handdator

Visa fullständig version : Grekland i början av juni


Alexandra
2006-01-11, 15:09
Hur är det i grekland (kykladerna, dodekanserna) i juni? Är det varmt i vattnet/luften, regnar blåsigt osv?

Hur ligger priserna på boende och så? Var ju i väg i augusti och vi längtar tillbaka :) Ska dock börja plugga till hösten så vi måste åka tidigare i år, vilket kanske är bra om prisnivån är lite lägre =)

Vore tacksam för svar!

Ha det gott

inkfish
2006-01-11, 15:15
Prisnivån är definitivt lägre - augusti är dyraste månaden på hela säsongen.

Varmt i luften är det oftast, vattnet har naturligtvis inte hunnit bli lika varmt som i augusti men är fullt badbart.

Visserligen tycker jag att vädret blivit lite mer opålitligt nu än det var för bortåt tio år sen. Men början av juni är nog fortfarande nästan alltid kalasfint. Funderar själv på att åka vid den tiden i år, det är några år sen jag gjorde det.

Andra fördelar än den lägre prisnivån är att dagarna är längre, det är färre turister överallt och öborna är piggare och har ännu inte hunnit tröttna på oss:)

Gita
2006-01-11, 15:18
Jag har varit till Dodekaneserna i början av juni och det var mycket varmt i luften, en dag var det närmare 40 grader, det var dock ovanligt. Du behöver nog inte packa några strumpor eller långbyxor... Vattnet är dock inte så varmt då, ca 20-22 grader. För mig får det gärna vara 24 och uppåt!

inkfish
2006-01-11, 15:19
Förresten, nu kom jag på vem du är! Det var väl du som båtluffade för första gången förra året, hade en resa med sjukdomar och annat trubbel men trivdes ändå jättebra?

Kul att ni ska iväg igen! Och i så fall är mitt tips att ni testar Dodekaneserna den här gången. Där är annorlunda mot Kykladerna så då får ni garanterat se nåt nytt.:)

xristina
2006-01-11, 22:20
Jeg reiste i midten av mai før, men har de siste årene reist første halvdel av juni i stedet, fordi været er mer stabilt. Den første uka i juni i år var god og varm, men litt kald vind på kveldene, men det rettet seg i uke to. Og det var godt og varmt - og 22 grader i vannet. HERLIG! Og i år går reisen fra 2. juni og i tre uker. Skal bli godt ja... :rolleyes:

Ruby
2006-01-12, 01:28
Du behöver nog inte packa några strumpor eller långbyxor... När jag var på Zakynthos i slutet av maj/början av juni förra året hade jag halsduk på mig på kvällarna... :o Men så ligger Zakynthos också lite längre norrut än de öar som är aktuella här - och dessutom är jag ovanligt frusen av mig... :rolleyes:

Ruby

inkfish
2006-01-12, 12:06
I slutet av maj beror det definitivt på var man är. Själv skulle jag numera inte åka längre norrut än Dodekaneserna om jag åkte så tidigt.

Ruby
2006-01-12, 17:20
I slutet av maj beror det definitivt på var man är. Själv skulle jag numera inte åka längre norrut än Dodekaneserna om jag åkte så tidigt.Nu var det ju i och för sig den 31 maj vi åkte, så det blev bara en kväll i maj och resten i juni...

Ruby

ragnhild
2006-01-17, 09:41
Dodekaneserne i starten av juni er en klok beslutning. Øyene tett inntil den tyrkiske kysten er det området det området med mest stabilt vær på det tidspunktet. Tror det skyldes havstrømmer!
Færre mennesker og lave priser med overnatting fra 15 E.
Lykke til og god tur.

Alexandra
2006-01-17, 19:58
Tack för alla svar...
Jojo det blir tillbaka igen, trots lite missöden (vilket man får räkna med) så har vi en stark längtan efter Grekland...flabb_flab

Jag måste vara hemma lite innan 15 juli gärna veckan innan, och vi tänkte åka bort en månad igen då det var alldeles lagom, så bara det är varmt i luften och fint väder så är jag nöjd ;) Är det för kallt så får det väl bli snabb dopp, eller så vänjer man sig väl hahaha

Skönt att det är lite billigare i juni...

Dokadenserna verkar spännande, vilka öar kan ni rekomendera??? Är ju sugen på Karpathos men sen vet jag inte...ÄR det fint och så på t ex Kos Rhodos? Vi vill ha lite liv och rörelse (ex. Koufonissi var lite väl lugnt för oss), saker att göra (utflykter), fina bad och stränder/klippor.

Hoppas bara vi hittar några hyfsat billiga biljetter, särskilt när datum är ganska viktigt den här gången...

Nu är det Alperna som gäller, men i kylan och all snö kan jag inte låta bli att tänka på Grekland :D

/Alexandra

ragnhild
2006-01-18, 09:06
Jeg anbefaler selvsagt Kos. Øya er jo liten, men du finner det meste der. Både ro og stillhet samt noe uteliv.
Rhodos stiller jo i en annen liga. Der finner du den større byen med tilsvarende tilbud av alle slag. Samt vanvittige shoppingmuligheter.

Alexandra
2006-01-18, 11:12
men fått för mig att det kanske är lite för mycket festande och röj där. Du kan vara på både Kos och Rhodos utan att ens märka nöjeslivet som ofta är koncentrerat till vissa platser.
Skulle även vilja besöka Folegandros, kan man ta sig därifrån till Dodekanserna mån tro?Nej.

Alexandra. Jag gjorde ett misstag och svarade i ditt inlägg i stället för att svara på inlägget. Ledsen för det, jag skyller på det kalla vädret. :rolleyes: