handdator

Visa fullständig version : Kos flygplats


Smultron
2011-06-11, 12:31
Funderar på att flyga med Norwegian till Kos för att sedan direkt resa vidare till Lipsi (och därefter Leros och Kalymnos). Känner mig dock lite tveksam eftersom planet landar kl 01.50 på natten. Är inte sugen på att sitta i hamnen i Kos stad och vänta på natten så då får det bli att sitta av tiden på flygplatsen istället.

Har förstått att flygplatsen är öppen hela dygnet under sommarmånaderna, men hur är det att vistas där nattetid? Finns det gott platser att vila några timmar på? Vet någon hur dags bussarna till in till Kos stad börjar gå på morgonen? Har inte lyckets hitta någon aktuell tidtabell.

Monica P
2011-06-11, 13:47
Flygplatsen liknar alla andra jag sett...Metallsoffor, högtalare som uppmanar en att inte röka och att hålla reda på sitt bagage...

Men om du ska vidare direkt till Lipsi undrar jag hur du har tänkt åka. Till Lipsi går Nisos Kalymnos kl 7.oo varje måndag, onsdag, fredag och söndag, via Leros kl 8.20 och framme Lipsi 9.30. Utgångspunkten är alltså Kalymnos som är ett stenkast från Mastichari på Kos.

Om du stannar på Kos några dar och därför vill till "huvudstan" Kos undrar jag hur du tänker ta dig till Lipsi.

Lite baklänges i mina ögon. Berätta hur du har tänkt resan så kan jag se vilka tidtabeller och båtar som kan komma i fråga.

Smultron
2011-06-11, 14:40
Hade inte tänkt stanna på Kos till att börja med, utan kanske ta en dag eller två där för att se de historiska sevärdheterna innan flyget hem.
Däremot såg jag på Open Seas att det gick två båtar till Lipsi från Kos stad den 23/6 så det var tanken med att åka dit, men det kanske är enklare att åka från Mastihari?

Monica P
2011-06-11, 17:02
OK. Det är inte nån vardagsrutt du avser.

Om man är på Kos flygplats är det inte långt till Mastichari. Från den hamnen tar man sig till Kalymnos med ett flertal reguljära förbindelser.

Från Kalymnos utgår alltså båten Nisos Kalymnos som jag beskrev, och den vänder i Pythagorion, Samos och far tillbaka till Kalymnos igen.
Tider: må-o-fr-sö
Kalymnos 7.00 .
Leros 8.20-8.30
Lipsi 9.30-9.45
Patmos 10.25-10.40
Arki 11.20-11.40
Agathonisi 12.30-12.45
Pythagorion 13.50-14.10
Agathonisi 15.15- 15.30
Arki 16.30-16.40
Patmos 17.20-17.35
Lipsi 18.15-18.30
Leros 19.30-19.45
Kalymnos 21.00

Sen kan man från Kos stad ta sig till respektive Rodos och Kalymnos, men de båtarna går inte till Lipsi.
Det har varit tal om en stor båt som ska trafikera hela östkusten från Rodos till Thessaloniki, men jag har inte hört när detta börjar.

De så kallade delfinerna, bärplansbåtarna ryktas ska börja, men inte heller dessa har jag hört mera om. De skulle i så fall gå Samos-Rodos.

Kolla med Magos Tours, tel 22430 28777, Fax 22430 22608, e-mail info@magostours.gr
www.magostours.gr (http://www.magostours.gr)

malou
2011-06-11, 18:45
Å oppholde seg på Kos flyplass om natten er trygt og helt ok (ikke mer enn ok!). Flyplassen er liten, utenfor finnes benker der man kan sitte eller ligge. En slags kiosk for kaffe og annen drikke. Men noen nattåpen kafe for ankomst-passasjerer vet jeg ikke noe om. Det er alltid vakter der og passasjerer som tusler rundt, samt taxier som kommer og går i takt med flyene.

Enten du reiser videre fra Kos by eller Mastichari, er det etter min mening best å oppholde seg noen nattetimer på flyplassen. Har ventet ute sammen medpassasjerer som skulle videre til Samos - de valgte å reise videre fra havnen i Kos by. Antakelig passet det godt med fergen. - Jeg har reist via Mastichari til Kalymnos, ikke til Lipsi. En gang var den tidligste morgenbåten fullbooket - i august - og jeg måtte pent vente noen timer på en taverna. Passe trett. En annen gang med ankomst om natten booket jeg et rom, men det var egentlig bortkastet. Det ble ingen søvn med så få timer.

Dette med busser vet jeg ikke noe om, har brukt taxi.

kos44
2011-06-11, 22:47
Det skall gå att åka med DODEKANISOS PRIDE den resan ni har valt att göra
har ni några frågor så kan ni höra av er.
mvh. ulf bye_bye

Monica P
2011-06-12, 08:36
Jamenvisst, Dodekanesos Pride går vissa turer till Lipsi. Turlista:
www.12.ne.gr (http://www.12.ne.gr)

Jag borde ha kollat det innan jag svarade i går.

Smultron
2011-06-12, 09:17
Tack för informationen. Dodekanisos Pride var precis den förbindelsen jag tänkte på. Har dock inte riktigt bestämt mig om jag ska börja med Lipsi eller Leros, vi får se (men Kalymnos spara jag till sist så har jag nära till Kos varifrån flyget går hem).

Tror ni man behöver boka biljett i förväg?

Monica P
2011-06-12, 11:21
Vet inte hur det är i högsäsongen, på vintern behövs det absolut inte. Vill du att jag ska fråga? Datum i så fall.

Smultron
2011-06-12, 11:44
Det handlar om den 23/6 så det är ju inte direkt värsta högsäsongen. Så förbokning är kanske inte nödvändigt? Men om det inte är för mycket besvär så får du ju gärna kolla.:)

Monica P
2011-06-12, 12:12
Ska bli!

Matti
2011-06-19, 09:35
Vi planerar att göra en liknande rutt nu i början på juli. Vårt flyg landar ca 11 på Kos och enligt gtp.gr skulle en delfin avgå 14.30 från Kos mot Lipsi. Är det så att den båten inte går ännu? Har försökt kolla den via ett par resebyråer och fått svaret 'No availability'. :confused:

Monica P
2011-06-19, 11:31
Jag ringde Magos resebyrå just nu.
Det ska inte vara något bekymmer att få plats på Dodekanisos Pride den 23.6, men om ni vill känna er säkra kan ni ringa dem och boka. Tel +30 22430 28777

De små Flying Dolphin har inte börjat flyga än.

Smultron
2011-06-19, 13:41
Okej. Tack för hjälpen Monica.

Nu närmar det sig - bara 3 dagar kvar_B-anana

Ska spännande med tre-fyra helt nya öar. Har bara goda erfarenheter av Dodekaneserna sedan tidigare resor och har gillat de öar jag besökt där innan (Patmos, Tilos och favoriten Nisyros).

Matti
2011-06-19, 17:26
Tusen tack Monica! :)

Gjorde några justeringar i reseplanerna och satte in ett par nätter i Kalymnos och åker därefter till Leros och Lipsi.

:D:D:D 12 dagar tills man får doppa tårna vid masouri! _B-anana

Monica P
2011-06-19, 21:38
Jag skickar min tel. i PM till er, Smultron och Matti.