handdator

Visa fullständig version : Träd med blå blommor


John Rönnebratt
2011-06-19, 18:10
Vi har haft en underbar vecka på Peloponessos och njutit av all den blomsterprakt som fanns . Men det är ett träd som förbryllar oss. Vad för träd är det som har massor med blå blommor. Vi har frågat bl.a på turistbyrån i Nafplion då träden fanns i stadens park men de hade ingen aning. Är det någon som kan lösa frågan.
I övrigt kan vi rekommendera staden Nafplion med dess gamla stadsdel.
Om ni hyr bil så åk upp i bergen väster om Tripoli och besök Dimitsana och dess dalgång med kloster klättrande på bergsväggarna. Har ni sedan tid att fortsätta mot Olympia kommer ni att få uppleva byar som ligger på bergsväggar och man åker nästa på husens tak.
Men räkna med lång körtid men det är det värt.
Ett mycket prisvärt och vackert hotel är Panorama Hotell i Polo som vi kan rekommendera.

John & Eva Rönnebratt

Wardakis
2011-06-19, 18:26
Det första jag kommer att tänka på är jakaranda. Googla på det och se om det kan stämma.
Gunilla

anneli56
2011-06-19, 18:30
Jakaranda blommar för fullt här just nu. Jakaranda är ett stort träd ,kan bli upp till 10m hög och 10m i omfång. Dess blommor är lilablå.

Annki
2011-06-19, 18:30
Min första tanke var också jakaranda, jag har en bild på det i mitt "Trädalbum" som du hittar på min profilsida. Skulle även kunna vara blåregn, men jag tror att de redan blommat över.

Ann-Kristin bye_bye

Admirala
2011-06-19, 19:06
Kan bekrefte at de blåblomstrende trærne i Nafplios bypark er jakaranda.
Så flott at dere hadde en fin tur, John R, og at dere anbefaler mitt andre hjemsted, Nafplio klapp_klapklapp_klap

John Rönnebratt
2011-06-20, 19:39
Tack för alla svar. Blåregn känner vi igen så nu vet vi att det är Jackaranda då träden vi såg var verkligen stora träd.
Vi ser fram emot att få återkomma till Peloponnesos för vår resa gav mersmak.
John

Soleil
2011-06-26, 15:31
Det är jakaranda. Jag gillar det trädet, det blommar på våren. Första gå ngen såg jag jakaranda i Grekland i Pefkos.
trädet är allmänt i Portugal tex. och det finns i Australien också, har jag hört av vänner.