handdator

Visa fullständig version : Rapportera inlägg och ignorera medlemmar


Kalimera
2011-06-16, 11:16
Jag har inte läst i forumet, eller varit inloggad, mycket den senaste tiden. Så kan det komma att bli ett tag framöver. För att forumet ändå ska fungera vill jag be er att rapportera inlägg som bryter mot forumets regler, är kränkande eller är olagligt. Det kan dock dröja någon dag eller två innan jag kan vidta några åtgärder.

Längst upp till höger i varje inlägg finns en ikon med ett utropstecken, klicka där om du vill rapportera ett inlägg. Om det finns någon medlem, eller några medlemmar, vars inlägg du inte vill se, få e-post eller PM ifrån, kan du lägga dem på din "ignoreralista", då slipper du ha kontakt med medlemmar du inte tycker om. Ignoreralistan finns under kontrollpanelen, som du hittar längst upp till höger. Klicka på ”Redigera ignoreralistan” och följ instruktionerna. Läs mer här... (http://www.kalimera.nu/forums/faq.php?faq=vb3_board_usage#faq_vb3_troublesome_users)

Vett och etikett på Kalimera
Det är viktigt att ha en öppen attityd mot andra läsare och deras inlägg och att visa hänsyn mot varandra. Innan man postar ett inlägg som kan tolkas som provokativt bör man noga väga orden. Det skrivna ordet kan uppfattas som något helt annat eftersom man inte har ögonkontakt med läsarna. Ett luddigt skrivet inlägg kan misstolkas och leda till onödiga personliga påhopp. Och då blir det snabbt en kedjereaktion. Ett inlägg som man själv anser vara kristallklart kan missförstås av andra.

När du skriver ett inlägg ska du uppträda lika artigt som om det vore ett riktigt samtal. Självklart behöver man inte hålla med om alla åsikter eller acceptera andras idéer, men du ska alltid visa hänsyn och respekt för personerna du diskuterar med. Bemöt andra som du själv vill bli bemött.

Samtalstonen ska vara trevlig och artig, precis som den skulle ha varit ansikte mot ansikte, utan skydd av anonymiteten på internet. Inlägg ska ställa frågor, ge tips eller inbjuda till diskussion - inte provocera. Inlägg som kan uppfattas som provocerande, hets mot folkgrupp, sexuella trakasserier, förtal, personangrepp accepteras inte.

Janne/Kalimera