handdator

Visa fullständig version : En vintermånad på Kreta.


Arne
2011-07-03, 06:38
Men Marianne då! Nu har vi gjort slag i saken…

Vi har nu bokat in oss hos Flora på Haris Hotel i Paleochora mellan 11 December och 13 Januari. Vi erhöll en offert från Haris på 350 € för en vintermånad. Detta inklusive el och städning i en studio på ”Ground Floor”. Serveringen på Haris håller öppet för gästerna, ehuru i viss begränsad omfattning.
På Haris har alla studios full köksutrustning i separat del. Det enda som saknas är ugn.

I Paleochora finns det åretruntöppna butiker. Mataffären Inka har öppet liksom ett antal tavernor. Kustfärjan går med begränsad trafik mellan Paleochora och Chora Sfakion.

Det lyckades oss att finna vettigt pris på flyg från Arlanda till Chania/Kreta med SAS via Köpenhamn för 3000 Sek pp tur och retur.
En övernattning Arlanda på utresan, hemresan går på samma dag.

Vi har länge närt en tanke på att tillbringa en vintermånad på södra Kreta, och nu ska detta infrias. Vi slipper därmed allt bök och stök i samband med Jul- och nyårsfirandet här hemma.

Kanhända vi även gör ett undantag när det gäller att förhyra fordon. Vi kan denna gång tänka oss att hyra en bil en vecka eller så för att fara runt på Kreta. Dels att hälsa på vännerna, dels också att besöka platser vi gärna vill se, men där kommunikationerna tidigare lagt hinder i vägen.
Att hyra bil i vintersäsong ska enligt Flora vara mycket billigt.



Vad ska vi då sysselsätta oss med på Kretas sydkust i en månad? Tja, det får vi se väl på plats. Vi har i alla fall möjlighet att medbringa staffli och andra prylar till vännen Yvonne (Yanna) i Rethymno. SAS har ju som bekant generösare regler för udda bagage än Norwegian…

Så har vi ju med åren fått många goda vänner på Kreta som vi kan besöka.

I ränslarna ska naturligtvis medföras sillburkar med mera för att möjliggöra ett normalt jul/nyårsfirande vad avser det kulinariska.
En laptop eller två ska även medföras. Vi måste ju bara ha möjlighet att följa radio och TV hemmavid. Haris wlan fungerar perfekt i alla studios numera.

Självklart kommer snabbdagbok att levereras till forumet.

Flora lät förmäla att Haris alltid bjuder sina julgäster på middag den 24 December å granntavernan, belägen ett par hundra meter från hotellet och ut mot udden.

Vi ser verkligen fram emot att få förverkliga vår dröm om att tillbringa en vintermånad i Grekland.


Arne och Birgitta

Direkt från stugan på Skäret. Soligt, men det blåser attan.

bocina
2011-07-03, 08:23
Jag tror inte ni kommer att få några sysselsättningsproblem ens under lågsäsong. En helt annan upplevelse när det bara är ett fåtal turister och ett stort lugn.

Efter tre jular i Plakias kan vi konstatera att vädret kan vara precis hur som helst. Ett år massor med regn och blåst ena dagen och strålande sol nästa. Ett annat år som en bra svensk sommar i tre veckor, bara en dag reg. Tredje året "lagom" inga riktiga regn-storm-dager men inte heller några extremt varma dagar, som en vanlig svensk sommar kanske.

Vi kommer också med största sannolikhet att vara i Plakias även kommande jul. Då kanske vi kan stråla samman för en liten "minikalimeraträff"?

BoCina
(Bo som nu har 16 dagar kvar till en sommarvecka i Plakias)

Alala
2011-07-03, 08:44
Låter fint Arne och Birgitta! klapp_klap Nu har man igen något att se fram emot här hemma. Blir säkert lite annorlunda på den tiden av året, så det kommer att bli intressant för oss alla som läser rapporterna.

Anne :)

pollebosse
2011-07-03, 08:44
Vi hade förmånen att få fira jul och nyår hos Harris 2010.
Det var en suverän upplevelse med många spännande möten.
Harris studios är verkligen en mötesplats för många.
Det var en av de absolut bästa semestrar vi någonsin gjort. Upplevelsen att få se en annan variant av Paleochora var så positiv, de olivvedseldade brasorna, den oerhört välkomnande lokalbefolkningen och utflykterna runt omkring.
Vi gick i princip ensamna under någon juldag på Elafonissi i 20 graders värme.

Oj, vad vi längtar, tror att ni får det underbart på vintersemestern!

Hälsar Pollebosse

lars
2011-07-03, 10:11
Grattis och visst var det ett enkelt beslut att fatta.
En månad på Kreta vintertid flyger minst lika fort som under andra årstider, så sysselsättningsproblem tror jag inte ni kommer att uppleva.
Kreta är ju en helt annan ö, naturen vaknar till liv igen, turisterna är borta ja åtminstone nästan och kretensarna firar det de kan komma på att fira.
Bara förmånen att få laga maten själv är ren lycka med alla fina råvaror.
Julmaten är naturligtvis ett kapitel för sig men det mesta brukar gå att fixa till.
Första gången vi skulle göra glögg då kan jag säga att vi hade riktigt kul. Vad det smakade nja det var väl i alla fall lite likt......på långt håll.
Julgranen har varit lite marigare, en gång trodde vi att vi hade hela poliskåren efter oss uppe i bergen. 4 stora jeepar följde efter oss och i bakluckan låg en tjuvhuggen "gran". Till slut vände de av till höger och vi kunde pusta ut.
Vi skall själva köra ned till Kreta i september och stanna ett tag, så vi kommer att hålla utkik efter ett par med staffli som kanske letar julmotiv på södra Kreta.
Bara att uppleva julen därnere kommer att bli en upplevelse och ett äventyr i sig.
lars
Kriti stin kardia mou

Lissi
2011-07-03, 10:25
Härligt Arne och Birgitta!! Vilken upplevelse...
Vi kan bara komma undan med en vecka över julen och planerar som det ser ut nu att skippa Aten och istället fira en lugn vecka i Nafplio med dagsutflykter med bil... det ser vi fram emot.

Lissi - som undrar hur många av oss på Kalimera som åker till Grekland över julen?

Marianne
2011-07-03, 12:17
Grattis till ert beslut, tror det blir riktigt bra.

Förnuftigt av er att njuta livet med alla era resor när ni nu har möjlighet för det.

Det var riktigt bra pris ni hittat också!klapp_klap

kari
2011-07-03, 14:10
En deilig beslutning, Birgitta og Arne klapp_klap
-vi gleder oss til å gjøre nesten det samme, men vi skal være på Kreta november måned :D
- j u l e n vil v i ha hjemme sammen med barn og barnebarn :)

Men, om november i år blir som i fjor her vi bor, så er det en kald vintermåned vi slipper unna og, i fjor hadde vi helt ned i -30 gr flere dager i november!

Vi hadde også koselig kontakt med Flora ang leie og fikk samme gode pristilbud der som dere, men , om vi ikke om bestemmer oss igjen da;)
- så blir det syd østre Kreta for oss denne gangen, selv om vi liker Paleochora veldig godt :)

Lissi
2011-07-03, 15:09
Så härligt för er båda Arne och Birgitta och Kari och Arne att bo en HEL månad på Kreta.
Vi har i alla fall både bokat hotell i gamlebyen i Nafplio samt bil från flygplatsen och hela veckan att sen lämnas åter vid flyget. (MIN chaufför törs i alla fall inte strejka;)) Vi ser fram emot denna julvecka i ett Nafplio som vi gillar skarpt samt med dagsturer runt om i byarna.

Lissi - med en egen vecka på Tinos innan dess:cool:

Riitta
2011-07-03, 15:15
Så härligt det låter och stanna en hel månad där nere och slippa all julstressen:)
Skulle gott kunna tänka mig en månad också, fast på våren när allt blommar som finast:)
Får väl se om jag lyckas få Leif med mig på en så lång vistelse nu när han snart blir pensionär:)

Riittabye_bye

malou
2011-07-03, 16:22
Dere to er virkelig dyktige til å planlegge, gjøre hyggelige ting :). Leve mens man kan, heter det, eks. mens helsen holder.
Ser frem til å lese desemberbloggen. Alltid hyggelig å følge med.bye_bye

Arne
2011-07-03, 17:52
Men så spännande att ni engagerar er i vår vinterresa till Kreta och Paleochora. Till Bocina, vi hör av oss när vi är på plats. Det vore trevligt att få träffas under gemytliga former.

Vännen Flora på Haris har lovat fixa en taxitransport den 11 December från Chania Airport till Paleochora via taxi i Paleochora. Den lokala taxirörelsen behöver varje styrning de kan få i December. Priset blir också betydligt billigare än om vi tar en Chaniataxi på flygplatsen.

Vi har idag haft ett märkligt väder här vid stugan på Skäret. Strålande sol, men till detta mycket hård vind. Vi har lagt in lite bilder från stugan vi tagit i denna dag. Havet är ju bara 30 meter från huset.

Bilderna finner man i galleriet under "Skäret i vind 3 Juli"

Arne och Birgitta

Yanna
2011-07-03, 18:03
Vi har nu bokat in oss hos Flora på Haris Hotel i Paleochora mellan 11 December och 13 Januari.

klapp_klap Underbart! Vem vet, kanske det blir fler månader vintern 2012.. ;)


Vad ska vi då sysselsätta oss med på Kretas sydkust i en månad? Tja, det får vi se väl på plats. Vi har i alla fall möjlighet att medbringa staffli och andra prylar till vännen Yvonne (Yanna) i Rethymno. SAS har ju som bekant generösare regler för udda bagage än Norwegian…

Arne och Birgitta

Direkt från stugan på Skäret. Soligt, men det blåser attan.

Ni är då för underbara! _B-anana

Ni kommer absolut att bli nöjda med en vintervistelse på Kreta!

Yanna

Marianne
2011-07-03, 18:31
Vem vet, kanske det blir fler månader vintern 2012..


Precis min tanke!

...taxitransport via taxi i Paleochora.
Mycket klokt val att välja taxibil från firman i Paleochora!klapp_klap
När vi tog taxi från flygplatsen till Chania, så satt hjärtat i halsgropen när speedometern kom upp på 130 km den förhållandevis korta sträckan. Inte hade jag velat åka med den taxin hela vägen till Paleochora!
Varken chauffören eller bilen!
Vi valde bussen, det brukar vara angenämt och trevligt att åka med de rutinerade busschaufförerna.
Men nu hade man fått en yngre man bakom ratten och han körde den stora bussen som om det varit en sportbil, gasade till och med när han körde nerför backarna (jo, det är sant!) och tog kurvorna i vänster sida av vägbanan flera gånger trots att han inte kunde se de bilar som faktiskt kom i motsatt riktning. Men så klarade han turen på 1½ timme också!:mad:

Från Paleochora till flygplatsen blev det den lokala taxin från Paleochora - vilken lyx!
Flott, ny, behaglig taxi, - säker körning och bra pris.


Marianne - från ett Danmark där vi i alla fall har haft strålande sol från en molnfri himmel hela dagen, trots de skyfall som drabbat huvudstaden bara ett par mil borta

Athanasia
2011-07-04, 07:21
Låter mysigt!Och kommer att bli roligt med lite Kretarapporter i vinter.klapp_klap

Inger
2011-07-04, 08:15
Vad härligt för er att tillbringa en månad där. Ska bli riktigt roligt att följa er i mörka december. Då kan vi sitta här och drömma och ev planera en egen längre vinterresa framöver.
Lycka tillbye_bye

Stinab
2011-07-04, 18:47
Låter helt underbart! Nu längtar jag till julen precis som ett litet barn flabb_flab

Hälsningar
Stinab, som blev fast 6 extra nätter över julen i London senast........ :p

yannis
2011-12-08, 21:15
Ja, nu är det snart dags. Om två dygn bär det av. Vi har packat det mesta förutom laptopen, julskinkan, sillen och Gustafskorven (lite svenska julmat måste man ha med sig). Kanske Arne kommer med lite? tekniska prylar, laddare och skarvsladdar.

Malou skrev: Leve mens man kan". Ja, så är det. Jag sa adjö till min bror förra månaden, så jag håller med dig. Det är det vi vill göra.

Vi ser fram emot den här månaden och kommer dessutom att träffa många vänner, bland annat på träffen i Chania den 4 januari. Dessutom Pollebosse runt den 1 januari i Paleochora runt 1 januari.

Vi kommer atti inom kort att skriva rapporter.

Birgitta.

Lissi
2011-12-08, 21:30
Härligt Birgitta! s Jag ser fram emot daglig läsning! Kaló taxídibye_byebye_bye

Lissi

kari
2011-12-08, 21:37
Ønsker dere en H E R L I G måned på Kreta, LYCKOSTER :D

bye_byeKari- nylig hjemvendt lyckost ;) :D

sjöborren
2011-12-08, 22:29
Trevlig resa! Och ha en underbar tid på Kreta.

Lilla sjöborren. bye_bye

Masse
2011-12-08, 22:54
Arne o Birgitta!

Det låter mysigt med er månadsresa till Kreta. Och toppenkul för oss andra som kan se fram emot trevlig läsning som alltid med era rapporter.

Arne! Kom ihåg att packa badbrallorna. Vattendjur som du är, :D, så kan du naturligtvis inte missa chansen till ett jul-dopp i Medelhavet. Yanna har ju rapporterat 18 grader i vattnet utanför Rethymno och det torde väl inte vara kallare på sydsidan. Julaftonsbad i 18 grader, det går väl inte av för hackor!

Ha en jättetrevlig resa!
:) Mats

Alala
2011-12-09, 04:32
Önskar en trevlig resa med lite annorlunda julfirande (trots skinkan etc. :D) och julfrid! Väntar ivrigt på rapporterna.

/ Anne bye_bye

bocina
2011-12-09, 10:28
Arne o Birgitta!

Yanna har ju rapporterat 18 grader i vattnet utanför Rethymno och det torde väl inte vara kallare på sydsidan.

Mats

Jag har mätt vattentemperaturen längst ut på hamnpiren i Plakias de 3 senaste jularna, och det har varit 18 gr varje år!

Fast jag tillhör den skara som helst vill ha bortåt 25 gr för att hoppa i, så något dopp har det inte blivit - ännu ;)

Bo

Fysimera
2011-12-09, 11:45
Ett julbad är för oss en tradition.
Det är endast en jul på dessa 9 år som vi ej badat pga. storm.
Julbad med glögg i termosen och hembakade pepparkakor ger en fin jultradition.

Tror att i framtiden kommer mer folk att upptäcka att Kreta är även ett vinterparadis men med vissa dagar kalla.

Ni kommer att ha en toppen månad på Kreta.

Olle

Wardakis
2011-12-09, 12:56
Kaló taxídi! Hoppas Kreta visar sig från sin vackraste vintersida!
Gunilla

Netwolf
2011-12-09, 15:17
Flora lät förmäla att Haris alltid bjuder sina julgäster på middag den 24 December å granntavernan, belägen ett par hundra meter från hotellet och ut mot udden

Kan det möjligen vara Caravella som avses? Tror den hette så. Vi var där en blåsig kväll och fick sitta inne (i tobaksröken). Kommer inte ihåg exakt vad vi åt, men vi tyckte det var ett trevligt ställe :)

/Netwolf

ouzomini
2011-12-09, 15:28
Hej
Underbart att fram emot den mörkaste årstiden få läsa er resedagbok.
Ha så trevligt och skönt.
Hälsningar Inger

Maria/Micke
2011-12-09, 15:56
Vi ser också fram emot att följa era dagliga rapporter och vi önskar er en trevlig resabye_bye

Hansens
2011-12-09, 16:26
Trevlig resa!
Vi ses på kalimera-träffen,
Mats o Helen:)

Lissi
2011-12-09, 16:27
...som jag skrev, trevlig resa och glöm inte att ge Yanna, Git &Calle och Stefan en go kram från mig på träffen i Chania....det är väl de man känner av "Kalimeragänget."

Lissi

Kalimera
2011-12-10, 13:59
Jag skulle också vilja vara på Kreta över vintern, men än så länge får jag nöja mig med att följa er i fotspåren, och det gör jag så gärna. Det ska bli sååå intressant att följa er på resan! _B-anana