handdator

Visa fullständig version : Irland/Nordirland


Getty
2011-07-06, 23:09
De senaste åren har jag haft svårt att åka till värmen och Grekland på sommaren så i år har vi beställt en resa till Irland och Nordirland. Nu ska vi visserligen åka en bussresa och får det mesta serverat för oss, men är det någon som varit där och har tips på vad jag inte får missa får ni gärna skriva några rader.

Ser verkligen fram emot att se dessa länder samtidigt som jag längtar till hösten när jag känner att klimatet i Grekland passar mig bättre och kan åka dit igen _B-anana_B-anana

//Ingela

Deia
2011-07-07, 11:03
Åh, jag älskar Irland!
Har varit där 5 gånger och då mest i Dublin och Connemara. En gång bilade vi ända från Sverige. Det var 1993. Mycket har förändrats under åren men naturen består.

Västra kusten är vackrast! Men överallt möts man av alla trevliga och vänliga människor. Musiken är närvarande överallt. Där liknar Irland och Grekland varandra tycker jag. Resor som man kan "ta med sig hem" i form av musik gillar jag :).

Om ni ska åka buss så är väl färdvägen planerad och tips på avstickare kanske inte fungerar. Hur ska ni åka?

Ni kommer att få en jättefin resa i ett otroligt vackert land. NJUT av atmosfären, musiken och människorna. Räkna med regn - men det är värmen som räknas ;)

Getty
2011-07-07, 12:04
Tack Deia för ditt positiva inlägg. Det gör att jag blir ännu mer sugen på Irland än jag redan var flabb_flab.

Precis som du skrev är resrutten planerad men vi kommer stanna två nätter på hotellen i Dublin, Donegal (NI), Limerick och Tralee. Resebolaget arrangerar sedan utflykter som man själv väljer om man vill följa med på eller ej och ofta gör vi det, men inte alltid. Det är skönt att ha lite egentid på dessa resor också och det är då vi kan passa på och upptäcka något på egen hand.

Har du exempelvis några tips på vad man kan göra i eller rund de städer jag nämnde så tar jag tacksamt emot dem så får vi se om vi hinner med det. För som sagt det är kul att ha lite egentid och utforska själva.

//Ingela

Deia
2011-07-08, 00:26
Hej igen,
Oj, det var många ställen att besöka på samma gång…….vi brukar mera stanna en vecka, hyra hus och vandra. Kanske att jag inte kan hjälpa till så mycket :confused:. Jag vet ju inte vad som ingår i schemat/utflykterna, men så här tänker jag:

I Donegal har jag inte varit men ”Giants Causeways” står på önskelistan.

Limerick har inte det bästa rykte så där har vi bara kört förbi ett par gånger. Stadskärnan lär vara fin. Om inte Cliffs of Moher ingår i resan så är ju det ett måste. Men var försiktiga om gräset är vått – det är halt! Blir alldeles svettig när jag tänker på det…….! En del turism och kommers runt parkeringen tyvärr.

I Tralee måste ni ju åka ”Ring of Kerry” – blir ju en del bussåkning då förstås. Ett alternativ är att ta sig upp i bergen och vandra, ”känna marken” under sina fötter. Vi har vandrat upp till toppen på Irlands högsta berg, Croagh Patrick, en gång (det ligger inte där i och för sig), men det är en fin upplevelse att vandra längs en strand (enormt fina) eller i bergen.

Jag har aldrig varit i Irland på sommaren men tror tyvärr inte att Dublin visar upp sin bästa sida då. Templebar området är ganska mycket ”party” på sommaren! Vi har varit där i april och december. Att äta är rätt dyrt. ”Early Bird Menu” d.v.s att äta tidigt på kvällen är ofta lönsamt.

Ett par ”måsten” har vi varje gång vi är där.
- Middag på Restaurang Eden (deras Pre Teathre Menu = Early Bird är prisvärd med tanke på kvaliteten)
- Fika på Bewley's Grafton Street Café (mysigast på vintern när dom tänder torvbrasan)
- Besöka någon av våra favoritpubar. En är The Celt, Talbot St., tvärgata från O´Connell St. Här samlas unga, gamla, turister och ortsbor. Ofta är det allsång och även en och annan spontan jigg.

Det finns pubar anpassade för turister, med sång och dans. Har inte varit på någon men det är säkert kul också.
Har besökt Guinnessbryggeriet men tyckte det var lite överreklamerat. Fast utsiktstornet var fint.
Vill ni se Book of Kells så räkna med lång kö.
Är man historieintresserad så räcker det med att gå till Posthuset på O´Connell St. och titta på kulhålen från Påskupproret eller att besöka det nedlagda fängelset Kilmainham Gaol Historical Museum.
Vid ett flertal tillfällen har vi letat efter U2 Wall på Windmill Lane men alltid gett upp – hittar den inte.
Jag upplever shoppingen som något billigare på den norra sidan om Liffey i Dublin. Pennys är ett lågprisvaruhus som finns på flera ställen.

Ja, då får ni förbereda er med att ladda ner lite musik av The Dubliners och Pogues så ni kan sjunga med i Molly Malone, Wild Rover och alla dom andra......

Oj, det blev långt…….
Trevlig resa! bye_bye
Berätta gärna när ni kommer hem.

Vilket är ert favoritresemål i Grekland?

Getty
2011-07-08, 10:32
Tack igen!

Oj, det var en mycket intressant läsning och du gav väldigt många fina tips som jag verkligen ska kolla igenom och se om de är genomförbara på vår resa.

The Ring of Kerry finns som utflykt och resebolagen skriver specifikt i den att det är "en irländsk klassiker som du inte får missa" så den måste vi ju med på. Andra utflykter som står på programmet är bland annat Dingle (Irlands västligaste punkt), Wicklow, slottsmiddag, folkloreteater, whiskeyprovning och besök på Guinnesbryggeriet. Det finns några fler, men på ett ungefär är det dem.

Det här är en rundresa vilket förklarar att vi inte stannar mer än en eller två nätter på varje plats, så visst blir det mycket bussåkning men det gillar jag. Blir jag riktigt förtjust i landet (vilket inte är omöjligt) så är det ju enkelt att ta sig dit med flyg och stanna betydligt längre på en plats och utforska området mer.

Tack igen för din fina info och på frågan om Grekland måste jag nog svara Lefkas, en jättevacker ö som jag absolut vill tillbaka till. Tyvärr gjorde vi inte så många utflykter när vi var där utan solade och badade mest hela tiden så dit vill jag igen och resa runt lite mer...

//Ingela

Deia
2011-07-08, 14:17
Tack igen för din fina info och på frågan om Grekland måste jag nog svara Lefkas, en jättevacker ö som jag absolut vill tillbaka till. Tyvärr gjorde vi inte så många utflykter när vi var där utan solade och badade mest hela tiden så dit vill jag igen och resa runt lite mer...

//Ingela

Vad kul :)!
Lefkas är en favorit för oss också. Vet inte vad det är - men det är en återvändarö!

Då blir det nog bra med Irland ;).

Getty
2011-07-08, 15:32
Ja, det verkar som vår smak är rätt så lik varandras flabb_flab. Hoppas du får en trevlig sommar vad du än ska göra:)

//Ingela