Visa fullständig version : Nejdå, jag saknar ingenting
Monica P
2011-07-11, 21:37
Det är inte så ovanligt att trevliga släktingar, vänner och bekanta frågar vad jag vill ha från Sverige när de kommer på besök.
Trista jag svarar att jag inte behöver nånting.
Jo, fryspåsar, så det har jag nu en låda full, sen Arne och min måg och min väninna skickat/haft med sig åtskilliga hundra påsar.
Annat var det när vi bodde de tidiga åren i Aten.
Blöjor till Lillan, nix. Däremot fanns det speciell frotté i metervara. Mamma skickade blöjsnibbar i plast och jag klippte "stjärtlappar" av ett mjukt gammalt lakan. Man la en sån närmast babyrumpan så att det blev lite lättare att tvätta frottén utan salvor och sånt som små barn producerar.
Thepåsar. Alla drack salviathe eller kamomillthe eller lindblomste...jag har återgått till kamomillthe faktiskt, det är jättegott.
Potatisskalare och osthyvlar! Diskborstar! Müsli! Smågodis!
Idag finns allt på våra moderna supermarket och ungefär 99,9 % av sortimentet kommer jag aldrig att köpa. Uppenbarligen finns det ändå en kundkrets, för kan det tänkas att en affärsidkare har allt detta bara till prydnad ??? Så många sorters flingor, kex, marmelad, tandkräm, kattmat, diskmedel...och det är sånt som dock står på min inköpslista ...allt det andra?
Men så ligger det till, så nu vet du att jag absolut inte saknar någonting från Sverige eller annat håll. Tack i allafall för den snälla tanken!
Ha ha, för tänkte just fråga om det är något som jag skall ta med migflabb_flab
Riittabye_bye
Men Monika, så enkelt är det kanske inte. På senaste resan befann vi oss på små orter på södra Kreta. Jag behövde kompresser och plåster som jag måste ha efter en operation jag gjort strax innan vi avreste. Köpte inte tillräckligt hemma
Där i "södern" fanns det inga apotek. men i Chora Sfakia hittade vi i en i dom tre minimarket det jag ville ha. Köpte upp hela lagret, fast det var dyrt.
Nu ska vi åka till Paleochora över julen. Planerar att ta med oss anjovis (janssons frestelse), wasaknäcke, kalles kaviar, räkost, apotekets senap, snapsextrakt. Kanske en liten griljerad skinka, kryddost och ett par saltsmörförpackningar.
Monika, år det något som vi tar med oss som är onödigt?
Birgitta.
Nu ska vi åka till Paleochora över julen. Planerar att ta med oss anjovis (janssons frestelse), wasaknäcke, kalles kaviar, räkost, apotekets senap, snapsextrakt. Kanske en liten griljerad skinka, kryddost och ett par saltsmörförpackningar.
Monika, år det något som vi tar med oss som är onödigt?
Birgitta.
OJ så olika vi är!! Vi ska hyra lägenhet i Nafplion över julen och inte nåt enda av den svenska julen tar vi med oss.... Vi åker med endast handbagage...Är vi i Grekland så är vi;) Vi ska hoppas på god grekisk mat på en bra taverna...
För oss är njutningen att åka ifrån julfirandet....och ingen av oss gillar julmat speciellt ändå..
Lissi
anneli56
2011-07-12, 07:20
Dom gånger jag åker till Sverige tar jag med mig ansjovis, för janssons måste jag ha till jul och midsommar!
Vad roligt Lissi att ni ska fira jul här, ni måste ju besöka våra trakter också , det är ju inte långt från Nafplion.
Vad roligt Lissi att ni ska fira jul här, ni måste ju besöka våra trakter också , det är ju inte långt från Nafplion.
Inte så långt....men det tar sina modiga timmar flabb_flab .....men det gör inte så mycket för det är mycket vackert utmed vägen :).
Men saknar ni inte den svenska rostningen på kaffet? Det gjorde jag :) .
Monica P
2011-07-12, 11:34
Jag kan sakna utbudet av klassisk musik...sen skivaffären brann upp några år sen finns ingenting att köpa i den vägen, och min radio tar bara in lokalprogram typ Mix Megapol, eller vad dom nu heter. Räddningen heter Mezzo via NOVA.
Vad jag inte alls saknar är just sånt som andra svenskar/svenskor vill ha "hemifrån".
Men saknar ni inte den svenska rostningen på kaffet? Det gjorde jag :) .
Ja, det ska gudarna veta. Grekerna är inge bra på kaffe. Beställde "Filter coffe" och smakade som nåt sorts krigsransonerat barkkaffe. Vidrigt, var ordet.
Nä, svenskt kaffe kan jag sakna i Grekland...
/Netwolf
Monica P
2011-07-12, 11:37
Man får brygga själv. Hos Aris Kalathianakis, vid vattenkranarna, finns oräkneliga sorter att få , som mals på plats.
Skönt om du inget saknar där nere då har du ju gjort rätt val när du bosatte dig i Grekland. Den svenska maten skulle jag nog kunna avvara fick väl baka mitt eget tunnbröd. Fast mandelpotatisen skulle nog längtan bli svår efter och älgköttet, renköttet, sillen, fjällrödingen, jokkmokksskinkan och kalixlöjromen. Oj vad mycket som poppar upp och som jag skulle sakna vid en längre utlandsvistelse.
Den största längtan skulle nog gå till mina närmaste som finns i Sverige och vår vackra natur. Fast gräsmattan här utanför i bostadsrättsföreningen allt mer börjar likna en grekisk sönderbränd plätt efter all värme och regnar gör det då inte här och har inte gjort på länge. Fast vädergudarna är kanske med oss i kväll då SMHI lovat regn. Rabatterna prunkar då för där vattnar jag och några andra.
Annat att sakna är nog ordningen på jobbet, skattemyndigheten som alltid kommer med återbäringen i tid och någon annan myndighet som förgyller vårt liv.
För er som inte varit i Sverige på länge eller väldigt kort har det hänt en del. Den bästa tänkbara nymalda kopp kaffe går snart att få överallt och skatten tynger inte som förr. Delikatesser från världens alla hörn finns i alla större städer och uteserveringar, musikunderhållning en sommarkväll är numera vardagsmat även i en lite större norrlandsstad.
Eva
Det mesta finns ju här...om inte samma så iaf liknande, men jag vill iaf ha mitt franskrostade kaffe, gott kaffe har jag inte hittat här (har iof inte letat särskilt mycket), det näst bästa är annars nescafe. Sen finns ju även inläggningssill och kaviar på min önskelista....och ättika, det finns inte här!
Monica, saknar inte du inlagd sill?
Yanna
Monica P
2011-07-12, 16:30
Nej, Yanna, inte en sekund. Mina lukulliska vanor är mycket enkla. Mat är över huvud taget inte viktigt för mig, vilket beklagats många gånger av min man- egendomligt nog är han över 100 kg ändå, så det har väl slunkit ner en och annan matbit.
Ok Monica, kanske du bott så länge i Grekland att du har blivit grek.. ;)
Mat är viktigt för mig, men jag gillar det enkla...långkok t.ex...så den grekiska maten passar mig väldigt bra.
Yanna
Wardakis
2011-07-12, 17:20
Tror nog att du kan få tag i ättika i Chania Yanna, i butiken Moskva som ligger på en tvärgata vid busstationen.
Tror nog att du kan få tag i ättika i Chania Yanna, i butiken Moskva som ligger på en tvärgata vid busstationen.
Tack Wardakis! Bra att veta...jag har en flaska nu som jag fått ned från vänner i Sverige o jag behandlar den som om det vore flytande guld! ;)
Yanna
Tack Wardakis! Bra att veta...jag har en flaska nu som jag fått ned från vänner i Sverige o jag behandlar den som om det vore flytande guld! ;)
Yanna
Det gjorde jag med flabb_flab....kommer ihåg det nu!
Jag kan sakna utbudet av klassisk musik...sen skivaffären brann upp några år sen finns ingenting att köpa i den vägen, och min radio tar bara in lokalprogram typ Mix Megapol, eller vad dom nu heter. Räddningen heter Mezzo via NOVA.
Vad jag inte alls saknar är just sånt som andra svenskar/svenskor vill ha "hemifrån".
Monica du kan lyssna på musik över datorn och koppla till externa högtalare, eller till din stereo via kabel och få bättre ljud.
Det mesta finns ju här...om inte samma så iaf liknande, men jag vill iaf ha mitt franskrostade kaffe, gott kaffe har jag inte hittat här (har iof inte letat särskilt mycket), det näst bästa är annars nescafe. Sen finns ju även inläggningssill och kaviar på min önskelista....och ättika, det finns inte här!
Monica, saknar inte du inlagd sill?
Yanna
Kolla på snabbköpen runt något stort Svensk hotell de brukar ha både kaviar sill o.kaffe visserligen till dyra priser,men någon gång kan man ju unna sig.
Det kanske skulle vara en egen tråd, och kanske är det svårt när man sitter hemmablint mitt i den svenska sommaren. Men vad jag saknar/skulle sakna när jag åker från/skulle flytta från Sverige:
Doften av nyutsprungna björklöv om våren. Nystekt strömming med potatismos och lingon. Att kunna cykla hem efter några glas vin klockan två en julinatt och det inte är riktigt mörkt. Smultron, blåbär, skogshallon och kantareller. Österlen i äppelblom. Äpplen från Österlen. Jordgubbar med gräddmjölk i daggvått gräs. Ordning i trafiken. Morgondimma över ängarna i soluppgång under hundpromenaden. En gnistrande kall vinterdag på skidor med en kopp varm choklad under paus. Is som lägger sig. Islossning. Doften av multnande höstlöv.
Monica C
2011-07-13, 10:17
HenricG så poetiskt.Återigen önskar jag att det fanns en gillaknapp då hade jag genast tryckt på den.
Monica:)
....och ättika, det finns inte här
Yanna
Om svensk "ättika" er det samme som eddik på norsk så trodde jeg det var å få i alle supermarkeder :)
- kanskje du mener en helt spesiell eddik... eller noe helt annet ;) :confused:
For jeg liker å bruke gresk eddik til gresk salat, synes den blir l i t t mer gresk da... - og kjøper ofte med meg en eddikflaske hjem bye_bye
Kolla på snabbköpen runt något stort Svensk hotell de brukar ha både kaviar sill o.kaffe visserligen till dyra priser,men någon gång kan man ju unna sig.
Jan, jag har luskammat alla butiker här o har hittat svenskt kaffe..men bara mellanrost och jag tycker det är blask...det är väldigt dyrt också! I nödfall skulle jag nog ta nescafe. Andra saker jag hittat o som alltid finns är knäckebröd. Sill har jag inte hittat här..det finns en grekisk kaviar..codroe ( 3euro!)...kan duga i nödfall ;)
Kari, nån sån flaska har jag inte sett..eller så har jag inte förstått av etiketten att det är ättika...så vad står det på etiketten, vad heter ättika på grekiska? :)
Kari, nån sån flaska har jag inte sett..eller så har jag inte förstått av etiketten att det är ättika...så vad står det på etiketten, vad heter ättika på grekiska? :)
Eddik heter "ξiδι"
Dessverre kjøpte jeg ikke sist, og har heller ingen tom flaske, så navnet/merket husker jeg ikke, men det er ganske små "litt innsvingte" plastflasker ( ca 3-400 ml?) og den eddiken er lett rødlig i fargen :)
Hörni grekvänner... Ni får väl be era svenska vänner att ta med en o annan ättiksflaska ner till er. Är det möjligtvis Perstorps 24% ättika som önskas av er? Det är den som jag själv använder och tycker är den finaste. Det gäller bara att packa in den ordentligt så att den inte går sönder i resväskan. Inte så kul om det skulle börja stinka ättika.. snyft_drop
Förslagsvis i en en lämplig, väl försluten plastburk/flaska av nåt slag..:)
//Monica S
Eddik heter "ξiδι"
Dessverre kjøpte jeg ikke sist, og har heller ingen tom flaske, så navnet/merket husker jeg ikke, men det er ganske små "litt innsvingte" plastflasker ( ca 3-400 ml?) og den eddiken er lett rødlig i fargen :)
Är det verkligen ättika? När man googlar blir det väldigt många träffar på att det skulle vara vinäger...nån som vet?
Yanna
Är det verkligen ättika? När man googlar blir det väldigt många träffar på att det skulle vara vinäger...nån som vet?
Yanna
Det är inte som "våran" ättika utan mycket mer vinäger...har prövat att ha den i tex bruna bönor...det var inte lyckat.
Det är inte som "våran" ättika utan mycket mer vinäger...har prövat att ha den i tex bruna bönor...det var inte lyckat.
Tack Agda! Synd att förstöra den inlagda sillen med vinäger.. :rolleyes:;)
Wardakis, hur hittar jag ättikan du berättade om, vad står det på flaskan? Om den finns i Chania, kanske man kan hitta den i Rethymno också!? :)
Yanna
Hörni grekvänner... Ni får väl be era svenska vänner att ta med en o annan ättiksflaska ner till er...:)
//Monica S
MonkanS, det får åtminstone jag ner, men "sporten" är ju att hitta allt här nere! Ang_elx
Yanna
Wardakis
2011-07-13, 12:11
Hur flaskan såg ut kommer jag inte ihåg, det här var flera år sedan. Kan ju kolla när jag kommer ner om affären finns kvar.Gunilla, (80 dagar kvar)
Inte så långt....men det tar sina modiga timmar flabb_flab .....men det gör inte så mycket för det är mycket vackert utmed vägen :)
.
Hur många då från Nafplio??
Men är det inte så att OM man bestämmer sig för att byta hemland så har man ju vägt alla skäl till detta för och emot så många gånger och det är väl kanske inte precis vissa sorters mat och kaffe som är det svåraste att avvara , utan kanske daglig kontakt med nära och kära.... Men tack och lov så finns ju datorer och SKYPE så även detta underlättar ju...
Om jag skulle flytta till Grekland så skulle jag ju gjort bedömningen att jag flyttade TILL något som jag inte har här....Alla länder har ju sina fördelar och nackdelar...
Men visst är den svenska sommaren som vi har nu svårslagen?? Dock går den alltför fort över!!
Vi gör så Claes och jag att åker vi bort över jul så är det för att slippa fira SVENSK jul..likaså vid midsommar....Däremot är det kul att vara med vid de grekiska högtiderna om man är där då , så det var en upplevelse att fira GREKISK påsk och inte svensk.....
Lissi- som är alltför rationell för att försöka leva svenskt när hon är utomlands.
Wardakis, hur hittar jag ättikan du berättade om, vad står det på flaskan? Om den finns i Chania, kanske man kan hitta den i Rethymno också!? :)
Yanna
Yvonne, jag har köpt den ättikan i Moskva affären. Det är vanlig ättika 70% , den jag har heter Valdo, Partikas etika.
Birgitta
Yanna
Yvonne, jag har köpt den ättikan i Moskva affären. Det är vanlig ättika 70% , den jag har heter Valdo, Partikas etika.
Birgitta
Tack Birgitta! Namnet Moskva...säljer dom varor från Ryssland o baltstaterna kanske? Det finns hur som helst en butik i Rethymno som också säljer varor från dessa länder...ska ta en titt (igen) i den butiken o se om jag hittar ättika där!
anneli56
2011-07-13, 12:49
"ξiδι"är enbart vinäger
Men är det inte så att OM man bestämmer sig för att byta hemland så har man ju vägt alla skäl till detta för och emot så många gånger och det är väl kanske inte precis vissa sorters mat och kaffe som är det svåraste att avvara
Lissi, allt är inte bara svart eller vitt...det ena utesluter inte det andra.. ;)
Och tänk vad mycket mer jag kan undvara som flyttat hit, jämfört med den som inte kan tänka sig att flytta hit permanent! :D
Inte är det konstigare än om man som skåning flyttar till Lappland och tar med sig vissa mattraditioner dit....eller tvärtom...
Yanna
Monica P
2011-07-13, 12:55
Det var rätt många sker ni skulle sakna...jag är väl lite udda , vill inte ha varken sill eller Kalles. Men om jag får från vänner och bekanta går det givetvis åt ! Varför inte!
En psykolog skulle nog kunna sätta namn på de känslor som får en att längta efter det ena eller andra. Man skulle kunna raljera om människors behov att ha en fot kvar i det gamla hemlandet, eller är det till sin barndom man längtar, till mammas hembakta ?
Jag har ingen anledning eller lust att förminska eller driva med såna behov, konstaterar bara att jag inte har några behov att tillfredsställa...(svenska, jämtländska produkter/vanor/miljöer
Andra far illa av att inte få sin dos av hemland då och då.
Skummar rubrikerna på DN och SvD per dator.
Pratar svenska med här bosatta vänner.
Pratar med barn och syskon på telefon.
Använder mina medhavda skultunakastruller och jonaspotatisskalare.
Pratar med alla er på kalimera...
For meg er eddik eddikk, Yanna :D - vinäger :confused:
- jeg bruker sikkert vinäger jeg da, den konsentrerte, 35% kun "en gang hvert jubelår " :)
70% :eek: - d e t visste jeg ikke fantes engang..., og det er vanlig i Sverige da forstår jeg :)
anneli56
2011-07-13, 12:57
[QUOTE=Lissi;245986]Hur många då från Nafplio??
inte så många..kanske några timmar. Den nya fina motorvägen förkortar ju resvägen betydligt!
"ξiδι"är enbart vinäger
Ja, jeg forstår det nå, men som sagt ( i innlegget til Yanna) det er vinäger jeg bruker, men kaller eddik.
I mine greske ordbøker er eddik oversatt med ξiδι, også i den store på 640 sider :)
- men... det er kanskje fordi den er n o r s k - gresk det da flabb_flab
anneli56
2011-07-13, 13:03
Jag saknar nog mest barnen och barnbarnen, allt annat har jag här ,förutom goda ansjovisen flabb_flab
pratar engelska,grekiska så gott jag kan...försöker leva som man gör här.
pratar ibland svenska/finska med bekanta och turister här.
Pratar över skype varje dag med vänner och barn runt om i hela världen:)
For meg er eddik eddikk, Yanna :D - vinäger :confused:
- jeg bruker sikkert vinäger jeg da, den konsentrerte, 35% kun "en gang hvert jubelår " :)
70% :eek: - d e t visste jeg ikke fantes engang..., og det er vanlig i Sverige da forstår jeg :)
Ja ättika är vanligt i Sverige...till inlagd sill, inlagda rödbetor..gurka..m.m..
Ren ättika är 24 %, Ättiksprit är 12%, dom är gjorda på ättiksyra o vatten. 70% har jag inte sett!
Yanna
Ja ättika är vanligt i Sverige...till inlagd sill, inlagda rödbetor..gurka..m.m..
Yanna
- som jeg altså ...kjøper, ikke lager selv :o
- og innlagt sild, i det hele tatt SILD kjøper jeg i Sverige, når jeg har mulighet, den svenske er best :p
Jag saknar nog mest barnen och barnbarnen,
Jag har just nu min dotter och 3 barnbarn här..för nästan en månad sen hade jag min son här...och jag ringer gratis till fasta telefoner i Sverige..osså har jag o dom flesta, även barnbarnen, Facebook också....så...jag lider inte..:)
Yanna
Det är ju inte konstigare att man saknar endel svenska varor när man bor i Grekland....än att sakna endel grekiska varor när man flyttar hem igen :).
"AB" vet jag hade en heldel svenska varor....jag köpte hårtbröd,älg-och renkorv,svensk ost m m där.....men ingen ättika hade de då iallafall.
Min grekiska familj undrade hur sjutton jag kunde använda denna hemska tingest i mat.....jag skratta så jag nästan grät när de luktade på ättikan för första gången...förskräkta rusade de ut ur köket för att få friskluft....den ville de inte höra talas om något mer.
Men när de fick en jonaspotatisskalare....och hade prövat den några gånger.....då var de överförtjusta och tyckte det var det bästa som fanns :)
[quote=anneli56;245999]Jag saknar nog mest barnen och barnbarnen, allt annat har jag här ,förutom goda ansjovisen flabb_flab
/quote]
Det er pga barnebarna jeg, foreløpig i allefall, ikke planlegger å være i Hellas mer enn e n måned om gangen :)
- av samme grunn kunne jeg heller ikke tenke meg å reise f r a julen :)
En gang forslo jeg for mine barnebarn at vi kunne reise på ferie i julen engang, hele familien :) - de elsker jo å bade, men tydeligvis så setter de j u l e n høyere, for de ville ikke reise på ferie da :)
AB???? :rolleyes:
Det var en större affärskedja...har ingen aning om den finns kvar...."AlfaVita" men deras loggotype var "AB".....det finns säkert någon här på forumet som vet om de finns kvar och var de finns runtom i Grekland.
Okey, Agda...har inte sett nån sån butik..
Det där med hur beroende man är av barn och barnbarn är ju väldans olika. Jag har nästan aldrig bott nära mina vuxna barn. Dom har tagit sina egna vägar i livet. Äldsta dottern bodde på Cypern i många år, när hon flyttade hem valde hon att flytta till Gävle där min andra dotter redan bodde o alla hade fullt upp med sina egna liv...jag med. Jag bodde då i Nynäshamn, senare i Sthlm o sista året innan flytten hit bodde jag fyra mån hos äldsta dottern. Jul slutade jag fira 1995...fast sista julen...här på Kreta...vart det plötsligt julfirande för mig igen flabb_flab konstig man är!
Yanna
Det jag saknar i Grekland är Mjölk...tycker inte den färska mjölken e god...
Camilla
Det var en större affärskedja...har ingen aning om den finns kvar...."AlfaVita" men deras loggotype var "AB".....det finns säkert någon här på forumet som vet om de finns kvar och var de finns runtom i Grekland.
Absolut där handlar jag mest allt! Alfa-Beta Vassilopoulos
http://www.ab.gr/en/index.php
Camilla
Camilla
Finns i Heraklio o Chania, men inte i Rethymno...
Yanna
Camilla
Så var det den hette ja...kommer bara ihåg att grekerna sa "AlfaVita" och vi svenskt "AB" :).....har du sett om de fått in någon ättika?....ättikan kanske har kommit Yanna lite närmare :)
"AB" vet jag hade en heldel svenska varor....jag köpte hårtbröd,älg-och renkorv,svensk ost m m där.....men ingen ättika hade de då iallafall.
:)
Agda, dom hade tydligen ingen ättika..skrev du ju ;)...och närmaste AB är i Chania...eller Heraklio. :o
Men jag ska besöka den där butiken här i R som säljer produkter från ryssland o baltstaterna (antog att Moskva i Chania oxå har produkter därifrån, låter så)...hmmm...undrar om det verkligen finns ättika i dom länderna? :confused:
Yanna
For jeg liker å bruke gresk eddik til gresk salat, synes den blir l i t t mer gresk da..
Jag tycker att den blir mer grekisk utan vinäger
Jag tycker att den blir mer grekisk utan vinäger
Ja, det kan være :)
-og er sikkert en smaksak, men det er vel ikke uvanlig m e d eddik?
Det står jo alltid olje og eddik på bordene, jeg liker best når jeg får servert salaten uten olje og eddik og kan bestemme mengden selv :)
anneli56
2011-07-13, 16:03
Så var det den hette ja...kommer bara ihåg att grekerna sa "AlfaVita" och vi svenskt "AB" :).....har du sett om de fått in någon ättika?....ättikan kanske har kommit Yanna lite närmare :)
Hos oss heter det fortfarande AB, Alfa Vita,Vasilipoulos i Kalamata men om det har ättika vet jag ej...svensk och finsk ost har dom i alla falla.
Agda, dom hade tydligen ingen ättika..skrev du ju ;)...och närmaste AB är i Chania...eller Heraklio. :o
Men jag ska besöka den där butiken här i R som säljer produkter från ryssland o baltstaterna (antog att Moskva i Chania oxå har produkter därifrån, låter så)...hmmm...undrar om det verkligen finns ättika i dom länderna? :confused:
Yanna
Men du vet det var tre år sedan jag handlade där och sortimentet ökade ju hela tiden.
Vad jag engång lärde på husmoderskolan är att våran (den svenska) är unik i sitt slag.....i övriga länder är det vinäger..hur Perstorp får fram det har jag ingen aning om....
Du kan titta efter Winborgs Spirit vineger...det är 12% ättikssprit.
Men du vet det var tre år sedan jag handlade där och sortimentet ökade ju hela tiden.
Vad jag engång lärde på husmoderskolan är att våran (den svenska) är unik i sitt slag.....i övriga länder är det vinäger..hur Perstorp får fram det har jag ingen aning om....
Du kan titta efter Winborgs Spirit vineger...det är 12% ättikssprit.
Ja det stämmer att ättika är unik hos oss.
Hittade info på Perstorps Ättikas hemsida, det är 24% i den...bl.a. vad ättika är gjort av:
"Ättika framställs genom att man låter etanol jäsa vidare till ättika. Etanolen försvinner allteftersom ättikan bildas. Möjligen kan det finnas spår av alkohol i ättika, men inga större mängder."
Yanna
Lissi, allt är inte bara svart eller vitt...det ena utesluter inte det andra.. ;)
Nej, det vet jag men eftersom det mesta i matväg ändå numer gå att få tag på så menade jag att man kanske ändå lätt avstår det man INTE kan få tag på just för att man får så mycket annat i stället....:D
Monica: CD-skivor är på väg!
Lissi
Monica P
2011-07-13, 19:06
Tack!
Ja det stämmer att ättika är unik hos oss.
Hittade info på Perstorps Ättikas hemsida, det är 24% i den...bl.a. vad ättika är gjort av:
"Ättika framställs genom att man låter etanol jäsa vidare till ättika. Etanolen försvinner allteftersom ättikan bildas. Möjligen kan det finnas spår av alkohol i ättika, men inga större mängder."
Yanna
Ja, och vinäger kommer av frukter.....det är där den stora skillnaden ligger...det blir två helt olika smaker.
Det kan mycket väl tänkas att tex ryssarna har "vår" typ av ättika så du kan hitta den i butiken Moskva.
Den dagen du hittar ättika så måste du berätta:).
Mammispammis
2011-07-16, 21:05
Jag kom hem från Kalymnos i torsdags (tror för övrigt att jag åkte samma flyg som ett barnbarn till dig om jag inte är felinformerad). Hälsade på min väninna Anna som bor i Flaskas. Hade med mig en liten kylbag med blodpudding, falukorv, Dumleklubbor, vaniljsocker, Pollypåsar och lite annat smått och gott som hon längtade efter. Det JAG saknade från Sverige trots att jag bara var borta i två veckor var gott dricksvatten i kranen, vi är otroligt bortskämda som har det här i Sverige måste jag säga.
Den dagen du hittar ättika så måste du berätta:).
Absolut, kommer inte att kunna hålla inne med den informationen! :D
Yanna
Nej, det vet jag men eftersom det mesta i matväg ändå numer gå att få tag på så menade jag att man kanske ändå lätt avstår det man INTE kan få tag på just för att man får så mycket annat i stället....:D
Lissi
Lissi, det har ju visat sig att det är så lätt att få ner sina favoriter från Sverige också! :D
Yanna
Jag kom hem från Kalymnos i torsdags (tror för övrigt att jag åkte samma flyg som ett barnbarn till dig om jag inte är felinformerad). Hälsade på min väninna Anna som bor i Flaskas. Hade med mig en liten kylbag med blodpudding, falukorv, Dumleklubbor, vaniljsocker, Pollypåsar och lite annat smått och gott som hon längtade efter. Det JAG saknade från Sverige trots att jag bara var borta i två veckor var gott dricksvatten i kranen, vi är otroligt bortskämda som har det här i Sverige måste jag säga.
Dricksvatten direkt från kran skall man tyvärr inte ta för givet ens i Sverige
Vårat vatten är tyvärr odrickbar pga parasiten cryptosporidium i vårat kommunala vattensystem i Skellefteå. Vi måste koka vattnet för att kunna dricka det eller köpa vatten i flaska. Östersund var också drabbat av parasiten för ett tag sen (bara en påminnelse om våran sårbarhet). :mad:
//Paittas
Lissi, det har ju visat sig att det är så lätt att få ner sina favoriter från Sverige också! :D
Yanna
Ja har Du väldigt ont om något speciellt som inte är FÖR skrymmande så kan jag säkert få ner det i makens väska när han kommer till Rethymno 18 aug med sin mamma:D
Lissi -som tillbringat ett makalöst dygn på Öland med mycket grekkänsla.
Ja har Du väldigt ont om något speciellt som inte är FÖR skrymmande så kan jag säkert få ner det i makens väska när han kommer till Rethymno 18 aug med sin mamma:D
Lissi -som tillbringat ett makalöst dygn på Öland med mycket grekkänsla.
Tack Lissi! I mån av plats då! Arvid Nordqvists, classic franskrost kaffe kan jag inte få nog av, så det är alltid välkommet. På vintern kommer nästan ingen hit, så det gäller att hamstra till dess. Ang_elx
Låter som du haft en underbar helg på Öland och greklandskänsla hittar man väl alltid om man letar efter den. ;)
Yanna
Monica P
2011-07-17, 16:10
Den här tråden vinglar lite hit och dit...:D
Får jag klargöra vattenfrågan.
Detta gäller för Kalymnos, andra ställen får nån annan ta.
1. Vattnet i kranen är det inget fel på, typ cryptosporider eller sånt. Däremot kan det kännas lite salt, vilket inte spelar nån roll vid tandborstning eller potatiskokning, men det blir inget gott kaffe, tro mig. Håret kan också kännas lite stelt efter tvätt och den vattenkokare jag har till diskvatten kalkar igen rätt snabbt.
Detta är alltså regnvatten som filtrerats genom jordlagren och genom DEYAK:s försorg kommer till våra vattenkranar. På vintern , när det regnat, är det mindre salt.
2. På flera ställen på ön kan man hämta dricksvatten som uppenbarligen kommer från borrade brunnar och inte är salt. Härom året hittades en rik vattenådra i Chorio och ett nytt tappställe anordnades bakom Stadion. I fiol fick man utmärkt resultat vid brunnsborrning i Paleonisis, på "baksidan" , så nu har man både el, väg och vatten till den byn.
Det här vattnet är smakneutralt men har stor andel kalk eller vad det nu är, som blir kvar i min andra vattenkokare,
3 Avsaltningsanläggningen i Skala fungerar bra och förser Skala och Emborio med bra vatten. Flera såna planeras, men den dåliga ekonomin har bromsat detta. (En privatperson vill investera men just ingen tror på hans ärliga ansikte...)
4. Köpa vatten kan man göra , dels överallt i stan, dels av transportörer som hämtar med trehjulsmoppar, dels med små tankbilar som kör runt.
5 Många hus har cisterner för regnvatten och använder der till vattning och sånt. Jag känner folk som kan växla mellan cisternvatten och kommunalvatten på ett enkelt sätt, om jag vill göra det måste jag krypa under trappen och slå på elpumpen.
Vatten är så viktigt och det blir tydligt när det inte fungerar som det ska.
[quote=Monica P;246392]Den här tråden vinglar lite hit och dit...:D
quote]
Förlåt Monica, om jag, med flera, har gjort om tråden från "Nejdå, jag saknar ingenting" till "Jadå, jag saknar någonting"! :o
Yanna
[quote=Monica P;246392]Den här tråden vinglar lite hit och dit...:D
quote]
Förlåt Monica, om jag, med flera, har gjort om tråden från "Nejdå, jag saknar ingenting" till "Jadå, jag saknar någonting"! :o
Yanna
Da vingler jeg tilbake til "jeg savner ingenting" fra Norge når jeg er på Kalymnos.flabb_flab
Men, når jeg er i Norge savner jeg alt på Kalymnos.snyft_drop
Jorunnbye_bye
Monica P
2011-07-23, 19:10
Just nu ikväll plockade jag några omogna vindruvor, och tänk, de smakade precis som omogna krusbär, till och med samma krasmande konsistens. För första gången får vi i år jättemånga druvklasar på våra två vinrankor. Hoppas de hinner mogna innan getingarna kommer. Man kan sy påsar och trä på klasarna, men helst vill jag slippa det.
Eva i Aten
2011-08-24, 23:08
Hej!
Funderar på vad jag saknar från Sverige och det är oxå vad jag brukar beställa hemifrån: vaniljsocker(här finns äkta vaniljstänger och små vaniljampuller som jag inte brytt mig om att lära mig doseringen av), vanlig sirap och brödsirap, falukorv, blodpudding, lingonsylt, hjortronsylt samt svenska filmer och någon tidning eller bok!
Vi har inte långt till IKEA vid flygplatsen heller...Häromdagen när jag hämtade dottern på flygplatsen blev det bl.a små Prinsessbakelser och en Paradis chokladask...
Vad gäller kaffe, så finns det ett kretensiskt bryggkaffe(!) som smakar mycket bra! Jag föredrar det framför Gevalia faktiskt, men det är inte stor skillnad. Det är ΔΑΝΔΑΛΗ som har mycket gott "franskt kaffe" som bryggkaffe kallas här. Vi "importerar" detta kaffe från Kreta eftersom det inte finns här i Aten!
Hej!
Funderar på vad jag saknar från Sverige och det är oxå vad jag brukar beställa hemifrån: vaniljsocker(här finns äkta vaniljstänger och små vaniljampuller som jag inte brytt mig om att lära mig doseringen av), vanlig sirap och brödsirap, falukorv, blodpudding, lingonsylt, hjortronsylt samt svenska filmer och någon tidning eller bok!
Vaniljstänger är mycket överlägsna vaniljsocker så det tycker jag du ska prova. Använder det nästan alltid numera för att få äkta vaniljsmak.
Eva
Monica P
2011-08-25, 14:28
Ett år hade min käre bror med sig tunnbröd och messmör. Jättegott , fast större delen av tunnbrödspaketet hade övergått till flingstadiet. Det blev brösull som när jag var liten...
Nyss har jag fått Riittas suveräna lingonsylt, bättre kan det inte bli.
Vidhåller dock med en dåres envishet att jag inte saknar någonting (materiellt).
Eva i Aten
2011-09-06, 21:20
Vaniljstänger är mycket överlägsna vaniljsocker så det tycker jag du ska prova. Använder det nästan alltid numera för att få äkta vaniljsmak.
Eva
Ska prova det då, men hur mycket vaniljsocker motsvarar en vaniljstång?
Vad gäller kaffe, så finns det ett kretensiskt bryggkaffe(!) som smakar mycket bra! Jag föredrar det framför Gevalia faktiskt, men det är inte stor skillnad. Det är ΔΑΝΔΑΛΗ som har mycket gott "franskt kaffe" som bryggkaffe kallas här. Vi "importerar" detta kaffe från Kreta eftersom det inte finns här i Aten!
Jag ger inte många cent för Gevalia...överreklamerat blask, tacka vet jag Arvid Nordqvists Classic Franskrost!! Verkar som jag skulle kunna gilla ΔΑΝΔΑΛΗ om det är ett franskrostat kaffe!
Yanna - som har pretentioner på kaffet! Ang_elx
Jag ger inte många cent för Gevalia...överreklamerat blask, tacka vet jag Arvid Nordqvists Classic Franskrost!! Verkar som jag skulle kunna gilla ΔΑΝΔΑΛΗ om det är ett franskrostat kaffe!
Yanna - som har pretentioner på kaffet! Ang_elx
Inte bara det! Du gillar ett gott liv överhuvudtaget och gör det bästa av det! Då KRÄVS gott kaffe!;)
Lissi
Inte bara det! Du gillar ett gott liv överhuvudtaget och gör det bästa av det! Då KRÄVS gott kaffe!;)
Lissi
Japp...man kan inte tumma på allt även om inkomsten är skraltig! :D
Yanna
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.