grekland, när vi i Sverige gladeligen spenderar närmare en hundring på gott vin... Ska nog botanisera mer bland vinhyllorna i affärer i fortsättningen.
Aina
karinafp
2011-07-14, 11:36
Själva är vi mycket förtjusta i Makedonikósvinerna, och brukar även beställa en låda då och då på Systembolaget hemma. Tycker de är godare än Naoussa.
Karin
som upptäckte ett riktigt gott "husets röda" på La Mirage igår kväll
...en liten liten avvikare bara från det grekiska husets vin.
När vi var i Lissabon och beställde husets vin fick vi på alla ställen vi åt på, en 75cl flaska med de mest fantastiska röda viner...Inte ofta vin vi kände igen från hemma men SÅ goda!:p Vi betalade 3-4 euro för detta vin.
Förlåt utvikningen....:o
....men i Grekland tycker vi tjusningen är att just prova massor av olika husets....därför beställer vi det.
Lissi
Ville bara nämna Nostos vingård utanför Chania/Kreta, mycket fina viner. Finns på Facebook med en sida. Nostos Wine på google. Vi ska göra ett besök där för provning i aug.
Myssa...
...annars kan man ju dricka grekiskt "rosé": vitt vin med en skvätt rött i :D
pianilss
2011-07-15, 17:49
Kom hem från Grekland i veckan med 10 viner i bagaget! Fast vi handlade på Atens flygplats. Tycker att det finns fantastiskt goda viner - även på öarna. Men som sagt det är några euros dyrare. Amethystos både rött och vitt är väldigt gott och alla viner från Hatzi Michalis (men en kalkontupp som kännemärke på sina etiketter), Chateaux Julia är lite dyrare men ack så gott. Var på Milos och hittade många goda viner i supermarket.
Ja det finns otroligt många! Jag tar aldrig husets vin helt enkelt för att jag gått på för många nitar och tycker det är tråkigt att sabotera en god maträtt med "skitvin" som det är ibland är. Men det är jag det. Jag vet att alla inte tycker så. Har dem inget bra vin finns alltid Mythos - kall o god :))!
Vinbutiken i Paros som ngn nämnde är fantastiskt bra och killen som driver den är mycket kunnig.
Grekernas vin är klart underskattade och finns sällan på systemet. Fanns fler tidigare men av ngn anledning är dem bortplockade ur sortimentet.
Pia
Fast jag tycker att Grekland har blivit ett vinland.
Skrev faktiskt om grekiska viner på min, numera avsomnade , vinblogg.
Jag kan PM:a adressen, vid intresse.
Däremot så här ju husvinerna oftast under all kritik.
Sträcker man sig ovanför 5 euros-gräsnen för en flaska är utbudet enormt på bra viner. Fick en ny favorit denna gång, men har ingen aning om vad det egentligen hette, då det var för mig otydbara grekiska tecken på etiketten.:D
Håller också med om att assyrtikovienrna från Santorini oftast är skitbra, rent ut sagt!
Jag blev glatt överraskad i år då jag tyckte husets vin på Naxos nästan alltid var riktigt bra.Har slutat få halvsöta röda viner som är vidriga.Då jag frågade att det är väl torrt rött vin så såg de nästan förnärmad ut och svarade of course.
lugnagatan
2011-07-27, 16:00
Har en tendens att acceptera husets vin om jag tycker att stället verkar trevligt, inställningen betyder så mycket för smaken.
Under hettan nu smakar det vita lokala vinet friskt efter solnedgången (men tänk på att dricka mycket vatten hela dagen), på en favorittaverna finns ett lite citrus- och mineralbetonat och nästan sött, som är likadant varje dag, men som redan antytts så passar inte de moderna vinbegreppen in här:
Smaken är någonting annat. Ve och fasa, jag har faktiskt glömt vad ett vanligt glas rött betyder för den grekiska vintraditionen. Den har en djupare rot.
Som "Lissi" sade så kan ett husets vin variera i smaken från dag till dag. På ett mezepoleio fick jag vid första besöket ett ljuvlig milt rött vin med dragning åt körsbär, men nästa dag var det dragning åt "eau-de-vie", inte dumt det heller, och tyvärr insåg jag att det skulle vara ofint att fråga vart det goda vinet tog vägen :(
Men jag fortsatte att gå där och en dag smakade det gott igen.:D
Att framstå som vinkännare och fråga vad det finns för vin är inte bra om man vill slippa att se sura miner.
Å andra sidan att tycka om en plats ett ställe leder till rikare smakuppleveser flabb_flab
/Stefan, Chania
Stefan, det är ju till viss del sant, fast det stödjer ju bara tesen att Grekland INTE är något vinland.;)
Men min poäng var inte att alla har samma smak som jag, eller att alla bryr sig om vad de dricker. Jag ville bara framhäva att det görs otroligt många bra viner i Grekland. Som tyvärr inte alls framhävs i Sverige.
Jag vill tacka för alla bra svar som kommit på min fråga. Var lite orolig att bli lynchad, minns jag, när jag formulerade rubriken. ;)
Lugna gatan - jag tror stämningen och vädret påverkar vad man tycker. Retsina är fantastiskt gott i Grekland, men dricker det sällan i Sverige.
Just nu är jag inne på amarone och italienska viner, så grekiska "husets vin" känns lite avlägset. Men ska prova på lite fler grekiska viner och olika sorter nästa gång jag åker till Grekland!
Aina
Kalimera
2011-07-28, 11:19
Däremot så här ju husvinerna oftast under all kritik.Många gånger är det som kallas för "house wine, eller "local wine", inget lokalt vin, utan billigt lådvin, som kan komma varifrån som helst. Jag har sett lådvin från Ungern och Bulgarien, bara för att ta några exempel. Det finns få öar där det produceras lokalt vin.
http://www.kalimera.se/bilder/forum/wine.jpg
Här är ett exempel på en som säljer lokalt vin, men som är lådvin. På denna ö produceras inget vin alls. Jag tog bilden en tidig morgon innan turisterna kom. De köpte glada i hågen vad de trodde var lokalt vin.
Just nu är jag inne på amarone och italienska viner, så grekiska "husets vin" känns lite avlägset.
Avlägset? Du menar väl ljusår! :D
Här är ett exempel på en som säljer lokalt vin, men som är lådvin. På denna ö produceras inget vin alls. Jag tog bilden en tidig morgon innan turisterna kom. De köpte glada i hågen vad de trodde var lokalt vin.
Haha, snacka om att ertappas med fingrarna i syltburken! :)
/Netwolf
Jag förväntar mig inte alls att husets vin ska vara från ön jag är på eller alls från Grekland... Här hemma kan ju husets vin vara varifrån som helst!
Inte tror väl någon att varje taverna på en ö har eget vin? Fast står det LOCAL wine så tror man kanske att det ska vara grekiskt i alla fall;)
På Öland i Byxelkrok där vi åt härförleden var husets vin grekiskt:D Vi fick in hela flaskan och det var import från Grekland. Ett jättegott vin dessutom.:p
Men kul bild Janne!!
Lissi
Kalimera
2011-07-28, 16:17
Fast står det LOCAL wine så tror man kanske att det ska vara grekiskt i alla fallJag tror inte heller att vinet är lokalt när jag beställer in "local wine", men det finns säkert en del som tror det. Det finns så klart undantag, som så mycket annat i Grekland. På öar som Kefalonia, Rhodos och Santorini kan man beställa lokalt vin, som också är det. I Milia på Kreta kan man till och med beställa lokalproducerad retsina. Den smakar himmelskt!
I Milia på Kreta kan man till och med beställa lokalproducerad retsina. Den smakar himmelskt!
Hur långt från Rethymno ligger Milia?...orkar inte ta fram kartan....;), men vill gärna smaka retsinan.
Man kanske skulle ta sig en tur dit på den helt oväntade semesterresan jag fick nu den 18:e till Rethymno:rolleyes:
Lissi
Tack för den roliga bilden, Janne!
Aina
som trodde hon hade slutat dricka lådvin :D
Janne, ja har du inte hört talats om fatlagring?;)
Men allvarligt, det där är nog den roligaste bild jag sett på länge.
Nu undrar man ju om man har tur eller otur när man blir lurad och inte får lokalproducerat vin...
På vårt hotells s k grekiska afton så dristade vi oss till att ta husets vin (efter att några danskar intygat att det smakade saft. "Hellre det än hemskt," resonerade vi.)
Jag är tämligen säker på att det mycket bleka, saftlika vinet var utspätt som saft också. En del vin, fyra delar vatten.
Låt mig säga att vi aldrig skulle ha klarat av att dela på en liter vin annars, utan att känna oss rätt vingliga.
Nu kändes det som om vi hade druckit ett glas vin var.
Vad vet du om det, fuskas det på det sättet också?
Jag är tämligen säker på att det mycket bleka, saftlika vinet var utspätt som saft också. En del vin, fyra delar vatten.
Vad vet du om det, fuskas det på det sättet också?
Jag har tänkt samma sak som du, annron, för karaffvinerna känns ibland väldigt lätta, blaskiga. Så det händer nog!
Aina
Att diskutera viner är väldigt roligt men också svårt. Det handlar som så mycket annat om tycke och smak men även om kunskap, intresse, nyfikenhet, erfarenhet osv. Vad som är orubbligt och som alltid följer oss grekgalningar är att vi upplever extremt mycket annat samtidigt som vi dricker vin när vi vistas i Grekland. Vad någon tycker om ett specifikt vin är unikt och att någon annan har en helt annan åsikt om just det vinet är en av skillnaderna mellan oss människor.
Jag tänker inte gå in och ens göra ett försök att förklara varför "Grekland inte är ett vinland" med den lilla grundkunskap jag har om varför det är eller inte är så. Men rubriken i denna tråd är en aning missvisande. Det finns väldigt mycket bra viner i Grekland, det kanske bara är så att de "bättre" vinerna inte syns särskilt ofta ute på öarna. Och öarna är många, vad som finns på en ö finns kanske på en annan, osv. Det är dock så att det som kan kallas "bättre" viner, de tillverkas i mångt och mycket på fastlandet rätt så långt norrut. Jag har ingen koll på vilka tillverkare jag syftar på, kan i och för sig en del namn men jag har inte "lagt dem på kartan" riktigt ännu. Jag har litteratur och tidningsartiklar som jag inte ägnat den uppmärksamhet de förtjänar.
Och vad räknas i detta fall som "bättre" viner? Det går inte att svara på men generellt sett brukar kvalitet följas av det pris ett vin har. Nu är det inte så att ett vin för 60:- i så fall skulle vara så mycket "sämre" än ett som kostar, låt säga - 250:-. Och jag har endast en referens, vårt statliga Systembolag som jag sedan länge anser är en unik "institution" eftersom jag under c.a 15 års tid har grundat mitt stora vinintresse på vad som har funnits tillgängligt för mig att köpa.
Den som vidgar sina vyer lite mer än att kanske bara ta sina minnen av grekiska viner druckna i Grekland, kan komma att göra vissa lärdomar. Det finns sedan många år ett tämligen förnämligt sortiment hos Systembolaget på Grekiska viner. Då pratar jag om beställningssortimentet som genom åren har putsats till mycket och blivit väldigt smidigt att använda. Men konsumenterna har ibland varit för "bekväma" och ansett att det ska finnas direkt tillgängligt på hyllorna i butikerna, det man avser att köpa.
Bland de röda vinerna från Grekland finner jag vid sökning nyss att de gamla vanliga namnen finns kvar. Domaine Gerovassiliou, flera olika av röda samt vita. Alpha Estate, röda och vita. Chateau Julia, röda och vita. Biblia Chora, Boutari, ett antal olika röda och vita. Amethystos, Areti, Kallisti vitt för 115:- som är otroligt prisvärt och gott. Flera vita viner från Vinsanto på Santorini, Sigalas, Vin Santo men i och för sig väldigt dyra.
Det finns således massor att beställa och jag lovar att det är riktigt bra kvalitet, jämförelsevis med t.ex franska och italienska viner som nämns i början av denna tråd. Dock ska jag flika in att just Frankrike och Italien inte kan jämföras med grekiska viner av idag då dessa två giganter sedan många decennier är ljusår före i ett antal begrepp som tradition, kunskap, tillgänglighet, MÄNGD, variation, innovation osv. osv. osv.
Det är främst tre st. duktiga importörer som står för huvuddelen av de varumärken jag nämner ovan. Företag som särskilt Oenoforos med deras drifitiga och kunniga vd Takis Soldatos. Carovin är en annan som ingår i Soldatos "portfölj", dvs. det är i grund och botten "samma" företag som Oenoforos. Även Meletis tar in mycket viner men är en importör som har lite annat i sitt sortiment, bl.a livsmedel.
Var nyfiken, lägg lite mer pengar, ta hem via beställning från Systembolaget och framför allt, det är givetvis skillnad på det vi dricker under våra resor, undertecknad håller med till 100% i detta.
Kan icke beskrivas annorlunda, jag borde själv köpa mer via beställning och har också gjort det. Har några dyrare röda ligger på vänt till tillfällen då det känns motiverat att öppna dem. Dock har ekonomin andra hål som behöver fyllas, särskilt utgiftssidan så jag får ta det lilla lugna men jag kanske recenserar lite när jag väl drar korken ur någon.
PS: Såg just att det var Italien och Spanien, inte Frankrike som nämns i början av tråden. Spanien finns med bland de jag kallar "giganter". Här pratar vi om det som kallas "gamla världen vs. nya världen" men det är en HELT ANNAN del av vinintresset.
Hasse :cool:
Hasse, jag håller verkligen med om det du skriver ang vinerna på beställingssortimentet (där det f ö finns många pärlor!).
Jag har själv jobbat med vin i c:a 20 år och minns första gången Chateau Carras kom in i sortimentet. Beställningssortimentet i all ära, men tycker att det är otroligt trist att man "gömmer" de grekiska vinerna där, då man t ex förut kunde hitta fler röda från Österrike i det ordinarie än grekiska dito.:(
Har talat med Oneofors om detta, men det verkar snarare hänga på ointresse från Systembolaget. Förra året låg dock Sigalas Santorini under en kort period i ordinarie, tillfälligt och litet, sortiment. Då var den ju ett fynd för 139 kr.
Med lite tryck från oss konsumenter är jag övertygad om att vi skulle kunna få in fler grekiska i det ordinarie sortimentet.
Efter förra årets besök, som jag skrev tidigare i tråden, tycker jag att det är en sådan påtaglig skillnad i vinutbudet, jämfört med för 10 år sedan.
Jag tycker särskilt att de grekiska vinerna kan ge gamla världen en match vad gäller viner i "mellansegmentet" 60-80 kr. Jag inbillar mig att många handlar ur just det sortimentet. Så jag tror inte att ett grekiskt vin i den prisklassen skulle bli så svårsålt. Halvdyra viner som Nostos, däremot, där skulle det nog bli svårt att slå sig in. (Skrev mer om detta på min vinblogg, men vill inte bli för långrandig).
Kalimera
2011-07-29, 13:36
Hur långt från Rethymno ligger Milia?...orkar inte ta fram kartan....;), men vill gärna smaka retsinan.Det är görligt att åka dit och hem igen under en dag, inklusive lunch. Här (http://maps.google.se/maps?saddr=Rethymno,+Grekland&daddr=milia+crete&hl=sv&sll=35.387678,23.649938&sspn=0.095584,0.181789&geocode=FdKnGwIdaHR1ASlFjlg1mXSbFDEQubniLL0ABA%3BFUFbHAId2wtpASlJW21C9_GcFDEQz8J0L70ACg&mra=ls&z=10) finns en vägbeskrivning.
http://www.kalimera.se/bilder/forum/retsina_milia.jpg
Retsinan - som är den godaste, och dyraste, jag druckit - produceras i en by som heter Valtos, som ligger nära Milia.
Kalimera
2011-07-29, 13:41
Vad vet du om det, fuskas det på det sättet också?Det känner jag inte till. Men visst har jag smakat riktigt äckliga viner ibland, så det kanske händer.
Faktum är att jag druckit ett av mitt liva godaste viner i Grekland, och det var grekiskt, och såg ut så här.
http://www.kalimera.se/bilder/forum/ktima_gaia.jpg
http://www.kalimera.se/bilder/forum/santorini_vin.jpg
Utsikten från restaurangen (där jag drack vinet) var inte dum den heller.
Lissi jag har hört så mycket gott om Milia. Skulle defintivt övernatta där för att få äta en god middag och njuta av natthimlen. Rethymnon är ju inte alltid så roligt i högsäsong. Hoppas verkligen få med mig sällskap något år till Milia med någon som vågar sitta bakom ratten för det gör inte jag. Det kan vara svalt i bergen under andra årstider men ni bör ju får en perfekt sommartemperatur i slutet av augusti.
Tråkigt för din svärmor att hon inte kan resa i år.
Eva
Faktum är att jag druckit ett av mitt liva godaste viner i Grekland, och det var grekiskt, och såg ut så här.
http://www.kalimera.se/bilder/forum/ktima_gaia.jpg
Några andra godingar du vill nämna vid namn än den ovan ?
Jag håller just nu på att läsa "Mat och vin i Grekland" - En resehandbok. Författare: Björn Peter Behrens och Maggie Vrba. den har några år på nacken, skrevs 1998, men är en mycket utförlig redogörelse för i synnerhet vinproduktionen i Grekland. Författarna går systematiskt igenom och betar av region för region i hela landet. Trots all fakta är det en trevlig bok att läsa, man får ta del av matrecept, historia, kultur mm från de olika områdena. I slutet av boken finns en lista på förmodligen alla grekiska vinproducenter med namn och telefonnummer.
Jag gick in på Bokbörsen och ser att de har just nu tre ex av boken till försäljning för den intresserade. (Sök där på Behrens, så kommer du rätt.)
mrwalker
2011-07-30, 11:06
Kan anbefale "The Illustrated Greek Wine Book" av Nico Manessis, ISBN 9608559324.
Ellers er også en gresk vin av de aller, aller beste jeg har smakt (og til prisen er den uslåelig):
http://www.islandwalking.com/wp21.jpg
Skouras Grande Cuvée Nemea
mrwalker
2011-07-30, 11:21
...minns första gången Chateau Carras kom in i sortimentet.
Husker godt denne. Vinmakeren hos Carras, Evanghelos Gerovassiliou, driver nå sin egen vingård. Regner med at det finnes noe på bestilling her? Jeg kjøpte faktisk en flaske hvit Domaine Gerovassiliou på mitt lokale Vinmonopol i dag. Jeg har ikke smakt på den ennå, så jeg vet ikke hvor god den er, men skal være svært bra! _B-anana
Admirala
2011-07-30, 14:10
Många gånger är det som kallas för "house wine, eller "local wine", inget lokalt vin, utan billigt lådvin, som kan komma varifrån som helst. Jag har sett lådvin från Ungern och Bulgarien, bara för att ta några exempel. Det finns få öar där det produceras lokalt vin.
http://www.kalimera.se/bilder/forum/wine.jpg
:mad::mad:Hadde skrevet en lang kommentar, som forsvant.
Her er kortversjonen:
χύδην er det greske ordet for bulk, og det ordet (i bøyd form) bruker grekerne om det som oversettes til "house wine".
I praksis betyr ordet egentlig bare (vin som selges) fra større/andre containere enn en vinflaske.
Denne vinen kan altså komme på fat fra den lokale vinfarmeren eller på firelitersboks fra Bulgaria, på plastflaske fra Nemea eller på gamle whiskyflasker fra onkelen som pusler med noen vinstokker i Makedonia. Eller fra alle disse stedene, avhengig av pris, tilgjengelighet, sesong osv.
Husker godt denne. Vinmakeren hos Carras, Evanghelos Gerovassiliou, driver nå sin egen vingård. Regner med at det finnes noe på bestilling her? Jeg kjøpte faktisk en flaske hvit Domaine Gerovassiliou på mitt lokale Vinmonopol i dag. Jeg har ikke smakt på den ennå, så jeg vet ikke hvor god den er, men skal være svært bra! _B-anana
Jo, jag vet.:) Har följt honom.
Den fanns förut iaf och den var grymt bra.
Om ni letar efter en bra vinproducent av grekiska viner med mycket lång erfarenhet och kunskap, då kan jag rekommendera "Tsantali". De har en del ljuvliga viner som verkligen "gifter" sig med den grekiska maten.
Vill ni veta mera så kolla på nätet.
Inget av husets vin är av någon högre kvalitet.
Bon appetit önskar Seaside
mrwalker
2011-07-30, 22:27
Den fanns förut iaf och den var grymt bra.
Jeg gleder meg. Skal smake på den i morgen tenker jeg. :)
Seaside. Tsantali fanns för flera år sedan på bolaget. Tyvärr inte längre.:(
Har inte provat något från dem på jättlänge. Men om jag ser deras viner igen i grekland ska jag definitivt testa.
Jeg gleder meg. Skal smake på den i morgen tenker jeg. :)
Nu var det iofs Viognier jag provade. Såg nu att det har kommit fler vita sedan dess.
Men jag var impad av att det faktiskt var en viognier som jag gillade (har lite svårt för druvan annars).
Vilken är det du har?
mrwalker
2011-07-30, 23:15
Nu var det iofs Viognier jag provade. Såg nu att det har kommit fler vita sedan dess.
Men jag var impad av att det faktiskt var en viognier som jag gillade (har lite svårt för druvan annars).
Vilken är det du har?
Med delvis tyskspråklig (!?) etikett heter den bare "Domaine Gerovassiliou", regner med at det er den samme som med mer greskspråklig etikett heter "Ktima Gerovassiliou". Vinen er laget på en blanding av Assyrtiko og Malagousia.
Mr Walker, den har jag inte provat.
Ska bli spännande att höra rapport.:)
Vi drack f ö just ett vin nyss (som jag bara var tvungen att köpa) som heter Nykteri. Ja, du förstår varför.;)
Men den var hur som helst riktigt bra. Jag blir sällan besvien på Santorini-vinerna.
Petridis76
2011-07-31, 11:30
Håller med Admirala om att Moschofilero är ett riktigt gott vin, ett annat gott vitt vin är Santorini, röda viner känns inte så aktuellt i Grekland på sommaren då man hellre vill ha nått att släcka törsten med.
Tangerine
2011-07-31, 11:40
Vilka grekiska producenter finns inte i Sverige än (men borde finnas)?
Jag skulle gärna se Santo Wines, Michalakis, Gaia Estate, Lyrakakis och Tsantali. För att nämna några.
Framförallt skulle jag vilja att de kom in på ordinarie sortiment. Sigalas t ex, gick från 169 kr till 139 kr, när den kom in som en tillfällig nyhet.
Vinerna blir alltid dyrare när de ligger i beställningssortimentet.
Det finns så många bra producenter i alla prisklasser att beakta. I dessa kristider tycker jag faktiskt att man skulle göra en insats om man på Systembolaget valde att ta in fler grekiska i butikssortimentet. Fast det kom faktikst helt nyligen två(!) grekiska i butikssortimentet.
mrwalker
2011-07-31, 19:01
Mr Walker, den har jag inte provat.
Ska bli spännande att höra rapport.:)
Nå er halve flasken konsumert og det er mulig å komme med et inntrykk.
For å sette vinen i sammenheng, det er ikke så stor forskjell (ihvertfall for en ikke-ekspert) på denne i forhold til de kjente Assyrtiko-viner fra Santorini. Jeg er ikke sikker på om jeg ville klart å plassere hvilken som er hvilken i en blindtest.
Fargen er ganske solid gul, vitner om bra konsentrasjon.
Smaken er som vanlig for druetypen veldig frisk og med mye frukt. Et røykslør avslører at den må ha vært innom fat. En flott vin til mat, ikke en kosevin til terrassen.
Jeg innbiller meg imidlertid at det er en bedre balanse i denne enn i de andre Assyrtiko-viner jeg har smakt. Den har et snev av den eleganse som vanligvis mangler i ikke-Fransk vin. Så det forsvarer nok den ekstra prisen man betaler for akkurat denne.
En bra vin ihvertfall, og kan trygt anbefales! _B-anana
http://www.lefkaditikigi.gr/
Värt ett stopp om man åker ön runt ;) bara så gott!
SVAR TILL "annron"
( "klippte och klistrade" istället för att svara direkt, fick felmeddelande)
Jag skulle gärna se Santo Wines, Michalakis, Gaia Estate, Lyrakakis och Tsantali.
Tsantali har varit representerade med ett antal kvalitetsviner i Sverige till för ett par år sedan, vet ej varför de inte finns här längre. Synd, riktigt bra viner!
Lyrarakis har ett par viner med i beställningssortimentet nu. Jag har beställt det röda som finns tillgängligt, vet inte när jag får tillfälle att prova det, kommer att ha det hemma nästa vecka (har inte hämtat beställningen i butiken ännu). Tillverkaren finns på Kreta har jag förstått.
"Vinerna blir alltid dyrare när de ligger i beställningssortimentet."
Hur menar du här? Vad jag har förstått är beställningsvinerna enbart en "förmedling" av ett gemensamt sortiment där Sveriges importörer får ut valda viner som kan beställas utan kostnadspålägg av annat än de kostnader importören själv har för att de kan lagerhålla dem här. Systembolaget testar inte dessa viner och tar heller inget ansvar för dem. Har för mig att man som kund inte heller har returrätt eller möjlighet till reklamation då Systembolaget inte är importör = ansvarig.
Hasse :cool: (brukar kunna svara på inlägg "normal väg")
http://www.lefkaditikigi.gr/
Värt ett stopp om man åker ön runt ;) bara så gott!
Blev nyfiken, var på Lefkas för 10 år sedan. Om det handlar om Lefkas förstås, din länk "ser i alla fall ut som om det vore så":confused:
Men, jag klickade på länken, de har ett lockande "intro" med fina och varma bilder men sen.....
Klickade på "English" och "Skip intro" men kom tillbaka åter till introt med bilderna och sedan enbart grekisk text igen så den engelska varianten förblev osynlig.
Synd, viner från Joniska ögruppen har varit prisade många gånger och ligger geografiskt annorlunda till gentemot de övriga ögrupperna.
Som ett mer generellt svar än de jag skrivit nyss, vill jag förmedla denna synpunkt:
Oavsett markareal, dvs den totala mängd skördade druvor en odlare kan uppnå totalt sett så finns några helt grundläggande regler. Druvorna skiftar oerhört mycket i kvalitet t.o.m i varje klase på grenarna. Vissa anses fullmogna medan vissa förblir helt outvecklade (t.o.m helt gröna druvor på en klase där kraftigt blå druvor dominerar). Ju fler druvor som förkastas och anses odugliga, desto dyrare blir därefter vinet på grund av att mindre mängd av förväntad skörd blir användbar. Detta gör att vinet blir dyrare av den enkla orsaken att druvmängden blir mindre och att tillverkarens kostnader blir högre. Tillverkningsutrustning, personal, markareal mm. blir dyrare med tiden och således priset till konsument i yttersta slutändan.
Viner som generellt sett har "sämre druvor" blir följdaktligen billigare till konsumenterna - "bättre druvor" genererar till slut mindre mängd färdigt vin i blivande högre prisklass på grund av tillverkarens naturliga syn på ekonomisk avkastning. Även vintillverkning har krav på sig att rent företagsekonomiskt ge ägarna en vinst som är värd att ta till sig. Hur ska annars tillverkarna av kvalitesvin världen över kunna fortsätta förse oss i Skandinavien med viner?
MickeKöping
2011-09-25, 00:18
Är det här Kalimeras mest korkade tråd? _B-anana_B-anana_B-anana
Kul att du är med i tråden Micke! Vilka erfarenheter har du själv av Grekiska viner?
MickeKöping
2011-09-25, 21:00
Kul att du är med i tråden Micke! Vilka erfarenheter har du själv av Grekiska viner?
Jag gör inga anspråk på att vara någon kännare. För mig så blir det vitt vin till maten när man är i Grekland om man nu väljer att dricka vin och inte väljer öl. Rött vin undviks då det bara varit tunnt och blaskigt.
Som sagt så har jag ganska låga ambitioner på att hitta gott vin i Grekland. Däremot uppskattar jag ett gott glas rött till maten. Speciellt nu när vi går mot en kallare och mörkare årstid här hemma i Sverige.
I hvert fall verdig blant de nominerte!
Tog en vanda till den lokala spritbutiken for att inhandla var "hus ouzo" Tsantali och ut kom jag oxa med en flaska grekiskt rodvin som jag inte har nagon ide vad det ar :p. Dyrt var det i allafall. Ang_elx
Vinet heter Red on Black, Nemea 2009. Nagon som har provat ??
/Lucky bye_bye
Admirala
2011-09-27, 15:50
Nam, Agiorgitiko vin fra Nemea, det er et kvalitetstegn, en av mine favorittvintyper. Kan ikke huske om jeg har smakt akkurat den, men den får gode kritikk her (best av 12 smakte viner):
The star red for me was the 2009 Red on Black from Mitravelas Estate in Nemea. Made from the Agiorgitiko grape, it has crunchy cherry and bramble fruit, a touch of kalamata olive, firm tannins and more than enough acidity to cut through the olive oil in the food. Tim had paired it with a 2009 cru Beaujolais. It was a fascinating comparison – the Gamay seemed lighter and more playful than the Agiorgitiko which had greater weight and a bigger tannic bite.
The Red on Black reminded me a little of the wines of Southern Italy. There is a warmth to the fruit that speaks of hot summer days but a crisp freshness too that only comes from using grapes native to such a climate. The best wines of the Mediterranean are invariably made with local grapes. I have yet to taste a Syrah or Cabernet grown in this part of the world that can hold a torch to the best Agiorgitiko, Aglianico or Nero d’Avola.
There is also a charming, chewy rusticity to the wine. Despite the fact it is made in a state of the art cellar, in floor to ceiling stainless steel tanks, there is still something little bit of scruffy about it. It doesn’t taste too modern and polished. It is the sort of wine that would be much more at home with plates of meze shared amongst noisy friends than it would paired with haute-cuisine in the hushed environs of a white tablecloth restaurant.
http://www.bibendum-times.co.uk/posts/food-wine/2010/11/18/red-on-black-mitravelas-estate-2009-nemea-greece/
oh da har jag gjort ett kap :D
Tack Admirala for infon
/Luckybye_bye
Hej
Grekland ÄR ett vinland. Jag har hittat goda viner där och här hemma finns flera goda viner i beställningssortimentet.
Cookie
MetaxaHasse
2011-12-20, 17:54
Nog finn det goda grekiska viner :-) retsina är vi många överens om...de flesta kräver något att äta till,inga mysviner.Grekland är ett av de äldsta vinländerna,och vissa har kvar riktigt gamla druvtyper..jag har provat många goda,med inhemsk hjälp,och köpt hem en del..men det är nästan alltid ändrat hur tungt,hur många osv.man får ta,så ibland har det blivit dyrt/men ändå värt det...Jag har betat av flera kretensiska viner,ex.vis ett från Kissamos som var mycket gott rött...men vad det hette???Senile nisse..jag skriver inte upp..så det blir nytt nästa gång och oprövat för min nyfikenhet...
anneli56
2011-12-20, 20:44
Här på Peloponnesos har vi många goda viner :)
MetaxaHasse
2011-12-20, 21:06
Tror ni att det är bättre på svenska restauranger?Kom på en här i Luleå med att de fyllde dunk till flaska..fel smak,då det var ett för min fd.sambo känt vin(jobbar på systemet med bl.a.kundprovningar)nä..tyvärr..många provar att tjäna en extra hacka...Krav från min sida på restauranger är att skär upp o öppna vid bordet!De fuskas ändå en del mde det också...tro mig :-(
para poli
2011-12-20, 23:37
Grekland är ett av de äldsta vinländerna,och vissa har kvar riktigt gamla druvtyper..
Kanske dags att prova lite nyare druvtyper? :D
Seriöst, i Spanien får man ett schysst må-bra-vin för runt €uron. För det trippla priset i Grekland får man ett vinäger som får salladen att vissna.
Men visst är Grekland ett vinland, åk bara över till Tyskland så kan ni hitta hur mycket olika grekiska viner som helst. Tyvärr är det faktiskt så att de flesta grekiska viner exporteras till just Tyskland och till Amerika. De grekiska viner ni hittar i supermarkets mm är de sorter som mer elr mindre inte duger för export. Vill man hitta förstklassiga viner rekommenderar jag de sk vin&spritbutiker som finns på de flesta större orter.
Yvonne (som gärna avnjuter ett glas Averoff fr Metsovo)flabb_flab
Vill man hitta förstklassiga viner rekommenderar jag de sk vin&spritbutiker som finns på de flesta större orter.
Yvonne (som gärna avnjuter ett glas Averoff fr Metsovo)flabb_flab
Håller med dig om att det finns bra viner på större ställen. På Paros har jag besökt en fantastisk vin och spritbutik. Problemet är väl att många av oss som reser till Grekland turistar på mindre ställen där utbudet inte är så stort.
Vi är ju bortskämda här hemma i Sverige med bolagets fantastiska utbud och ett enormt specialsortimnet som man kan beställa från.
Håller med någon som skrev att i Spanien kan man fått ett enkelt lantvin för en euro medan det kan vara betydligt dyrare i Grekland och ändå av sämre kvalité.
Eva
Håller med någon som skrev att i Spanien kan man fått ett enkelt lantvin för en euro medan det kan vara betydligt dyrare i Grekland och ändå av sämre kvalité.
Eva
Ja här i Grekland får du nog räkna med att betala 6-7 euro för ett gott mellanklassvin på supermarket. Och de dyrare vinerna är uppe i 10-12 euro nu.
Yvonne
Yvonne L
2012-04-02, 22:58
Jag tror också inställningen att vin i Grekland inte är så bra beror på att man tidigare oftast beställt "husets vin" på tavernor, som är hemmagjort s a s och inte håller alltför hög kvalitet, mera bordsvin.Beställer man vin på flaska finns ju betydligt bättre viner att hitta. Samma sak i super markets - viner runt 7-10 € brukar vara bra. Oftast är de från Peloponnessos. Här hemma minns jag att jag såg ett grekiskt vin för över 300 kr flaskan på systembolaget för ett par år sen - så det tycks finnas bra kvalitetsviner om man letar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.