handdator

Visa fullständig version : Grekisk mat med hem?

inha
2011-07-02, 09:10
Nu kanske det inte är så svårt att göra grekisk mat med det som finns att handla i mataffärerna här i Sverige.

Men om man hittar tex goda kryddor, olivolja, fetaost, nere i Grekland och vill ta med hem. Går det att göra utan att bli av med det?

Hellen
2011-07-02, 09:19
Nu kanske det inte är så svårt att göra grekisk mat med det som finns att handla i mataffärerna här i Sverige.

Men om man hittar tex goda kryddor, olivolja, fetaost, nere i Grekland och vill ta med hem. Går det att göra utan att bli av med det?

Oljan och andra vätskor får du inte ha i handbagaget bara, annars är det fritt fram att bära hem matvaror och kryddor.

// Helén

Edit: la till "och andra vätskor"

Arne
2011-07-02, 09:19
Javisst! Tänk bara på att packa matvarorna i det incheckade bagaget.

Ett annat alternativ är ju att du handlar matvarorna i taxfreeavdelningen på flygplatsen. Då är ju utbudet begränsat, men du kan bära varorna med dig ombord utan att eventuell vikt registreras på dig. Då kan du även handla några pavor olivolja utan problem.

Vi har handlat kilovis med grekisk korv, fetaostburkar samt kryddor i mängder, allt packat i incheckat bagage.

Arne

inha
2011-07-02, 09:22
Ja toppen! Då ska jag hålla utkik på vad jag vill ha med mig hem.

klapp_klap

Soleil
2011-07-02, 14:47
Olivoljan o. alla vätskor ska du packa i resväskan, inte handbagage.
men det finns nog matvaror i taxfreebutikerna på flygfältet, urvalet varierar lite.
Ost brukar det finnas också samt kryddor.

inha
2011-07-02, 17:10
Ja absolut så är det ju så att jag får packa det i resväskan. Att ta det i handbagaget är ingen idé. :)

Vet någon om det finns typ marknad/torg, eller matbutik på Naxos som man ska besöka?

Annki
2011-07-02, 17:34
Vet någon om det finns typ marknad/torg, eller matbutik på Naxos som man ska besöka?Du måste absolut besöka diversehandeln på Papavassiliougatan, bara att komma in där är en upplevelse med alla olika oliver i lösvikt, dofter från kryddor och annat. Vi har bl.a. köpt med fantastiskt god honung och bergste.....och kryddor förstås. Du kan se några bilder därifrån i ett resebrev som jag skrev för några år sedan:
http://www.kalimera.nu/resebrev/2006/ann_kristin.html

Ann-Kristin bye_bye

SteffTee
2011-07-03, 09:42
Arne har tidigare rekomenderat en feta ost som finns att köpa på flygplatsen i Aten.

BioPan Feta inhandlade vi i torsdags när det var dags för vår hemresa och en liten del av den har redan avnjuits. Man köper den i en liten plåtburk med möjlighet att återförsluta med ett plastlock.
Se bild under Arnes profil, album, Feta.

Den smakar vidunderligt :)

yannis
2011-07-03, 11:27
Till den diverseaffären är ett MÅSTE för mig när vi är på Naxos (och dit kommer vi varje år). Hela vårt kryddförråd hemma är i princip därifrån.
Hela vårt livsförråd av muskotnöt är inköpt på detta ställe. De soltorkade tomaterna är verkligen prisvärt.

Angående huvudrubriken;
Vid vår senaste resa hade vi med oss dessa matvaror hem: Rödlök, "västeråsgurka", marinerade oliver och korv från saluhallen i Chania. Olivolja, tre flaskor som vi har fått som gåvor. Fetaost på taxfree. Kryddor var onödigt att köpa.
Flingsalt letade vi efter i Chania, men gav upp när vi inte kunde läsa den grekiska texten på de 6 sorters salt som fanns.

Så, det är värt att inhandla grekiska förnödenheter att ta med hem!

Birgitta.

inha
2011-07-04, 18:50
Du måste absolut besöka diversehandeln på Papavassiliougatan, bara att komma in där är en upplevelse med alla olika oliver i lösvikt, dofter från kryddor och annat. Vi har bl.a. köpt med fantastiskt god honung och bergste.....och kryddor förstås. Du kan se några bilder därifrån i ett resebrev som jag skrev för några år sedan:
http://www.kalimera.nu/resebrev/2006/ann_kristin.html

Ann-Kristin bye_bye

Åh, tack för tipset om butiken! Ska ta mig dit och botanisera. Kul att se bilderna! Ska absolut göra besök där! Tack!

bye_bye

inha
2011-07-04, 18:52
Arne har tidigare rekomenderat en feta ost som finns att köpa på flygplatsen i Aten.

BioPan Feta inhandlade vi i torsdags när det var dags för vår hemresa och en liten del av den har redan avnjuits. Man köper den i en liten plåtburk med möjlighet att återförsluta med ett plastlock.
Se bild under Arnes profil, album, Feta.

Den smakar vidunderligt :)

Tack för tipset om fetaost. Ska pröva den!

bye_bye

inha
2011-08-02, 09:16
Jag åkte flyg från Santorini och där fanns det inget stort utbud alls vad gällande olivolja och fetaost. Det fanns knappt någonting. Tur att jag gick in i en av butikerna på Naxos och köpte på mig olivolja och kryddor. Någon fetaost av sorten som nämnts här på Kalimera fann jag inte.

flabb_flab