handdator

Visa fullständig version : Vad får jag inte missa på Lefkas?


FrazzeTiger2
2011-07-11, 11:15
Hej,

Åker 3e septemer till Nidri, Lefkas och ska bo på Afendra. Någon som stannat där tidigare och kan dela med sig av sina erfarenheter?

I övrigt vad måste jag uppleva/se när jag är på Lefkas? Alla tips om utflykter, restauranger (speciellt i Nidri) mottages gärna.

Önskar alla en bra sommar!

/ Annette

uggelbo
2011-07-14, 23:11
Du ska ta bilfärjan till Meganissi. Går ca 10.10 och hem ca 15 (tider finns vid hamnen) kostar 1,5 € enkel resa har jag för mig.
Väl framme, skippa "Tavernan" vid hamnen och ta antingen vägen eller trappan till bergsbyn Spartochori. Gå omkring där nån timme eller så. Stanna till vid någon lite bykrog, be om en Amstel och lite ost och oliver, det brukar fixa sig. Sitt och njut av stillheten och tystnaden. Ta sen vägen ned och en bit ner på den går du ned till badplatsen. Ha med en handuk som du lägger ned på grusstranden. Bada sen i Greklands klaraste blåaste vatten.
Väl i Nidri måste du ta promenader uppe i olivlundarna bakom själva Nidri. Väldigt fina. Hyr cykel och ta en tur till kapellet tvärs över badviken. Cykla ned mot Vlychos och ta vänster när du väl är där.
Ta en heldag med M/S Christina som avgår från hamnen vid 9-tiden. Kostar 450 kr men det är väl värda pengar. Bästa utflykten.
Hoppas du kommer att gilla Lefkas. Vi har varit där 8 gånger och i september är det dags igen.

Pippi
2011-07-20, 15:13
Det var flera år sedan jag var på Lefkas, men som badtokig kan jag rekomendera stränderna Katsiki och Katshima. Ta också en av dagsbåtfärderna från Nidri. Minns inte riktigt var, men båten tog oss till ett ställe (http://www.guldkit.se/hjalp) där snorklingen var underbar.

Assar
2011-07-20, 15:18
Missa inte stränderna på västkusten, Porto Katsiki, Egremmi, Kathistma m fl.
Blåare hav får ni aldrig se i Grekland!

C@nny
2011-07-20, 20:21
Hej!

Jag har varit på ön flera ggr. Jag håller med ang Meganissi. Spartoshori är en underbart fin by. Sen vill jag även understryka Assars inlägg ang västra kustens stränder. Dom är helt sanslöst vackra !
Mao får man inte "fastna" i Nidri. :)..

//Conny

Deia
2011-07-20, 23:39
Man får inte missa att ta bussen till Vasiliki. Sitta på kafenion i hörnet mitt i byn. Sedan ta båten (ca 15 min.) till Agiofili, Lefkas finaste strand (enligt mig). Sorry Porto Katsiki, Milos och Egremini ;).
När ni kommer tillbaka, efter sol och bad på stranden, så äter ni någon grillad fisk på Restaurang Pinguin (också i Vasiliki - i hörnet/korsningen).

Sedan vill ni inte åka tillbaka till Nidri.......:eek:. fast fler utflykter väntar ju - Västkusten!

Nossnahoj
2011-07-31, 10:32
Hej!
Bodde på Afendra första veckan i september förra året. Ett litet hotell med fräscha lägetheter. Läget är perfekt nära till stranden (vilken inte är den bästa på Lefkas men helt ok) och nära till tavernor och affärer men ändå lite "off" så man blir inte störd av tex trafiken. Hyr bil och ta dej till västra sidan, helt fantastiska stränder!! Vi hade en toppensemester, det får säkert du/ni också.
/Lotta

FrazzeTiger2
2011-08-08, 17:27
TACK för alla svar om tips etc.
Känns som att Nidri kan vara helt ok att bo i men att dagarna skall upplevas på resten av ön med omnejd. :)

Ser nu ännu mer fram emot resan den 3e september!

Ha det gott!

// Annette

Lissi
2011-08-08, 18:51
Att ha moppe/MC/bil är nödvändigt om man ska få ut det bästa av semestern. Vi stannade ofta i de små byarna mitt på ön för paus då vi nästan dagligen körde till andra sidan för att nå de fina stränderna. De dmå byarna är (var då i alla fall -93) väldigt genuina.

Meganissi och Spartochori var så fint..håller med de andra att ni inte ska missa den turen.
På kvällarna trivdes vi jättebra i Nidri, redan då, 1993, var kvällslivet mäktigt!

Lissi

gneisti
2011-08-17, 10:10
Jag kommer med!bye_bye

FrazzeTiger2
2011-08-17, 16:01
Jag kommer med!bye_bye

Sicken tur vill ju inte åka själv! ;-)