handdator

Visa fullständig version : Dött forum?

Netwolf
2011-07-08, 22:16
Jag vet inte vad ni andra tycker, men känns inte Kalimeras forum lite dött? Känns inte som att det är någon energi i inläggen numer. Själv saknar jag givetvis Kalimeras inlägg, som jag alltid tycker är läsvärda.
Ett forum utan engagerade medlemmar, riskerar att självdö. Det vill vi ju inte att det ska ske med Sveriges (nordens?) bästa grekforum.

Vi som deltar i forumet, vad kan vi göra för att få fart på det igen?

/Netwolf

Lissi
2011-07-08, 22:28
Jag kan hålla med....men att Kalimera himself saknas just nu har ju en förklarad orsak och det är ju ändå till syvende och sist alla vi andra som är de som ÄR Kalimera tillsammans.

Det kanske beror på diskussionerna om greklandskrisen som lite "ströps" och en färgstark Kalimeramedlem blev avstängd som följd...
... eller ÄR det helt enkelt så att allt, vad det än nu gäller, förr eller senare tappar lite av sin tjusning???

Lissi

Yanna
2011-07-08, 22:47
Det kanske beror på diskussionerna om greklandskrisen som lite "ströps"

Lissi

Ja Lissi, jag tror att du har en poäng i det! Tyvärr! Jag vill inte blåsa upp diskussionerna igen, men tyckte personligen att det blev lite för mycket "jag vet bäst" ..det var på håret att jag hade tänkt skippa min blogghörna faktiskt! Jag tycker det är jättebra av Netwolf att ta upp frågan och ser fram emot att vi tar oss över...och förbi...det här med diskussionerna om krisen o vem som är skyldig till vad....utan att falla tillbaka till besserwissersnacket, för vad vet vi egentligen, annat än att det blir personliga gissningar o spekulationer utan egentlig kunskap...
Jag kommer iaf inte att besvara fler uppkomna, hätska åsikter om skulden till krisen...hellre håller jag mig härifrån...föralldel med stor sorg isåfall!!!

Yanna - som fortfarande är passionär...........

malou
2011-07-08, 23:48
Joda, det gikk litt varmt for seg da grekenlandskrisen ble diskutert :D, kanskje mest fordi så mange mener at de 'eier' sannheten? Ikke lett når det finnes et utall sannheter..Ang_elxAng_elx vi vil alle ha rett!.

Jeg kan liksom ikke tro at folket sitter fornærmet på hver sin tue :mad: snyft_dropog furter pga av en (eller flere) opphetet diskusjon. Som til og med er dødd ut. Mange er vel dessuten midt i ferien sin nå. Opptatt med sitt. Det er høysesong om litt. Bader, drikker retzina flabb_flab.

Det ordner seg, som alltid før, snart er diskusjonene i gang igjen. Om euroens verdi, påkledning på tavernaer, beste greske mat, prisen på overnatting osv...og om de sentrale tingene i livet. Politikk eksempelvis?:D

LaRose
2011-07-09, 00:04
Så olika vi tänker!
Jag är ju ny på detta forum och har skrivit ett par inlägg angående "krisen". Jag tog förgivet att man fick vädra sin oro och sina åsikter när det gäller ALLT i vårt älskade Grekland! Och det som är aktuellt nu är väl krisen? Är det konstigt att man engagerar sig? Jag är förvånad över att det är så känsligt. Inte har jag uppfattat någon enda här som "besserwisser"! Tvärtom är det intressant med folk som tänker och försöker förstå. Personligen tycker jag det är betydligt mer givande att läsa era "personliga gissningar" och "spekulationer utan egentlig kunskap" (ursäkta citaten, Yanna) än glada tillrop, vattentemperaturer och avgångstider (och nu menar jag INTE att dessa inte har SIN betydelse). Och inte är alla skribenter utan kunskap? ("Vad är kunskap?")
Det är många som för säkerhets skull avrundar med att tala om att de älskar Grekland. Som ett försvar efter att man har haft en åsikt eller undran. Ska det vara nödvändigt?
Efter genomläsning av bl a tråden om avstängningen av "Peter", har jag blivit lite tveksam till det här forat, som jag var så glad över att ha hittat. Jag noterar motvilligt att lusten har naggats lite i kanten. Det är svårt att veta vad man "får" och "inte får" diskutera, tycker jag (vilket till viss del nog beror på att jag är ny). Och det känns sorgligt. Hoppas att det vänder, utan att man behöver känna sig tystad och begränsad. Jag vill verkligen kunna vara med här och inte bara läsa, utan ibland också säga saker.
Hoppas att inte detta inlägg uppfattas som "hätskt", för jag känner mig heeelt cool och samtidigt varm i hjärtat!

Hälsningar till er alla från en annan "passionär" - i lust och nöd.

Maggan1
2011-07-09, 01:20
tyckte personligen att det blev lite för mycket "jag vet bäst" ..
Yanna - som fortfarande är passionär...........

Håller med Lissi oxå (måste lära mig multicitera :) ).... Givetvis ska man få tycka som man vill o stå för sin åsikt, men tycker att på sista tiden var "personpåhoppen" lite väl onödiga , man respekterade inte andra medlemmars åsikter - vi är alla olika och tycker olika men för den sakens skulle behöver man inte vara otrevlig.

Förhoppningsvis är Kalimera snart som "vanligt" igen :)

//Maggan

Soleil
2011-07-09, 05:56
Forumet är inte speciellt livligt nu, det är synd. Delvis påverkar säkert greklandskrisen o. diskussionerna on det.

Athanasia
2011-07-09, 05:59
Men tror Ni inte att det beror på semestertider,,,folk kanske pysslar med annat än att sitta framför datorn?Det är vad jag tror iaf..Ha en fortsatt bra sommar..

Admirala
2011-07-09, 07:22
Och det som är aktuellt nu är väl krisen? Är det konstigt att man engagerar sig? Jag är förvånad över att det är så känsligt. Inte har jag uppfattat någon enda här som "besserwisser"! Tvärtom är det intressant med folk som tänker och försöker förstå.

Slik tenker jeg også. Krisen er faktisk det viktigste som skjer i Hellas akkurat nå, og hvis vi ikke kan lufte våre tanker, ideer, spørsmål og meninger her, hvor da? Og hvis noen krisefylte tråder er litt for hard kost for noen, er det jo bare å holde seg vekke fra disse trådene. Eller starte egne tråder med gladsaker.

Synes forøvrig forumet har en stille periode hvert år, men før har den vel vært om høsten?

Eva L
2011-07-09, 07:24
Jag känner mig inte så engagerad längre. Saknar exempelvis Peters inlägg och andra som lämnat forumet på eget initiativ. Kanske är det så att andra sidor ex facebook tagit över mångas intresse. Tycker också att det är alldeles för många som inte tål kritik av deras favoritresmål och att de tyvärr verkar ta åt sig personligt om någon fäller negativa omdömen om deras paradis.

Det har alltid varit många som ställt massor av frågor innan sin resa och kanske fått både svar och tips i sin inbox från andra och sen bara försvinner. Visst måste det vara ok att man inte vill berätta om sin resa men det blir tråkigt när man inte ger något tillbaka. Det går att göra utan att bli personlig.

Ett levande forum som faktiskt fick utmärkelsen som ett av Sveriges bästa en gång i tiden kräver dynamik för att kunna fortsätta och det får man inte genom ensidighet.

Kanske bidrar också den ovanligt fina sommaren till att många av oss inte slår på datorn lika ofta. Ser dock med spänning fram emot rapporter från er som kommit och snart kommer hem då jag vet att flera redan hunnit luffa runt några veckor.

Eva

Alala
2011-07-09, 07:43
Visst är det lite tyst just nu. Bildgåtorna t.ex saknar jag. Sen hoppas jag att folk i allmänhet när de skriver alltid skulle uppträda sig hövligt mot andra som kanske har en lite annan åsikt. Tyvärr är det ju så med oss människor att en del av oss är känsligare och tar åt sig något som den andra inte alls menat något illa med. Om man märker att någon tagit illa upp av det man skrivit kan man ju vara så där allmänt hövlig och be om ursäkt, det är ju inte så svårt.

Men Kalimera Himself sa ju att fortsätt gärna diskussionen om den ekonomiska krisen. Så det är ju bara att sätta igång då! :)

Och jo semestertider påverkar, man har en helt annan rytm, trots att man så att säga borde ha tid...Ang_elx

Anne bye_bye

Marianne
2011-07-09, 08:46

Berätta gärna lite om din resa! Har du inte varit i Grekland nyligen?
Du har kanske redan berättat, jag har kanske missat det...., men berätta gärna mer, någon lustig liten upplevelse eller en längre historia, lägg in någon bild - det livar upp forumet och är väl också en viktig del av forumet.:)

seaside
2011-07-09, 09:58
Det som är det fina med Kalimera är att det är "användbart" till det mesta. Skriva inlägg. Debatera olika ämnen. Dela med sig av erfarenheter. Kontakter. :)
För min del använder jag mest forumet som en informations site. Lite att besvara inlägg och starta nya. Allt efter behov.:)

kimmen
2011-07-09, 10:29
Personligen tycker jag att detta forum är ett under av både livlighet och hövlighet jämfört med ett par andra reseforum jag är inne på ibland.:eek:

Men om man inte får - naturligtvis utan personangrepp - tycka, kritisera eller framföra personliga åsikter och gissningar om olika företeelser så blir det inte mycket till diskussionsforum. Men då måste man också tåla att få sina åsikter och gissningar kritiserade eller ifrågasatta!

/kimmen

Eva L
2011-07-09, 10:37
Slik tenker jeg også. Krisen er faktisk det viktigste som skjer i Hellas akkurat nå, og hvis vi ikke kan lufte våre tanker, ideer, spørsmål og meninger her, hvor da? Og hvis noen krisefylte tråder er litt for hard kost for noen, er det jo bare å holde seg vekke fra disse trådene. Eller starte egne tråder med gladsaker.

Synes forøvrig forumet har en stille periode hvert år, men før har den vel vært om høsten?

Klokt sagt. När man som Yanna skriver att hon funderade på att lägga ner sin hörna när diskussionen var som livligast hämmar det naturligtvis andra att diskutera och det är ju faktiskt bara att hoppa över trådar som man inte gillar.

Eva

Eva64
2011-07-09, 10:49
Ett forum lever om det innehåller olika typer av diskussioner, givetvis med en hövlig samtalston. Vi är alla olika och tycker olika och tur är väl det!
Det handlar om respekt för varandra och för varandras åsikter. Vad sen diskussionerna ska handla om säger sig väl själv tycker jag! Jo om ALLT möjligt som folk har behov av att få veta, till att ventilera sina personliga åsikter. För vissa kan det tyckas tråkigt när man för hundrade gången läser ett inlägg om tips på en resturang och för andra är det värdefull information. Att vissa väljer att lämna forumet/andra forum kan ju vara att man inte har ett behov, varkens att ta del av andras tankar och åsikter till att man själv inte vill dela med sig längre eller att man helt enkelt inte vill vara med längre. Vem håller på att spela fotboll hela sitt liv;). Låt forumet leva med allsköns diskussioner, tycker jag! Kalimera är ett underbart forum!
Ha en fortsatt skön sommar!bye_byebye_bye

Masse
2011-07-09, 11:40
Jag vet inte vad ni andra tycker, men känns inte Kalimeras forum lite dött? Känns inte som att det är någon energi i inläggen numer. Själv saknar jag givetvis Kalimeras inlägg, som jag alltid tycker är läsvärda.
Ett forum utan engagerade medlemmar, riskerar att självdö. Det vill vi ju inte att det ska ske med Sveriges (nordens?) bästa grekforum.

/Netwolf

Instämmer. Det här är ett alldeles för bra forum för att man skulle vilja vara utan det. Att det just nu upplevs som lite "stiltje" har nog flera orsaker som råkar sammanfalla.

Aktiviteten brukar ju variera lite över året. Dock känns det som att den tysta perioden förr har varit under vintern när alla resebrev, bilder och rapporter är avklarade och förberedelserna för kommande resor inte kommit igång.

Att det på forumet inte skulle vara tillåtet att uttala sina åsikter, med skälig nivå av vettigt uppförande och respekt för andra, stämmer inte med mina intryck. Orsakerna till att en medlem avstängdes finns ingen anledning att dividera om, mer än att konstatera att ingen av oss andra vet hela anledningen, och att det sannolikt inte berodde på att vederbörande framförde egna åsikter. En del medlemmar uppskattade hans inlägg och andra inte. Men oavsett vilken kategori man tillhör så är det ju märkligt om avsaknaden av inlägg från några personer, som hoppat av eller avstängts, skall ha en avgörande betydelse för aktiviteten på ett forum med över 8000 medlemmar. Då finns det väl anledning för oss andra att skärpa oss och tänka till!

Jag tror att hur länge man varit aktiv medlem på Kalimera påverkar den egna synen lite på debatten. Som ny tycker man att det finns massor av frågor och tips som det känns angeläget att ventilera och få svar på. Efter flera års deltagande så känner man ju att de frågorna återkommer år efter år, och för den garvade medlemmen/resenären känns de då kanske lite "banala". Då gäller det ju att väcka diskussion kring lite andra frågor. Och självklart är det ju då en förutsättning att vi har olika uppfattning om saker och ting, och att vi vågar framföra det. Annars blir det ju lite tyst.

Så jag instämmer i din fundering Netwolf!
"Vi som deltar i forumet, vad kan vi göra för att få fart på det igen?"

Kanske kan vi var och en fundera över om vi kan dra igång någon ny tråd som kan skapa lite diskussion.

Sen tycker jag också att det finns anledning att sända en tacksam tanke till alla er som bidrar med härliga rapporter i ord och bild från era resor, eller från er mera bofasta vardag i Grekland. Snälla ni, tack!, och fortsätt gärna med det!

:) Mats

Yanna
2011-07-09, 14:06
Klokt sagt. När man som Yanna skriver att hon funderade på att lägga ner sin hörna när diskussionen var som livligast hämmar det naturligtvis andra att diskutera och det är ju faktiskt bara att hoppa över trådar som man inte gillar.

Eva

Fel, fel fel! Jag har inga som helst problem med livliga diskussioner! Ang_elx

Yanna

Yanna
2011-07-09, 14:09
Det handlar om respekt för varandra och för varandras åsikter.

Håller med dig Eva! bye_bye

Yanna

Lissi
2011-07-09, 14:55
[QUOTE=Eva L
....och det är ju faktiskt bara att hoppa över trådar som man inte gillar.

Eva[/QUOTE]

Precis så...det är väl bara att välja och vraka vilka trådar man vill läsa och "tycka till" i. Att inte få tycka och tro och diskutera i en tråd om Greklands ekonomi bara för att man inte är nationalekonom eller liknande är ju löjligt..Vi som regelbundet åker till Grekland drabbas ju alla på olika sätt av krisen och måste väl få fundera över detta ur vår synvinkel.
Jag kan inte hålla med om en sekund när folk säger att bara oskyldiga greker drabbas av denna kris..ALLA greker som på något sätt har skattefuskat är orsak mer eller mindre givetvis till att tillståndet är som det är och detta är en del av den grekiska kulturen som funnits i åratal och åratal...
SJÄLVKLART svider detta nu när det inte kan fortgå.
Jag kan väl kritisera Grekland även om jag åker dit igen och igen och jag ser ingen motsättning i detta!

Lissi

LaRose
2011-07-09, 15:05
Så bra att alla är för en stor öppenhet! Nu känns det bättre.
Men jag har fortfarande en undran; jag tycker jag har läst det mesta på forat, men inte upplevt några direkt "otrevliga" inlägg. Är det jag som inte fattar? Om man har en annan syn på saker än någon som skrivit innan, är det automatiskt att inte ha respekt? Jag minns nämligen inte att jag har sett några "personangrepp". Men, som sagt, jag är ny och ni har förmodligen en helhetsbild som jag inte har. Sen uppfattar man ju saker olika också.
Nåväl, jag vill liksom "Masse" verkligen tacka alla som bidrar här, med allt från bilder och berättelser till åsikter, inkl de kontroversiella!

AnitaC
2011-07-09, 15:12
Synd hvis man ikke skal kunne skrive sine meninger i forumet. Jeg har iallefall lært litt av å lese hva andre mener og synes.
Har ikke vært så flink til å skrive selv, reisebrev eller annet, men det er fordi jeg har tenkt at det jeg gjør ikke er så interessant. Kanskje jeg kan gjøre det i år. Reiser til Kreta 23.7. for 3 uker. Vi har funnet vårt favoritt hotell, Anais Summerstar og gleder oss masse. Litt utfordrene siden jeg har sol allergi, men heldigvis finnes det skygge på Kreta også.

Hilsen AnitaC

LaRose
2011-07-09, 15:17
Tänkte också på det som Eva och Lissi skriver, att det ju är helt fritt att läsa och kommentera där man så önskar. Vad jag förstår kan man starta en tråd om vad man vill (i stället för att uppehålla sig i en där man inte trivs).
Ja, tänk om vi inte skulle få kritisera Sverige för att vi bor här, t ex...

Athanasia
2011-07-09, 16:15
Jag är dålig på att skriva reseberättelser,,,,,Rekommendera hotell och restauranger vill jag inte heller göra,,Om nån frågar om nåt kan jag svara,men alla är ju så olika,,Vi flyger ner med Norwegian till Kreta,,bokar rum själva,har varit i Rethymno nästan varje år sen 1989 så fråga på Ni som vill...Och Detta Forum lever,eller hur det är ju vi som får det att leva!!

Aina
2011-07-09, 16:26
Jag går fortfarande in och läser på Kalimera då och då, trots att jag är nöjd över att inte ha någon Greklandsresa planerad inom närmaste framtid och överlycklig över att njuta av den svenska sommaren. Men skriver inte så mycket, eftersom jag inte har särskilt mycket att komma med just nu.

Förmodligen har det blivit lite tyst och "locket på" efter den förra ekonomisk-kris-diskussionen, den som slutade med att en (?) medlem blev utesluten. Jag uppfattar det som att det förekom illvilliga inlägg och spydigheter där. Möjligen är jag överkänslig och "ser"/läser in elaka sarkasmer. Det är nog så att precis som i verkliga livet har man olika toleransnivå, är olika rak och olika mycket inlindad.

På jobbet, där jag känner mina kolleger, haglar sarkasmerna utan att jag tar illa vid mig (men vi kan också vara öppna och tala rakt och allvarligt), men i skrift är jag (hoppas jag) försiktigare och förväntar mig att andra också ska vara det. (Hehe :eek:, bara mitt eget beteende jag kan påverka)

Det här forumet är, i stort sett och oftast, bra. Jag hittade en liknande Spanien-sajt, men där tar det evigheter inte någon svarar på inlägg, oftast är det någon av de som driver sajten. Inte alls lika mycket diskussion och levande inlägg som här.

En sak som jag tänkt på och som gör mig förvirrad är när medlemmar har ett alias och undertecknar med sitt riktiga namn...

Lite intressant att det bildas en "kultur" i sådana här forum. När man kommer in som ny fattar man inte riktigt "reglerna", frågar de där uttjatade frågorna för tusende gången och blir hänvisad till tidigare inlägg. Och nu gör jag själv likadant: "Se tidigare inlägg."

Aina

LaRose
2011-07-09, 18:33
Jag har hittat tråden som slutade med avstängningen, så nu fattar jag inläggen angående personangrepp o s v. (Jag börjar hitta logiken i Kalimeras upplägg. Det är lite mycket och rörigt i början.)
Jag tycker som flera andra, att det inte var Peter och Seukel som stod för otrevligheterna. Seukels farhågor blev väl dramatiska... Allt behöver man ju inte dela med sig av, såvida det inte skulle gagna någon, men här gällde väl motsatsen.

Jag skrev i en annan tråd om att mina grekiska vänner skäller på mig i telefon av pur frustration. Jag hoppas att inte jag bidrog till någon form av skrämsel med det. Jag tror inte någon av mina vänner eller någon annan grek heller för den delen, skulle börja skrika åt turister, utan jag blir måltavla för att jag ses som en syster och en sådan kan man projicera vad som helst på med hög volym (särskilt när det gäller ekonomiska spörsmål, som sagt). Grekisk kärlek har sina sidor. Men den är go' att ha!
(Skulle vilja klämma i med en liten leende blinkande figur här, men jag vet inte hur man får fram dem. Å andra sidan är de rätt så tråkiga...)

Göran
2011-07-09, 18:47
Grekisk kärlek har sina sidor. Men den är go' att ha!
(Skulle vilja klämma i med en liten leende blinkande figur här, men jag vet inte hur man får fram dem. Å andra sidan är de rätt så tråkiga...)

Psst, klicka på knappen gå till avancerad under textrutan du skriver i så kommer de fram:)

Mitt inlägg i frågan "dött forum?" är väl kort och gott att det är upp till oss medlemmar att hålla forumet levande. Jag är kanske naiv och blåögd men i grunden fyller det en funktion för oss själva.

Alla forum oavsett vad de riktar sig mot för intressen har förmodligen sina dalar och toppar men jag kommer att vara kalimera trogen och fortsätta gissa på bildgåtor, svara på inlägg där jag kan bidra, berätta om resor och bara läsa vad andra har för planer!

Leve Kalimera_B-anana

/Göran

inkfish
2011-07-09, 19:50
Känns inte som att det är någon energi i inläggen numer.

...sa Bull:). Så där började jag känna förra sommaren: vart tog energin i forumet vägen? Och jag undrar om den där bristen på energi beror på att alla inte verkar gilla att diskutera.

Jag ser ett forum som Kalimera som en mötesplats med tre funktioner:

* Frågor, svar och tips – här funkar Kalimera otroligt bra. Här finns en fantastisk bank av erfarenheter och folk som är beredda att dela med sig.

* Community – det är ingen tvekan om att många ser Kalimera som ett ställe att i största allmänhet umgås kring ett gemensamt intresse.

* Diskussionsforum – här skär det tyvärr ihop. Här finns sällan regelrätta diskussionsämnen, åsiktstrådar där argument möts, stöts och blöts. Och de gånger det sker så går det på något vis åt pipsvängen direkt. Själva diskuterandet verkar ske med stor vånda och vrede. Många blir arga direkt, argument bemöts med eldgivning istället för motargument. Andra har en tröskel för vad de anser vara personangrepp som är lägre än på något annat forum jag sett.

Samtidigt dyker andra upp och försöker kväsa diskussionen. De kan skriva ungefär ”Vad ni tjafsar, har ni inget bättre för er?” eller ”Vilken tjafsig tråd, här tänker jag verkligen inte ens kommentera” (sic!) eller kapa tråden och byta ämne, en seriös diskussion dödas genom att några få personer börjar prata om nåt helt annat.

Som jag ser det är det där energin försvinner. Ett diskussionsforum utan folk som vill diskutera dräneras på liv. Olika åsikter ger ett forum näring – men på Kalimera ska man helst inte ha olika åsikter, minsta negativa synpunkt på något som helst bemöts med ”Vilken tur att vi är olika!” eller ”Vi ska väl inte bråka, vi är väl här för att vi älskar GREKLAND” – båda kommentarerna är riktiga forumklassiker.

Diskussionsforum brukar dra till sig folk som är pigga på att just diskutera, att argumentera för och emot – men av någon anledning som jag aldrig förstått så verkar det inte gälla här. Det är rent sorgligt att Skandinaviens särklassigt bästa Greklandsforum inte ska kunna ha långa, engagerade diskussioner om samhällsfrågor som t ex våldtäktsmålet på Samos och den ekonomiska krisen. Nog borde här finnas ett Greklandsintresse som går djupare än båttider och bildgåtor?

För övrigt håller jag med LaRose, Admirala, EvaL och Kimmen.

LaRose
2011-07-09, 21:21
Inkfish, I love you! Härligt att du tycker som jag, för jag tycker som du.flabb_flab_B-ananabye_bye (Du ser Göran, vad du har lärt mig - tack!)

Jag ser i alla fall att vi inte är ensamma om att vilja diskutera, glädjande nog. Men det är sååå synd att det inte finns ett större intresse för en djupare inblick i landet Grekland. Det är ju så förbaskat roligt och lärorikt och utvecklande att se och höra saker från olika håll! Forat är ett fantastiskt tillfälle till att både ta del av andras åsikter och erfarenheter och att dela med sig av sina egna. Vi är säkert många som har mängder att bidra med. Egentligen.

Inkfish, du skrev att du aldrig har förstått vad oviljan att diskutera beror på. Tror du inte att det är försvar helt enkelt? Man känner sig lätt hotad, när man är styrd av den dualistiska synen med "positivt" och "negativt". Det blir så mycket skygglappar och allt blir så känsligt och man vill inte veta och... det är helt enkelt bekvämast så för många. Det finns ju också folk som bara är intresserade av värmen och tzatzikin och det är inget fel. Det är ju bara att stå för det och inte jämra sig över att andra vill diskutera andra, s k "negativa saker" (i mina ögon verkligheten). Men, men... "vi är ju alla olika och tur är väl det!":D:D:D

"Bopia" har skrivit ett PM till mig och vill ha en ursäkt. Jag ska citera det och svara i ett annat inlägg här. Fler än de kan ju tycka att jag betett mig illa och då kan det vara bra med ett "offentligt" svar från min sida. Eller kanske blir det också fel. Jag vet inte. Kanske lär jag mig vad det lider. Om det inte tvingar mina inlägg att bli alltför andefattiga...;)

JohnS
2011-07-09, 21:22
En meget god analyse fra Inkfish's side. Selv har jeg ikke vært så aktiv på andre områder enn den første kategorien av innlegg, det som har med spørsmål og svar når det gjelder konkret informasjon, der jeg har forsøkt å bidra med erfaringer som jeg håper andre kan ha nytte av.

Når det gjelder diskusjoner, har jeg ofte hatt lyst til å kaste meg inn i tråder om saker jeg mener noe om, men det ender med at jeg setter meg på hendene og bare leser hva andre skriver, for det aller meste. Hvorfor? For det første har jeg også registrert at en del har en meget lav terskel for å oppfatte argumenter personlig, og jeg er litt redd for at språklige misforståelser også kan være med på å forsterke dette.

Jeg må også få lov til å si (med fare for å sette i gang reaksjonen jeg nevnte i forrige avsnitt ;-) ) at jeg oppfatter det som om det finnes en del "verdensmestre" her som virker som de har monopol på alle de riktige svarene, som mener noe om de aller fleste spørsmål som tas opp, og som kan virke nokså nedlatende mot dem som har andre synspunkt. Dette er også med og får meg til å "sitte på hendene". Jeg må tilføye at her kan det også hende jeg gjør folk urett, og at kanskje misforståelser av språklige nyanser er med og gir dette inntrykket.

Kikh
2011-07-09, 23:47
Men tror Ni inte att det beror på semestertider,,,folk kanske pysslar med annat än att sitta framför datorn?Det är vad jag tror iaf..Ha en fortsatt bra sommar..

Eller kanske arbetstider... Själv jobbar jag 9.30-00.00 sju dagar i veckan sedan en tid tillbaka - för att kunna känna mig ekonomiskt trygg när vintern och eventuellt sänkt A-kassa slår till. Arbetstiderna gör att allt som rör hemmet, sällskapslivet och nöjen till lagts åt sidan för de närmaste två månaderna. Jag är tacksam för de nätter jag hinner sova mer än 4,5-5 timmar och har inte energi att utveckla eventuella hotellstatus eller lämpliga tavernor i forumet. Nu måste vi "greker" se om våra egna hus och eftersom vi behöver alla turisters stöd hamnar vi i ett ekorrhjul som tar slut först i oktober.

Jag kan tillägga, förhoppningsvis utan att det behöver leda till utsvävningar på tråden, att vi har det förbaskat varmt i Chania ;)

//Kikh

Netwolf
2011-07-10, 07:44
Berätta gärna lite om din resa! Har du inte varit i Grekland nyligen?
Du har kanske redan berättat, jag har kanske missat det...., men berätta gärna mer, någon lustig liten upplevelse eller en längre historia, lägg in någon bild - det livar upp forumet och är väl också en viktig del av forumet.:)

Jo, jag har berättat lite spridda skurar. Jag är inte så effektiv på resebrev, har ett antal påbörjade, men kommer aldrig riktigt till avslut :o

Samtidigt är jag en aning tvehågsen. Ofta hittar man en pärla i övärlden, som man känner att man vill tipsa och berätta om. Å andra sidan vill man ha smultronstället för sig själv.

Tyvärr har jag upplevt att vissa ställen drabbas av en sorts Kalimera-effekt. T ex tycker jag att Amorgos är mer eller mindre "invaderad av skandinaver med kalimera-guider":D. På Elenis rooms i Katapola, var det i princip bara svenskar som var inackoderade. Självklart har det att göra med Kalimeras rekommendation.
När vi nu var i Dodekaneserna, så valde vi bort Tilos, av just den anledningen. Kanske var det fel, men vi kände att många på forumet tipsade om Tilos och dessutom att det är en av Jannes favvoöar.

När vi är i Grekland, vill vi träffa greker i vardagslivet. Inte en massa svenskar. Det kan man göra hemma, eller på Kalimera. ;)

/Netwolf

Marianne
2011-07-10, 08:41
Jo, jag har berättat lite spridda skurar. Jag är inte så effektiv på resebrev...

Samtidigt är jag en aning tvehågsen. Ofta hittar man en pärla i övärlden, som man känner att man vill tipsa och berätta om. Å andra sidan vill man ha smultronstället för sig själv.
/Netwolf

OK, du är ju verkligen med till att hålla liv i forumet. Det var kanske inte hela resebrev jag tänkte på, men just lite historier här till forumet.

Det där med smultronställen som man vill hålla för sig själv har jag kommit ifrån för länge sedan. Skrev nyligen om en pärla vi bott på, tänkte en del över om jag verkligen VILLE skriva det eftersom de bara har få rum, men hur ofta kommer jag dit... inte ska jag hålla det för mig själv bara för att jag kanske kommer tillbaks senare på året, eller nästa år, eller...
Men visst förstår jag dig. Eleni Rooms hittade vi länge innan Kalimera gjorde det. Vi har varit där en gång efter Kalimera-effekten också, men kommer INTE att välja det en gång till. Vi vill inte heller bo på hotell med bara skandinavisktalande gäster. Ja, tvehågsen kan man bli.

Det finns många andra exempel.

Men det finns ju mycket annat man kan skriva om...

"Bopia" har skrivit ett PM till mig och vill ha en ursäkt. Jag ska citera det och svara i ett annat inlägg här. Fler än de kan ju tycka att jag betett mig illa och då kan det vara bra med ett "offentligt" svar från min sida. Eller kanske blir det också fel. Jag vet inte.
Är det god ton att citera ett PM - vad säger Kalimeras medlemmar?

Själv tycker jag att man kan "svara/kommentera" frågan generelt, men inte citera ett PM med upplysning om namn på avsändaren i Forumet utan att avsändaren har accepterat detta.

Lissi
2011-07-10, 08:48
Är det god ton att citera ett PM - vad säger Kalimeras medlemmar?

Själv tycker jag att man kan "svara/kommentera" frågan generelt, men inte citera ett PM med upplysning om namn på avsändaren i Forumet utan att avsändaren har accepterat detta.

Håller helt med Marianne! PM står för "privat meddelande" och ska då givetvis vara just PRIVAT. Vill man att alla ska läsa dessa så skriver man inte PM;)

Lissi

malou
2011-07-10, 09:00
Håller helt med Marianne! PM står för "privat meddelande" och ska då givetvis vara just PRIVAT. Vill man att alla ska läsa dessa så skriver man inte PM;)

Lissi

Så kom både Lissi og Marianne meg i forkjøpet. God tone å publisere PM (Privat Melding) ?, nei. Et forsvar for egne synspunkter?, kan virke sånn. Om LaRose virkelig gjør dette, gjenstår å se. Hxn har uansett allerede klart å stemple et annet medlem på en finurlig måte.

Rojo72
2011-07-10, 09:40
Själv tillhör jag de som varit i Grekland i två veckor nu och alldeles nyligen kommit hem, varför jag personligen inte skrivit särskilt mycket. När det gäller själva grundfrågan i den här tråden, om forumet är "dött" så håller jag inte med och jag verkar ha en inställning som inte särskilt många delar.

För min del handlar Kalimeraforumet uteslutande om två av Netwolfs (tror jag det var?) kategorier, nämligen resefrågor och reseberättelser/resebrev. Jag har häckat här i flera år liksom många av er men jag ser det inte som en community och jag är inte här för att diskutera politik eller försöka slå någon i huvudet med mina värderingar. Därför har de diskusssioner som föregått under våren om Greklands situation mestadels känts ganska jobbiga.

Utan att någon ska känna sig trampad på tårna så ser jag ingen av er här inne som mina vänner. För mig är ni helt enkelt redskap för att svara på frågor om resmål i Grekland och för att skriva intressanta resebrev, precis på samma sätt som jag vill vara det för er (även om jag varit dålig på resebrev här på kalimera och brukar publicera dem på min egen hemsida istället). Däremot förstår jag att många av er andra har relationer av olika slag här inne på forumet.

När diskussionerna glider över på samhällsfrågor/politikfrågor så händer alltid tre saker här inne:
1. Det finns ett antal personer som vill tala om för andra att de ska tycka som en själv, alternativt att de själva vet bäst. Det må gälla statusen på Greklands ekonomi eller hur man ska vara klädd på taverna, elelr vilak gester som är OK att använda.
2. Var och ens politiska värderingar genomsyrar inläggen och det trillar alltid in en eller annan person som vill driva en linje som om det vore en Riksdagsdebatt.
3. De relationer som folk har här inne gör att folk automatiskt försvarar sina vänner och deras åsikter, handlanden.

Alla ovanstående saker tycker jag är tråkiga och jag uppskattar Kalimera för att det FÖR MIG är ett forum som är till för att stimulera till resor till Grekland och till underbara upplevelser där. För mig är det inte ett forum för samhällsdebatt och definitivt inte ett forum där jag söker svaren på samhällsdebattens frågor, det har jag betydligt bättre källor för.

:)

Lissi
2011-07-10, 15:37
Kalimera har ett stort antal forum för diskussioner i olika ämnen om man tittar på forumets rubriker. Där finns ju möjligheter att diskutera så gott som allt som berör Grekland, inte bara öar och tips om dem utan även mat, böcker, film, musik m m och sen även annat på Kafé Kalimera. Även IT-spörsmål
Jag förstår egentligen inte varför just de politiska diskussionerna är så känsliga på Kalimera?? Politik är ju en del av vårt liv oavsett om vi är i Grekland eller ej. Jag försöker alltid läsa trådinläggen med ögon som faktiskt förutsätter att skribenten inte menar att kränka någon och om det så vore att man tyckte sig missförstådd så är det väl bara att antingen skriva igen och fråga vad som menades eller strunta i att ta åt sig....
Man får väl läsa de trådar som är helt okontroversiella om man inte klarar av olika människors åsikter:D

Lissi

pollebosse
2011-07-10, 15:58
Håller helt och hållet med Lissi.

Detta är en fantastisk sajt som rymmer massor av möjligheter. För egen del med resor till Italien i 15 år, utan undantag, bidrog Kalimera, att nu är det utan undantag Grekland, som gäller. Jag är så tacksam för denna sajt.

Tycker man måste se storheten i Kalimera, framförallt nu, när Grekland behöver allt stöd som det kan få.

Ja, var och en gör som man vill, men nu är det stödet söderut som gäller, för min del.
Hälsar Pollebosse

sjöborren
2011-07-10, 18:28
Netwolf, du kan verkligen konsten att få döda att återuppstå. Läser och funderar: Kommer hon att lämna forumet … kommer han lämna en ursäkt … vem löser nästa bildgåta … kommer Skandinaver att invadera … ni är inte mina vänner utan bara redskap … I love you Ink …

Intriger, kärlek, poliskt maktspel, ekonomiska brott … väntar med spänning på fortsättningen ...

Hur kan någon påstå att de leende små figurerna är tråkiga ?:):D;):pflabb_flabbye_bye_B-ananaklapp_klap

Netwolf
2011-07-10, 22:40
Netwolf, du kan verkligen konsten att få döda att återuppstå.

flabb_flabflabb_flabflabb_flab

Yanna
2011-07-10, 23:34
Netwolf, du kan verkligen konsten att få döda att återuppstå. Läser och funderar: Kommer hon att lämna forumet … kommer han lämna en ursäkt … vem löser nästa bildgåta … kommer Skandinaver att invadera … ni är inte mina vänner utan bara redskap … I love you Ink …

Intriger, kärlek, poliskt maktspel, ekonomiska brott … väntar med spänning på fortsättningen ...

Hur kan någon påstå att de leende små figurerna är tråkiga ?:):D;):pflabb_flabbye_bye_B-ananaklapp_klap

Sjöborren, läser du mycket deckare just nu? :D

Yanna

LaRose
2011-07-11, 00:09
Marianne, Lissi - bra att ni talar om! Min tanke var helt enkelt att saken kunde vara av allmänt intresse. Inget mer sofistikerat än så.
Malou - kunde inte drömma om att det skulle innebära "en stämpel" att ha skrivit ett PM. Jag är nog inte så finurlig som du tror. Kanske jag är stämplad nu..?:);)flabb_flab:D

sjöborren
2011-07-11, 08:12
Yanna! Vem behöver deckare ... väntar med stor spänning på fortsättning av DÖTT FORUM ... :eek: :D

Alala
2011-07-11, 08:29
Personligen tycker jag att de flesta diskussionsämnen är i princip intressanta, må vara att de kanske bara handlar om tips på tavernor eller så. Och om det inte intresserar mig just då så behöver jag inte läsa just den tråden. Man måste komma ihåg att många Kalimeramedlemmer är riktiga Greklandssproffs som har massor av resor bakom sig och säkert också intresserar sig för Grekland i största allmänhet. Men sen kan det finnas någon som för första gången reser till Grekland och är då i behov av lite annorlunda tips. Och kanske den personen bara vill ha en vanlig solsemester och roa sig i största allmänhet. Och det är ju helt ok det, precis som det är lika ok att vilja undvika ställen där det finns för många svenskar eller vad det nu kan gälla (kanske oss finländare.. :D).

Själv har jag fått ut mycket mera av mina egna Greklandsresor efter att jag blivit medlem i Kalimera. Så vi ska hålla forumet vid liv och diskutera allt mellan himmel och jord som har med Grekland att göra. Kanske någon kan starta en ny tråd, eller kanske hittar en gammal som passar, så att vi kan börja diskutera Greklandskrisen igen? ;) För visst finns det behov att få lufta på sig lite i den frågan.

/ Anne

Agda
2011-07-11, 08:36
Under de år jag varit med på forumet så har det alltid funnits dalar och toppar...av olika anledningar.När jag var ny så fanns det några heta diskutioner som slutade med att några av de "gamla" hoppade av eller slutade skriva...vilket jag tyckte var mycket tråkigt.
Personligen har jag också haft mina dalar och toppar av olika skäl.Jag tror ju inte att forumet kommer att dö för att det just nu är lite dal. Krisen i Grekland gör väl att de flesta av oss känner oss lite "nere"....sommarvärmen i Sverige och semestrar gör sitt till.

När vi är i Grekland, vill vi träffa greker i vardagslivet. Inte en massa svenskar. Det kan man göra hemma, eller på Kalimera. ;)
/Netwolf

Det var en av anledningarna till att jag bosatte mig i den lilla bondbyn....långt från turister och andra bosättare från Sverige och andra länder. Jag ville leva så nära och så likt som möjligt grekerna i byn för att lära och förstå dem.
Jag var inte intresserad av att ha dessa "svenskträffar" (tyskarna har det också) där man satt och bara pratade "skit" om landet och grekerna...."vad i helskotta gör man då i Grekland?" var min fundering.Visst,jag hamnade ibland i stunder då jag också tänkte "det skulle aldrig fungera i Sverige!" odyl. men då sa jag till mig själv." det är bara att gilla läget eller så åker du hem....du är "gäst" i deras land!".
Det är inte bara forumet som har sina toppar och dalar Ang_elx.

Alala
2011-07-11, 09:25
Sen så glömde jag ju att nämna hur mycket jag uppskattar alla som skriver på sina blogghörnor och berättar om sina resor (som Arne och Birgitta) och alla ni som berättar om era vardagsliv i Grekland. klapp_klap Det livar verkligen upp Forumet att få ett lite annat perspektiv än bara detta turistande som man själv håller på med.
Så fortsätt med det alla ni. Jag tycker ju att också "Kikh" borde ha sin egen blogghörna (att skriva när hon inte jobbar så mycket hon gör just nu).

/ Anne

Kikh
2011-07-11, 14:39
...Jag tycker ju att också "Kikh" borde ha sin egen blogghörna (att skriva när hon inte jobbar så mycket hon gör just nu).

/ Anne

Kikh har blivit erbjuden sin egen hörna mer än en gång men avböjt. Jag klarar inte pressen som det skulle innebära att uppdatera och besvara frågor på begäran -allra minst i turistsäsong då jag arbetar ofta, länge och hårt. Tack ändå:)

//Kikh

LaRose
2011-07-11, 15:24
Jag har också tänkt, att en "Kikh-blogghörna" vore trevligt, men förstår varför du inte vill. Det är givande när du skriver i alla fall.

anneli56
2011-07-11, 15:50
Jag har också blivit erbjuden blogghörna men klarar inte heller av att skriva på "beställning" så att säga. Därför har jag min egen blogg.

Yanna
2011-07-11, 16:09
Jag kände också ett tag det där trycket att skriva på beställning, men vartefter har det blivit ganska glest mellan mina rapporter och nu är det på den nivå jag klarar av utan att känna mig "pressad". ;)

Yanna

Lissi
2011-07-11, 18:12
Yanna, Kikh och Anneli, om ni skriver i hörnor, bloggar eller "bara" i vanliga trådar spelar ingen roll, BARA NI SKRIVER!:D

Lissi - nyss hemkommen från kvällsdopp i Kalmarsund, med Ölandsbron som utsikt.

Klick
2011-07-11, 19:00
Jag måste medge att jag är numera sällan inne på Kalimera... har inte haft tiden och lusten riktigt så när jag läser att medlem / mar blivit stoppad / de blir jag lite chockad... Diskussionerna om den ekonomiska krisen och våldtäktsfallet som väckte heta diskussioner och skapade en het debatt men att det gick så långt som till personliga angrepp visste jag inte... Måste bara fråga (av ren nyfikenhet):o vem blev avstängd och vad har hänt med Kalimera - himself?

K - som mer än gärna skulle läsa denna deckare i solstolen i sommar... Måste ju få veta upplösningen :D

Never mind!!!

malou
2011-07-11, 19:44
Marianne, Lissi - bra att ni talar om! Min tanke var helt enkelt att saken kunde vara av allmänt intresse. Inget mer sofistikerat än så.
Malou - kunde inte drömma om att det skulle innebära "en stämpel" att ha skrivit ett PM. Jag är nog inte så finurlig som du tror. Kanske jag är stämplad nu..?:);)flabb_flab:D

Neimen, kjære deg LaRose, ikke "en stämpel" for å ha skrevet et PM. Det andre, du vet, du husker det vel :);)flabb_flab :D:D:D. På merkelig vis påminner du meg om noen Ang_elx, , dejavu ? Han ville trolig ikke publisert en privat melding, sånt bør du også avstå fra.

Birger
2011-07-11, 22:05
Jag kan hålla med....men att Kalimera himself saknas just nu har ju en förklarad orsak och det är ju ändå till syvende och sist alla vi andra som är de som ÄR Kalimera tillsammans.

Lissi

Måste ha missat nåt. Vad är den förklarade orsaken?

Lissi
2011-07-12, 10:53
Janne skrev att det var personliga skäl.....

Lissi

Alala
2011-07-12, 12:22
Till Kikh: Visst är det ok att du inte vill ha en egen hörna om du tycker att det är bättre så. Men personligen tycker jag inte att det behövs skrivas hela tiden. Det är helt ok att göra det när man känner för det och har tid. Men framför allt uppskattar jag väldigt mycket att du tar dig tid och skriver om ditt vardagsliv på Kreta. Du skriver som en frisk fläkt! Så jag hoppas du orkar med att jobba så mycket så att du sen när det är över har möjlighet att vila upp dig. :) Och skriva när du har lust!

/ Anne bye_bye

sjöborren
2011-07-12, 12:24
En sjöborre reflekterar …

Någon undrade varför inte fler skriver resebrev, vilket får mig att börja fundera. Kanske somliga inte tycker sig ha så mycket att berätta efter en vecka på stranden. Kanske finns det många som helt enkelt inte tycker om att skriva eller tycker sig kunna. Kanske andra på forumet redan har berättat om ”mitt” resmål/ liknande upplevelser vilket får mig att avstå. Kanske somliga vill ha sina upplevelser för sig själva. Kanske finns det fler anledningar…:rolleyes:

Eftersom jag hellre skriver små anekdoter/kåserier/berättelser gillar jag Mariannes önskan; att någon kan liva upp forumet genom att berätta en lustig historia eller någon annan liten berättelse från Grekland. Jag instämmer helt! Visst vore det roligt att kanske få läsa om … Mötet med en murena … Bussresan jag aldrig glömmer … Då jag blandade ihop grekiska ord … Tänk, så många roliga, vackra, spännande upplevelser vi genom åren har satt in i minnesbanken – varför inte göra ett litet uttag? ;)

Jag kommer samtidigt att tänka på mötet med den svenska mannen som låg på stranden och skrev dikter. Några av oss har säkert dikter - skrivna i Grekland - liggandes hemma i byrålådan. Men att lägga ovanstående på Kafé Kalimera; där man kan småprata om vad som helst, känns inte bra. Skulle önska att det fanns ett annat forum. Vad tycker ni … eller var skulle de annars passa in?

sjöborren
2011-07-12, 12:30
Vem är förvånad ... så fort jag skriver så händer det ALLTID något!
Var tusan kommer alla center ifrån? :confused::(:mad::eek: Och kanske skulle jag gjort en ny tråd ... Suck! :o

malou
2011-07-12, 16:08
Eftersom jag hellre skriver små anekdoter/kåserier/berättelser gillar jag Mariannes önskan; att någon kan liva upp forumet genom att berätta en lustig historia eller någon annan liten berättelse från Grekland. Jag instämmer helt! Visst vore det roligt att kanske få läsa om … Mötet med en murena … Bussresan jag aldrig glömmer … Då jag blandade ihop grekiska ord … Tänk, så många roliga, vackra, spännande upplevelser vi genom åren har satt in i minnesbanken – varför inte göra ett litet uttag? ;)

klapp_klapHerlig ide!

Marianne
2011-07-12, 17:05
Var tusan kommer alla center ifrån?
Du skrev kanske en kladd i Word - och centrerade överskriften "En sjöborre reflekterar" av gammal vana när du skrev i Word.
När du sen kopierar till forumet så kommer de där CENTER CENTER-koderna med på det sättet i stället för att verkligen centrera.
Använd "Förhandsgranska inlägg" innan du "Skickar svar" så ser du dessa koder och kan gå ner i texten och stryka dem innan du skickar svaret.
Det är min bästa gissning...:)

sjöborren
2011-07-12, 23:50
Marianne ... du är klok som en pudel! :D ska aldrig mer kladda i Word. :o

Yanna
2011-07-13, 14:02
Eftersom jag hellre skriver små anekdoter/kåserier/berättelser gillar jag Mariannes önskan; att någon kan liva upp forumet genom att berätta en lustig historia eller någon annan liten berättelse från Grekland. Jag instämmer helt!

Kanske en liten Sjöborre kan bidra med nåt...till att börja med? klapp_klap ;)

Yanna - som har fullt med "bidrag" till vänster i Blogghörnor, men som kanske behöver mer inspiration av någon annan! :D

sjöborren
2011-07-13, 21:41
Yanna! Jag bara väntade på det ... :rolleyes: :D Visst kan jag börja ... men var ska jag skriva :confused:

Yanna
2011-07-13, 23:56
Yanna! Jag bara väntade på det ... :rolleyes: :D Visst kan jag börja ... men var ska jag skriva :confused:

Du gjorde det va? :D;)
Skapa en ny tråd som du döper till nåt lämpligt...kanske "Små minnen" "Ett minne" "En händelse"...eller nåt annat fyndigt!
Ska bli jättespännande! klapp_klap
Yanna

sjöborren
2011-07-14, 09:26
Så, spännande är det inte, några kanske ler igenkännande.:) Minns inte riktigt ... tror jag skrev det i samband med tråden om de grekiska hotellsängarna.

Det är skrivet i Word, så nu ska jag försöka få över det till Kalimera ... vilket är ett äventyr i sig. Men ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
To be contuined ...

ENIAC
2011-07-15, 23:56
Igår var första gången på 1,5 år som jag loggade in här. Har haft stora problem idag med att komma in på Kalimera, så efter en massa försök under ett dygn kom jag nu in igen. Men det har ju knappt hänt någonting här på 24 timmar!?:eek:
Förut hade man fullt sjå med att komma ikapp med läsningen om man så bara varit borta några timmar. Känns lite tråkigt att det håller på att dö ut.

/ENIAC - since 2005 _B-anana

Eva64
2011-07-16, 00:30
Igår var första gången på 1,5 år som jag loggade in här. Har haft stora problem idag med att komma in på Kalimera, så efter en massa försök under ett dygn kom jag nu in igen. Men det har ju knappt hänt någonting här på 24 timmar!?:eek:
Förut hade man fullt sjå med att komma ikapp med läsningen om man så bara varit borta några timmar. Känns lite tråkigt att det håller på att dö ut.

/ENIAC - since 2005 _B-anana
Det har varit svårt att komma in under största delen av dagen även för mig! Kanske har det varit någon fnurra på tråden;)!bye_bye

Elisabet
2011-07-16, 00:39
efter en massa försök under ett dygn kom jag nu in igen. Men det har ju knappt hänt någonting här på 24 timmar!?:eek:

Det har ju som naturliga förklaring att det inte hänt mycket i forumet om det inte gått att logga in.

ENIAC
2011-07-16, 00:42
Det har ju som naturliga förklaring att det inte hänt mycket i forumet om det inte gått att logga in.

Jo, men nu trodde ju jag att det bara var jag som haft problem... Min dator segar sig och krånglar på alla sidor hela tiden, så jag... ja, vidare förklaring överflödig :rolleyes:

Hellen
2011-07-16, 15:33
Det är så svårhanterat via smartphones, det kan vara en anledning till att det blir färre inlägg kanske?

Monica C
2011-07-16, 17:20
Det måste ha varit ngt knas med Kalimera sista dygnet har inte gått att komma in på sidan.Herregud man hinner ju bli abstinent.
Monica:)

Millie
2011-07-16, 17:32
Håller med:mad:!

/Kerstinbye_bye

i_love_crete
2011-07-16, 18:43
Jasså.. d har varit het debatt här på forumet. Det har jag missat.Hehe Jag bor inte på Kalimera..men tittar gärna in då & då. Alltid lika trevligt. :)

Masse
2011-07-17, 01:00
Det måste ha varit ngt knas med Kalimera sista dygnet har inte gått att komma in på sidan.Herregud man hinner ju bli abstinent.

Haha..........., Just det! Paniken sprider sig. Tänk så beroende man kan bli! (Åtminstone jag)

Elisabet
2011-07-17, 15:11
Det är så svårhanterat via smartphones, det kan vara en anledning till att det blir färre inlägg kanske?Det kan säkert vara en anledning - särskilt så här mitt i sommaren. Att det är mitt i sommaren tror jag dessutom är den största anledningen till att det är lite stiltje nu. Det har det alltid varit, i alla fall i de tolv år jag varit med. Folk gör annat, och det är väl bra!!

i_love_crete
2011-07-17, 15:20
Det kan säkert vara en anledning - särskilt så här mitt i sommaren. Att det är mitt i sommaren tror jag dessutom är den största anledningen till att det är lite stiltje nu. Det har det alltid varit, i alla fall i de tolv år jag varit med. Folk gör annat, och det är väl bra!!

Jo, men va tusan gör folk ... ? Är ju inget höjdar väder i Sverige nu..i alla fall inte i mellan Sverige. Ang_elx flabb_flab

Elisabet
2011-07-17, 16:31
Jo, men va tusan gör folk ... ? Reser till Grekland kanske.... :)
Å höjdarvädret finns här i norr, sedan länge. klapp_klap

Monica C
2011-07-17, 16:58
Ja Elisabeth så sant höjdarvädret har vi här uppe.
Boden idag +23 sol.

Netwolf
2011-07-18, 08:07
Ja Elisabeth så sant höjdarvädret har vi här uppe.
Boden idag +23 sol.
Jamen det är ju i Boden! Hur kul är det...?
Eller hur var det bassarna sa förr. Det finns en plats på jorden, där solen aldrig ler. Den platsen heter Boden, dit vill jag aldrig mer!

Skämtar förstås :D;)

/Netwolf - född bodensare

Elisabet
2011-07-18, 09:41
En av mina söner har nyss flyttat till Boden och han (liksom många andra) hävdar bestämt att det är en jättetrevlig stad. Tro det? :)

Svaret på den här frågan, trådens första, är ju egentligen jätteenkelt: Starta fler trådar, svara på fler inlägg.

Personligen tycker jag att forumet är trevligare än på många år, även om det råder lite sommartorka just nu.

Monica C
2011-07-18, 10:20
Netwolf!
Jag brukar säga såhär istället:
Det finns en plats på jorden där solen ALLTID ler,
den platsen heter Boden dit vill jag ännumerflabb_flab
Jooo Boden är en trevlig stad.

Malina
2011-10-06, 14:06
Ja, det är sannerligen och synnerligen dött!

Arne
2011-10-06, 17:36
Men, det är ju ändå upp till oss medlemmar på forumet att hålla detsamma levande!

Vem eljest skulle kunna sköta detta? Jag har så svårt att förstå varför någon kan finna forumet dött, det är ju ändå upp till envar forummedlem att få detsamma levande genom intressanta inlägg.

Arne

emma_
2011-10-06, 17:57
Hej alla :) en sak jag skulle tycka vara riktigt kul är att ni som bor i grekland lägger upp lite bilder/dagboks inlägg om era liv där,vet att ni redan gör det men det kan ju aldrig bli för mycket av det :D ska själv flytta till grekland inom kort och tycker det är riktigt kul att se hur ni som bor där har det! klapp_klap

ha det gött / emma

dettis
2011-10-06, 18:44
Jag har ofta problem att logga in på Kalimera härifrån så jag har startat en egen blogg istället.

Yanna
2011-10-06, 19:01
Hej alla :) en sak jag skulle tycka vara riktigt kul är att ni som bor i grekland lägger upp lite bilder/dagboks inlägg om era liv där,vet att ni redan gör det men det kan ju aldrig bli för mycket av det :D ska själv flytta till grekland inom kort och tycker det är riktigt kul att se hur ni som bor där har det! klapp_klap
ha det gött / emma

61 st har enligt tråden "Har du din resa kvar" åkt till Grekland i sommar, men det finns bara 9 resebrev! :confused: Finns ju massor att skriva om som gör forumet mer "levande" Ang_elx

Yanna - som har en hel del att skriva nu men inte hinner, pga att jag SYR! NYa gardiner o mer ska det sys! :D

nilam
2011-10-06, 19:44
Jag har ofta problem att logga in på Kalimera härifrån så jag har startat en egen blogg istället.

Jag har hittat din blogg och läser den dagligen :)

Malin - som har drygt 3 veckor kvar tills jag är ner igen :cool:

Lissi
2011-10-06, 21:54
61 st har enligt tråden "Har du din resa kvar" åkt till Grekland i sommar, men det finns bara 9 resebrev! :confused: Finns ju massor att skriva om som gör forumet mer "levande" Ang_elx

Yanna - som har en hel del att skriva nu men inte hinner, pga att jag SYR! NYa gardiner o mer ska det sys! :D

Ja alla ni som reser till Grekland....Var är resebreven??
Jag som nästan alltid åker till Tinos kan ju inte skriva sånt efter varje resa...( har väl skrivit 4-5 resebrev redan därifrån + många andra), men det är
ju jättemånga andra som reser som kan skriva fotoresebrev......eller skriva andra intressanta inlägg. Forumet blir som sagt vad VI gör det till..

Lissi

karinafp
2011-10-06, 22:07
Var är resebreven??
Jag som nästan alltid åker till Tinos kan ju inte skriva sånt efter varje resa

Det är lite så jag känner när det gäller Karpathos också, det blir lätt upprepningar. Man gör ju inte SÅ mycket nya saker när man åker "hem till sommarstället". ;) Men vi får se. Jag har nog inte tänkt riktigt klart än. Ang_elx

Karin
som har sju veckors dagboksanteckningar att läsa igenom för att hitta eventuella guldkorn :rolleyes:

PA
2011-10-06, 22:09
Ja alla ni som reser till Grekland....Var är resebreven??
Jag som nästan alltid åker till Tinos kan ju inte skriva sånt efter varje resa...( har väl skrivit 4-5 resebrev redan därifrån + många andra), men det är
ju jättemånga andra som reser som kan skriva fotoresebrev......eller skriva andra intressanta inlägg. Forumet blir som sagt vad VI gör det till..

Lissi

Hej Lissi bye_bye

Jag vet att det är läsebrev i "pipen", men Janne behöver vila lite från jobbet nu efter hans väns bortgång.

Håll ut

//PA _B-anana

sjöborren
2011-10-06, 22:50
Känner lite som Karinafp, att det lätt blir upprepningar - 10 dagar på Tilos med sol bad mat dryck. Däremot kan jag skriva om en speciell dag/händelse, som den morgonen då vi vandrade upp till den lilla kyrkan ...

Jag delar gärna med mig av det jag skriver. Det är bara ett litet problem ... hur gör jag för att få in text och bild? Jag är totalt värdelös då det gäller datorer. :o Skulle även vilja lägga in bildgåtor/ frågebilder, om jag bara kunde.

sjöborren
2011-10-06, 22:52
Ursäkta PA ... men vad betyder resebrev i "pipen" :o

Lamaya
2011-10-07, 06:26
Det finns resebrev inskickade till Kalimera som väntar på att bli publicerade och som PA skrev, behöver Janne ta det lite lugnt nu.

//Lena

Eva L
2011-10-07, 08:19
Beror kanske på att det finns så mycket annat på internet. Kanske en del bara vill ha svar på frågor och bidrar inte med sina erfarenheter.

Sen tycker jag att det finns en tendens att allt som skrivs ska vara så trevligt och ibland utslätat till meningslöshet. En av forumets största debattörer med stort kunnande om Grekland och lång erfarenhet av resor till landet får inte längre vara med. Kanske det också har betydelse.

Kanske är det också så att det som skrivs faktiskt inte intresserar så många längre. Blir lätt upprepningar vilket jag också erkänner att jag bidrar med.

Eva

Malina
2011-10-07, 08:49
Men, det är ju ändå upp till oss medlemmar på forumet att hålla detsamma levande!

Vem eljest skulle kunna sköta detta? Jag har så svårt att förstå varför någon kan finna forumet dött, det är ju ändå upp till envar forummedlem att få detsamma levande genom intressanta inlägg.

Arne

Jomen Arne,det var ju det jag gjorde om än inte med ett särskilt intresant inlägg...

Hasse
2011-10-07, 10:05
En av forumets största debattörer med stort kunnande om Grekland och lång erfarenhet av resor till landet får inte längre vara med. Kanske det också har betydelse.
Eva

Ett forum med så pass många användare (men väldigt många som i princip aldrig syns här) kan aldrig förlita sig på att någon enstaka person anses så pass oumbärlig som kanske avses? Detta forum har även förr om åren haft individer som inte kunnat leva upp till de gemensamma värderingar vi alla har skrivit under på, och som haft liknande kunskaper. Jag kan inte se att vi ens behöver tänka på med vilken mängd intressanta inlägg skapas här. Ibland tenderar det hela enligt mig att bli lite för mycket detaljer kring saker och ting angående resor. Men det är naturligtvis svårt att tillgodose önskemål, krav, förväntningar med just denna mängd användare.

Hasse :cool:

Netwolf
2011-10-07, 11:24
Jag som nästan alltid åker till Tinos kan ju inte skriva sånt efter varje resa...

Jo, det kan du väl. Titta bara på Arne och Birgitta. De kör ju ungefär samma rutt och boende varje gång, men det är lika spännande och intressant varje gång ändå. :)

/Netwolf - som själv är kass på att skriva resebrev :o

Netwolf
2011-10-07, 11:41
Beror kanske på att det finns så mycket annat på internet...
...Kanske är det också så att det som skrivs faktiskt inte intresserar så många längre. Blir lätt upprepningar vilket jag också erkänner att jag bidrar med.

Så kan det med stor säkerhet vara. Jag hänger förutom på Kalimera även på Facebook, Google+ och Twitter. Sen är jag medlem i ett tiotal andra forum, som man besöker med olika stor frekvens.
Sen ska man ju inte glömma att designen och tekniken som används på communitys idag, är vida bättre design och överlägsen funktionalitet, om man jämför med Kalimera. Här har eg inte hänt så mycket på de senaste 10 åren. Då fanns ju inga iPhones, iPads och få hade notebooks. WLAN ska vi bara inte tala om. Webbplatser som Youtube och Facebook fanns inte ens. Google var mest för IT-nördar.
Så ser världen ut idag. Hjulen rullar snabbare och människor förväntar sig omedelbar respons och bekräftelse. Här på Kalimera kan det ta dagar innan man får svar på en fråga, medans det på twitter betraktas som gammal skåpmat om inlägget är från igår.
Vi ska heller inte glömma att medelåldern på detta forum är ganska hög. Ingenting som lockar en yngre publik, så det är kanske inte så konstigt att nyrekryteringen går lite trögt.

/Netwolf - Uppkopplad för det mesta _B-anana

Mikke
2011-10-07, 14:24
....jag som har ett saerdeles daligt minne( ( men hyfsad fysik) haver denna gang istf att efterat skriva ett resebrev, skrivit nan sorts dagsrapport fran Karpathos om mojligt varje dag, for da kommer jag iallafall ihag vad jag gjorde.........:D
Det kaendes laettare for mej, for jag har nog aldrig kommit mej for att skriva ett resebrev,vad jag minns......

karinafp
2011-10-07, 14:31
Det var dina rapporter från Karpathos som fick mig att vilja åka dit första gången, Mikke! Så sluta inte upp med dem, vad du gör. ;)

Karin
som faktiskt HAR börjat på ett resebrev nu Ang_elx

Lissi
2011-10-07, 17:07
Sen ska man ju inte glömma att designen och tekniken som används på communitys idag, är vida bättre design och överlägsen funktionalitet, om man jämför med Kalimera. Här har eg inte hänt så mycket på de senaste 10 åren.

Vi ska heller inte glömma att medelåldern på detta forum är ganska hög. Ingenting som lockar en yngre publik, så det är kanske inte så konstigt att nyrekryteringen går lite trögt.

Jag som är lite till åren kommen är så HIMLA glad att det samma "design" på Kalimera:D:D Jag är totalt ointresserad av teknik och är inte med på något annat forum än Kalimera där just Greklandsintresset är det som gör att jag går in. Älskar att läsa blogghörnor, resebrev och rapporter direkt från de som är i Grekland och man får svar direkt på sina frågor. Hjälpsamheten är stor....

Annars håller jag kontakt med vänner m hj a telefon, brev och e-mail....Tänk man är nog ett unikum!!!;)

Lissi - som ska göra fotoresebrev efter julresan på Peloponessos

jan c
2011-10-07, 18:41
....jag som har ett saerdeles daligt minne( ( men hyfsad fysik) haver denna gang istf att efterat skriva ett resebrev, skrivit nan sorts dagsrapport fran Karpathos om mojligt varje dag, for da kommer jag iallafall ihag vad jag gjorde.........:D
Det kaendes laettare for mej, for jag har nog aldrig kommit mej for att skriva ett resebrev,vad jag minns......
Hej Mikke du lockade oss också att resa till karp. att det inte vart kärlek är inte ditt fel .Min håg är mer till Tilos .o. Rhodos Men tack för dina dagsrapporter.

jan c
2011-10-07, 18:53
Men det är kanske så också att den yngre publiken inte sätter Grekland högst på sin resmålslista.Vi som åker dit idag är kanske lite äldre , då det begav sig var åkandet till Grekland för oss ett stort äventyr.Från Mig som börjar nedräkningen hur länge vi skall kunna åka till Grekland.

Netwolf
2011-10-07, 19:21
Jag som är lite till åren kommen är så HIMLA glad att det samma "design" på Kalimera:D:D Jag är totalt ointresserad av teknik och är inte med på något annat forum än Kalimera där just Greklandsintresset är det som gör att jag går in. Älskar att läsa blogghörnor, resebrev och rapporter direkt från de som är i Grekland och man får svar direkt på sina frågor. Hjälpsamheten är stor....

Annars håller jag kontakt med vänner m hj a telefon, brev och e-mail....Tänk man är nog ett unikum!!!;)

Lissi - som ska göra fotoresebrev efter julresan på Peloponessos

Jo, men det är ju inte teknik det handlar om. Det handlar om funktion. Dagens tänk handlar mycket om att man som användare inte ska kunna göra fel och att man ska hitta det man söker på en gång. allt i Steve Jobs anda.
Ett forum som detta behöver oxå ett tillskott av yngre användare, annars kommer detta forum att självdö. Jag säger inte att det är ngt större fel på Kalimera, men det kan kännas mossigt för en yngre generation.
Att förändringar sker, måste vi äldre acceptera. Jag har sett flera inlägg av yngre användare, där de undrat över bästa festarön o dyl, bara för att ibland mötas av nästan hånfulla kommentarer. Det tycker jag är synd, för det skrämer bort de yngre, som dessutom berättar för sina kompisar att Kalimeraforumet består av gamlingar. Tyvärr.
/Netwolf

Lissi
2011-10-07, 19:32
Jag kan fullt ut hålla med Dig om att det ibland finns en del "besserwisserinlägg" här och hoppas verkligen att jag inte bidrar till dessa, men det är ju alltid upp till mottagaren av svaren här att bedöma.
Det jag ALLTID upplevt är dock att det alltid funnits en uppriktig och genuin lust från alla att verkligen hjälpa till att svara på frågor och att dela med sig av erfarenheter.
Visst är det synd när någon frågar om nöjesliv i Rhodos stad och några genast fördömer detta utan att svara på de frågor som ställs ...och det är synd med den totala brist på förståelse som finns för AI. osv men jag anser ändå att det är ett bra forum och den gemensamma nämnaren är ändå att främja intresset för Grekland och grekiskt liv.

Lissi

Masse
2011-10-07, 19:41
Här på Kalimera kan det ta dagar innan man får svar på en fråga, medans det på twitter betraktas som gammal skåpmat om inlägget är från igår.

"Hastighet före presicion"!!! Jo det är ju bibeln för många numera. Jag läser gärna "gammal skåpmat" på Kalimera från igår. Tycker inte att det är nödvändigt att vara konstant uppkopplad för att undvika att nyheterna som jag läser har blivit historia. Tycker mycket om grekernas inställning till tid och spanjorernas "manana, manana".

Hej och hå tänk så fort det kan gå!!!

Visst är det så att senaste teknik och högsta hastighet har blivit superviktigt för den unga generationen. Självklart är det också viktigt att "unga" frågor om partyöar och hålligångresmål måste mötas med respekt och intresse om vi skall få en bra och kul mix av Kalimerianer.

Eva L
2011-10-07, 21:28
Lissi varför är det synd att oförståelsen för AI eller hur du nu uttrycker dig är total. All utvärdering, forskning samt undersökande journalistik etc som jag hittat visar på i stort sett bara negativa effekter med AI både för lokalbefolkningen, deras arbetsförhållanden, miljön etc. Har du några andra källor med mer positiva resultat får du gärna referera till dessa. Intresset för AI minskar inför kommande säsong enligt resebranschens egen undersökning vilket verkligen gläder mig.

Eva

Lissi
2011-10-07, 21:36
Eva, jag menar bara att AI finns och att många barnfamiljer väljer detta av ekonomiska och praktiska skäl och de kanske har frågor om orten dessa finns på. DE har redan valt AI av olika skäl och då menar jag att VI inte ska fördöma deras val utan bara svara på de frågor de ställer. Inget annat. Eftersom jag själv inte väljer detta alternativ så nöjer jag mig med det. Jag låter andra välja detta om DE vill utan att skriva dem på näsan vad just JAG tycker. Jag har ju ingen lust att att nedvärdera något jag inte har erfarenhet av.

Lissi

Eva L
2011-10-07, 21:47
AI i Grekland är ju fortfarande inte så vanligt och finns bara på några massturismresmål. Därför är kanske erfarenheterna hos Kalimeras användare inte så stora av AI. Jag har rest många gånger till Grekland med mina barn sen de var små och det har varit hur enkelt som helst att äta på en vanlig enkel taverna utan AI. Har rest även med barnbarn både till Thailand där AI är extremt ovanligt samt till Spanien och Grekland utan AI och det har också varit utan problem. Hur svårt är det egentligen att gå ut och äta på en lokal servering utanför hotellet?

Eva

Lucky
2011-10-07, 22:12
Poangen ar val inte att dra upp all in fragan just har och nu utan det var nog menat som ett exempel, dar vissa medlemmar ar valdigt snabba att svara med kritik.
Grekland AR ett turistland med manga OLIKA sidor, for manga OLIKA typer av folk och intresse, och det ar faktiskt upp till var och vad de valjer att spendera sina slantar pa. " 2 veckor vandra pa Amorgos" eller " 2 veckor ligga pa rygg i solen pa stranden och supa skallen i bitar pa nattklubbarna" eller " 2 veckor vid poolen & all in pa lyxhotell inklusive SPA".
Jag vet vilket jag valjer med fordomer/fordummar INTE de som valjer annat.
Vill ocksa tillagga att det ar bade intressant och kul att lasa om vad andra skriver, tycker och kommenterar.

/Lucky bye_bye
som annu inte tillhor folkgruppen pensionarer :p

Netwolf
2011-10-07, 22:58
"Hastighet före presicion"!!! Jo det är ju bibeln för många numera. Jag läser gärna "gammal skåpmat" på Kalimera från igår. Tycker inte att det är nödvändigt att vara konstant uppkopplad för att undvika att nyheterna som jag läser har blivit historia. Tycker mycket om grekernas inställning till tid och spanjorernas "manana, manana".

Hej och hå tänk så fort det kan gå!!!

Visst är det så att senaste teknik och högsta hastighet har blivit superviktigt för den unga generationen. Självklart är det också viktigt att "unga" frågor om partyöar och hålligångresmål måste mötas med respekt och intresse om vi skall få en bra och kul mix av Kalimerianer.

Nej, det är du det. Jag har inte sagt för eller emot. Jag bara drog ett exempel på hur det KAN vara i dagens samhälle. Vare sig du vill det eller inte så snurrar hjulen fortare och fortare. Det går så snabbt att man oftast inte märker förändringarna.
Alla blir oftast MYCKET förvånade när jag berättar hur det såg ut för tio år sen "Va, fanns inte Facebook!!!"
och för att ta det en gång till. Det ar ingenting att göra med teknik. Det är bara mänskligt beteende som är avgörande, som alltid.

/Netwolf

sjöborren
2011-10-07, 23:24
Vet inte hur man citerar .. Men kan klippa och klistra. :D Citat: Vi ska heller inte glömma att medelåldern på detta forum är ganska hög. Ingenting som lockar en yngre publik, så det är kanske inte så konstigt att nyrekryteringen går lite trögt. Slut citat.

Netwolf! Vet du vad medelåldern ligger på kalimeras 9022 medlemmar? Och vad har åldern att göra med att det är dött på forumet? Diskutera Grekland: mat, dryck, resmål, litteratur m.m. kan jag göra med alla, oavsett ålder.

Lilla sjöborren: som inget fattar ... är väl lite mossig :rolleyes: Men att vi ska sjävdö tror jag inte på, i alla fall inte så längre vi "gamlingar" lever. ;)

Lucky
2011-10-07, 23:31
Diskutera Grekland: mat, dryck, resmål, litteratur m.m. kan jag göra med alla, oavsett ålder.

klapp_klapklapp_klapklapp_klap

karinafp
2011-10-07, 23:35
Det går väl upp och ner som allting annat. Aktiviteten på forumet är givetvis mycket större framåt vårkanten när folk börjar planera sina semesterresor. ALLA är ju inte ute och letar greklandsbiljetter redan i oktober; det finns de som är fullt upptagna med att planera julfirandet så här års. ;) Och alla 9000 medlemmar är kanske inte heller intresserade av att diskutera Grekland i tid och otid bara för diskuterandets egen skull. Jag tycker inte att man behöver varken oroa sig eller klaga på saken, vill man ha mer aktivitet får man väl anstränga sig litet själv. Eller göra något annat emellanåt, det sägs att det finns ett liv utanför Kalimera... Ang_elx

Karin
som småtvivlar flabb_flab

Netwolf
2011-10-08, 06:50
Netwolf! Vet du vad medelåldern ligger på kalimeras 9022 medlemmar? Och vad har åldern att göra med att det är dött på forumet? Diskutera Grekland: mat, dryck, resmål, litteratur m.m. kan jag göra med alla, oavsett ålder.

Lilla sjöborren: som inget fattar ... är väl lite mossig :rolleyes: Men att vi ska sjävdö tror jag inte på, i alla fall inte så längre vi "gamlingar" lever. ;)

Hur många är aktiva i Kalimeras forum av de 9000? Inte många. Skulle tro att många reggat sig en gång, bara för att upptäcka att det inte var något för dem. Vi kan snacka ålder hit och dit, men faktum kvarstår. Får vi inga nyförvärv av yngre aktiva forummedlemmar, ja då kommer forumet kanske inte att sjävdö, men åtminstone tyna bort. Det slutar med att det blir en klubb för inbördes beundran, som ingen kommer att kunna slå sig in i.

/Netwolf

Eva L
2011-10-08, 08:00
Poangen ar val inte att dra upp all in fragan just har och nu utan det var nog menat som ett exempel, dar vissa medlemmar ar valdigt snabba att svara med kritik.

som annu inte tillhor folkgruppen pensionarer :p

Visst det förstår jag och jag passade på att överdriva lite. Sen tror jag att jag har rätt att kalimeras mest aktiva medlemmars erfarenheter av AI är begränsade. Sen tror jag ingen lämnar ett forum om de är vekligt intresserade av ett land bara för att de får lite småhugg ibland.

Jag som varit med i Kalimera sen stenålden och aktiv i det gamla forumet sam fanns innan det här uppstod har ju följt utvecklingen länge och i mina ögon var det roligare förr.;) Kanske för att ö-luffning intressserar mig mest även om jag också åker charter och forumet från början mest handlade om ö-luffning eller så var det det jag såg. Förövrigt är Kalimera det enda forum jag skriver i och Face Book orkar jag inte gå med i. Tyvärr har jag inte ö-luffat på några år och inte lär det bli nästa heller eftersom grekerna blivit så opålitliga med alla sina strejker.:(

Jag gillar också samhällsdebatt och saknar det på Kalimera. Betydligt roligare än frågor om vilket hotell man ska bo på eller om det regnar eller är moln. Gillar också naturbeskrivningar och inlägg om grekiska maträtter och originella tavernor.

Eva som inte heller är pensionär och inte heller har planerat att bli det förrän om tio år. Gillar att både leva och arbeta.

Nektaria
2011-10-08, 09:39
Eva som inte heller är pensionär och inte heller har planerat att bli det förrän om tio år. Gillar att både leva och arbeta.

;):rolleyes:Att bli pensionär utesluter förhoppningsvis inte att man lever!:eek:
bye_byebye_bye
Lena

Lissi
2011-10-08, 09:56
;):rolleyes:Att bli pensionär utesluter förhoppningsvis inte att man lever!:eek:
bye_byebye_bye
Lena

Nä, och man får arbeta lite också om man vill:D

Lissi

Nektaria
2011-10-08, 10:16
Nä, och man får arbeta lite också om man vill:D

Lissi

Så rätt så rätt! :D

Eva L
2011-10-08, 10:19
bye_byebye_bye
Lena

Naturligtvis inte fast när jag ser hur stor min pension blir om jag går vid 65 lär det nog bli lite magert.:mad: Lönar sig verkligen att jobba ett par år extra. Jag är helt i det nya pensionssystemet och har under många år tidgare jobbat i vården i ett inte allt för välavlönat yrke. Min strategi för de kommande åren blir nog att resa lite mindre och amortera mer på min bostadsrätt så livet som pensionär om hälsan tillåter också får innnhålla en del guldkanter som en Greklandsresa ibland.

Nu har vi nog spårat ur ordentligt :eek:

Eva

Yanna
2011-10-08, 10:24
Är kanske bättre att spåra ur än att ha ett dött forum?:DAng_elx

Yanna

Nektaria
2011-10-08, 11:17
Är kanske bättre att spåra ur än att ha ett dött forum?:DAng_elx

Yanna
Urspårning behöver ju inte här innebära en katastrof:rolleyes: Här kan vi ju växla tillbaka till "rätt spår" eller välja ett nytt utan att forumet dör ut!:D

Vi kommer aldrig att få ett skräddarsytt forum som passar alla och vi väljer ju om och hur vi vill "vara med på tåget". Vissa är aktiva debattörer och andra läser och begrundar! Vissa skriver fantastiska resebrev och andra njuter av att få ta del av dem! Jag gillar verkligen Kalimera och önskar och hoppas att många unga med sina idéer och tankar vill dela med sig av dem så att jag och alla andra som vill får njuta av forumet i många år till!

Lena