handdator

Visa fullständig version : Lesbos i september!


Mindi
2011-06-23, 14:17
Hejsan!

Vi är en familj på mamma, pappa och 2 barn ( 11 och 14 år gamla) som funderar på att åka till LESBOS i slutet av september. :)

Jag har läst lite av era inlägg och ju mer man läser desto mer sugen blir man. ;)

Några frågor....

Vi funderar på CHRISTINAS GARDEN i Anoxos eller LASSIA i Petra! Någon utav er som bott på dessa hotell?

Kan ni berätta något om dessa orter? :) Affärer, restauranger och framförallt stranden? :)

Hur brukar vädret vara på LESBOS i slutet utav september? Vi har varit till SAMOS i slutet av september 2 ggr och det har varit kanon. När vi var till THASSOS som ligger högre upp var det däremot lite "kyligare" vid den tiden.

Och vad får vi inte missa på LESBOS?

Många frågor men det är alltid roligt att prata GREKLAND och att få ge och ta tips. :)

Ha det gott och Glad Midsommar. :)

Rog
2011-06-26, 20:12
Hei!
Jeg har lest her på forumet tidligere at Christinas Garden i Anaxos var som å komme til Fawlty Tower med John Cleese! Det var en barnefamilie fra Sverige som hadde advart oss her i forumet. Hvis du søker litt i arkivet her tror jeg du finner det.flabb_flab

Mindi
2011-06-26, 20:20
Hei!
Jeg har lest her på forumet tidligere at Christinas Garden i Anaxos var som å komme til Fawlty Tower med John Cleese! Det var en barnefamilie fra Sverige som hadde advart oss her i forumet. Hvis du søker litt i arkivet her tror jeg du finner det.flabb_flab

Hi-hi.... nåja vi bokade det andra hotellet. Dvs Lassia i Petra! :)

Vet ni om det finns någon strand med SNÄCKOR? :) Det är ju alltid så roligt när man kommer utomlands att leta snäckor och fina stenar. :)

Bon Voyage
2011-08-16, 22:47
Jag tycker Lesbos verkar vara fantastiskt! Men precis som TS undrar jag hur det är i september? Lite kyligt?

Eva L
2011-08-17, 08:48
Jag har varit till Lesbos två gånger i september och det var en del skillnad på temperaturen. Den sista resan gick till Molyvos och jag kom dit den 27 aug och stannade 14 dagar. Svensk sommar nästan hela tiden och det var så pass låga temperaturer ibland att jag utan problem kunde sitta på min balkong i bästa solläge på em. Tre dagar var det riktigt dåligt väder med regn och runt 12 grader. Den dagen som var värst åkte jag på en utflykt till den förstenade skogen med besök i bla Skala Eressos. Använde tunna yllevantar som var avsedda för hemresan. Dock en mycket fin ö som jag gärna återvänder till.

Den första resan gick till Agios Isidoros med 10 härliga septemberdagar. Runt 25 grader eller mer och vi njöt av riktigt varma kvällar. Vädret vände den dagen vi åkte hem och jag tror det var den 17 sept.

Gardera er således för lite olika typer av väder.

Eva

Charleston
2011-08-17, 10:27
Jag har varit på Lesbos i (mitten av) september tre gånger. 2-veckors vistelser. Alla tre gångerna har det mestadels varit väldigt behagligt väder. Men visst, några dagar lite svalare (under 20 på kvällarna) och även några dagars regn/molnigt fick man uppleva. Å andra sidan var det över 30 grader när vi anlände 2006 (tror jag det var). Men, som Eva skriver, gardera alltså gärna för några dagars lägre temperaturer. Just i trakterna runt förstenade skogen var det, det året vi var där, svalare än på andra ställen. Det ligger rätt högt upp och det är kalt landskap, så är det nordliga vindar kan det helt klart upplevas som kyligt. Speciellt om man sitter i shorts och t-shirt på en vespa, som jag gjorde när jag var där. Tyckte dock inte att just den förstenade skogen var så mycket att se. Finns mycket annat. Lesbos är nog min absoluta favoritö och favoritplaten är Vatera. Matt Barrett har skrivit mycket om ön. Googla honom för tips.

Bon Voyage
2011-08-17, 23:57
Ja, vi har i så fall tänkt åka sista veckan i september - det kanske helt enkelt blir för kallt för bad och solsemester där då..? :( Vi har tänkt hyra bil också så att vi kan ta oss runt lite på ön men som barnfamilj vill vi ju sola och bada också.

Vi har kikat på hotell på norra sidan, Molyvos och i Petra - tror ni det vore bättre på södra för värmens skull? Har ni några tips?

Bon Voyage
2011-08-17, 23:58
Matt Barett har vi kikat på också förresten - tack för tipset! klapp_klap

Mindi
2011-10-21, 20:57
Ja, vi har i så fall tänkt åka sista veckan i september - det kanske helt enkelt blir för kallt för bad och solsemester där då..? :( Vi har tänkt hyra bil också så att vi kan ta oss runt lite på ön men som barnfamilj vill vi ju sola och bada också.

Vi har kikat på hotell på norra sidan, Molyvos och i Petra - tror ni det vore bättre på södra för värmens skull? Har ni några tips?

Vi var där nu sista veckan i september (kom hem 1/10) och vädret var KANON. :) Runt 30 grader hela veckan, inte ett moln på himlen. Ljuvligt! Vi hade nog också väldigt mycket tur för vädret kan ju bli lite ostadigare vid den tiden. Men vi brukar alltid åka i slutet av september då vi åker och vi har haft tur alla gånger till alla öar vi besökt. :) Den enda gången med lite halvdant väder var Thassos där vi råkade ut för både regn och storm ( så pass att färgan till fastlandet blev inställd och vi kom hem 2 dagar försent!).