handdator

Visa fullständig version : Ensam till Karpathos


jensan31
2011-06-24, 01:03
Hej!

Jag är en ung (eller, tja, hyfsat ung) dam på 31 som har fått tag på en restresa till Karpathos. Jag åker redan på söndag 26/6, så det är snabba ryck. Jag är naturligtvis lite nervös - har aldrig rest på solsemester ensam tidigare. Syftet med resan är att ta hand om mig själv, koppla av efter en mycket hektisk vår, rensa tankar, bada, läsa böcker, upptäcka, och skriva...Jag ser kort sagt framemot lugn. Jag undrar om det är någon som har några särskilda tips för en ensamresenär på väg till Karpathos. Vad bör man besöka, är det en lugn ö så att jag uppnår mitt syfte att koppla av, hur är priserna där, och annat, vad som helst som någon tycker man bör känna till om Karpathos!

Hoppas på trevliga tips!

Hälsar Jenny!

Göran
2011-06-24, 13:54
Hej,

Karpathos är en bra ö att stressa av på... Några tips:
Ta bussen till Lefkos en dag, en underbar liten by med flera härliga stränder. Åk på utflykt med badbåt från Pigadia - de stannar på flera fina stränder längs östkusten.

Prisnivåerna har jag inte koll på då jag inte varit där de senaste åren - för egen del blir det Naxos i sommar.

Lycka till -jag tror Karpathos uppfyller dina mål med resan!

/Göran

Masse
2011-06-24, 14:12
Mitt tips: Hyr en moppe och åk runt på ön i den takt du själv vill. Ta med boken och slå dig ner på någon av öns alla härliga stränder (skönaste timmarna är på morgonen och sen-eftermiddagen då det är mindre folk och därmed lugnast). Eller stanna i någon av öns alla mysiga byar där du kan just strosa runt och upptäcka, eller slå dig ned och läsa och skriva. Moppen ökar möjligheterna för dig att uppleva lugnet som du söker eftersom du då inte är beroende av allmänna färdmedel vad gäller tider och resmål. Jag tror att du kommer att bli nöjd.

Ha en trevlig resa!
:) Mats

Ia
2011-06-24, 19:33
Det blir sikkert kjempebra å reise alene.. er selv alene på andre uken nå..;)

Lefkos er som nevnt et sted du får skikkelig ro i sjelen av... ta gjerne med tannbørsten og litt ekstra skift og ta en overnatting der ute når du først reiser dit.. skikkelig avkobling. (husk å si ifra på hotellet ditt)

Tips ellers er å ta med deg en bok når du går ut for å spise... så slipper du å sitte å glane ut i luften og føle deg altfor alene , veldig greit å lese litt mellom bestilling og tgil du får maten din :)

God tur!! bye_bye

Ia

jensan31
2011-06-25, 00:17
Tusen tack för svaren! Lefkos ska jag definitivt besöka, och kanske gör jag så att jag övernattar där en natt, ganska skönt att slippa tänka på att åka tillbaka om det nu är så fint där! Gällande moppe, jag är lite harig av mig och skulle nog behöva lite övningskörning först...Försökte köra på Pathmos, men vid första försöket misslyckades jag med att bromsa och var ytterst nära att krocka. Efter det fick jag åka bakpå på en kompis. Det låter bra att Karpathos är en ö att koppla av på, jag var på Korfu förra sommaren, och även om det fanns guldkorn där, så tyckte jag att det var lite väl mycket av turism och lite för lite av söt grekisk ö med vackra små byar (en bild jag har sedan Pathmosresan). Jag ser jättemycket framemot resan och är hyfsat resfebrig! :-)

Masse
2011-06-25, 01:45
jag var på Korfu förra sommaren, och även om det fanns guldkorn där, så tyckte jag att det var lite väl mycket av turism och lite för lite av söt grekisk ö med vackra små byar (en bild jag har sedan Pathmosresan). Jag ser jättemycket framemot resan och är hyfsat resfebrig! :-)

Jag är ganska övertygad om att du kommer att uppleva att förändringen från Korfu till Karpathos är i rätt riktning vad avser ovanstående önskemål. För att få till det optimalt med vackra små byar skulle du dock har nytta av ett fordon ett litet tag. Om inte moppe känns bra så kan kanske en liten hyrbil ett par dagar vara ett alternativ. Men Lefkos som det tipsats om kan du dock som sagts nå med buss, liksom en del av stränderna.

:) Mats