handdator

Visa fullständig version : Underbart resebrev


Eva L
2011-06-17, 15:28
Vilket fint resebrev av Inkfish från Sifnos. Väcker verkligen längtan till denna fina ö. Stort tack ska läsa noga igen i kväll och njuta av alla fina bilder.

Flip-flop är verkligen strändernas skodrottning. Det har jag också lärt mig i Thailand.:)

Eva

Riitta
2011-06-17, 15:54
Ser ut och vara jättefint och fridfullt på Sifnos! Härliga bilder, man nästan känner lugnet befinna sig!
Kanske ett ställe och besöka så småningon:)

Tack Inkfish!
Riittabye_bye

Lissi
2011-06-17, 16:11
Åh så vackert!
Det är så härligt att ändå få se alla öar man nog aldrig kommer att åka till i resebrevsform.
Det ser helt underbart ut och jag förstår att Du njutit.

Lissi

kari
2011-06-17, 16:31
S å d e i l i g, Inkfish :D
- du fikk virkelig fram en s t e r k lengsel i meg :)
E g e n t l i g forstår jeg ikke h v o r f o r jeg har reist til andre øyer :confused:
- vi ble betatt av Sifnos allerede i 1997 :D
Men har likevel vært der kun 2 ggr etter det, i 2000 og 2006 bye_bye

yeasou
2011-06-17, 17:08
Ja detta var ett fint resebrev. Nu när jag just kommit hem efter en vecka i solen blir jag ressjuk igen. Jag har nu lovat mig själv att resa till Sifnos så fort jag kan.
Jag flög över Sifnos häromveckan, kolla bilden.
Yeasou_B-anana
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/CopyofSifnos.jpg

RUJO
2011-06-17, 20:05
Vill bara sälla mig till kören och sjunga ditt lov över ett underbart resebrev.
Jag är(var) ju så förälskad i Faros, men nu börjar jag bli otrogen.

CarinaN
2011-06-17, 20:20
Tack för ett underbart resebrev! Sifnos är fantastiskt! Vi var där 2005 och njöt varenda sekund!!!!

Carinabye_bye

Smultron
2011-06-17, 21:02
Åh så vackert!
Det är så härligt att ändå få se alla öar man nog aldrig kommer att åka till i resebrevsform.
Det ser helt underbart ut och jag förstår att Du njutit.

Lissi

S å d e i l i g, Inkfish :D
- du fikk virkelig fram en s t e r k lengsel i meg :)
E g e n t l i g forstår jeg ikke h v o r f o r jeg har reist til andre øyer :confused:
- vi ble betatt av Sifnos allerede i 1997 :D
Men har likevel vært der kun 2 ggr etter det, i 2000 og 2006 bye_bye

Tack för ett underbart resebrev! Sifnos är fantastiskt! Vi var där 2005 och njöt varenda sekund!!!!

Carinabye_bye

Kan bara hålla med Kari, CarinN, mfl. För pladask för Sifnos för 4 år sen och som Kari säger: jag förstår egentligen inte varför jag åker till nya öar istället för att återvända till Sifnos. Det var nära i år men nu blir det Leros, Lipsi och Kalymnos istället. Det är väl min nyfikenhet och lust att upptäcka som gör att jag söker nya öar. Men egentligen längtar jag hela tiden tillbaka till Sifnos som jag tycker har "allt".
Till Lissi säger jag bara: åk till Sifnos, du kommer inte att ångra dig! Tinos finns ju kvar.:)

Smultron

Lissi
2011-06-17, 21:34
Till Lissi säger jag bara: åk till Sifnos, du kommer inte att ångra dig! Tinos finns ju kvar.:)
Smultron

Jag har hört vänner lovorda Sifnos och vi var på väg en gång dit, men då fanns bara svindyra rum i augusti när jag skulle boka.
Jag skulle säkert må bra där några dagar, men vi vill ha mer liv och rörelse, gillar inte att bara ha en strand och några tavernor att roa oss på.....vi vill bada, torka och sen åka vidare....älskar att gå i en stor by eller liten stad på kvällarna.
Jag mår så himla bra på Tinos och har sett minst 25 öar och fastland så NU känner jag att Tinos ger mig det jag vill ha...är rätt mätt på att utforska nya ställen.:o
...men vem vet????..om 5 år kanske vi sitter där i Vathy och undrar varför vi inte åkte dit för många år sen:D. Vi har Kythera, Evia, Skyros,Lesvos mfl öar före på listan.

Är det förresten bara jag som har samma dilemma?

Lissi

Eva L
2011-06-17, 22:42
Jag har bara besökt Sifnos en gång och det var tillsammans med min son och vi var där när Anna Lind mördades. Vår hyresvärd som inte kunde engelska kom ut och kramade om mig med tårar i ögonen och berättade på grekiska att Anna Lind var död. Min grekiska är ganska skral men jag förstod ändå en del och skyndade mig att kolla upp nyheter hemifrån.

Det året hade jag en härlig ö-luffarresa som började med att jag och dottern sammanstrålade på Paros för att efter något dygn åka vidare till Naxos och sen mötte sonen upp på Santorini där vi tillbringade några dagar tillsammans. När dottern åkte hem till sina studier fortsatte jag och sonen till Naoussa och sen Faros på Sifnos innan vi avslutade med någar dagar i Aten. Vi gillade båda Sifnos väldigt bra så det är en ö som passar alla åldrar.

Eva

inkfish
2011-06-17, 22:45
TACK alla vad ni är snälla:o:)bye_bye!

Det här är då en rolig reaktion:

E g e n t l i g forstår jeg ikke h v o r f o r jeg har reist til andre øyer :confused:


flabb_flab

- och jag förstår vad du och Smultron menar. Både att Sifnos har det mesta och att ni ändå åkt till andra öar.

Det ligger nära något jag kom på när jag var där nu: jag kan inte längre säga vilken som är min favoritö. Väldigt många har blivit favoriter - fast på olika sätt.

Jag tänker på det som att jag har ett rum omkring mig som jag flyttar med mig till Grekland. Det rummet innehåller de upplevelser och de känslor som är möjliga att uppleva i det där paradiset. Och i det rummet utövar jag sedan Mitt Grekland allt vad jag orkar, oavsett var jag är.

Sedan passar kanske det där rummet olika bra på olika öar... På Sifnos passade det väldigt bra, både i år och förra året:).

inkfish
2011-06-17, 22:53
, men vi vill ha mer liv och rörelse, gillar inte att bara ha en strand och några tavernor att roa oss på.....vi vill bada, torka och sen åka vidare....älskar att gå i en stor by eller liten stad på kvällarna.


Jag var bara kvar i Vathy två hela dagar, tror jag, och badade där. Annars åkte jag och badade på andra ställen, innan jag åkte "hem". Eller så gjorde jag utflykt utan bad och badade när jag kom hem istället.

Många gillar ju det där med att strosa före/efter middagen men det har jag egentligen aldrig varit så noga med. Vill man absolut ha det så skulle man bli galen i Vathy. Men jag tyckte det var urhäftigt att tjippa hemåt i vattenbrynet i mina flipflops efter middagen och titta på stjärnorna.

Upptäckte också i Vathy - eller egentligen i Faros förra året - att jag inte är lika noga med att ha grekiskt vardagsliv omkring mig. Det fick jag när jag åkte till t ex Apollonia - men jag behöver inte bo mitt i det längre. Lite tystare omgivningar när man väljer bort det:rolleyes:flabb_flab

inkfish
2011-06-17, 22:57
Jag är(var) ju så förälskad i Faros, men nu börjar jag bli otrogen.

Jamen precis, det är jättejobbigt! Visst skulle man kunna ta en vecka i varje under en resa - men det strider mot min förändringsobenägenhet. Och jag skulle hela tiden längta till andra stället:o

. Det är väl min nyfikenhet och lust att upptäcka som gör att jag söker nya öar. Men egentligen längtar jag hela tiden tillbaka till Sifnos som jag tycker har "allt".


Jag har börjat använda varianten en gammal + en ny ö varje år. Fast det kräver ju antingen två resor eller att man lägger upp en luff på det sättet.

Eva L
2011-06-18, 08:54
Det ligger nära något jag kom på när jag var där nu: jag kan inte längre säga vilken som är min favoritö. Väldigt många har blivit favoriter - fast på olika sätt.

Jag tänker på det som att jag har ett rum omkring mig som jag flyttar med mig till Grekland. Det rummet innehåller de upplevelser och de känslor som är möjliga att uppleva i det där paradiset. Och i det rummet utövar jag sedan Mitt Grekland allt vad jag orkar, oavsett var jag är.

Sedan passar kanske det där rummet olika bra på olika öar... På Sifnos passade det väldigt bra, både i år och förra året:).

En bra beskrivning av hur du skapar ditt Grekland. Jag har också flera favoritöar där det är lite olika saker som tilltalar mig. Jag vet vad jag vill ha och vad jag inte vill ha. Dock finns det alltid en längtan till att se något nytt med den speciella kick som det kan ge.

Av andras beskrivningar skaffar jag mig en bild av olika resmål och den är min egen och kanske liknar den inte ens skribentens. Bra när människor skriver vad de gillar då ser man lättare om deras favorit skulle kunna falla en i smaken. Ungefär som när man läser om blommor eller ser sina kära krukväxter i deras rätta miljö då vet man vad blomman vill ha.

Har njutit av dina bilder igen med datorn och tekoppen framför mig.

Eva

kari
2011-06-18, 10:58
Det här är då en rolig reaktion:

Det ligger nära något jag kom på när jag var där nu: jag kan inte längre säga vilken som är min favoritö. Väldigt många har blivit favoriter - fast på olika sätt.

Jag tänker på det som att jag har ett rum omkring mig som jag flyttar med mig till Grekland. Det rummet innehåller de upplevelser och de känslor som är möjliga att uppleva i det där paradiset. Och i det rummet utövar jag sedan Mitt Grekland allt vad jag orkar, oavsett var jag är.

Sedan passar kanske det där rummet olika bra på olika öar... På Sifnos passade det väldigt bra, både i år och förra året:).

klapp_klap :) - d e r har du virkelig fanget "kjernen" - i o r d :) klapp_klap

Yanna
2011-06-18, 10:59
Jag tänker på det som att jag har ett rum omkring mig som jag flyttar med mig till Grekland. Det rummet innehåller de upplevelser och de känslor som är möjliga att uppleva i det där paradiset. Och i det rummet utövar jag sedan Mitt Grekland allt vad jag orkar, oavsett var jag är.


Inkfish, du har verkligen lyckats pricka in inte bara din känsla för ditt Grekland, utan även hur jag upplever Mitt Grekland! klapp_klap
Så jättefina bilder..och även så din ömsinta beskrivning av Sifnos!

Yanna

larvih
2011-06-18, 14:11
Super rejsebrev og fantastiske billeder. :)

inkfish
2011-06-18, 18:37
Tack igen:):)!

Eva - ja, jag uppskattar också när folk beskriver vad de gillar. "Milos är verkligen en fin ö" ger ju inte så mycket ledtrådar.

Yeasou - jag glömde tacka dig särskilt för din flygbild. Lost in space som jag är så fick jag jämföra med en karta men nu kan jag orientera mig på den, Vathy ligger bakom bergen till vänster...:)

Roligt också att fler känner igen sig i det där med rummet. Tror att det är förklaringen till att vi många gånger verkar uppskatta samma saker, vi förknippar dem bara med helt olika öar.

Smultron
2011-06-19, 11:21
Håller med er om att man behöver en mer specifik beskrivning av en plats för att förstå om det är en plats där man skulle kunna trivas, alla upplevelser är ju subjektiva. Och därför tänker jag försöka förklara vad jag menar med att Sifnos har "allt". Några riktigt stora byar har Sifnos förstås inte, men det finns platser där det är lite mer liv och rörelse, t ex Appolonia där jag bodde och Kamares, dvs "hamnstaden". Så man måste inte bo i Vathy eller Faros utan kan nöja sig med utflykter dit.

Det som är positivt med Sifnos enligt mig är bl a det stora lugnet som finns där (trots viss turism). Det är svårt att sätta fingret på vad det är som gör det, men det vilar ett avslappnat lugn över hela ön som är väldigt avkopplande och som gör att man njuter extra av vistelsen där.

Sifnos har dessutom en fin natur med en rad trevliga vandringsleder. Sevärda platser finns det också, bl a Kastro, Chrissopigi, Agios Andreas, mm. Ett bra utbud av olika typer av stränder bjuder ön också på, vare sig man vill ha snorkling, sandstrand, långgrunt eller inte långgrunt, osv.
Att ön inte är så stor och har utmärkta bussförbindelser gör det ännu lättare att uppleva denna lilla pärla!:)

Smultron

Aase
2011-06-19, 12:17
Jaha nu fick du mig att ändra mig. Ja sa efter vår resa till Sifnos och Serifos för tre år sedan att vi aldrig skulle tillbaka dit. Vi bodde i Faros och trivdes inte alls. Mycket eftersom restaurangerna var så dåliga. Det var fint och så men vi fick inte den rätta känslan på ön.
Med dina foton har du gjort så jag skulle vilja ge ön en ny chans.

Åse

inkfish
2011-06-19, 12:31
Det var roligt att höra Åse!

Jag vet inte om ni var på taverna Chrysopigi när ni bodde i Faros. De hade den i särklass bästa maten jag åt där. Bästa maten i år fick jag också där, åt som helhet bättre under 12 dagar i vathy än under 12 dagar i Faros men maten är enklare i Vathy, medan Chrysopigi har finess. Det gjorde att de enskilda rätterna på Chrysopigi var vassare än vathy.

inkfish
2011-06-19, 12:35
Håller med dig Smultron! :)

Vad jag också gillar är att det är precis sådär vackert som jag tycker om, att det är renare än på andra öar jag varit på och att ruinerna i byarna är få om knappt några. Sifnos mår väl och det är skönt att se det.

Charleston
2011-06-20, 10:37
Suveränt inspirerande resebrev! Jag var ju där samtidigt som du, men ditt resebrev får mej faktiskt att uppgradera min egen upplevelse av vistelsen, på nåt konstigt sätt (speicellt som du lyckats undvika att få med de groteska motorbåtarna på fotografierna...).

inkfish
2011-06-20, 11:57
Vad lustigt:)!

Jag har allt bilder på både motorbåtarna och helikoptern i kameran;) - fast jag slapp nog båtarna i min utsikt. Jag hade ju annan vinkel på utsikten än du.

Fast jag hade hellre haft din vinkel för då hade jag haft kyrkan i utsikten, den ligger så vackert och säreget. Storkyrka på kajen, det är så speciellt.