handdator

Visa fullständig version : Plocka kryddväxter?

myssa
2011-06-20, 17:28
Hej alla.
Nu kommer det en tråd som inte alls har med avstängningar att göra ;)
För oss som inte är inblandade verkar det bli ett moment 22.
Nu till min fråga:
Vet någon om det är tillåtet att plocka kryddväxter som exempelvis timjan vid dikesrenen i Grekland?
Får man ta med sig såfrön?
Kom att diskutera detta med en kund idag och jag vet faktiskt inte om det är det.
Det finns ju visserligen att köpa med det mesta för en rätt billig peng, men är det förbjudet att plocka växter och blommor?
Myssa...

Lissi
2011-06-20, 17:46
När man är i Grekland ser man ju alltid plockande människor så det är väl OK, men hur hälsosamt är det precis där alla bilar åker:eek:

Lissi

myssa
2011-06-20, 17:50
Kanske uppe i bergen lite ifrån vägarna, annars är väl kryddorna fulla med både avgaser och vägdamm till oigenkännlighet.
Jo visst man ser ju alltid människor som bär på mängder av grönt, men enligt lagen är det tillåtet för alla och envar?
Myssa...

ricky
2011-06-22, 15:57
Hej alla.

Helt apropå avstängningar.
Vad hände med Maggan från Katrineholm, hon som utgjorde ett lätt förvirrat intryck? Pinkfish eller nåt var arbetsnamnet?

Charleston
2011-06-22, 16:07
Vad hände med Maggan från Katrineholm, hon som utgjorde ett lätt förvirrat intryck? Pinkfish eller nåt var arbetsnamnet?

Precis vad jag också undrat! Kan det vara så att "Margareta från Katrineholm" också var ett alias, eller? Inget inlägg från det användarnamnet (Pinkfish) finns ju i alla fall kvar, vad jag kan se (i någon tråd öht). I dessa dagar kan man ju börja misstänka allt möjligt...

PS. Ursäkta att jag fortsätter OT-ämnet. DS.

Hellen
2011-06-22, 16:17
Hej alla.

Det verkar sprida sig och då menar jag inte kryddfrö :eek:

Precis vad jag också undrat! Kan det vara så att "Margareta från Katrineholm" också var ett alias, eller? Inget inlägg från det användarnamnet (Pinkfish) finns ju i alla fall kvar, vad jag kan se (i någon tråd öht). I dessa dagar kan man ju börja misstänka allt möjligt...

PS. Ursäkta att jag fortsätter OT-ämnet. DS.

Jag ställde mig också undrande, visst har det förekommit profiler som uppträtt mer besynnerligt än vad denna stackars Margareta gjorde ;):D

Gita
2011-06-22, 19:37
Det var faktiskt synd om henne, för hennes katt hade ju dött...

myssa
2011-06-22, 22:27
Men hallå.... får man plocka växter eller inte det var frågan?
I många länder runt medelhavet är det förbjudet att bryta grenar.
På Maldiverna var det straffbart att ta med snäckor.
I Marocko avråddes man bestämt att inte ta med sig peppar som växte i massor.
Mimosan blommade då jag var där sist och jag bara ville ta ner en kvist och dofta på den.
Men jag är ganska ;) laglydig så därför ställde jag frågan.
Någon får väl öppna en tråd " Uteslutna medlemmar" för det verkar vara ett hett ämne :)
Nu har det slutat regna i norr i allafall.
Glad Midsommar allihopa...Myssa

Gita
2011-06-23, 06:12
Jag har aldrig tänkt på att det skulle vara förbjudet, för grekerna plockar ju själva kryddor och bergste, en citron eller apelsin kan man ta om man går förbi ett träd... och blommor och kvistar plockar jag nästan varje dag därnere för att ha i ett glas/vas.

Monica P
2011-06-23, 06:19
Jag har heller aldrig hört att det skulle vara förbjudet, om vi nu pratar om enstaka knippor. Däremot minns jag en debatt om någon som hade skövlat en bergssida för avsalu. Ta du en handfull och se glad ut. Å andra sidan, om du köper från nån tant som sitter i timmar på sin trottoar kan du få en pratstund också.

Hellen
2011-06-23, 09:23
Jag har aldrig tänkt på att det skulle vara förbjudet ........... en citron eller apelsin kan man ta om man går förbi ett träd.

Det här känns för mig som en passerad epok i livet, palla frukt var något jag och mina kompisar roade oss med när vi var barn/yngre tonåringar, förbjudet eller ej, inte kan det anses vara ok? Plockar du blommor i grannens rabatter också? :rolleyes::rolleyes:

Wardakis
2011-06-23, 11:50
Jag pallar fortfarande apelsiner, där jag vet att ingen tar reda på dom utan dom ligger i drivor under träden och ruttnar.
Gunilla

Gita
2011-06-23, 12:27
Det här känns för mig som en passerad epok i livet, palla frukt var något jag och mina kompisar roade oss med när vi var barn/yngre tonåringar, förbjudet eller ej, inte kan det anses vara ok? Plockar du blommor i grannens rabatter också? :rolleyes::rolleyes:

Nu pratade jag inte om mig själv utan detta är vad jag har fått för man kan få göra i Grekland, det anses OK - har för mig att Ulf har skrivit om detta i sin hörna? En citron för husbehov är OK att ta... Ni som bor och vistas mycket i Grekland - stämmer detta? Eller har jag missuppfattat?