handdator

Visa fullständig version : Grekisk och turkisk yoghurt - skillnad?

Aina
2011-07-13, 09:54
Är det någon som känner skillnad på den grekiska och turkiska yoghurten man kan köpa i Sverige? Jag gör det inte. Brukar ta den hink som har längst bäst före-datum. Oavsett om det är en turk eller grek på burken! :D

Aina

Masse
2011-07-13, 10:01
Greken är lite mildare medan turken har lite mera syra.

:) Mats

Annki
2011-07-13, 10:06
Greken är lite mildare medan turken har lite mera syra.
:) MatsDet är även min erfarenhet......och därför väljer jag alltid den grekiska!

Ann-Kristin bye_bye

MonkanS
2011-07-13, 10:13
Greken är lite tjockare också tycker jag. Jag själv brukar välja turken. Den är i mitt tycke mest användbar till olika kalla såser. Men smaken är som baken...

HenricG
2011-07-13, 10:37
Jag har också undrat över det, och tror att jag i ett blindtest inte skulle känna någon skillnad.
Så jag tror det handlar om att grekianer har en mer romantiserad syn på sitt favoritland än vad den genomsnittlige turkietturisten har, varför man kan ta en tia mer betalt av oss, så därför köper jag den turkiska i ren protest. Den har ju dessutom en grek på framsidan. :-D

Lissi
2011-07-13, 11:24
Den har ju dessutom en grek på framsidan. :-D

Inte nu längre......;)

Lissi

Frappe
2011-07-13, 12:33
Den grekiska har mer protein och mindre kolhydrater fett mängd är den samma. Den grekiska är lite syrligare i smaken och krämigare.

Camilla

Aina
2011-07-13, 14:07
Jag känner i alla fall inte skillnad, men det är ju sällan man har båda sorterna hemma samtidigt. ;) Vi har en nyköpt stor burk grekisk yoghurt i kylen nu. Innan den är slut, ska jag försöka komma ihåg att köpa turkisk yoghurt och anordna ett blindtest, så får vi se om vi känner skillnad. :)
Aina

Netwolf
2011-07-13, 20:44
Föredrar den grekiska, som jag upplever som tjockare. Klart bättre till tzatziki. Inget fel på den turkiska, den är helt ok den med.
Förresten, vad gör ni med alla youghurt-byttor? Själv har en lååång stapel i källaren. Kan-va-bra-att-ha. Barna brukar använda dem till att förvara krabbor som de fiskar, själv har jag dem till målarpytsar etc. Förstår egentligen inte varför jag bara slänger dem, men det är väl nån störning man har.. :D

/Netwolf

Eva L
2011-07-14, 07:34
Jag föredrar helt klart den grekiska men jag gör sällan några såser, tzatsiki eller andra röror på den utan äter som den är med hårt bröd och bär eller som efterrätt med bär, mandel, nötter och ringlad grekisk honung över.

Det är underbart gott att skiva ner en mogen persika i yoghurten, blanda ner lite nötter och sen toppa med honung.

Eva

Monica P
2011-07-14, 07:55
Netwolf, här har du en till som har svårt att slänga byttorna...men de är utmärkta till frysen, jag gör stora satser tomatsås, tillexempel, och fryser in. Ibland får jag stora mänder "kattfisk", kokar den med ris, fryser in.
...
Jag får nog ändra mig och sluta trakassera min man som spar på skruvar, brädor,mystiska prylar. Jag är ju likadan själv, håhåjaja. Slängde i förrgår, men med dåligt samvete, tjugotre (!) plastblomkrukor, efter livlig diskussion med mig själv. Nej, dom kan inte vara bra att ha!

Om Kalymnos politiker kan sluta att tjafsa kommer vi att ha återvinning inom min livstid.

Aina
2011-07-14, 09:23
Jag plockar just nu hallon i yoghurtburkarna. Utmärkt eftersom de har handtag. Eller blåbär, svamp... De är utmärkta till nedfrysning.
Och Monica, din man kan ju förvara sina skruvar och spikar i dem! :D
Aina

Masse
2011-07-14, 11:24
Föredrar den grekiska, som jag upplever som tjockare. Klart bättre till tzatziki. ....................

/Netwolf

Oj då Netwolf, nu råkade du väcka min Grekmat-abstinens. Förvisso inte särskilt svårt. Den är ständigt närvarande, strax under medvetandet, och det räcker ibland med ett litet ord för att väcka den. Som nu till exempel ........ "tzatziki" ......... , och vips så är det igång. Yoghurt och vitlök finns hemma, men gurka och en butelj retsina måste inhandlas. Hemma finns också ouzo, samt succini, så lite frasiga succini-plättar kan det också bli.
Mums!

:) Mats

Aina
2011-07-16, 09:24
Igår hade vi blindtest på grekisk och turkisk yoghurt. Vi beskrev den ena som mild och len i smaken, den andra som krämig och något syrlig. Däremot kunde vi inte komma överens om det var den grekiska eller turkiska som var det ena eller andra. :D De är snarlika.

Nästa vecka provar vi rysk yoghurt. flabb_flab

Aina

Mahava
2011-08-02, 07:46
Till Tzatsiki kan jag varmt rekomendera Lidls Greek Youghurt, den är kanon till det, ganska fet och har egentligen ingen syrleghet alls

Monica P
2011-08-02, 10:39
Aina! Roligt test...

Titti
2011-08-02, 21:01
Nästa vecka provar vi rysk yoghurt. flabb_flab

Aina

Hur gick det? Provade ni rysk yoghurt? Den är ju mycket fetare (17%), mildare och krämigare. Jag har ätit den till jordgubbar, och det var jättegott. Frågan är bara, om den passar till t.ex. tsatsiki.

lolis
2011-08-12, 07:05
Hej
Om ni provar Arlas Meze 10 % slipper ni alla burkar :). Häll gärna över yoghurten i en burk. Godast är Total men den hittar man bara i Grekland ;)
Lolis

Riitta
2011-08-12, 07:17
Nu har jag nytta av enlitersburkarna:) Bra och plocka lingon i och sedan frysa för kommande behov:D

Riittabye_bye

karinafp
2011-08-12, 07:54
Godast är Total men den hittar man bara i Grekland.

Nejdå, den finns på Coop Forum och Ica Maxi i Haninge också. ;)

Karin

Monica P
2011-08-12, 11:33
Här i Grekland har jag ju inte nåt att jämföra med. Om vi åker en sväng till Turkiet ska jag köpa och testa. - Jag ser Turkiet varenda dag när jag åker till stan, men det har inte blivit av att åka dit än.Som att bo i Helsingborg och inte ha varit till Helsingör...
-Håller med om att Total är bästa märket, föredrar den med 2% fetthalt.

theresa
2011-08-12, 16:09
Jag tycker den turkiska är lite syrligare och lösare i konsistensen, så den använder jag till matlagning, såser och tzatziki mm.

Den Grekiska är lite mildare och krämigare så den använder jag till min frukost, häller i lite bär, nötter och ringlar över lite academia honung (tror det stavas så flabb_flab) och tar med i matlåda till jobbet...super gott och mättandeflabb_flabbye_bye

Aina
2011-08-12, 19:25
Nej, vi har inte provat den ryska ännu. Ska göra det så fort jag hittar den. Borde vara lättare att känna skillnad, eftersom den är så fet (17%). Tydligen passar den bättre att värma upp eller t.o.m. koka.

Aina