Visa fullständig version : Vad känner ni andra Greklandstokiga? :)
Jag kan inte låta bli att vara besviken på "grekiska folket". Det kan inte bara vara professionella anarkister som härjar i Aten?
Jag förstår samtidigt deras frustration. Men vad är alternativet till stålbadet? Jag är varken nationalekonom eller historiker, "bara en tänkande människa". Vilket jag vet att jag inte är ensam om.
Sitter nu och letar efter en resa i två veckor, blir det en resa så blir det blir till Grekland, det är ändå det landet som drar, lite konstigt känns det ändå
Hur känner ni andra?
// Helén
Jag är heller ingen expert och känner på liknande sätt som du. Visst kan man som "vanlig människa" känna att regeringens sparpaket slår orättvist även här ibland men inte blir det sådana protester för det. Grekerna verkar iaf tycka att alla andra ska betala...
Malin - som kommer åka ner iaf ;)
Wardakis
2011-06-30, 10:05
Jag har följt med mycket via live-tv och dom som kastar sten och tänder eld på bilar mm är mest unga killar. Skulle inte förvåna mig om det är samma människor som ställer till oreda på fotbollsmatcher. Något alternativ till stålbadet har jag inte hört talas om. Nu får vi göra det vi kan för att hjälpa grekerna=välja Grekland när vi ska ut och resa. Och se till att vi får kvitton på det vi sätter sprätt på. Jag har tex aldrig fått ett kvitto på någon hyra trots att jag bott där sammanlagt ett par år, har iofs inte frågat efter något heller.
Gunilla
Jag är heller ingen expert och känner på liknande sätt som du. Visst kan man som "vanlig människa" känna att regeringens sparpaket slår orättvist även här ibland men inte blir det sådana protester för det.
Tillhor samma grupp som ovanstaende, aven om jag har ett brinnande intresse for historia :cool:
En fraga som dykt upp i mitt lilla huvud ar: Vad tycker och kanner de greker som flyttar till Sverige, Norge, Finland, Danmark etc?
De maste ju fa en shock nar man betalar hog skatt ( automatiskt via arbetsgivaren ) far kvitton overallt ( nastan i allafall ), pension vid 65 och slipper att betala " under bordet " etc etc.
Nagon kalimera som har erfarenhet ?
Admirala
2011-06-30, 11:35
Det kan inte bara vara professionella anarkister som härjar i Aten?
// Helén
Jo, det er faktisk det. Et fåtall "profesjonelle" protestører, iallfall. De fleste som protesterer er fredelige mennesker, som bare møter opp utenfor parlamentet uten brannbomber eller batonger, og de vil at protesten skal gå fredelig for seg.
Det foregår slike fredelige protester utenfor mange greske rådhus i mange byer for tiden. F. eks i Nafplio møter folk opp hver kveld kl 8, det holdes taler og ropes slagord, og politiet er ikke til stede engang, fordi det foregår i helt fredelige former.
Det er synd at noen ytterst få får ødelegge for de mange i Athen.
Attityden tycker jag är helt fruktansvärd. Jag blir mörkrädd varje gång en demonstrant intervjuas. Blir förbannad samtidigt som det bara rinner av mig.
Vi åker i morgon. Avbokade en natt i Aten på tillbakavägen. Tur att vi bokat hemfärden med eftermiddags-/kvällsflight. Håller tummarna att inga strejker sätter krokben för oss istället :)
Admirala
2011-06-30, 14:45
Avbokade en natt i Aten på tillbakavägen.
Hvorfor i alle dager har dere det :confused::confused::confused::confused:
Hold dere unna Syntagmaplassen, så merker dere ikke en ting av uroen og protestene ;)
Sjansen for å bli utsatt for streik er vanvittig mye høyere enn å treffe en sint protestant :D
UlfWiman
2011-06-30, 16:02
Admirala har helt rätt!
Professionella antagonister har funnits ända sedan "kristallnatten".
Syftet då och idag är lika. Skapa upplopp och traumastämning.
Det är inte de greker jag känner eller umgås med.
Ett tydligare budskap är en strejk eller en ovilja att hjälpa till just nu under rådande omständigheter.
En av mina vänner är skeppsklarerare i Piraeus och är förtvivlad just nu.
- Massor med båtar, men ingen som vill jobba!
- Resultat: Det kan kosta honom jobbet som en efterdyning.
Jag förstår "Grekssons" ilska över det som beslutats högt över deras huvuden, men gemene man är inte våldsam eller rebell.
- Om du däremot attackerar eller angriper hans/hennes familj blir situationen annorlunda.
//Uffe
Ps: När det gäller Syntagma? Är ni "tittare"?????
Jag skulle för allt i världen undvika den platsen just nu......
Jo, det er faktisk det. Et fåtall "profesjonelle" protestører, iallfall. De fleste som protesterer er fredelige mennesker, som bare møter opp utenfor parlamentet uten brannbomber eller batonger, og de vil at protesten skal gå fredelig for seg.
Av de foton och filmer som kablas ut så vet jag inte om jag kan hålla med om att det är ett fåtal.
Grekssons kanske rycks med? :mad:
.
Jag förstår "Grekssons" ilska över det som beslutats högt över deras huvuden, men gemene man är inte våldsam eller rebell.
- Om du däremot attackerar eller angriper hans/hennes familj blir situationen annorlunda.
//Uffe
Just det här förstår inte jag...:confused: Över deras huvuden???? Är inte Grekland en demokrati där de folkvalda tar besluten...? Jag kan också tycka att Reinfeldt tar beslut över mitt huvud ibland men det är ju så det är...
Malin
Andriotissa
2011-06-30, 17:14
Jag har följt med mycket via live-tv och dom som kastar sten och tänder eld på bilar mm är mest unga killar. Skulle inte förvåna mig om det är samma människor som ställer till oreda på fotbollsmatcher. Något alternativ till stålbadet har jag inte hört talas om. Nu får vi göra det vi kan för att hjälpa grekerna=välja Grekland när vi ska ut och resa. Och se till att vi får kvitton på det vi sätter sprätt på. Jag har tex aldrig fått ett kvitto på någon hyra trots att jag bott där sammanlagt ett par år, har iofs inte frågat efter något heller.
Gunilla
Ja, vad känner vi. Jag håller med allt som Wardakis/Gunilla skriver.
Jag vill tillägga detta. Alla greker har någon gång låtit bli att betala moms. Alla är mer eller mindre skyldiga till en gemensam skatteflykt men det är politikerna som under många många år har låtit bli att stoppa denna skatteflykt därav underskottet samt såklart korruption, anställningar inom den statliga sektorn för deras släktingar (en av 10 arbetar inom staten!) osv osv.
Tråkigt att polisen som försöker göra vad de är tillsagda (rätt eller fel det får man avgöra själv) och riskerar sina liv på Syntagmatorget för cirka 800 Euro i månaden alltid skall få skäll och otacksamhet av politikerna och folket som de försöker skydda.
Det finns mycket att skriva om detta ämne men jag är förstås besviken på Grekerna som inte är patrioter då de säljer sitt eget land för egen vinning. Ingen har brytt sig om att alla försöker undgå att betala skatt och nu har vi resultatet.
Jag älskar Grekland och är mycket ledsen för hur de har misskött sitt land.
Siv
Jag älskar Grekland och är mycket ledsen för hur de har misskött sitt land.
Instämmer
Hvorfor i alle dager har dere det :confused::confused::confused::confused:
Hold dere unna Syntagmaplassen, så merker dere ikke en ting av uroen og protestene ;)Vi skulle bott 150 meter ifrån Syntagmaplatsen, så det känns tryggare att avstå helt. Kan också tänka mig att det inte är kul att vara hotellägare i Aten i dessa tiden... :(
Jag vill tillägga detta. Alla greker har någon gång låtit bli att betala moms. Alla är mer eller mindre skyldiga till en gemensam skatteflykt men det är politikerna som under många många år har låtit bli att stoppa denna skatteflykt därav underskottet samt såklart korruption, anställningar inom den statliga sektorn för deras släktingar (en av 10 arbetar inom staten!) osv osv.
Jag kan inte helt hålla med dig i din beskrivning av grekiska folket och politikerna som två separata grupper. Är det inte snarare så att ett demokratiskt land, som Grekland, har de politiker "man förtjänar"?
Här hemma i min absoluta närhet har jag 4-5 politiker jag känner väl. Allt från lokala lekmannapolitiker till någon som nästan nådde riksdagen, fördelade på i stort sett samtliga partier. Det här är helt vanliga svenskar med fel och brister men jag är faktiskt säker på att de har ett ärligt och oförvitligt uppsåt med sitt uppdrag (även om jag vet att det finns undantag även i Sverige givetvis).
Utan att egentligen veta något om Greklands politiska system undrar jag om det inte är så att ett samhälle som är genomsyrat av skattesmitarkultur, korruption och svågerpolitik röstar fram politiker av samma skrot och korn? Politikerna är med andra ord en spegel av samhället i stort.
Hur känner ni andra?
Måste tyvärr säga att känslan för Grekland har svalnat. Vi har precis kommit hem från en resa till Prag och Österrike och kan konstatera att det finns väldigt många andra trevliga länder och platser att besöka. När man hör att det skriks glåpord av hat efter tyskar och andra nordeuropeer i Grekland, för att vi "tvingar på" dem sparpaket, är det svårt att tycka att man ska åka dit pga nån slags solidaritet. Vi talar alltså om det land i Europa som är och har varit den största mottagaren av EU-stöd.
Nu har vi en resa till Grekland i höst, som är bokad sedan länge, men hade vi bokat i dag hade det nog blivit nått helt annat land
Lars
När man hör att det skriks glåpord av hat efter tyskar och andra nordeuropeer i Grekland, för att vi "tvingar på" dem sparpaket, är det svårt att tycka att man ska åka dit pga nån slags solidaritet.
Man vill gärna tro att det inte är sant, det är sällan det uppstår rök utan eld... Det rimmar väldigt dåligt med att de själva hävdar sin oskuld för att i nästa stund skylla på de turister som via sin skattsedel skickat en hel del euro in i landet.....
// Helén
Misstänksamheten mot övriga Europa märks i många intervjuer och det är en skrämmande mentalitet som förs fram. Kanske en överlevnadsstrategi men inte lockar den fler turister till landet. Mycket sorgligt. Om grekerna inte skärper sig nu kommer det att bli en kraftig nedgång av antalet turister till landet. Svenska barnfamiljer kommer inte att vilja ha glåpord kastade efter sig när de reser till Grekland.
Personligen överväger jag att stanna hemma trots bokade biljetter med SAS och grekiskt inrikesflyg. Om den här stämningen och strejkerna fortsätter kommer fler än jag att tänka i samma banor. Det finns många andra länder att besöka.
Eva
UlfWiman
2011-07-01, 07:51
@nilam/Malin
Vad jag menade var att "Grekssons" känner att de inte kan påverka något trots "demokrati", därav skrev jag i ett annat inlägg att det finns många förslag på att införa "direkt demokrati" i stället för "representativ demokrati".
@Eva
Jag har full förståelse till din inställning och jag tycker själv att om vi är med och bidrar så ska de inte "kasta skit" på oss och låtsas som om de inget visste. Jag har fakta från 2001 då € strömmade in i landet och det blev grekisk julafton. Nu är det "helt plötsligt" dags att betala?
Då skriker "man" efter EU som betalare.
Det finns ett ord som härstammar ur grekiskan och det är "solidaritet", undrar starkt om "Greksson" vet ordets innebörd?
//Uffe
Jag räknar mig inte till kategorin Greklandstokig, även om vi de senaste somrarna besökt grekiska övärlden.
Är inte ekonomiexpert, men tänker att Grekland inte skulle ha släppts in i EU med facit i hand. Lätt att vara efterklok.
Misstänker också att EU-pengar (inte bara i Grekland) går till en hel del ogenomtänkta "projekt" där lokala politiker och företagare skor sig. På lilla ön Schinoussa byggdes en stor väg FRÅN byn genom ön. Varför? Ja, det kanske fanns en plan med det...?
Uppenbarligen finns en stor klyfta mellan politiker och gemene man i Grekland. Vi talar om politikerförakt i Sverige, men det är en krusning på ytan.
Själv njuter jag av sommaren i Sverige och tycker det är skönt att vara hemma den vackraste årstiden av alla. Oavsett väder. Lyssnar på "Sommar", vattnar blommorna eller klipper gräset, renoverar huset och slipper bekymra mig över om båtarna till övärlden kommer att gå eller inte!
Men...
man ska nog inte enbart ha Aftonbladet och nyhetsbilderna som källa till hur det är i Grekland. En helg i Aten fungerar nog bra om man håller sig borta från Syntagmatorget. Och båten avgår förr eller senare. Vi hade en del strul förra sommaren när vi öluffade, men det var bara att gilla läget. Väl ute på öarna märktes ingen oro.
Allt löser sig. Värre för grekerna själva.
Eftersom jag inte är Greklandstokig har jag heller inget dåligt samvete för att jag "sviker" Grekland. Jag sviker lika mycket Spanien och Irland i så fall!
Sa till maken häromdagen:
"Nästa gång vi reser vill jag åka till ett land där de har riktigt gott vin!"
Aina
P.S. Tycker också det är skönt att debatten här på Kalimera blivit lugnare.
UlfWiman
2011-07-01, 08:02
@Aina
Du satte en bra och tydlig knorr på debatten.
Sådant uppskattas av mig i alla fall.
Jag är inte heller "greklandstokig" och det framgår ganska tydligt i de inlägg jag gör. Jag har levt i verkligheten utanför turismen och då är det inte det Grekland som många framhäver i forumet.
Enkelt, medaljen har en baksida.....
//Uffe
Är inte ekonomiexpert, men tänker att Grekland inte skulle ha släppts in i EU med facit i hand.
Det är skillnad på EU och EMU (euro-sammarbetet).
I EU ska de som europeisk demokrati så klart vara med. Euron var de inte kvalificerade för och borde därför haft kvar drachmern.
Tack Laero, du har rätt i din rättelse. Jag funderade just över om jag skrev rätt eller fel när jag formulerade mig. ;)
Aina
IngegerdN
2011-07-01, 12:00
Men...
man ska nog inte enbart ha Aftonbladet och nyhetsbilderna som källa till hur det är i Grekland.
Allt löser sig. Värre för grekerna själva.
Så sant så!
Grekland var ett av de första länderna i EU....de gick med i EG 1981.
I EMU skulle de "nog" inte varit med...Ang_elx
Inte vet jag om jag är "Greklandstokig", men gillar landet gör jag iaf. Har väl rest dit ett 10-tal tillfällen.
MEN, inför nyhetsbilderna känner jag ungefär som för "Reclaim-the-street-manifestationerna".
Jag ser drägg som bara vill slåss och som man undrar om de egentligen vill någonting?
Inte ser jag medelgreksson i det. Lika lite som jag identifierade mig med Reclaim-the-streets-idioterna som vandaliserade vårt Stockholm.
Hej! Jag tycker att det har skett ett stort missforstand greker och andra EU-medborgare emellan. Nar det grekiska folket sager att de inte vill betala for krisen sa menar de inte och har aldrig menat att de vill att andra lander ska betala for dem. Det de vill ar att de korrumperade politikerna och andra manniskor som tjanat sig en rejal hacka pa statens bekostnad ska betala. For det ror sig om mycket pengar. De har alltid gatt ostraffade och de vill att de for en gangs skull ska fa betala for det de gjort, bade betala tillbaka det de tagit och sen aka i fangelse. Med forra regeringen t.ex sa uppbadades manga skandaler men ingen blev straffad. Det finns t.o.m. en lag som sager att politiker inte kan aka i fangelse!
Jag vet inte hur logiskt de tanker men jag vet att arga manniskor inte alltid tanker logiskt. Grekerna har fatt sta ut men korrumperade politiker under lang tid, darav denna otroliga vrede som ar svart for utomstaende att forsta. Forst nu har jag borjat forsta detta daliga forhallande som folket har med politikerna och jag har bott i Grekland i fem ar nu. Jag kan nog med ganska stor sakerhet saga att de flesta politiker i Grekland har fram tills nu bara tankt pa sig sjalva och hur de ska fa roster och har inte brytt sig sarskilt mycket om att tjana staten som ar stor skillnad fran Sverige dar de flesta verkligen gor sitt jobb och darfor har folket inte lika stor misstro till dem.
Att sa manga greker inte ville att riksdagen skulle rosta for det har nya sparpaketet beror inte pa att de vill att andra lander ska betala. De tycker for det forsta att det slar valdigt hart mot fattiga och medelklassen och aven ar orattvist pa andra satt, t.ex sa hojer de skatten for de som betalar skatt istallet for att forsoka fa fast skattesmitare. Sen ar det aven manga som sager att det nya sparpaketet inte ens kommer hjalpa utan Grekland kommer bara fa annu samre ekonomi eftersom hojda skatter kan utgifter kan "doda" en marknad. Sen ar det manga som ar emot forslaget just for att de ar emot hela iden att ta lan, de tycker inte heller att det ar sa kul att ta lan fran andra och de vet att de har blivit till atloje infor hela varlden.
... och de vet att de har blivit till atloje infor hela varlden.
Mycket av det du säger har jag förstått att det är så , men denna tanke var ny - en skamsenhet, alltså?
Jag tycker att man på många håll har försökt att generalisera och bunta ihop folket, att de är korrumperade, lata, lite dumma och tycker sig ha rätt till olika saker. Vilket jag ju inte köper... gillar aldrig när man "drar alla över en kam", så är greker, så är svenskar... det kan ju inte vara så att alla medvetna människor bor i Svedala. Enbart. Och alla lite dumma och lata bor i Grekland.
Så en känsla av att ha blivit lurad, eller hur menar du? Vilseledda, godtrogna, förda bakom ljuset?
Forda bakom ljuset, ja precis. Den forsta gangen folket fick reda pa hur stora lan Grekland hade och hur daligt stallt det var med Greklands ekonomi var ju forst forr-forra hosten efter valet da den nya regeringen upptackte hur situationen lag till och borjade med nedskarningar och lonesankningar. Innan det levde alla bekymmerslosa samtidigt som Greklands lanerantor hojdes minut for minut.
Alla visste ju saklart att Greklands offentliga sektor inte fungerade som den skulle, och var man inte alltfor dum sa forstod man val kanske att den inte gick med nan vidare vinst. Men man kunde aldrig forestalla sig att det var sa allvarligt. Sa ja nog har Greklands befolkning blivit forda bakom ljuset. Politiker ville inte avsloja hur dalig Greklands ekonomi var och borja med neskarningar i radsla for att forlora roster.
Och sen detta att de maste ta lan fran andra EU-lander. Greker ar ju stolta och de flesta tycker inte att hela amnet ar sa kul.
Louisa, jag hänger inte med. Får man inte veta genom media hur det står till med statens finanser varje år? Offentliggörs inte statsbudgeten?
Och sedan undrar jag, vad tror man om sin egen och grannens förmåga att betala skatt?
Jag kan bara tro att allt skulle varit mycket bättre för de flesta av grekerna om SAMTLIGA betalat den skatt de borde gjort....det kunde i alla fall inte varit värre....
Lissi
Annron, med risk for att lata dum, sa ja det var en bra fraga! Jag vet faktiskt inte om statsbudgeten offentliggors, men jag skulle inte tro det? Eller offentliggors den med falska siffror? Denna fraga kan nog nan annan svara battre pa. Det jag vet ar att for tre ar sedan visste mannen pa gatan annu ingenting om hur allvarlig situationen var.
Angaende skatten sa anser jag att det finns tre skal till att greker inte ar sa duktiga pa att betala skatt:
1. Det ar ingen som kollar dem.
2. De kanner att de inte far nanting tillbaka av staten i form av bra skolor, sjukhus, o.s.v.
3. De har i manga fall for sma inkomster for att "ha rad" att betala skatt. Vissa betalar helt enkelt inte skatt for att de inte skulle fa det att ga ihop annars.
Vi är riktiga Greklandtokar..o vi lider med det grekiska folket...o vi tänker INTE låta bli att resa dit iår pga detta.
Förstår inte varför vi ska "svika" ett land dit vi åker alla år o njuter av allt det goda som landet har att erbjuda....nu behövs vi turister mer än någonsin,det är så många som lever på att vi kommer o sliter dygnet runt under sommarhalvåret för att vi ska trivas o gör allt för att vi ska komma tillbaka nästa år igen o nästa....o nästa....vilket vi tänker göra till den dagen kommer som vi för möjlighet att stanna för alltid...
sviker aldrig GREKLAND, våra hjärtan bor ju där...:) så här känner vi.
bopia( som åker om 47 dar till Naxos) bye_bye
Louisa, nej du låter inte dum, tycker jag.
Men här i Svedala får man ju faktiskt läsa och höra om statsbudgeten varje år och budgetpropositionen är det ju stor publicitet kring.
Jag spekulerar: Kan det vara så att man faktiskt inte har brytt sig om att ta del av lättillgänglig information, så att man kan spela lite dum sen? "Det hade jag ingen aaaning om!?":eek:
I övrigt så säger det du skriver ju en del om skattebetalningsförmågan.
Om de åtminstone hade samma skattetryck som resten av EU, skulle jag möjligtvis sympatisera. Men de ligger 10% under. Nu känner jag ju mer att man som grek inte borde fråga sig vad "staten gjort för dem" utan snarare vad man själv gjort för staten, lately.
Jag säger inte att någon ska skylla sig själv, men jag undrar ju liksom vad man anser vara alternativet till sparpaketet.
Nja, det dar att man spelar dum tror jag inte pa.
Ja det ar ju en ond cirkel. Man far inget fran staten - Man gor inget for staten. Man gor inget for staten - Man far inget fran staten.
Ja jag vet att man betalar procentuellt mindre skatt har an i andra lander i Europa. Och jag vet inte om det hor hit men du vet att en vanlig lon har i Grekland ar 700 Euro i manaden. Det ar inte mycket. Och da pratar jag inte om 16-aringar utan vuxna manniskor med barn. Och det ar jobb som butiksanstalld eller kontorsanstalld och sana yrken. Sa vad skulle handa om man dessutom var tvungen att betala mycket skatt pa det. Da skulle det inte bli mycket over, bara 700 Euro ar svart att leva pa. Om man skulle hoja lonerna och sen satta skatt pa det sa skulle det bli battre. Ungefar som det ar i Sverige, dar betalar man mycket skatt men far anda nat i fickan sen. Sa det ar liksom inte riktigt samma forutsattningar. Plus att ja de betalar mindre skatt men som jag sa sa har de ocksa storre utgifter som man inte har i Sverige da staten erbjuder mycket gratis.
Godnatt!
..... Plus att ja de betalar mindre skatt men som jag sa sa har de ocksa storre utgifter som man inte har i Sverige da staten erbjuder mycket gratis.
Godnatt!
Jättetack för din information Louisa, jag tror bara du gjort en tankevurpa där i slutet .
Vi får ingenting gratis :D
Godnatt!
Louise, det är ju misär som du beskriver.:(
(Välfärden i Sverige är ju f ö kanske inte riktigt som du minns den (statliga skolor t ex är väldigt nedgångna och undebemannade), men det är kanske lite off topic.)
Men vad är alternativet? Hur låter det bland dem som är emot sparpaketet? Vad anser de vara en hållbar plan?
Vi har f ö bokat resan till Chania för längesen och kan inte avboka, för att vara ON topic.:).
När man reser med småbarn är man ju alltid mer nojig. Jag är mest orolig över att bli strandad på en flygplats eller hotell på flygplatsen med barnen.
Annars är jag inte orolig över att något skall hända under semestern och jag får väl dricksa generösare i år, tänker jag.
God natt på dig också.:)
Förstår inte varför vi ska "svika" ett land dit vi åker alla år o njuter av allt det goda som landet har att erbjuda....nu behövs vi turister mer än någonsin,det är så många som lever på att vi kommer o sliter dygnet runt under sommarhalvåret för att vi ska trivas o gör allt för att vi ska komma tillbaka nästa år igen o nästa....o nästa....vilket vi tänker göra till den dagen kommer som vi för möjlighet att stanna för alltid...
sviker aldrig GREKLAND, våra hjärtan bor ju där...:) så här känner vi.
bopia( som åker om 47 dar till Naxos) bye_bye
Visst....men så mycket bättre alla i Grekland haft det om alla som får våra pengar också betalat skatt för dem......eller:eek:
Jag älskar ju också Grekland och har två resor ytterligare redan betalda men jag är ÄNDÅ kluven.....Ska vi fortsätta att gynna skattefusket eller inte?
Lissi
Monica P
2011-07-02, 05:08
LÄS LOUISAS SVAR! Hennes analys är faktiskt den bästa jag hittills läst.
Vad gäller offentliga handlingar har det inte varit lätt tidigare att förstå de tabeller man eventuellt kommit över. Tidningarna har publicerat en del.
Numera ska ALLA regeringsbeslut och kommunala beslut vara tillgängliga på internet. Än så länge måste man vara speciellt intresserad för att hitta rätt, men det ska bli bättre. En reform som kallas Kallikratis beskriver bland annat hur medborgare ska kunna få information.
Som exempel kan jag ge några adresser där info ges på grekiska och engelska.
www.giavgeia.gov.gr (http://www.g)
www.opengov.gr
Så ska varje kommun också ha sin hemsida,men där släpar det efter.
Annron du skriver statliga skolor. Menar du universiteten för det är väl de skolor staten driver? De driver några andra specialskolor också. Du skriver att de är väldigt nedgångna eller menar du de grund och gymnasieskolor som kommunerna driver? Känner inte alls igen mig i din beskrivning. Här i Umeå har vi många bra kommunala skolor och ett universitet som också är väldigt bra exempelvis designutbildningen som är världsberömd. Sen finns det problem som underbetalda lärare för stora barngrupper i förskolan etc.
Eva
Eva L, när du säger det så, de kommunala skolorna är värst. och dagis har de knappt någon tillsyn över alls, ej heller någon gräns för hur många barn det får vara per personal.
Även landstingsdrivna enheter är ej sig lika. Vårdcentraler läggs ner, äldre behandlas skandalöst.
När skattetrycket sjunker sjunker även välfärden, så även i Sverige har det ett samband.
Det hör ju inte hit egentligen, men jag reagerar lite på at att vi skulle få saker gratis. Någonstans kommer pengarna ju ifrån. Vad jag vet har vi inte lurat IMF ang våra tillgånger.
Jättetack för din information Louisa, jag tror bara du gjort en tankevurpa där i slutet .
Godnatt!
Jag trodde att ni skulle forsta vad jag menade, men jag formulerade mig val fel da. Jag menade att i Sverige sa betalar skatten for en massa grejer sa som undervisning tex. I Grekland dar man inte betalar sa mycket skatt ar det saker som man maste betala extra. Bada landerna betalar pa sina satt. Jag kommenterade bara det att grekerna som manga sager betalar mindre skatt an svenskar och folk i andra lander, men de har ocksa storre utgifter.
Sen tycker jag inte att skolorna och sjukhusen ar daliga i Sverige. Det tycker man ju kanske nar man bor i Sverige och nar jag bodde dar sa sa jag ocksa sa. Men nar man flyttar utomlands sa forstar man hur bra de egentligen var och vissa saker hade man tagit alldeles for givet. Bara det med skolmat anser jag numer vara en lyx. Men nar jag gick i skolan sa klagade jag bara pa den.
Nej Annron nat alternativ till sparpaketet finns inte. Det var darfor som det rostades igenom. Forutom att som jag sa sa tycker folket att politiker som stulit och de stora skattesmitarna ska betala. Men det ar ju lattare sagt an gjort.. Sa vi far bara hoppas pa att sparpaketet ska hjalpa ekonomin.
Nu är jag inte alls mot privatiseringar men jag måste få fråga vad du grundar dina påståenden på om att de kommunala skolorna skulle vara så mycket sämre än de privata. Finns både och där med exempelvis finns det fler lärare som saknar behörighet i de privata skolorna.
Här finns fakta att hämta. http://www.skolinspektionen.se/Tillsyn--granskning/Skolinspektionens-senaste-rapporter/
Sjukvårdsfrågan orkar jag inte kommentera för det ligger så nära mitt arbetsområde och jag har semester. flabb_flab
Eva
Är det inte snarare så att ett demokratiskt land, som Grekland, har de politiker "man förtjänar"?
Det håller jag helt med om. Man kan inte skylla allt på "politikerna" när det är en majoritet av väljarna som har röstat på dem. Skyll i så fall på väljarna istället...
Politikerna är med andra ord en spegel av samhället i stort.
Bra uttryckt.
Sa till maken häromdagen:
"Nästa gång vi reser vill jag åka till ett land där de har riktigt gott vin!"
En fatig och sträv Rioja... mmm... :)
/kimmen
Är de senaste kommentarerna verkligen komna från greklandstokiga? :confused::confused::confused:
Yanna - greklandstokig passionär!
jag tror bara du gjort en tankevurpa där i slutet .
Så sant Hellen. I Sverige betalar vi mycket dyrt för nästan allt. Det är nog lätt att glömma bort när man vistats annorstädes i några år.
[QUOTE][QUOTE=surfisk;244915]Så sant Hellen. I Sverige betalar vi mycket dyrt för nästan allt. Det är nog lätt att glömma bort när man vistats annorstädes i några år.
Ojdå !!! Och vad är det som sååå...dyrt i Sverige ?
Vår erfarenhet är att det mesta är billigare i Sverige än "annorstädes" numera.
/ Tom
[quote][quote]
Ojdå !!! Och vad är det som sååå...dyrt i Sverige ?
Skatten min vän.
[quote=Tom;244929][quote]
Skatten min vän.
Men jag tycker att jag har jättemycket kvar av lönen ändå trots 30% skatt.
Jag är så glad att bo i Sverige och vi har det bra här vi allra flesta jämfört med många andra.
OBS Jag är INTE högavlönad som anställd inom barnomsorgen.
Lissi
Så känner vi också Lissi !
Trots den "Höga" skatten på ca:30%.
Vi vet ju att det behövs ett lagom skatteuttag för att vårt världsfärdssystem skall funka. Detta trots alla skattenegativa som vi får ha överseende med & som gör allt för att undvika dyligt.
Det ju är bara att se hur det har funkat i bl.a Grekland !
/ Tom
Det behöver inte betyda att man klagar på skattesystemet för att man inte vill kalla det gratis ;):D
Vi är ju generellt rätt medvetna om vad pengarna går till.
// Helén bye_bye
Det behöver inte betyda att man klagar på skattesystemet för att man inte vill kalla det gratis ;):D[QUOTE]
Läst men ej förstått !!! Gratis ???
/ Tom som tycker 30% är helt ok på en liten lön/pension
Läst men ej förstått !!! Gratis ???
Du har missat en del i tråden Tom. En person här ovan kallade det för gratis. Det var också det jag och Hellen tror jag reagerade mot.
Oj vad man far ata upp sina ord har. Jag forklarade ju sen vad jag menade. Jag ursaktar for mitt otroligt dumma uttryck som inte var genomtankt. Ar vi ok nu?
Oj vad man far ata upp sina ord har. Jag forklarade ju sen vad jag menade. Jag ursaktar for mitt otroligt dumma uttryck som inte var genomtankt. Ar vi ok nu?
Ledsen att det blev lite omständligt Louisa. Var tvungen att förklara för Tom bara som inte hade förstått.
Godnatt!
Jag menade absolut inget illa, ville bara förtydliga att det inte är "gratis"
Tackar än en gång för hur du på ett mycket bra sätt förklarat "grekernas" syn på det hela
// Helén
Så sant Hellen. I Sverige betalar vi mycket dyrt för nästan allt. Det är nog lätt att glömma bort när man vistats annorstädes i några år.
Men halla? Jag har bott utomlands i fem ar och aker till Sverige regelbundet. Da far det att lata som att senaste gangen jag var i Sverige var pa 70-talet typ. Nej i Sverige betalar man inte dyrt for allt. Inte om man jamfor med Grekland iallafall. Och man far ocksa hjalp av staten i form av bidrag av olika slag som man inte far i Grekland. Exempel ar barnbidrag, studiebidrag, A-kassa (A-kassa finns i Grekland ocksa men man far bara bidrag ett ar efter att man blivit avskedad och sen tar det slut).
Jag tycker inte att du ska nedvardera mig bara for att jag har bott nagra ar i utlandet. Tvartom sa tycker jag att jag kan se klarare pa vissa saker an vad jag gjorde nar jag fortfarande bodde i Sverige.
Ja då vet du!
Vad kostar en flaska Baygon i Grekland nu förresten?
Vad ar Baygon? Alkohol? For en grek ar den dyrare i Grekland an vad den ar for en svensk i Sverige, da grekerna tjanar sa mycket mindre. For det ar val sa man ska jamfora om man vill vara rattvis eller hur? For ovrigt har alkohol blivit mycket dyrare i Grekland det senaste aret da skatten har hojts.
Vad ar Baygon? Kackerlacksspray.
Ja det vet jag inte sa dar pa bar hand. Fragar du for att jamfora priser? Eller for att du ska aka till Grekland och vill vara utrustad? ;)
A-kassa (A-kassa finns i Grekland ocksa men man far bara bidrag ett ar efter att man blivit avskedad och sen tar det slut).
Vad gäller A-kassa i Sverige så är det ett MYCKET urholkat system säger jag som haft intensiv kontakt med den de senaste 6 åren fram till nov 2010. det är minsann inte så enkelt som att om Du är arbetslös 4 dagar i veckan så får Du pengar..ICKE....Om Du är utan jobb en HEL vecka så kan Du i bästa fall få ersättning upp till 65 % av lönen under ett år....men då måste Du vara arbetslös en HEL vecka i taget...Så har det varit för mig och jag har inte varit arbetslös en vecka i sträck så jag har aldrig fått pengar, MEN min månatliga A-kasseavgift och min skatt har jag ändå betalat....Väldigt ogrekiskt kanske!;)
Visst....men så mycket bättre alla i Grekland haft det om alla som får våra pengar också betalat skatt för dem......eller:eek:
Jag älskar ju också Grekland och har två resor ytterligare redan betalda men jag är ÄNDÅ kluven.....Ska vi fortsätta att gynna skattefusket eller inte?
Lissi
Lissi! Jag ville bara saga att om ni aker till Grekland sa kan ni ju fraga efter kvitton nar ni koper nat for da kommer det inte kannas som att ni gynnar skattefusket. Da kommer ni kanske kanna att ni jobbar mot skattefusket istallet. Jag och min man som ar grek fragar alltid om kvittot vart vi an gar. Jag har markt att det ar speciellt i turistomraden som de inte ger kvitton sa det ar jattebra om turister fragar ocksa.
När man pratar om hur grekerna tycker och tänker i den här soppan så måste man tänka på att det är en otrolig skillnad på hur de resonerar i städer och ute i små byarna.
Visa stasbudgeten på tv har ingen som helst verkan ute i byarna där de tror att allt på tv är fejk (utom fotbollsmatcher:)).
Endast i någon enstaka supermarket fick jag kvitto.....då var det långt ifrån turistorter....har hört att det fortfarande fungerar så där.
Louisa, tack för förtydligande.
Jag tror ändå det är svårt att jämföra. Vi har ju trots allt mycket högre skattetryck och högre skattebetalningsvillighet än i Grekland. Och då har ändå skattetrycket sjunkit de senaste åren. Men dina upplevelser om bättre skola och sjukvård i Sverige stämmer säkert.
Om sparpaketet främst drabbar de som har det dåligt ställt, så förstår jag ju att man känner sig orättvist behandlad.
Sedan är ju a-kassa och sjukförsäkringar sociala försäkringar, som komplicerar det hela. De går ju utanpå skattesystemet.
Eva L, jag håller med dig i del. D v s en friskola kan ju t ex få öppna skola i en lokal som blivit utdömd för att bedriva kommunal skola i.
Men andra faktorer, såsom lön och hur väl man lyckas profilera sig har ju också gjort att många kommunala skolor helt enkelt blir väldigt eftersatta i vissa kommuner. Vi tycker säkert olika här, men jag känner att det blir lite off topic för mig att kommentera det mer än så. (Jag är väldigt engagerad i Barnverket och jag vet att lätt skulle kunna spåra ur här.:)
Jag arbetar även inom landstinget och vi har olika upplevelser här med, förstår jag. Nog bäst att vi lämnar vidare debatt därhän. Och dessutom gick jag också på semester igår.:D
anneli56
2011-07-03, 07:47
Endast i någon enstaka supermarket fick jag kvitto.....då var det långt ifrån turistorter....har hört att det fortfarande fungerar så där.
Här i våra trakter har det lämnats kvitto på varenda köp och överallt , under det senaste året och detta utan att ens be om det. Om du skulle gå utan kvitto springer man efter dig med kvittot.:)
Personligen är jag inte besviken på det grekiska folket, men så har jag inte heller väntat mig något. De har en mycket svår tid framför sig och möjligtvis kommer de och övriga skuldsatta ländet i Europa att dra med sig oss andra också i turbulenta ekonomiska tider. Det finns ju ingen lösning på det egentligen. Skulden är helt enkelt så stor. Man får bara hoppas att de kommer att kunna rensa sitt bord på något sätt så att de kan fortsätta med nya tag, men det kommer att bli hårt och det kommer att ta en lång tid.
Var på Egina i juni och vi fick ordentliga kvitton (med undantag av två ställen där vi fick en skriven papperslapp) överallt. På hotellet fick vi kvitto på betalningen, på öl och annat som dracks i baren utan att vi frågade efter dem.
Kommer absolut att resa till Grekland igen, bara landet hålls någorlunda lugnt. Aten kommer jag att undvika de närmaste åren om det är möjligt.
Och nu citerar jag en av mina favoritförfattare: Göran Schildt, boken "Ikaros hav" (1957).
"Europa liksom Troja har undergått ett öde som man kan förbinda med mytens Ikaros: de har störtat därför att de flög för högt".
Har just börjat läsa boken, den är underbar, tack semester!
Anne
Men halla? Jag har bott utomlands i fem ar och aker till Sverige regelbundet. Da far det att lata som att senaste gangen jag var i Sverige var pa 70-talet typ. Nej i Sverige betalar man inte dyrt for allt. Inte om man jamfor med Grekland iallafall. Och man far ocksa hjalp av staten i form av bidrag av olika slag som man inte far i Grekland. Exempel ar barnbidrag, studiebidrag, A-kassa (A-kassa finns i Grekland ocksa men man far bara bidrag ett ar efter att man blivit avskedad och sen tar det slut).
Jag tycker inte att du ska nedvardera mig bara for att jag har bott nagra ar i utlandet. Tvartom sa tycker jag att jag kan se klarare pa vissa saker an vad jag gjorde nar jag fortfarande bodde i Sverige.
Så vitt jag vet finns även barnbidrag i Grekland, om än inte lika mycket som jag minns att man fick i Sverige. A-kassan är däremot begränsad till 5 månader per säsong á ca €450, sen måste man jobba ihop ytterligare 120 nya IKA-dagar. Huruvida statsanställda eller fast helårsanställda har längre A-kassa kan jag inte svara på men jag har inget minne av att man fick mer än ett års A-kassa i Sverige heller.
//Kikh
Här i våra trakter har det lämnats kvitto på varenda köp och överallt , under det senaste året och detta utan att ens be om det. Om du skulle gå utan kvitto springer man efter dig med kvittot.:)
Det kanske är bättre på din "sida" (om berget):).Jag "hör" bara vad "min" grekiska familj säger och övriga vänner där....de har ju affär,uthyrning,egen firma i byggsvängen m m.
Ja, vad ska man säga...
http://www.svd.se/naringsliv/generositet-gav-grekisk-tragedi_6288398.svd
Ja vad säger man!! Tänk så rik jag skulle varit som alltid tvättar händerna noga på jobbet och som alltid kommer i tid!
Inte undra på att tillståndet är som det är....
Lissi
Det är inte mycket jag tror på sådarna skriverier:mad:
Riittabye_bye
7000 sjutusen? euro för en lokförare, säkert....:Dflabb_flab
7000 sjutusen? Euro för en lokförare, säkert....
Nä det måste vara 700..+ de tillägg som fanns kopplade till tjänsten:D
Nä det måste vara 700..+ de tillägg som fanns kopplade till tjänsten:D
Ja, det förstod jag, egentligen var väl min kommentar riktad till krönikören som tydligen inte på lika tyskt manér lyckats med sin korrekturläsning :D
Ja, vad ska man säga...
Ja precis! Ang_elx Vad ska man säga.. bye_bye
http://blog.sirn.se/?Blog/r%C3%A4ttvisa/2011/06/i-grekland-lever-alla-lyxliv/
Yanna
Här ett reportage om bl a grekiska järnvägen från brittiska Daily Mail:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2007949/The-Big-Fat-Greek-Gravy-Train-A-special-investigation-EU-funded-culture-greed-tax-evasion-scandalous-waste.html
Så vitt jag vet finns även barnbidrag i Grekland, om än inte lika mycket som jag minns att man fick i Sverige. A-kassan är däremot begränsad till 5 månader per säsong á ca €450, sen måste man jobba ihop ytterligare 120 nya IKA-dagar. Huruvida statsanställda eller fast helårsanställda har längre A-kassa kan jag inte svara på men jag har inget minne av att man fick mer än ett års A-kassa i Sverige heller.
//Kikh
Barnbidraget som man far i Grekland ar valdigt litet och ar en skit i rymden i forhallande till barnbidraget man far i Sverige.
Det dar med A-kassan borde jag inte tagit upp eftersom reglerna andras ofta i bada landerna och det ar svart att hanga med och jamfora ratt.
Barnbidraget som man far i Grekland ar valdigt litet och ar en skit i rymden i forhallande till barnbidraget man far i Sverige.
Det dar med A-kassan borde jag inte tagit upp eftersom reglerna andras ofta i bada landerna och det ar svart att hanga med och jamfora ratt.
Jag hävdar med en dåres envishet att om alla i Grekland genom åren betalat sin skatt så hade också bidragen varit högre för de som behövt dem. Det finns givetvis ett samband. Ett samhälle bygger ju på att ALLA är solidariska och betalar skatt även om man själv inte kanske får igen allt man betalar. Jag var hemma i alla år när barnen var små utan någon som helst ersättning för barnomsorg som ej uttnyttjades men maken betalade med sin skatt ju ändå den subventionerde omsorgen för andras barn som ett ex.
Lissi
Ja, vad ska man säga...
Tro inte pa allt ni laser. Det skrivs mycket om grekerna just nu och manga artiklar ar inte grundade pa tillitlig information. Det finns manga konstiga bidrag i offentlig sektor men det overdrivs ofta i utlandska medier.
Jag hävdar med en dåres envishet att om alla i Grekland genom åren betalat sin skatt så hade också bidragen varit högre för de som behövt dem. Det finns givetvis ett samband. Ett samhälle bygger ju på att ALLA är solidariska och betalar skatt även om man själv inte kanske får igen allt man betalar. Jag var hemma i alla år när barnen var små utan någon som helst ersättning för barnomsorg som ej uttnyttjades men maken betalade med sin skatt ju ändå den subventionerde omsorgen för andras barn som ett ex.
Lissi
Ja det haller jag med dig om och har aldrig fornekat. Att jag borjade skriva om utgifterna som man har i Grekland berodde pa att nan menade att eftersom grekerna betalar procentuellt mindre skatt sa skulle de ha mer pengar over an svenskar. Och jag papekade att de hade pa vissa omraden storre utgifter. Men jag tycker ocksa att alla ska betala skatt.
Sen tror jag inte att det ar Greklands enda problem. Problemet har inte bara varit att folk inte betalat sin skatt utan ocksa att inkomsterna som staten fick anvandes till andra onodiga saker, som inte alltid tjanade medborgarna. Eller stoppades pa olika satt i egen ficka.
Är de senaste kommentarerna verkligen komna från greklandstokiga?
Man måste ju inte blunda för tokigheter bara för att man gillar Grekland...
/kimmen
Det håller jag helt med om. Man kan inte skylla allt på "politikerna" när det är en majoritet av väljarna som har röstat på dem. Skyll i så fall på väljarna istället...
/kimmen
Kimmen, jag reagaerade på den här kommentaren som jag inte tycker är rättvis.
Det bör väl vara allmänt känt att "flaskhalsarna oftast sitter högst upp....";)
Yanna
Det bör väl vara allmänt känt att "flaskhalsarna oftast sitter högst upp...."
Ja, och det är ju tack vare att en majoritet av väljarna har röstat på just dessa "flaskhalsar" som dom sitter där dom sitter...;)
/kimmen
Jag är helt övertygad om att ett land ska styras av kompetenta personer och att huvudansvaret också ska finnas där! Man kan inte styra ett land nerifrån och upp!
Jag hade inte tänkt lägga mig i den här debatten, men nu gjorde jag det ändå och detta blir min sista kommentar i ämnet....bye_bye
Yanna
Jag är helt övertygad om att ett land ska styras av kompetenta personer och att huvudansvaret också ska finnas där! Man kan inte styra ett land nerifrån och upp!
Vi har ju styre nerifrån och upp, att ha tvärtemot är ju diktatur, det är väl få som vill ha det så, förutom diktatorerna själva :confused:
Inte kan du väl mena att du vill ha det så? :eek:
Jag är helt övertygad om att ett land ska styras av kompetenta personer och att huvudansvaret också ska finnas där!
Det är klart att ett land ska styras av kompetenta personer. Men det är ju majoriteten av väljarna som avgör vilka dessa personer ska vara. Då har dessa väljare också ett ansvar för hur de har röstat. Åtminstone i en representativ demokrati som t.ex. Sverige eller Grekland.
/kimmen
Jag hade inte tänkt lägga mig i den här debatten, men nu gjorde jag det ändå och detta blir min sista kommentar i ämnet....bye_bye
Yanna
Men, hur lätt är det att styra ett land om folket inte respekterar demokratiskt fattade beslut eller de lagar som existerar i landet?
Men du har ju rätt i att det är de folkvalda som SKA styra. Inga andra.
Vi har ju styre nerifrån och upp, att ha tvärtemot är ju diktatur, det är väl få som vill ha det så, förutom diktatorerna själva :confused:
Inte kan du väl mena att du vill ha det så? :eek:
Ser nu att jag troligtvis missförstått vad du menade, jag var helt inne i valprocessen, därav mitt svar. Sorry
// Helén
Ser nu att jag troligtvis missförstått vad du menade, jag var helt inne i valprocessen, därav mitt svar. Sorry
// Helén
Ja du missförstod mig verkligen! ;) Jag vill verkligen inte ha diktatur! __D
Jag står fast vid att de folkvalda politikerna har högsta/största ansvaret att ro båten iland utifrån det förtroende de fått som folkvalda! De måste styra..eller om du så vill...leda..skutan på rätt kurs och även föregå med gott exempel! Så har det inte varit men det är ingen idé att snacka om det som varit, det leder inte till en lösning...utan nu är det framtiden som gäller o då måste det till lite styrförmåga.
Inte för att jag är expert men kan ändå tänka mig att skattemyndigheten rimligtvis borde få en del delikata uppgifter (uppifrån) att ta tag i omedelbart...bara för att ta ETT exempel! :o Finns oändligt mycket mer att säga, men jag sätter punkt här.
Yanna
Kritsabo
2011-07-04, 07:36
Det är likadant i alla länder. Har man lagar/regler som de flesta (inklusive de som infört dem) överträder utan större risk att åka fast så får man ett moraliskt gungfly. Att skälla på den lille greken (ej småväxta dvs en Svanbergare) för att han skattefuskar är lika udda som att läxa upp en svensk för att han går mot rött ljus.
_B-anana
Admirala
2011-07-04, 08:50
"Folket" kan på kort sikt ikke gjøre så mye mer enn å stemme på de politiske partienes kandidater. Vil minne om at da Karamanlis gikk til valg i 2004, lovet han å rydde opp i den offentlige økonomien og korrupsjonene. Han ble jo også valgt, noe som tyder på at grekerne ønsket denne opprydningen.
At en politiker ikke overholder valgløftene er vel ikke noe som som bare skjer i Hellas, eller...? Ang_elx
Ja precis! Ang_elx Vad ska man säga.. bye_bye
http://blog.sirn.se/?Blog/r%C3%A4ttvisa/2011/06/i-grekland-lever-alla-lyxliv/
Yanna
Mycket läsvärd länk,Yanna.
Den borde ALLA läsa, jag har också tänkt att inte lägga mig i...men när man läser vad många skriver....så blir man både __D o snyft_drop..
Dax att börja skriva om något possitivt istället....som tex roliga o knasiga upplevelser i det underbara Grekland.
bopia....mot Naxos om 44 dar...Vi ses där..bye_bye
Kritsabo
2011-07-04, 13:12
Mycket läsvärd länk,Yanna.
Nja, det är skrivet av en extrempartist vilket man ser om man bläddrar i bloggen. snyft_drop
Nja, det är skrivet av en extrempartist vilket man ser om man bläddrar i bloggen. snyft_drop
Så kände jag också när jag läste den
Charleston
2011-07-04, 13:53
Och då behöver man alltså inte bry sej om vad där står, eller??!! Vilka partier ska man representera för att bli godkänd? Endast moderaterna? Möjligen folkpartiet också? Det är väl bara bra att man får åsiker från olika håll? Ekonomi (framförallt nationalekonomi, som också mycket riktigt och mer passande heter "political economy" på engelska) är INTE en exakt vetenskap, utan väldigt mycket politik och ideologi. Och går man utanför mainstreammedia finns det en massa intressanta alternativa sätt att se på detta, men det ska man då alltså bara avfärda med "extremist"-spöken?
F.ö. är väl vänsterpartiet i dag mer att likna vid s för 30-40 år sen. Dvs knappast ett "extremparti".
(jag var själv inte sådär extremt imponerad över artikeln, även om jag definitivt kan hålla med om mycket som står där, men av andra orsaker än att den är skriven av av en person med vissa åsikter)
Dom som är lite mer insatta kan annars t.ex. fördjupa sej i den här artikeln:
http://michael-hudson.com/2011/06/how-financial-oligarchy-replaces-democracy/
Det finns väl inte många kvar som på fullt alltvar verkligen tror på att lånen Grekland nu får ges av någon annan anledning än att rädda bankerna från kreditförluster? Den långsamma strypningen av Greklands ekonomi, som blir följden av villkoren, lär ju ändå obönhörligen leda till bankrutt. Men då har ju i alla fall bankerna lyckats mildra effekterna av dåliga utlåningar (fri marknad är jättebra när dom lånar ut, men när de sen ska ta konsekvenserna av sina spekulationer då är det likaledes jättebra att stater och dess folk går in och täcker upp)
Jag tillhör, som flera andra här i tråden, dom som inte hade tänkt ge mej in i denna debatten här, men nu är det alltså ändå gjort.
Så kan det gå.
PS. Eftersom jag senaste valet röstade på och sympatiserar med ett extremistparti, så behöver man alltså inte bry sej ett skit om vad jag här har skrivit. DS.
Kritsabo
2011-07-04, 14:49
Oops! Det sved, Kalimeras regler hindrar mig att ge svar på tal. Jag har inte skrivit annat än att man bör alltid veta bakgrunden till en text innan man tar den för sanning.
_B-anana
Alla personliga kommentarer här är väl knappast mer sanning än de länkar som är presenterade i den här tråden.. Ang_elx
Jag håller med Charleston i det han säger om att såga en åsikt om den kommer från ett visst parti! Inte för att det är "mitt parti" men det har ingen betydelse i sammanhanget.
Jag tycker för övrigt att länken jag la ut pekar mer rättvist på var skulden till krisen har sin grund än på den "lille greken"!
Yanna - som inte skulle lägga sig i :o
Ursäkta!!..kan någon förklara ..Vad är en extrempartist????:confused: blå, röd....vit..gul eller???:rolleyes:
Jag har hatat politik sedan jag var liten, fick höra på när min föräldrar hade sina diskusioner med andra, som hade andra politiska åsikter...det var en mycket otrevlig upplevelse..som har följt mig genom livet....och jag tycket att det finns likheter i denna tråd....Därför tycker jag... Sluta Nu...o kom med nått roligt istället..LÄGG AV:mad:snyft_drop...vissa inlägg är kränkande mot det
Grekiska folket...TÄNK på att finns greker som läser vad som skrivs här...Vågar man ha kalimeratröjan på sig under nästa resa???
Låt oss enas om att vi alla här på forumet är medlemmar för att vi ÄLSKAR GREKLAND....eller ???
bopia:mad::confused:__D som heller inte skulle lägga sig i...men gjort det ändå...
Kritsabo
2011-07-04, 16:09
Ursäkta!!..kan någon förklara ..Vad är en extrempartist????:confused: blå, röd....vit..gul eller???:rolleyes:
Äntligen känner jag den bannades ande över diskussionen. Om ni vill att ämnet skall ha politiska dimensioner får ni skylla er själva. Att lägga ut en länk till en uppenbart politisk kommentator på detta forum och förvänta er klapp_klap är utmanande. Åter vill jag förklara att man inte skall hänvisa till bloggar/ledarsidor/politiker för att få stöd för egna argument, kom med egna åsikter istället eller förhållandevis erkända fakta så kan vi diskutera seriöst.
Från en gul partist.
_B-anana
De flesta argument, synpunkter och "råd" ang den gekiska krisen är väl redan ventilerade vid det här laget och jag håller med om att det finns annat att skriva om, men självklart JUST FÖR att vi alla älskar Grekland så finns ju ett behov att diskutera landet vi alla älskar. Om inte annat för att krisen och strejkerna på olika sätt påverkar vårt turistande där. Vi som inte har semesterbostäder i Grekland eller som lever där permanent måste ju faktiskt bekymra oss lite om, när vi lämpligast ska åka och hur vi ska planera så att semestern blir bra....
Många av oss ändrar sina planer lite....
..vi t ex har avbokat hotellet över julen i Aten, inte för att vi tror att vi blir nedslagna eller att där är demonstrationer , för de kan man hålla sig borta från, utan det är mer KÄNSLAN av att där kanske är förstört eller att våra favoritställen nära Syntagma kanske inte finns längre....lite av glädjen har försvunnit helt enkelt.
Vi ska i stället bo i hyrd lägenhet i Nafplion en vecka och ha bil att åka runt i omgivningarna med. En helt annan semester än tänkt, säkert med fantastiska upplevelser då vi älskar Nafplion,men ändå en direkt följd av läget i Grekland just nu. Tanken på Nafplion i stället för Aten fanns inte för några veckor sen. Bestämmer man sig inte förrän veckan innan finns ju inte samma möjligheter att hitta boende eller bil och hotellet kanske vill ha avbokningsavgift. Så visst är vi alla påverkade.....
Vi är nog inte många som helt överger Grekland, alla har vi vänner och bekanta där sen tidigare resor.
Lissi - som har två Greklandsresor kvar i år.
Låt oss enas om att vi alla här på forumet är medlemmar för att vi ÄLSKAR GREKLAND....eller ???
Man älskar väl inte någon mindre för att man säger till när de gjort/gör fel......inte älskar jag mina barn mindre för att jag sagt ifrån när de gjort något galet...det gäller även Grekland och greker inte älskar jag det/dem mindre för att de ställt till en megakris :).
Jag vidhåller min åsikt, och den är att i en representativ demokrati har man som väljare ett ansvar för vem man röstar på. Röstar man på personer man inte ens själv tycker är kompetenta, så kan man sedan inte svära sig helt fri från ansvar. Räddningsplankan är att man fyra år senare kan straffa inkompetenta politiker genom att inte rösta på dem...:)
Tycker man att man själv är klokare än nuvarande politiker är det ju bara att hoppa in i hetluften själv...:D:eek:
l
l
l
l
Edit:
MEN... för att återgå till trådskaparens fråga;
Sitter nu och letar efter en resa i två veckor, blir det en resa så blir det blir till Grekland, det är ändå det landet som drar, lite konstigt känns det ändå
Hur känner ni andra?
... så bestämde vi oss för några år sedan, långt innan denna senaste djupa kris, att det finns så många andra platser vi vill se så vi åker till Grekland endast vartannat år numera. Man kan ju faktiskt älska mer än ETT land...:)
/kimmen
Dax att börja skriva om något possitivt istället...Det görs det ju i massor av andra trådar... :)
Och då får man inte kritisera... eller???:confused::eek:
/kimmen
Kritsabo
2011-07-04, 18:15
Man älskar väl inte någon mindre för att man säger till när de gjort/gör fel......inte älskar jag mina barn mindre för att jag sagt ifrån när de gjort något galet...det gäller även Grekland och greker inte älskar jag det/dem mindre för att de ställt till en megakris :).
klapp_klap
_B-anana
Bopia. Du får ursäkta, men du har ju också en åsikt och vill att alla nu ska sluta diskutera, för vi tycker inte som du?
Vad exakt är det som är så kränkande?
Härligt, Agda! Så talar någon som har sett lite mer än stränder och tavernor och som bryr sig på riktigt, när nya sidor av verkligheten dyker upp. Tack!
"Vad exakt är det som är så kränkande?" Att bli störd i sitt rosa skimmer. Att bli påmind om att man bara är ytligt engagerad och bara så länge det är trevligt på ytan.
Frågan är inte ställd till mig, jag vet.
Possssssitivitetsgisslet används även här alltså, i en såpass allvarlig situation... Skrämmande! Vad är DET för "kärlek", att förneka realiteterna för att de är obekväma?? När den man älskar blöder, vända ryggen till och vara "positiv"?? När ska vi få slippa höra denna förenklande dumfloskel i - tydligen - alla sammanhang?
Possssssitivitetsgisslet används även här alltså, i en såpass allvarlig situation... Skrämmande! Vad är DET för "kärlek", att förneka realiteterna för att de är obekväma?? När den man älskar blöder, vända ryggen till och vara "positiv"?? När ska vi få slippa höra denna förenklande dumfloskel i - tydligen - alla sammanhang?
Kloka ord vågade inte säga det själv. bye_bye
Positivitetstänkandet är naturligtvis bra ibland men kan också vara en riktigt dålig lägga locket på mentalitet som inte är bra för någon utom möjligen för den som kom med det.
Eva
Jag kan inte annat än att hålla med, blå dunster och "fred på jorden" tar inte bort någon skuld. Har man "roffat" åt sig under många år av andras pengar så ska man inte lipa när det är payback time. Jag förstår att det är olika mängd grekerna har tagit del av beroende på kategori av människor. Men de som säger att privatanställda inte har fått del av detta borde tänka efter lite till: Vilka pengar betalade den statligt anställda eller politikern sitt husbygge, handlade i affären, i butiken mm, mm som kom den privatanställda indirekt tillgodo?
(må man kappe hodet av hverandre om man har ulikt syn? :confused: Enten man har de rosa brillene på eller ser på Hellas med et skråblikk. Det blir fort en sånn 'enten elsker du meg eller så hater du meg'-stemning.:D)
Nei, kjenner meg slett ikke ikke sveket/sviktet av det greske folket, det ville være absurd.
Jag kan inte annat än att hålla med, blå dunster och "fred på jorden" tar inte bort någon skuld. Har man "roffat" åt sig under många år av andras pengar så ska man inte lipa när det är payback time. Jag förstår att det är olika mängd grekerna har tagit del av beroende på kategori av människor. Men de som säger att privatanställda inte har fått del av detta borde tänka efter lite till: Vilka pengar betalade den statligt anställda eller politikern sitt husbygge, handlade i affären, i butiken mm, mm som kom den privatanställda indirekt tillgodo?
Glömde skriva att jag naturligtvis älskar Grekland och dess invånare ändå.
Ska ju själv dit i sommar.
Glömde skriva att jag naturligtvis älskar Grekland och dess invånare ändå.
Ska ju själv dit i sommar.
Jo men det gör vi väl alla!
Det är väl som man säger till barnen på jobbet och som man sa till sina egna barn: "Jag tycker väldigt mycket om Dig, men jag älskar för den skull inte allt Du GÖR"
Lissi - som åker 3 ggr i år.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.