handdator

Visa fullständig version : Plan B, Provence?


Stina
2011-06-24, 01:46
Hej!

Håller på att planera för årets bilsemester och tanken var väl egentligen att åka till Grekland..men som situationen ser ut nu så vet jag inte:confused:
Att åka till öarna tror jag är lugnt men eftersom jag kommer att köra ner så måste jag ju åka via de stora hamnarna och fastlandet vilket kanske kan bli besvärligt beroende på hur situationen utvecklas i landet.

Håller därför på med en plan BAng_elx

Funderar på Frankrike och kanske framför allt Provence..
Var ska man bo?

Jag vill bo i någon mysig gammal by, gå på marknader, handla lokala produkter, se lavendelfält, vandra i vacker natur..äta god mat!

Tips på detta någon? :)

//Stinabye_bye

ozogott
2011-06-26, 10:47
Hej!

Provence är ju mycket av det du önskar. Jag vet inte vad andra tycker men för oss är Provence hjärta området kring Luberon med byarna Lourmarin (där vi bott), Bonnieux och Menerbes. Det finns massor med andra, mer eller mindre namnkunniga, små och större byar att välja mellan, alla förmodligen med sin speciella charm.

Vandringar/sevärdheter finns i mängd, låna/köp en guidebok och en vandringsbok och läs på lite lagom. Vi har använt Första Klass Provence & Cote D'azur som guidebok och Sunflower Eastern Provence som vandringsbok. Läs och bli hejdlöst inspirerad, Provence är guld.

Det är slutet på juni nu, juli och augusti kommer med värme och mycket folk men det hart du förmodligen koll på. Därefter finns ju september, inte illa.

/Ozogott

Stina
2011-06-26, 23:29
Tack så jättemycket för svar! Ska kolla upp mer om området och byarna! Vill gärna bo i lugna vackra byar utan allt för mycket turister. Har varit i en del kända byar/städer i Toscana och upplevde många som alltför flashiga med mängder av amerikanska turister..
Provence är jag nyfiken på, har inte varit i Frankrike innan. Skulle gärna se lavendelfälten blomma men det kanske är för sent i september?
Någon som har fler tips och förslag?:)

ozogott
2011-06-27, 10:26
Hej

Just den by vi bodde i, Lourmarin, hade lite onödigt hög svansföring för vår smak och vardagslivet var inte det som var mest framträdande. Mängder med amerikanska turister var det inte, mest franska på weekendbesök och därefter ganska tomt.

De andra två byarna jag nämnde, Bonnieux och Menerbes, är ju också kända men då vi enbart besökte dem som trevliga utflyktsmål törs jag inte ge något omdöme om hur de är att bo i. Skulle dock kunna tänka mig att det finns en och annan turist i dem.

Tyvärr är väl mitt bidrag att kanske inte välja Lourmarin. Det finns som sagt mängder med byar/städer och jag hoppas du kan få bättre tips från någon som verkligen bott i en trevlig by med vardagsliv.

/Ozogott

Stina
2011-06-30, 00:58
Hej igen och tack för svar!
Verkar inte vara så många Kalimeror som varit i Provence..
Verkar också vara som att Provencebyarna påminner en del om de Toscanska..hmm.
Nu längtar jag till Grekland igenAng_elx

//Stinabye_bye

laero
2011-06-30, 22:27
Måste tipsa dig om Peter Mayle's bok "Ett år i Provence".
Absolut ingen reseguide men en härlig skildring av miljön och livet i det landskapet.

Lars

Eva L
2011-07-01, 08:17
Jag har aldrig varit i Frankrike men läste om ett par kvinnor som cyklade runt på de små vägarna i området. Väckte verkligen min lust till landet men jag har inte kvar artikeln som nog har ett par år på nacken.

Eva

surfisk
2011-07-01, 08:26
Jag kan å det varmaste rekommendera den utmärkta lilla byn Bormes-les-Mimosas. Drick rikligt av det lokala rosévinet för att se världen i rosenrött. Och bruka din skolfranska efter bästa förmåga.