handdator

Visa fullständig version : De' e' nå't med kattjakten


lugnagatan
2011-06-15, 15:42
Igår var det exakt tre månader sedan jag fann det här rummet nära torget 1821 i stadsdelen Splanzia i Chania på Kreta.

Det har blivit lugnare sedan jag övertagit det andra rummet på bottenvåningen, ett torrare rum med fungerande tv, som kan vara bra att ha. Där huserar nu tills vidare endast den "gamla och aggressiva katten", som hoppar in genom fönstret , och ligger där inne alldeles själv. Det kan vara bra för hennes "visdom". Det känns bra så.

(En kompis som var på besök här från Prag ägnar mycket kärlek till katterna, och han blev förstås biten på en gång av den gamla katten.)

Ägaren som satt här utanför igår jagar bort den när han ser den, springer upp och stampar efter den, den hör alltså inte hit, men naturligtvis är den straxt här igen.
Men även "gamla och visa" har väl rätt till tillfredsställelse av grundläggande behov. Jag har märkt att katterna som inte hör hit, och alltså är oönskade "markerar" uppe i min fönsternisch , och på vissa ställen på marken. De delar frikostigt ut av sina "visitkort" och hoppas på att bli kända och att få framgång...

I morse var det en svartvit kattunge alldeles utanför dörren.


http://i1202.photobucket.com/albums/bb372/lugnagatan/Kreta%20juni%202011/Stavros%20bad/SANY0795.jpg

http://i1202.photobucket.com/albums/bb372/lugnagatan/Kreta%20juni%202011/Stavros%20bad/SANY0796.jpg



Den eu-renoverade lill St Roco - kyrkan ute vid torget 1821 var nu öppen några dagar på kvällen, antagligen första gången sedan renoveringen.


http://i1202.photobucket.com/albums/bb372/lugnagatan/Kreta%20juni%202011/Stavros%20bad/SANY0803.jpg



Det var en spektakulär syn genom det glasade golvet av den utgrävda förhistoriska kydoniska grunden, och ännu en utställning med fotografier från förstörelsen efter bombningen 1941. Och kartan där man tydligt kan se förstörelsegraden i olika delar av Chania. Vid torget var det mesta sönder och samman utom kyrkan och minareten, och kvarteren här där jag bor är det svart på kartan, inte helt restaurerat ännu.


Förra veckan bjöd på hård västlig vind, men sedan i måndags är det lugnt, och då åkte jag till Stavros på norra Akrotiri igen, bara för att bada och sola.


http://i1202.photobucket.com/albums/bb372/lugnagatan/Kreta%20juni%202011/Stavros%20bad/SANY0765.jpg



Här är några byggnader kvar som antagligen var med i inspelningen av filmen "Zorba" .


http://i1202.photobucket.com/albums/bb372/lugnagatan/Kreta%20juni%202011/Stavros%20bad/SANY0770.jpg


Idag onsdag var det samling kl 10 utanför saluhallen till den fredliga motdemonstrationen till ekonomiska reformer. Den första onsdagsdemon såg jag i Herakleon onsdagen den 25 maj, då jag var där för att hämta min besökande kompis.
Då hörde jag att det här var en slags demonstrationer som börjat i andra europeiska länder där man inte tycker om ekonomiska reformer.
Idag är det förstås även högaktuellt med demon i Grekland, eftersom ett reformpaket ska överlämnas till Parlamentet, och det ska vara generalstrejk.

Igår kväll var det en stor folkfest med musik och dans på den stora skolgården som ligger bredvid saluhallen, och då satt jag i ett gathörn inte långt ifrån med kvällsvinet och njöt av svalkan - dagarnas hetta börjar bli påfrestande.

Någon kväll innan var det en annan fest på den gågata Chazimichali Daliani, där "min" gränd mynnar ut, med gratis mat och vin, ett jubileum för organisationen "Terra Verde", vilket var förvånande, för där brukar fattiga köa för att få förnödenheter på dagarna.

ofelia
2011-06-18, 18:00
Härligt att läsa dina rader om dina upplevelser i Grekland. Är glad att du fortsatte trots den förra tråden! Bra gjortklapp_klap

Hälsar Ofelia

myssa
2011-06-22, 08:41
Härligt att läsa dina inlägg. Jag ser dig framför mig i gränderna där nere, som en riktig grek. Tanken växer mer och mer om ett liv på Kreta. Drömmar är väl till för att förverkligas eller? Får passa på att önska en fin midsommar från oss i norr, och längtar ännu mer ner till dina trakter nu.
Myssa :) :)

lugnagatan
2011-06-27, 14:56
Tack för hälsningen. Jag tillbringade faktiskt midsommarhelgen i Prag, och kom tillbaka igår söndag. Det var ett besök inplanerat sedan lång tid, eftersom jag bodde där innan, och hade en del att ordna upp. Det doftade starkt av lindblom på Vaclavsplatsen, men jag längtade faktiskt tillbaka ganska fort, och tycker att det är skönt att vara tillbaka i Chania.flabb_flabflabb_flabbye_bye




Får passa på att önska en fin midsommar från oss i norr, och längtar ännu mer ner till dina trakter nu.
Myssa :) :)

Kikh
2011-06-28, 00:43
Härligt att läsa dina rader om dina upplevelser i Grekland. Är glad att du fortsatte trots den förra tråden! Bra gjortklapp_klap

Hälsar Ofelia

Klart han fortsätter. Lite mothugg och tillrättavisningar får man räkna med som bloggande på Kalimera, det betyder inte att vi andra inte uppskattar hans skrivande. Stefan ser på Chania med samma ögon som jag gjorde för 20 år sedan, en aningen naiv nybörjares, och trots att jag nu har alla dessa år bakom mig kommer jag ihåg hur jag misstog ett hönshus för fattigdom och missär. Jag gör fortfarande mina misstag/missbedömningar trots att jag bott här mer eller mindre i 10 år, men det är av våra misstag vi lär oss livet.

Härligt att du mår och tar för dig Stefan!

//Kikh

Monica P
2011-06-28, 08:23
Stefan, Kikh...jag gör nog lite färre missbedömningar numera...efter sådär 45 års greklandskontakt...

Jag tycker också att det är roligt att få se landet genom andras ögon! Sånt som jag tar för självklart är alltså inte det.
Det är egendomligheter i SVERIGE som jag lägger märke till...som att bilar stannar när jag vill gå över gatan, eller alla dessa tanter med rollatorer, eller att man har hundbajssoptunnor , ja, jag vet, det är så det ska vara...

Senast nu i morse såg jag på TV ett reportage från Libanon och fann att jag kände igen livet "på stan" från min tid i Aten för länge sen. Anatolien och Grekland har så mycket gemensamt.

Så fortsätt, snälla Stefan , och ni andra som ser Grekland s.a.s utifrån, det är intressant.

( Man måste inte alls gilla allt och falla i hänryckning !)