handdator

Visa fullständig version : Färsk reserapport från Ios


Ioslina
2011-06-19, 15:47
Nyss hemkommen från Grekland, dock bara en vecka....åkte 11-18 juni. Flög till Santorini, landade ca 13.20, hade bokat båtbiljett med Flying cat 3, kl 16.20. Kostade 16.50€ per person till Ios. Taxi ner till hamnen från flygplatsen kostade 20€ för oss tre personer. Han ville egentligen ha 25€ men jag pruta, hade hört vad det skulle kosta. Hann hämta biljetter i tid, o hann avverka en stund på tavernan i hamnen...
båten tog ca 45 min, framme strax efter 17.

Ganska glest med folk på Mylopotas stranden på Ios, men absolut inte tomt. Hade mig med systern o hennes son, så de tyckte det var alldeles lagom med folk. Fredagen, dagen innan vi åkte hem kom värmen mer o mer, även att det började synas på stranden att det kommit mer folk. Men långt från fullt som jag har sett det förr. Strandstolarna började kosta pengar fredagen också, 5€ för 2 stolar o ett parasoll. En extra stol, kostade 2€ till. Bra pris, med tanke på Fuerteventura tar 12€!!
En Mythos, Amstel eller Fix öl på flaska 500 ml kostar mellan 1.20 -1.35€ på affären vid stranden. En flaska vitt vin på en affär runt 2.80€.
Bussen till Manganari kostade 3.60€ enkel väg. Båttur finns från hamnen och dit men vet ej exakt pris. solstolar o parasoll gick på 7 € där på Manganari.
Ett favorit matställe i chora, The nest har god grekisk mat med god servie o billigt. Tex Pastisio 6.50€. Där åt min annars "liten i maten" syster upp sin pastaportion fast det var en rejäl portion. Vi var där 3 kvällar...
Annars ett bra fast food ställe, är Porkys vid lilla torget vid choran, värt ett besök, goda toast crepes o gyros för en billig peng....
En öl ute på krogen ca 3€ och drink ca 6€.....
Båten highspeed 5 gick kl 10.20 och hann gott och väl med flyget som gick 14.35...
På den båten fanns Everest, taverna med fräsha mackor mm, billigt vatten 75 cl för 70 eurocent. Priset på Santorini flygplats kostade lika flaska 1.50€...
Vill ni veta mer? Skriv och fråga!! Kanske jag kan svara på din fråga!!
/Ioslina

Masse
2011-08-05, 13:20
Hej Ioslina,

För oss är vårt tredje besök på Karpathos det som ligger närmast i tiden. Men Ios är en ö som finns högt upp på min önskelista. Därför var det trevligt att läsa det du skrev. Några följdfrågor:

Var bodde ni?
Hur var förflyttningen från boendet till närmsta stranden (Mylopotas?)?
Hur var stämningen och tempot på kvällarna i och kring tavernor mm?
Var det ditt första besök på Ios? Finns ön med på din "återvändarlista"?

:) Mats

Eva L
2011-08-05, 13:37
Masse hon har genom åren skrivit mycket om Ios så det var nog inte första gången Ioslina var där. :)

Ios är en fin ö och om man inte är väldigt partysugen är det bara att undvika några veckor under högsäsong så är det en ö som passar många.

Det jag saknade när jag var där för några år sedan var lite öppna vuxenställen i Chora under dagtid kanske beroende på att jag bara tillbringar delar av dagen på stranden. De kunde gjort mer av Chora. Gärna något trevligt galleri, riktig ouzeria och mer hantverk öppet lite mer under dagen.

Eva

Hellen
2011-08-05, 14:20
Jag var på Ios under högsäsong för ett par år sedan, märkte ingenting av festandet. Vi hade helt enkelt inte samma dygnsrytm :D

Ioslina
2012-03-18, 13:41
Hej Ioslina,

För oss är vårt tredje besök på Karpathos det som ligger närmast i tiden. Men Ios är en ö som finns högt upp på min önskelista. Därför var det trevligt att läsa det du skrev. Några följdfrågor:

Var bodde ni?
Hur var förflyttningen från boendet till närmsta stranden (Mylopotas?)?
Hur var stämningen och tempot på kvällarna i och kring tavernor mm?
Var det ditt första besök på Ios? Finns ön med på din "återvändarlista"?

:) Mats
OJ! jag har visst inte svarat på ditt inlägg! Visst har jag varit på Ios många gånger! -Första gången 1986 på min tågluffning och senaste var som sagt juni 2011. Dottern som numera är 21 gjorde sin IOS debutresa som sexåring! vi brukar bo på La luna, men det finns många hotell i närheten. Dessa hotell ligger mittemot choran på andra sida huvudgatan. därifrån kan man gå till stranden mylopotas, bara man tänker på att snedda av och gena så man slipper serpentinvägen ner... Ungdomarna ploppar upp lite senare på kvällen/natten, så att ut och äta är lugnt. Vi var ju i och för sig där innan midsommar, så jag vet inte riktigt hur lugnt eller inte det är sen. Min syster som då var 47, var på Ios som sin första utlandsresa!! Hon tyckte det var paradiset med dessa härliga stränder!!
En restaurang du måste besöka är The Nest, ligger lite bakom bortåt blue note, en riktigt grekisk restaurang med service och god mat o billligt!
en annan favorit jag gillar är Pithari vid stora kyrkan, men tyvärr är den inte lika plånboksvänlig längre...
du får gärna tipsa mig lite om karpathos....
tack och trevlig resa!