handdator

Visa fullständig version : Masouri-barnvänligt?


Linnil
2011-06-12, 11:27
Hej!

Letar efter årets greklandsresa...och blev lite kär när jag läste om Kalymnos både här på Kalimera och på andra diverse informationssidor. Kalymnos verkar vara "speciellt" som så många uttrycker sig när dom pratar om ön. Har tidigare besökt Kreta, Zakynthos, Skiathos, Kefalonia, Parga... var nog egentligen inne på att beställa en resa till Karpathos (Pigadia) i år, men började att tveka
lite av olika skäl. Får dock en liten känsla av att det inte är mycket barnfamiljer som dit, stämmer det?
Jag åker med min 10-åriga dotter som har lite större krav än jag när det gäller stränder:rolleyes:. Så jag undrar lite, hur är stränderna vid Masouri? Är det djupt direkt när man kommer i? Stenig botten? Finns det olika typer av stränder inom gångavstånd?
Har Telendos några "barnvänliga" stränder?
Om jag har förstått rätt, så fungerar den lokala busstrafiken väl, och man kan ta sig runt med buss till olika byar och stränder? Går det bussar även på kvällen, från Pothia till Masouri tex?

Jätte-tacksam för svar! klapp_klap
Mvh
Linda

Monica P
2011-06-12, 12:21
Hoppas några av de övriga Kalymnosvännerna svarar också.

Masouri har sandstrand som varierar i bredd år från år eftersom havet tar och ger. Det är ett sjuttiotal steg ner till havet från torget och vägen. Har man småbarn kan det kännas drygt ( minns jag...) Andra stränder finns inom rimligt avstånd. På Telendos finns både sandstränder och andra med rundslipade småstenar.
Sista bussen från Pothia till Masouri går 21.15

Jag tror att en tioåring kommer att gilla Kalymnos!

Riitta
2011-06-12, 13:20
Jag har inte nästan badat på Massouristranden, men tror säkert att det går utmärkt för en 10-åring och bada där:) Jag gillar bäst stranden I Metisaha. En liten strand med taverna och inte mycket folk. mest Grekiska familjer. Bra stränder finns också i Kantouni, Emborios och Vlyhadia och säkert finns det flera:)
Vårt barnbarn har följt med till Kalymnos från späd ålder och älskar den ön fortfarande (hon är 15 år nu):)
Hon har varit på många öar också, men Kalymnos är favoriten:)

Men om fina stränder är det viktigaste för er så finns det ju flera av dom på Karpathos!

Ni kommer säkert och trivas på Kalymnos:)

Riitta, som gillar både Kalymnos och Karpathosbye_bye

Linnil
2011-06-12, 13:56
Tack Monica P och Riitta för supersnabba svar!
Ja, som jag sa så är det inte jag själv som är kräsen, jag uppskattar snarare variation av alla slags olika stränder. Men dottern har skräck när det gäller sjöborrar, och dom finnes ju lite mer frekvent på steniga bottnar. Men som ni säger så finns det ju en mängd av olika stränder att ta sig till runt om på ön.
Det blir nog Kalymnos i år, det verkar finnas mycket att se och göra, förutom bad då alltså.

Tusen tack för infon!

Mvh
Linda

kirtor
2011-06-14, 08:22
Stranden i Masouri er veldig ok. Har aldri sett noen sjöborrar der. Det er bra sand der også. Våre barnebarn elsker den stranden. Den ligger også litt i le om det er mye vind. Dere vil garantert like Kalymnos. Et herlig sted. Og...gåavstanden ned til stranden er ikke noe problem. Man kan gå både trapper og gangvei. Litt trim er jo bare bra?!

jezibaba
2011-06-26, 23:05
Hei!
En stund siden jeg har vært inne på forum, så dere har kanskje reist, allerede..
Uansett synes jeg Kalymnos er et godt valg. Massouri beach er jo en sandstrand - så ingen sjøborrer der. Har forøvrig full sympati for din datters fobi - jeg har selv fobi mot sjøstjerner - det er heldigvis ikke så mange av dem på greske strender..
Ellers synes jeg "Paradise beach" på Telendos var fin - ikke sandstrand, men utrolig vakre steiner å samle, krystallklart vann - og jeg kan ikke huske å ha sett noen sjøborrer.
Ha en god ferie :)

Pipp
2011-07-07, 07:47
Håper dere får en fin ferie på Kalymnos.
Vi (jeg og min mann ) var der i 1994 og har veldig lyst til å ta med vår sønn som nå er 9,5 år dit.
Blir moro å høre hva dere synes.

Netwolf
2011-07-08, 09:27
Nyss hemkommen från Dodekaneserna. Vi badade vid Massouri-beachen med vår nioåring och det var inga som helst problem. Lite småstenigt vid strandkanten, men sen var det ok. Inga sjöborrar alls vad vi såg. Dock inte långgrunt. Föredras det, så bör ni välja Telendos tvärs över. Antingen simmar ni eller tar båten ;)

/Netwolf