handdator

Visa fullständig version : Båt till från Thassos?


wilda
2006-01-10, 11:06
Sitter o drömmer om sensommarens Greklandsresa. Kan ju inte låta bli... tittar runt på ö-alternativ och fantiserar om ljumma nätter och blåa hav.

Har funderat på Thassos länge, men aldrig kommit dit. Nu undrar jag hur man tar sig dit och därifrån? Vilka andra öar, eller byar på fastlandet har Thassos kontakt med färjeledes?

Hittar bara en båtlinje till fastlandet på GTP, men nu är det ju vinter så jag tänkte att det kanske går båtar till öar på sommaren?

(Jag vet att Apllo har resor dit... men jag tar mig helst dit på egen hand)

/Anna

Kalimera
2006-01-10, 13:00
Har funderat på Thassos länge, men aldrig kommit dit. Nu undrar jag hur man tar sig dit och därifrån? Vilka andra öar, eller byar på fastlandet har Thassos kontakt med färjeledes?
Om jag inte är helt ute och seglar (!) så gick det en båt i veckan till Skiathos och Skopelos från Thassos förra sommaren. Och vice verca.

Riitta
2006-01-10, 18:21
Från Thessaloniki borde det ju vara lätt och ta sig dit.Bara en tanke.

Riitta

epiros
2006-01-10, 18:49
Från Kavala i Makedonien går båtar enligt följande rutt ;Kavala -Thassos-Limnos-Mytilini-Chios-Samos-Kalymnos-Kos-Rhodos-Karpatos-Kreta..... i vart fall enligt nån reseguide ( har glömt vad den hette:) ) jag kikat i nyligen .

bye_bye Tommy

CeeBee
2006-01-10, 18:50
Från kavalla går det färjor

CeeBee

epiros
2006-01-10, 20:40
Från Kavala i Makedonien går båtar enligt följande rutt ;Kavala -Thassos-Limnos-Mytilini-Chios-Samos-Kalymnos-Kos-Rhodos-Karpatos-Kreta..... i vart fall enligt nån reseguide ( har glömt vad den hette:) ) jag kikat i nyligen .

bye_bye Tommy

Nu kom jag på vad den heter:) ; "Ö-luffa i Grekland"
av Margareta Winblad & Willy Westby

bye_bye Tommy

eija
2006-01-10, 20:59
Hej Anna!
Det går en bilfärja från Keramoti (kontinenten) till Thassos stad (Limenas) och en annan färja från Kavala (kontinenten) till Skala Prinos (på västsidan av ön) och sen en snabbare och dyrare "dolphin" från Kavala till Limenas. En ny rutt går också från Nea Peramos (kontinenten) till Skala Prinos.

Men det går ingen båt från Thassos till andra öar. Om man vill fara t.ex. till Samothraki, måste man fara först till Kavala och därifrån med bus till Alexandroúpolis och sen med färja till S. Jag tror att det går en färja ett par gånger i veckan från Kavala till Samothraki.

Om man reser till Thassos och inte vill stanna hela tiden på ön, lönar det sig att fara till Kavala och kanske till Xanthi, där det finns stora marknader på lördagen.
Eller om man älskar naturen, finns det fina naturskyddsområden nära Keramoti och Nestos-Delta.

mvh/Eija

epiros
2006-01-10, 21:32
Ahaaa !!!
Tack för det förtydligandet, Eija:)

bye_bye Tommy

Jenkan
2006-03-28, 08:26
Jag har åkt reguljärt ensam till Thassos ett flertal tillfällen.. Det billigaste brukar vara att ta reguljärflyg till Thessaloniki, buss därifrån till Kavala o därifrån båten över till Thassos.. Det tar sin tid så skulle jag bara vara borta 1 vecka skulle jag satsa på en charter.. jag brukar åka 4-6 veckor.. Det är en underbar ö!!!