handdator

Visa fullständig version : Vasilis Papakonstantinou


karinafp
2006-01-10, 11:46
Har just avlyssnat liveskivan jag köpte och har njutit storligen. Det här är en fantastisk sångare med stor dramatik, intensitet, bredd och variation i sin röst. Ibland sjunger han nära och intimt, ibland enormt starkt och mäktigt, och med ett verkligt patos. Det här är långt ifrån skyladika, här finns sånger med verkliga budskap, om man förstår språket, men det räcker mycket bra med att bara njuta av det rent musikaliska.

Den som är ute efter "typiskt grekisk" musik har inget att hämta, här finns inte en bouzouki i sikte, ;) men om man njuter av att höra en stor sångare, som råkar sjunga på grekiska, får man verklig behållning av att lyssna på Papakonstantinou!

Karin

Frappe
2006-01-10, 12:01
Kommunist Vasse som han även kallats på 70 talet. Han var och är en av mina favoriter! bland de första grekiska sångarna jag kom i kontakt med och har då en massa kassetband men numera försöker samla på mig CD skivorna!

Bra val! Jag visste att du har bra smak ;) ;)

Camilla

karinafp
2006-01-10, 12:12
Bra val! Jag visste att du har bra smak ;) ;)

Mycket varierad sådan, i alla fall! ;)

sakis
2006-01-10, 17:43
Mycket varierad sådan, i alla fall! ;)
ja han är en proletär musiker med mycket bra texter
han e rockklapp_klap

Riitta
2006-01-10, 18:16
Karin.Är det han som jag inte gillarAng_elx

Riitta,som tycker Kotsiras är bäst:)

karinafp
2006-01-10, 18:35
Karin.Är det han som jag inte gillarAng_elx


Japp, det är han som du inte gillar... ;)

Riitta
2006-01-10, 20:22
Ursäkta min enkla smak:o ;)

Riittabye_bye

dimitris
2006-01-10, 23:22
ja han är en proletär musiker med mycket bra texter
han e rockklapp_klap

Vasilis Papakonstantinou är en LEGEND i grekland. Jag älskar honom.

Han är en grek Björn Afzelius!

dimitris

dimitris
2006-01-10, 23:26
Karin.Är det han som jag inte gillarAng_elx



__D __D

Aris
2006-10-28, 22:23
Papakonstantinou har otroliga likheter med den kände hårdrockssångaren Ronnie James Dio. Håret, ansikte, och röste.

Hursomhelst så älskar jag honom, hur många kanonlåtar har mannen sjungit egentligen?

"O Willy o mavros thermastis apo to Djibouti" rör mig till tårar

Annki
2006-10-29, 11:23
I somras köpte jag DVD:n "Irodeio 2005" med Vasilis Papakonstantinou. Den är jättebra och jag har tittat och njutit, men skulle så gärna vilja förstå mer av texterna, han har ju starka texter med budskap. Vet någon om man någonstans kan hitta en engelsk översättning? Jag skulle bli så glad!

Ann-Kristin

dimitris
2006-10-29, 17:11
I somras köpte jag DVD:n "Irodeio 2005" med Vasilis Papakonstantinou. Den är jättebra och jag har tittat och njutit, men skulle så gärna vilja förstå mer av texterna, han har ju starka texter med budskap. Vet någon om man någonstans kan hitta en engelsk översättning? Jag skulle bli så glad!

Ann-Kristin

Det finns 13 sidor med texter här:

http://www.stixoi.info/stixoi.php?info=Lyrics&act=index&sort=alpha&singer_id=5

dimitris
Aten

Annki
2006-10-30, 09:38
Det finns 13 sidor med texter här:

http://www.stixoi.info/stixoi.php?info=Lyrics&act=index&sort=alpha&singer_id=5

Vilken guldgruva, tack så jättemycket Dimitris!

Ann-Kristin