handdator

Visa fullständig version : Fungerar bankomaterna fortfarande?

Seukel
2011-06-11, 10:11
Med tanke på att Grekland är på väg mot bankrutt ... vet någon om det fortfaranande går att ta ut pengar ur bankomaterna?

laero
2011-06-11, 14:06
Jag har läst dina inlägg i "ekonomiska krisen"-tråden.
Jag undrar lite över dina profetior över vad som händer vid en statsbankrutt?
Du förutsäger att banker (alla, även privata mao) går omkull.
Att betalningssystemen havererar. Bankomater kan inte lämna ut pengar. Resecheckar och kortbetalningar kommer inte heller att fungera. Allmänt oöverskådligt kaos kommer att bryta ut. Osv....

Jag säger inte att du har fel, jag har nämligen ingen aning om vad som sker om en stat ställer in betalningarna. (har aldrig hänt i ett land ingående i en stor valutaunion vad jag vet)
Det vore alltså intressant att veta vad du har för kunskap och ev. källa till att det du förutsäger verkligen skulle ske?

Lars

Seukel
2011-06-11, 14:46
Hej Lars,

här en intressant länk:
http://www.cnbc.com/id/43266851/What_Happens_When_Greece_Defaults

Den gjorde mig i alla fall rätt skraj.

Mvh

Rojo72
2011-06-11, 15:05
Hej!

För det första kommer som så många påpekat inte Eurozonen tillåta att ett av deras medlemsländer går "bankrutt", för det andra undrar ävern jag, liksom Laero över motivet till dina inlägg ärligt talat. För att lägga till listan Laero skrev så avråder du t.o.m från resor till Grekland i juli i ett av dina inlägg, ett måste jag säga rätt drastiskt drag.

Grekland har en ekonomisk kris, liksom många länder förr har haft och senare kommer att ha. Landet är en demokrati som numer vilar på rätt fast bas och att skrämma med statskupper, bankrutt med mera verkar konstigt i mina öron, på gränsen till trollande.

laero
2011-06-11, 15:26
ok, då vet vi din källa Seukel. Utöver Greklands förfall förutspår ju den i princip världens undergång ;)
Här kommer en länk till en mer balanserad bedömning från Di/SEB :
http://mobil.di.se/c.jsp;jsessionid=507AFE0A252E6AE4DD03271AB65AEB16.sonny4?cid=25400741&articleId=237488

Angående din fråga om bankomaterna; varför skulle de inte funka? Deras enda uppgift är att spotta ut eurosedlar, en av världens 2-4 största valutor. Varför skulle bankomaterna sluta med det?

Lars

inkfish
2011-06-11, 15:46
Självklart finns det pengar i bankomaterna - jag har tagit ut vid flera tillfällen de senaste två veckorna.

Som turist behöver du inte märka av den ekonomiska krisen alls. Där jag var verkade inte ens priserna höjts sen motsvarande tid förra året.

Det är bara om du pratar med folk om krisen som du märker av den. Men bankomaterna är fulla med pengar, butikerna med varor och mackarna med (dyr) bensin, precis som vanligt. Grekland har ju inte gått under.

malou
2011-06-11, 17:53
Självklart finns det pengar i bankomaterna - jag har tagit ut vid flera tillfällen de senaste två veckorna.

Men kan hende er det avhengig av hvor en oppholder seg? En bekjent fortalte at bankomatene på Naxos er i ferd med å gå tomme. For alt jeg vet kan de selvsagt ha blitt fyllt opp igjen nå. Et rykte bare.

anneli56
2011-06-11, 18:35
Bankerna funkar som vanligt ..tog ut pengar senast igår

Netwolf
2011-06-11, 23:29
Bankomaterna kommer alltid att funka, inga problem. Om det sen finns pengar där, är en helt annan fråga. Jag har befunnit mig på (mindre) öar med bankomat, men tomt på pengar. Den risken finns alltid.

/Netwolf

Kikh
2011-06-12, 00:34
Med tanke på att Grekland är på väg mot bankrutt ... vet någon om det fortfaranande går att ta ut pengar ur bankomaterna?

Bara om du har pengar innestående på kontot...

//Kikh

Peter
2011-06-12, 05:17
1. Jag vill börja med att säga att jag har ingen aning om vem Seukel är, eller har kontakt med vederbörande.

2. Ibland verkar ni inte ta Greklands problem på allvar... Eller så ser ni inte hela bilden. Eller inser konsekvenserna av vad som händer när ett land blir bankrutt.

Du förutsäger att banker (alla, även privata mao) går omkull.

De behöver inte gå omkull direkt, det tar en dag eller två, men två sekunder efter att Grekiska staten förklarat sig bankrutt stänger de och stänger dessutom alla bankomater. För att skydda sina tillgångar. Men det är ju inga problem med ATM idag!

Att betalningssystemen havererar. Bankomater kan inte lämna ut pengar. Resecheckar och kortbetalningar kommer inte heller att fungera.

Betalningssystemet havererar direkt, ja. I en sådan situation kan det finnas, fast i Greklands fall liten, risk för hyperinflation. Då fungerar heller inte externa betalningsmedel. Som kort tex.

Jag säger inte att du har fel, jag har nämligen ingen aning om vad som sker om en stat ställer in betalningarna. (har aldrig hänt i ett land ingående i en stor valutaunion vad jag vet)

Det finns ju ett antal stater som gjort det de senaste 30 åren. I både Afrika och Sydamerika. Med förödande konsekvenser... Dock inga i valutaunioner vad jag vet heller.

http://www.cnbc.com/id/43266851/What_Happens_When_Greece_Defaults

Intressant. Lite ödesmättad men inte helt osannolik.

Här kommer en länk till en mer balanserad bedömning från Di/SEB :
http://mobil.di.se/c.jsp;jsessionid=507AFE0A252E6AE4DD03271AB65AEB16.sonny4?cid=25400741&articleId=237488

Jag vill inte kalla den balaserad. Snarare klen och oinitierad och det verkar mer vara reklam för killen som nämns vid namn 10 gånger i artikeln... DI brukade vara seriösa... Hmmm... Jag har själv skrivit många artiklar i andra sammanhang som blivit publicerade. Tidningar är lata ibland och tar in artiklar som någon annan skrivit åt dem...

Men låt oss ponera att sanningen ligger ungefär mitt emellan dessa analyser. Bara det är illa nog...

Idag ja. Inga problem. Det fungerade perfekt på Tilos för mig med. Men faller Grekland... Då stängs de.

Bankomaterna kommer alltid att funka, inga problem.

Nej. Som jag sade. Om staten går i putten, stänger bankerna, och då stänger bankomaterna också...

Det fungerar ungefär så här: OM Grekland skulle tvingas förklara sig bankrutt så rusar folk till bankerna, de har redan börjat lite smått, för att ta ut sina pengar. Men det finns ingen bank i världen som har så mycket kontanter så de kan betala ut det som kunderna har satt in. I en sådan situation tömms hela systemet på kontanter vilket ställer till ytterligare kaos.

Bankundernas pengar är bundna i andra tillgångar som nu antingen är värdelösa eller omöjliga att sälja... Dvs banken kan inte betala ut vad de är skyldiga kunderna och går i konkurs! Enkelt. Därför har Seukel rätt. Det har hänt förr och kan hända i Grekland.

Och då är nästa fråga vad gör kunderna...? Går hem och säger att det var ju en himla otur? Knappast. Det blir ett djävla liv... Och DÅ vill jag inte vara där...

Peter

Riitta
2011-06-12, 08:22
Så om man skall vara på semester i Grekland runt den 28:e, så är det säkrast och ha med sig hela reskassan i kontanter, för säkerhets skull, så man inte sitter där kanske flera veckor utan pengarAng_elx

Riittabye_bye

Seukel
2011-06-12, 10:41
Hej Riitta,

den slutsatsen har jag också dragit. Euros kommer naturligtvis ha ett värde även om eller kanske just när landet ev går i putten. Och det kanske en bra bit efter den 28:e.

Jag och min fru skall själv åka till Chania (inte charter) den 22 juni och stanna tills mitten av juli. dessutom skall min dotter och hennes små flickor komma och stanna med oss i Sougia.

Men ... törs vi? Precis som Peter skriver är det ju inte en fråga om vad som händer med Sverige om Grekland går bankrutt (inte mycket alls på kort sikt, det håller jag med om) utan vad som händer om man är i landet då. Alla som känner grekerna vet att det kommer att bli hysteriskt om pengarna i bankerna tar slut. Business as usual kommer knappast att bli.

Eller är det verkligen någon som tror att allt flyter på som vanligt om Papandreou misslyckas den 28:e? Om inte sparplanerna går igenom kan inte IMF/EU skicka nästa utbetalningen. Den saken är ganska säker.

Alltså, hade vi vetat i april det vi vet nu hade vi nog inte planerat för Grekland detta år.

Lissi
2011-06-12, 10:45
Man får väl avvakta och se hur läget blir om man har en resa till senare i år. Vet man att man är i Grekland precis den tiden runt 28 juni så får man väl ha reskassan med sig om man är orolig....Att oroa sig innan är ingen idé för hur det exakt blir framöver är ju ingen som vet i dagsläget.

Jag tror ändå att det bästa för Greklands befolkning är att fortsätta åka dit!

Lissi

karinafp
2011-06-12, 11:00
Vet man att man är i Grekland precis den tiden runt 28 juni så får man väl ha reskassan med sig om man är orolig....

Precis! Det har man ju haft förr i världen, så det är ju inget större problem. Jag kommer eventuellt att ta med mig halva reskassan i kontanter, bara utifall att. Jag kan ju - om det värsta skulle inträffa och det inte finns några kontanter kvar på bankerna - få påfyllning efter halva tiden, när dottern kommer ner och ansluter sig. ;)

Men jag tvivlar STARKT på att öborna kommer att ställa till med upplopp och kravaller... :rolleyes: De är nog i stället väldigt måna om att vi som är där ska stanna kvar och hjälpa upp ekonomin.

Karin

Katitzi
2011-06-12, 15:27
Jag har inte läst varenda inlägg här på tråden, men det måste väl gå att betala med kredit eller kontokort på tavernor och i butiker även om bankerna går i konkurs? Är inte det systemet internationellt? Eller har jag fattat fel?
Åker ner den 2/7.

Katitzi:confused:

karinafp
2011-06-12, 15:55
Det beror på vart du åker. Jag har inte hittat många ställen som tar kreditkort. På större turistställen kanske det funkar, men inte där jag tycker om att äta... ;)

Karin

Peter
2011-06-12, 18:09
Jag vill börja med att säga att jag tror inte den totala ekonomiska härdsmältan kommer att inträffa. Alla kommer att göra allt för att försöka undvika den situationen. Men man ska vara medveten om att det finns en viss liten risk... Omröstningen den 28:e är väldigt avgörande för Greklands ekonomiska framtid!

...men det måste väl gå att betala med kredit eller kontokort på tavernor och i butiker även om bankerna går i konkurs?

Det är faktiskt bara på få ställen, oftast på större orter, som du kan betala med kort i Grekland. "Cash is King" i Grekland... Om det skulle gå åt pipan kommer du inte att kunna betala med kort. Eftersom butikens kortterminal är knuten till en bank och den just gått i konkurs...

Men låt oss hoppas att vi slipper bekymra oss om detta och kan åka ner och njuta utan oro för ekonomin. Deras i alla fall.... :D

Peter

ricky
2011-06-12, 18:58
Allt löper på som vanligt i ö-världen och enda gången man märker av krisen är om man själv tar upp frågan med en grek.

Har tagit ut pengar i bankomat utan problem och senast idag i Aten.

Lissi
2011-06-12, 19:02
Allt löper på som vanligt i ö-världen och enda gången man märker av krisen är om man själv tar upp frågan med en grek.

Har tagit ut pengar i bankomat utan problem och senast idag i Aten.

Hur är läget i Aten nu??

Lissi

RUJO
2011-06-12, 19:10
Man får väl avvakta och se hur läget blir om man har en resa till senare i år. Vet man att man är i Grekland precis den tiden runt 28 juni så får man väl ha reskassan med sig om man är orolig....Att oroa sig innan är ingen idé för hur det exakt blir framöver är ju ingen som vet i dagsläget.

Jag tror ändå att det bästa för Greklands befolkning är att fortsätta åka dit!

Lissi
Bra Lissi, ett sansat inlägg utan övertoner. Självklart är det så, att vart Du än reser i världen, att problem med valutan kan uppstå. Du skall ALLTID ha med Dig kontanter så att Du klarar transporter , hyra o mat för några dagar var Du än befinner Dig i världen. Du kan aldrig lita på kort och automater till 100%. I dag är kort oftast globala och jag har svårt att tro att VISA och Mastercard låter sina system falla samman i Grekland även om bankerna har problem. Allt förutsätter dock att elekroniska transaktioner fungerar. Res till Grekland och njut, ta problemen om de kommer men var förberedd.

kimmen
2011-06-12, 19:29
I dag är kort oftast globala och jag har svårt att tro att VISA och Mastercard låter sina system falla samman i Grekland även om bankerna har problem. Allt förutsätter dock att elekroniska transaktioner fungerar.
...och de elektroniska transaktionerna kommer inte att fungera om din bank har gått i konkurs.

Om det skulle gå åt pipan kommer du inte att kunna betala med kort. Eftersom butikens kortterminal är knuten till en bank och den just gått i konkurs...

/kimmen

HenricG
2011-06-12, 20:02
Det här ämnet breder ju, med all rätt, ut sig över ett helt koppel trådar vid det här laget, så det är väl bara att välja någon att framföra sina synpunkter i.

Jag vänder mig inte mot beskrivningen av Greklands ekonomi som ett train wreck. Inte heller är jag "nonchalant" i min hållning mot den bistra verklighet som råder. Men jag tänker förbanne mig inte hemfalla åt ohejdade undergångsstämningar som gör att folk helt plötsligt inte vill eller vågar åka till Grekland!

Ja, vi tvingas öppna ögonen och förbereda oss något noggrannare än vad vi är vana vid, med att ha kontanter i backup. Men är det egentligen något nytt? Är inte detta lite av samma diskussion som efter tsunamin, den som handlade om hur mycket ansvar den enskilde resenären egentligen kan förväntas behöva ta?

Greklands ekonomi går åt helvete med musik, det kan vi nog enas om allihop. Konsekvenserna av det - en eventuell (trolig) statsbankrutt kan vi nog också vara överens om. Följderna av DEN däremot, skiljer sig åt.

Det finns folk som frossar i olycka, oavsett om det är klipp på Aftonbladet från den senaste naturkatastrofen, olycksdokumentärer på TV4 Fakta eller bara skvallret om ve och fasa. Fram tills Rakel infördes fanns det folk som satt och lyssnade av polisradion för att kunna åka med räddningstjänsten på trafikolyckor.

Lite samma stämning blir det ju när man sitter i tråd efter tråd och eldar upp sig själv och andra över Greklands och grekernas (och de eventuella olyckliga turister som råkar befinna sig där när skiten träffar fläkten) olycka. Realism, inte hysteri eller panik, är vad som krävs av alla om det här ska gå att lösa på bästa sätt.

Gita
2011-06-12, 20:09
Amen! Bra skrivet!

Is i magen, fötterna på jorden och realistisk syn på omvärlden, utan fradga i munnen...

ricky
2011-06-12, 20:34
Hur är läget i Aten nu??

Lissi

Hej Lissi:)

Vet inte så mycket då jag bara bytte flyg.
Jag hann dock ta ut pengar från bankomat (utan problem).
En liten detalj dock att nämna när vi bytte flyg i Aten lör 4/6 så vräkte regnet ner i Aten men så fort planet kom en bit över havet så var vädret strålande.
När vi flög hem i dag söndag den 12:e så var det vackert på Mykonos men regnet fullkomligt vräkte ned igen i Aten när vi bytte plan för vidare färd mot Cph. :mad:De nedrans tågen strulade IGEN och vad hjälper det sen när de börjar gå. Perrongerna var så överfulla med folk att polisen var beredd att rycka in. Vi tog en taxi hem istället.
:o Vi kom inte närmare Tinos än ett 10-tal foto från färjan på väg till Andros. Jag kan riktigt se framför mig hur du skakar på huvet och muttrar för dig själv, de begriper inte vad de går miste om! ;)

Lissi
2011-06-12, 21:31
:o Vi kom inte närmare Tinos än ett 10-tal foto från färjan på väg till Andros. Jag kan riktigt se framför mig hur du skakar på huvet och muttrar för dig själv, de begriper inte vad de går miste om! ;)

Nä då! Andros är vi själva nyfikna på, men stod över i år då det dels var fel månad(april) och det dels var skriverier om sopberg. Mykonos är säkert mer värd än det dagsbesök jag varit på...så ni gjorde nog ett bra val och då har ni ju Tinos kvar!!:D:D Vi åkte också förbi 2007 då vi skulle till Naxos, men fr o m 2008 åker vi aldrig förbi;) Förlåt trådskapare för utvikningen.:o

Lissi

Peter
2011-06-12, 22:06
Är inte detta lite av samma diskussion som efter tsunamin, den som handlade om hur mycket ansvar den enskilde resenären egentligen kan förväntas behöva ta?

Det tycker jag är en både brutal och skev jämförelse. Den drabbade människorna på plats. Vi sitter nu hemma och diskuterar en, eller egentligen flera, teoretiska händelser i framtiden. Där man i förväg kan bestämma sig för vad man själv vill göra. Resa eller avstå. Enkelt.

Konsekvenserna av det - en eventuell (trolig) statsbankrutt kan vi nog också vara överens om. Följderna av DEN däremot, skiljer sig åt.

Förhoppningsvis blir det inga större följder. Om alla hjälps åt. Men jag tycker i alla fall att man ska vara medveten om att det kan gå rent åt he... i värsta fall. Det är faktiskt det enda jag säger! Att man ska vara medveten om att risken finns även om även jag tror att den är väldigt liten. Det anser inte jag vara panik eller hysteri. Det anser jag är att vara realist...

Realism, inte hysteri eller panik, är vad som krävs av alla om det här ska gå att lösa på bästa sätt.

:confused: Av vilka? Oss här på Kalimera? Jag tror inte vi kan påverka så mycket...

Jag har själv suttit och planerat en höstresa i veckan. Eftersom jag hoppas att det ska lösa sig. Men för att vara realistisk så kommer jag inte att beställa några biljetter eller boka rum förän efter den 28 juni när jag vet hur det gått i Parlamentet...

Jag kommer att hålla tummarna för Papandreou! Och för att oppositionen tar sitt förnuft tillfånga och inser vad som krävs av Grekland nu... Och stöttar Grekland oavsett politiska skillnader.

Peter

Kikh
2011-06-12, 22:41
Amen! Bra skrivet!

Is i magen, fötterna på jorden och realistisk syn på omvärlden, utan fradga i munnen...

Tack Gita, och andra förståndiga! Om vi som faktiskt bor i Grekland, och innehar mer eller mindre välfyllda bankkonton i Grekiska banker, inte oroar ihjäl oss varför ska då veckovis besökande turister göra det? Eller ännu underligare - personer som inte tycks ha en tanke på att besöka Grekland överhuvud taget... Jag bor mitt ibland grekerna, och de största bekymren nu är hur det ska gå med regeringen, med turismen, med hoten om fryst A-kassa i vinter när den behövs och eventuellt hur priserna på el kommer att utvecklas. Det finns självklart näringsidkare som oroar sig vidare och större, precis som gamla farmödrar som oroar sig för allt. Skalan går från noll till 100 i samma omfattning som i övriga länder. Vi oroar oss mest över vår egna privata situation och oförmågan att styra över den. Själv ger jag blanka fan i att oroa mig alls. Har jag bestämt mig för att bo här får jag ta det onda med det goda.

//Kikh

nikki73
2011-06-12, 22:42
Vi åker ju till Rhodos på torsdag och åker hem på natten mellan den 29:e och 30:e. Vad tror ni skulle hända om det blir en statsbankrutt den 28:e? Kommer vi att komma hem som vi ska?

Vi brukar inte ta ut mer än hälften av vad vi förväntas göra av med när vi åker utomlands och sen ta ut på plats men nu börjar man ju tänka om och funderar på om vi ska ta ut mer pengar, kanske rent av allt vi väntar oss göra av med också får man hushålla efter det (eller hoppas på att kunna ta ut mer om det behövs?)! Men det känns så osäkert att åka med så pass mycket pengar, vi är ju en familj med tre barn så det går åt en stor reskassa. Hur gör vi för att lösa det på bästa vis?

Och om vi inte kommer hem när vi ska så kan vi ju inte ta ut pengar heller får man sova på gatorna då? Ja, gissa om jag ångrar att vi inte åkte till vårt älskade Mallorca i år utan valde att prova på Rhodos!!!

Millie
2011-06-12, 23:25
Nu ska ni väl inte nåla fan på väggen! Herregud det låter på en del av er som om det skulle vara jordens undergång! Tänker mest och lider med grekerna som är mitt i alltihop, DE är väl dom ska vara oroade. Eller....?

/Kerstinbye_bye

nikki73
2011-06-12, 23:33
Nu ska ni väl inte nåla fan på väggen! Herregud det låter på en del av er som om det skulle vara jordens undergång! Tänker mest och lider med grekerna som är mitt i alltihop, DE är väl dom ska vara oroade. Eller....?

/Kerstinbye_bye

Visst men vi har ju ett val att inte åka dit och hamna i ett kaos fast jag tror faktiskt inte det kommer att bli kaos. Men man blir ju uppskrämd av en del här på forumet samtidigt så tänker jag att om inte de svenska tidningarna rapporterar om detta så finns det nog inte så stor anledning till att oroa sig så mycket. Vi kommer alltså att åka och jag hoppas på att få en skön semester. Den enda frågan just nu är om vi verkligen ska växla alla pengar nu eller växla hälften som vi brukar och sen ta ut där nere MEN om grekerna själv länsar sina konton så kanske det inte finns några pengar att ta ut från bankomaterna redan runt den 23:e då jag beräknar att ta ut pengar annars!

nikki73
2011-06-12, 23:34
Vi har frukost och middag på våra hotell om det gör saken annorlunda?!

HenricG
2011-06-13, 06:01
Det tycker jag är en både brutal och skev jämförelse. Den drabbade människorna på plats. Vi sitter nu hemma och diskuterar en, eller egentligen flera, teoretiska händelser i framtiden. Där man i förväg kan bestämma sig för vad man själv vill göra. Resa eller avstå. Enkelt.

Om du läser igen ser du att jag inte jämför händelserna utan diskussionerna. Man kan tycka vad man vill om den med, själv anser jag att enskilda resenärer, som jag själv, måste vara beredda att ta det ansvar vi nu talar om.

Förhoppningsvis blir det inga större följder. Om alla hjälps åt. Men jag tycker i alla fall att man ska vara medveten om att det kan gå rent åt he... i värsta fall. Det är faktiskt det enda jag säger! Att man ska vara medveten om att risken finns även om även jag tror att den är väldigt liten. Det anser inte jag vara panik eller hysteri. Det anser jag är att vara realist...

Jag ber om ursäkt för att både du och seukel åker med i min svarsiver här. Dina inlägg är mer balanserade och jag menade inte att beskylla dig för att vara hysterisk. Samtidigt tror jag du överdriver riskerna även om "det värsta" - en statsbankrutt - inträffar, men jag är orättvis om jag beskyller dig för att vara hysterisk. Det anser jag däremot en allmän avrådan från att åka till Grekland vara.

:confused: Av vilka? Oss här på Kalimera? Jag tror inte vi kan påverka så mycket...

Av alla - greker, turister, IMF, EU, Papandreou, opposition, alla. Sen skiter ju all of the above högaktningsfullt i vad en småländsk kretaturist på ett forum tycker och tänker, men jag framför min åsikt ändå. Alltid gör det nån sme´gla´.:D

Jag har själv suttit och planerat en höstresa i veckan. Eftersom jag hoppas att det ska lösa sig. Men för att vara realistisk så kommer jag inte att beställa några biljetter eller boka rum förän efter den 28 juni när jag vet hur det gått i Parlamentet...

Jag kommer att hålla tummarna för Papandreou! Och för att oppositionen tar sitt förnuft tillfånga och inser vad som krävs av Grekland nu... Och stöttar Grekland oavsett politiska skillnader.

Peter

Det gör vi allihop. Som sagt, sans och balans är det som krävs för att det här ska bli så smidigt som möjligt.
Jag är inte ekonom, men jag är amatörhistoriker, och finns det något man kan lära sig av historien är det att de gånger paniken tillåtits sprida sig har det gått käpprätt åt pipsvängen, men de gånger man behållt förnuftet i första rummet har man lyckats åstadkomma ganska storartade förändringar utan alltför mycket kaos.

Seukel
2011-06-13, 07:04
Hej igen,

om landet går i konkurs så kommer dessvärre all flygtrafik att ställas in. All flygplatspersonal i Grekland är statsanställda och om de inte får ut sina löner - som fallet blir vid konkurs - så kommer de naturligtvis inte att arbeta längre. Då spelar det ingen roll om man har kontanter eller inte. Man kommer att fastna i landet under veckor eller mer.

Rojo72
2011-06-13, 07:15
Hej igen,

om landet går i konkurs så kommer dessvärre all flygtrafik att ställas in. All flygplatspersonal i Grekland är statsanställda och om de inte får ut sina löner - som fallet blir vid konkurs - så kommer de naturligtvis inte att arbeta längre. Då spelar det ingen roll om man har kontanter eller inte. Man kommer att fastna i landet under veckor eller mer.

Och världen går under den 23 juli klockan 18.35.

Återigen: EU och Eurozonen kommer inte tillåta att det händer. Sluta skrämma upp folk som barn med troll och häxor...

Seukel
2011-06-13, 07:25
Håller med om att EU och EURO-zonen kommer att göra allt, men ... grekerna då? Det är stor risk att parlamentet röstar ner Pasoks sparpaket och då kan inte EU eller IMF betala ut några pengar hur gärna de än vill det.

Admirala
2011-06-13, 08:30
Bittelitt hysteri i denne tråden?

Det Britiske utenriksdepartementet har oppdaterte reiseråd for alle verdens land, inkludert Hellas (http://www.fco.gov.uk/en/travel-and-living-abroad/travel-advice-by-country/europe/greece).

Per i dag er det ingen advarsler om å være i Hellas 28. juni.

Netwolf
2011-06-13, 08:34
Det finns folk som frossar i olycka, oavsett om det är klipp på Aftonbladet från den senaste naturkatastrofen, olycksdokumentärer på TV4 Fakta eller bara skvallret om ve och fasa. Fram tills Rakel infördes fanns det folk som satt och lyssnade av polisradion för att kunna åka med räddningstjänsten på trafikolyckor.
Kommer osökt att tänka på "tittköer"

Man kommer att fastna i landet under veckor eller mer.
Nä, det tror jag inte kommer hända. På nåt sätt tar respektive land hem de sina.

/Netwolf

Seukel
2011-06-13, 09:05
Hur skall länderna ta hem de sina om inte flyget fungerar? Med busskonvojer genom hela balkan?

laero
2011-06-13, 13:58
Hej igen,

1. Ett land kan inte gå i konkurs i juridisk mening. Man kan formulera det som att ett land blir statsbankrutt vilket är nått helt annat än en företagskonkurs. Det kan iofs mycket väl ske och isåfall förhoppningsvis under hyfsat kontrollerade former.

2. Du presenterar dina domedags-spådomar som sanningar, vilket ställer till oro bland många som läser här. "All flygstrafik ställs in" ,"Banker kraschar" , "man blir fast i Grekland i veckor utan pengar" osv..
Ingen vet vad som kommer att ske vid en grekisk statsbankrutt men att samhället skulle stanna som om man tryckte på en stoppknapp är högst osannolikt.

Lars

Seukel
2011-06-13, 15:12
Ingen vet ... det har Du rätt i, men skall folk alltså ge sig iväg till Grekland och tro att allt är som vanligt, utan att tänka efter? Ganska oansvarigt och blåögt. Särskilt de som reser med små barn borde fundera noga på vad de möjligen utsätter sig för. Erfarenheterna från förra året med askmoln och strandsatta och förtvivlade svenskar här och var förskräcker. Att fastna i dagar på flygplatser med över 30 graders hetta, är inte trevligt, särskilt om flaskvattnet fort tar slut.

Och en statsbankrutt i "kotrollerade former" finns knappast. Finansexperterna och Tyslands finansminister varnar för en grekisk bankrutt just som en okontrollerbar process. Särskilt med tanke på vad Greklands ganska oregerbara och oförutsebara befolkning kan drivas till (plundringar, upplopp, gatustrider ...)

nikki73
2011-06-13, 15:46
Ingen vet ... det har Du rätt i, men skall folk alltså ge sig iväg till Grekland och tro att allt är som vanligt, utan att tänka efter? Ganska oansvarigt och blåögt. Särskilt de som reser med små barn borde fundera noga på vad de möjligen utsätter sig för. Erfarenheterna från förra året med askmoln och strandsatta och förtvivlade svenskar här och var förskräcker. Att fastna i dagar på flygplatser med över 30 graders hetta, är inte trevligt, särskilt om flaskvattnet fort tar slut.

Och en statsbankrutt i "kotrollerade former" finns knappast. Finansexperterna och Tyslands finansminister varnar för en grekisk bankrutt just som en okontrollerbar process. Särskilt med tanke på vad Greklands ganska oregerbara och oförutsebara befolkning kan drivas till (plundringar, upplopp, gatustrider ...)

Tur att man kan dricka vattnet på Rhodos i så fall!!!! Nej vet du vad jag har sökt och sökt och sökt i ämnet och jag känner mig alldeles lugn över att ta min familj med tre barn till Rhodos på torsdag! Dig avråder jag att någonsin lämna svensk mark för du verkar vara hyperstirrig och vill gärna föra över din rädsla på andra. Det finns inte en svensk tidning som har skrivit om att svenskar inte bör åka till Grekland på semester nu och de om några hade förstorat upp detta till max och skrämt upp oss mer än vad du försöker göra!

Skulle vi mot förmodan bli fast i Grekland så finns det värre platser att bli fast på. Vi åker dit i början på semestern och vi är lediga tills augusti så tills dess får vi hoppas att vi kommit hem annars löser vi det på något annat vis. Även om möjligheten att avboka resan hade funnits så hade jag inte gjort det!

Peter
2011-06-13, 15:49
Vi åker ju till Rhodos på torsdag och åker hem på natten mellan den 29:e och 30:e. Vad tror ni skulle hända om det blir en statsbankrutt den 28:e? Kommer vi att komma hem som vi ska?

Åk och njut och oroa dig inte.

1. Vinner Papandreou den 28:e är problemen lösta för den här gången. Så det är det vi får hoppas.

2. Förlorar Papandreou måste först EU och bankerna bestämma sig för hur de ska agera. Därefter måste ev Grekland förklara sig bankrutt. En process som kan ske under ordnade former. Det behöver inte bli problem.

I vilket fall som helst kommer det att ta viss tid. Grekland blir inte bankrutt över natten om Papandreou förlorar omröstningen.

Se den 28:e som en milstolpe. När vi vet hur omröstningen gått kan man se lite mer åt vilket håll Grekland är på väg. Och det finns alla möjligheter att oavsett vad som sker ekonomiskt att det sker lugnt och ordnat.

Ett "värsta" scenario är precis det som det säger. Värsta möjliga situation. Möjlig men oftast väldigt osanolik.

Peter

Hasse
2011-06-13, 15:52
Erfarenheterna från förra året med askmoln och strandsatta och förtvivlade svenskar här och var förskräcker.

Att så här osakligt, desperat och ogenomtänkt försöka rentvå dig själv med ännu fler onyanserade påståenden gör inte direkt bilden av dig mer positiv.

Hasse :cool:

Gita
2011-06-13, 15:58
Jag tror Seukel sitter och fnissar och försöker hitta på ännu värre saker för att få en reaktion... :D Han bara luras...

Aase
2011-06-13, 15:59
Hej alla
Jag har följt debatten här på Kalimera med visst nöje. Ja det är klart att en viss oro finns men det är främst för grekiska vänners skull. Vi åker på måndag till Tilos/nisyros och kommer tillbaka 5/7. Jag är inte det minsta orolig. Jag kommer ta med en liten reservkassa men mest eftersom vi kommer befinna oss på så små öar. Pengar kan ta slut med eller utan ekonomisk kris.
Jag skall åka ner och bränna min semesterkassa i Grekland och vi skall ha det görgott.

Åse

nikki73
2011-06-13, 16:23
Hej alla
Jag har följt debatten här på Kalimera med visst nöje. Ja det är klart att en viss oro finns men det är främst för grekiska vänners skull. Vi åker på måndag till Tilos/nisyros och kommer tillbaka 5/7. Jag är inte det minsta orolig. Jag kommer ta med en liten reservkassa men mest eftersom vi kommer befinna oss på så små öar. Pengar kan ta slut med eller utan ekonomisk kris.
Jag skall åka ner och bränna min semesterkassa i Grekland och vi skall ha det görgott.

Åse

Vi har också valt att ta med oss en betydligt större reskassa hemifrån än vi först hade tänkt. Vi brukar ta ut pengar på plats och bara ha till de första dagarna hemifrån men i år gör vi annorlunda!

Seukel
2011-06-13, 17:05
....osakligt, desperat och ogenomtänkt?

Så här citerar den ansedda engelskspråkiga tidningen Athens News den tyske finansministern idag http://www.athensnews.gr/issue/13447/43068:

“Without another disbursement of funds before mid-July, we face the real risk of the first disorderly default within the eurozone,” Schaeuble warned"

Alltså "disorderly" ... dvs inte under ordnade former. Händer det så blir det nog inte så kul att stranda ens på Rhodos elle Tilos. Vistelsen i det grekiska paradiset kan bli en mardröm.

Hasse
2011-06-13, 17:19
....osakligt, desperat och ogenomtänkt?

Flygtrafik som stod stilla och fick tusentals resenärer att drabbas på olika sätt i NORRA Europa på grund av ett askmoln från ett vulkanutbrott på ISLAND - menar du på fullt allvar att detta skulle ha en koppling till det EKONOMISKA läget i GREKLAND nu???

Som någon har skrivit i denna tråd så finns det INGEN som kan förutsäga vad som kommer att hända med SÄKERHET de närmaste veckorna med den Grekiska ekonomin. Dina inlägg handlar väldigt mycket om citat från diverse källor. Vilken kompetens menar du att du har som gör att du envisas med att skriva som du gör?

Seukel
2011-06-13, 17:35
Sambandet mellan askmoln och ekonomisk kris är väl uppenbar. Både askmoln och statsbankrutt kan lamslå flygtrafiken. Askmoln rent fysikaliskt som alla vet och statsbankrutt på det sättet att flygplatserna i Grekland är statliga och bemannas av statsanställda. Om de statsanställda i juli inte får någon lön p g a den nödvändiga IMF/EU-utbetalningen uteblir så är risken mycket stor att de inte heller arbetar.

Utan "diverse källor" blir ju allt bara ett enda tyckande eller önsketänkande. Men jag tar gärna emot hänvisningar till källor som hävdar motsatsen, nämligen att allt kommer att rulla på som vanligt även om landet ställer in betalningarna. Det skulle väl göra oss alla lugnare.

Hasse
2011-06-13, 17:44
Jag och min fru skall själv åka till Chania (inte charter) den 22 juni och stanna tills mitten av juli. dessutom skall min dotter och hennes små flickor komma och stanna med oss i Sougia.

Kan du förklara för läsekretsen på ett trovärdigt sätt varför du ska åka till Chania när du samtidigt är så ivrig att skicka ut domedagsprofetior och uppmanar andra att undvika Grekland den närmaste tiden???

Att du fortsätter att hänvisa till din förträffliga analytiska förmåga att göra liknelser med ett askmoln och Greklands ekonomiska kris, det är en analys som i alla fall jag inte förstår mig på. Jag förutsätter att du är bevandrad med en stor portion humor som kan påstå något dylikt.

Rojo72
2011-06-13, 17:45
Åk till på semester, till Grekland, Spanien, Tyskland eller Habo. Njut av tillvaron och folklivet, av maten och baden (kanske inte i Habo). Det finns domedagsprofeter överallt och nu har vi fått in en på forumet, bortse från honom helt enkelt.

Sveriges regering kan falla och nyval utlysas, Frankrikes bönder kan korka igen flygplatserna med koskit, tyskarna kan gå bärsärk och grekerna kan fortsätta det de alltid gör occh skita i det offentliga men jorden kommer inte gå under ändå.

Bara för att någonting är TEORETISKT möjligt betyder inte det att det kommer att inträffa. I demokratier, som både vi och Grekland är, tack och lov (ja, även Habo) såp finns det nämligen något som politikerna måste ta hänsyn till än mer än teorin och det är det politiska priset av de beslut de fattar.

Det finns ingen politiker på nationell nivå i Grekland eller på EU-nivå i Bryssel som kommer låta ett medlemsland i Eurozonen falla. Så enkelt är det. Att sedan hävda motsatsen genom citat från diverse tidningar som LEVER på att skrämma upp folk och sälja lösnummer anser jag är totalt oseriöst.

Lissi
2011-06-13, 18:06
men skall folk alltså ge sig iväg till Grekland och tro att allt är som vanligt, utan att tänka efter? Ganska oansvarigt och blåögt. Särskilt de som reser med små barn borde fundera noga på vad de möjligen utsätter sig för. Erfarenheterna från förra året med askmoln och strandsatta och förtvivlade svenskar här och var förskräcker. Att fastna i dagar på flygplatser med över 30 graders hetta, är inte trevligt, särskilt om flaskvattnet fort tar slut.

Varför måste Du ta på Dig att avråda andra att åka?. Jag är helt säker på att alla här i forumet är både läskunniga och tillräckligt kloka för att själv kunna bestämma vart och om de ska åka någonstans.
På dig låter det som om det är stor chans att jorden går under 28 juni. Stanna Du hemma och låt andra göra som de vill utan att du ska säga att de är oansvariga. Jag fattar inte för en sekund att Du själv vill åka under de omständigheter som Du skrämmer andra om!

Lissi

Seukel
2011-06-13, 18:27
Tja ... om ni alla är så lugna så finns det väl verkligen inget att oroa sig för. Och jag som trodde ett tag att den där Schäuble (eller för den delen Papandreou) menade allvar. Tsss ... Vad skönt. Kalinichtasas!

anneli56
2011-06-13, 18:34
Enligt nyheter i grekisk tv idag ska euroministrarna hålla ett extraordinär möte i Bryssel i morgon om situationen

Ingrid Ny
2011-06-13, 22:29
Det måste väl ändå vara bättre för grekerna att vi fortsätter att åka dit och lägger våra semesterpengar där! Vi har faktiskt nästan alltid haft med oss kontanter när vi åkt iväg(20:e året). Så och i år.
Och vi hoppas att det går väl för grekerna så att man kan ordna upp sin ekonomi.

//Ingrid

nikki73
2011-06-13, 22:59
Ska vi verkligen släpa med oss allt det här sa sambon ikväll och pekade på en stor hög med saker. Ja, vi kanske blir kvar läääääääänge svarade jag och skrattade lite! Första gången jag hade ett svar att ge när det gäller packningen!!! Tar alltid med alldeles förmycket! Hur som helst ska man inte skämta om grekernas situation och jag hoppas innerligen att de reder ut detta på något inte för vår familjs skull att kunna ha en skön semester och komma hem som vi ska utan för det grekiska folket som antagligen har många tuffa år framför sig innan de är på fötter igen!

Kikh
2011-06-14, 01:37

Får jag föreslå - om igen - att du stannar var du nu hör hemma om nu läget i Grekland oroar dig. Om bristen på flaskvatten, i ett gästfritt land med rent drickbart kranvatten, är ditt största bekymmer föreslår jag All Inclusive i Turkiet istället.

Om man med eftertryck vill citera tidigare inlägg kan man väl åtmistone lägga sig vinn om att stava rätt och se till fakta i första hand. Kreta, Rhodos och de mindre öarna har inte varit utsatta för vare sig plundringar, upplopp eller gatustrider ens under de tidigare årens oroligheter. Det närmaste vi kommit dylikt i Chania var när besökande ungdomar från ATEN våldförde sig på våra soptunnor efter en omtalad dödsskjutniga av en 16-åring i Aten. Det small och brann runt knutarna på mitt hyreshus, men bara butiksägarna var oroade... Ytterst få av Greklands turiste hamnar mitt i smeten bland oroade arbetslösa greker och invandrare och som tidigare - och senare - inlägg påpekar så kommer inte en eventuell katastrof att slå till med omedelbar verkan.

//Kikh, som f ö tycker att dina inlägg börjar te sig som rent löjliga...

Kikh
2011-06-14, 01:39
Det måste väl ändå vara bättre för grekerna att vi fortsätter att åka dit och lägger våra semesterpengar där! Vi har faktiskt nästan alltid haft med oss kontanter när vi åkt iväg(20:e året). Så och i år.
Och vi hoppas att det går väl för grekerna så att man kan ordna upp sin ekonomi.

//Ingrid

Med turister som er har vi framtiden framför oss vad som än händer efter den 28:e juni klapp_klap

Välkomna till Grekland!

//Kikh

Kikh
2011-06-14, 01:46
Kan du förklara för läsekretsen på ett trovärdigt sätt varför du ska åka till Chania när du samtidigt är så ivrig att skicka ut domedagsprofetior och uppmanar andra att undvika Grekland den närmaste tiden???

Att du fortsätter att hänvisa till din förträffliga analytiska förmåga att göra liknelser med ett askmoln och Greklands ekonomiska kris, det är en analys som i alla fall jag inte förstår mig på. Jag förutsätter att du är bevandrad med en stor portion humor som kan påstå något dylikt.

För mig räcker det med en trovärdig förklaring till varför vi i Chania skulle vilja ha hit en turist som honom... Dylika gnällspikar brular börja semestern med att undra varför man inte får kasta toalettpapperet i toaletten...

Vi har överlevt kriser med indragna flygningar pg a askmoln,strejker, Euron med påföljande prishöjningar och till och med ett långt tidigare vulkanutbrott på Santorini utan att Kreta har förlorat sin dragningskraft på presumtiva besökare. Vi klarar oss absolut utan Kalimeras egen Nostradamus men hejar fram klartänkare som bl a dig Hasse.

//Kikh, som idag såg den Olympiska facklan bäras fram genom Platanias

anneli56
2011-06-14, 07:02
[quote=Ingrid Ny;242876]Det måste väl ändå vara bättre för grekerna att vi fortsätter att åka dit och lägger våra semesterpengar där! Vi har faktiskt nästan alltid haft med oss kontanter när vi åkt iväg(20:e året). Så och i år.

klapp_klap
Det är verkligen såna som ni som behövs här!
Tack och välkomna:)

Lissi
2011-06-14, 08:45
Jag säger samma...sammanlagt 4,5 veckor fördelat på tre resor till Grekland i år, så lite bidrar man ju med. Atenresan i december kommer att bli intressant och demonstrationer är vi inte rädda för, man kan hålla sig från de stråk där de går fram. Däremot är jag lite orolig att det är mycket förstört, nedbränt och nerklottrat bland husen. Det är så deprimerande att se en av sina älsklingsstäder förstöras.
2008 i februari då vi var i Aten hamnade vi dock mitt i en stor demonstration precis då vi var på väg till Metropolis för att handla. Vi blev snabbt instängda i affären som stängdes och låstes medan demonstranterna drog förbi. Jalusierna drogs ner för att skydda fönstren.
Vi handlade i lugn och ro och GISSA om det blev mycket:D:D.
Jag tror den demonstrationen gällde studiemedel eller något sådant. Där fanns givetvis "anarkister" med som bara gick i tåget för att förstöra.

Men visst har man en liten klump i magen och tänker på alla som lever i Grekland nu och helt oförskyllt i de stora ekonomiska sammanhangen får lida för ledarnas oförmåga och korrumption.
Jag kan ju inte påverka situationen på annat sätt än att åka igen och igen till "min" ö och gynna turistnäringen där....

Lissi - drygt 90 dagar från Tinos

Eva L
2011-06-14, 08:54
Men visst har man en liten klump i magen och tänker på alla som lever i Grekland nu och helt oförskyllt i de stora ekonomiska sammanhangen får lida för ledarnas oförmåga och korrumption.
Jag kan ju inte påverka situationen på annat sätt än att åka igen och igen till "min" ö och gynna turistnäringen där....

Fast inte är det enbart ledarnas fel. Även befolkningen har ett ansvar att ex sluta smita från skatten. Grekerna gör det lätt för sig om de bara skyller på regeringen.

nikki73
2011-06-14, 10:23
Jag säger samma...sammanlagt 4,5 veckor fördelat på tre resor till Grekland i år, så lite bidrar man ju med. Atenresan i december kommer att bli intressant och demonstrationer är vi inte rädda för, man kan hålla sig från de stråk där de går fram. Däremot är jag lite orolig att det är mycket förstört, nedbränt och nerklottrat bland husen. Det är så deprimerande att se en av sina älsklingsstäder förstöras.
2008 i februari då vi var i Aten hamnade vi dock mitt i en stor demonstration precis då vi var på väg till Metropolis för att handla. Vi blev snabbt instängda i affären som stängdes och låstes medan demonstranterna drog förbi. Jalusierna drogs ner för att skydda fönstren.
Vi handlade i lugn och ro och GISSA om det blev mycket:D:D.
Jag tror den demonstrationen gällde studiemedel eller något sådant. Där fanns givetvis "anarkister" med som bara gick i tåget för att förstöra.

Även i Sverige händer det ju att demonstrationer spårar ur och det kastas gatstenar och annat i huvudet på folk! Man är inte säker någonstans så är det ju men för den sakens skull så kan man ju inte gå och oroa sig för att det skulle kunna hända något! Och oftast håller ju demonstrationerna till på en avgränsad plats som man kan undvika att besöka om man inte vill det!

Seukel
2011-06-14, 16:29
Även i Sverige händer det ju att demonstrationer spårar ur och det kastas gatstenar och annat i huvudet på folk! Man är inte säker någonstans så är det ju men för den sakens skull så kan man ju inte gå och oroa sig för att det skulle kunna hända något! Och oftast håller ju demonstrationerna till på en avgränsad plats som man kan undvika att besöka om man inte vill det!

Här finns en plats att undvika i morgon:
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_14/06/2011_394593

Seukel
2011-06-14, 16:45
Se den 28:e som en milstolpe. När vi vet hur omröstningen gått kan man se lite mer åt vilket håll Grekland är på väg. Och det finns alla möjligheter att oavsett vad som sker ekonomiskt att det sker lugnt och ordnat.
Peter

Ödesdagen verkar flyttas framåt, kanske ända in i juli:
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_13/06/2011_394520

nikki73
2011-06-14, 17:45
[quote=Ingrid Ny;242876]Det måste väl ändå vara bättre för grekerna att vi fortsätter att åka dit och lägger våra semesterpengar där! Vi har faktiskt nästan alltid haft med oss kontanter när vi åkt iväg(20:e året). Så och i år.

klapp_klap
Det är verkligen såna som ni som behövs här!
Tack och välkomna:)

Annelie! Var i Grekland bor du?

Seukel
2011-06-15, 12:57
Det som händer i Atén just nu borde få alla att fundera. Folk slås tydligen inte bara mot polisen utan även mot varandra. Det är en kruttunna som nu håller på att antändas. Att bankomaterna fungerar är en struntsak ur det perspektivet.

anneli56
2011-06-15, 13:02
[quote=anneli56;242887]

Annelie! Var i Grekland bor du?
Peloponnesos, 4 mil från Kalamata i en by som heter Vounaria:)

Rojo72
2011-06-15, 13:29
Det som händer i Atén just nu borde få alla att fundera. Folk slås tydligen inte bara mot polisen utan även mot varandra. Det är en kruttunna som nu håller på att antändas. Att bankomaterna fungerar är en struntsak ur det perspektivet.

Men ska du ge dig någon gång eller? Tror du inte folk här inne är vuxna nog att bilda sig en egen uppfattning om vad som händer och vilka åtgärder man bör vidta på grund av de händelserna utan att du ska skriva folk på näsan?

Seukel
2011-06-15, 13:42
OK,

här kan alla bilda sig en egen uppfattning (live):

http://www.skai.gr/

Netwolf
2011-06-15, 14:50
OK,

här kan alla bilda sig en egen uppfattning (live):

http://www.skai.gr/

Rena grekiskan ju :confused:

Seukel
2011-06-15, 15:07
Det värsta är att det är precis det här - politisk villervalla och politiskt våld -som tyska skattebetalare inte får se för att vara beredda att släppa mer miljarder. Där försvinner nog chanserna för nya miljader i juli.

laero
2011-06-15, 15:54
Det som händer i Atén just nu borde få alla att fundera. Folk slås tydligen inte bara mot polisen utan även mot varandra.
Att det demonstreras mer eller mindre våldsamt runt Syntagma och parlamentet är inget nytt, det har hänt då och då så länge jag intresserat mig för Grekland.
Lyssnade idag på P1 och direktrapportering från torget. Det här slagsmålet mellan demonstranter handlade om att äldre "normaldemonstranter" försökte få bort maskerade vänsteranarkister.

Seukel
2011-06-15, 17:41
Det är ju förträffligt att Du kan vara så cool, men när nu det politiska kaoset bara tilltar - Papandreou vill ta sin hatt - handlar det om mer än de gamla vanliga demonstrationerna. Den som fortfarande tror att det här slutar bra måste ha skygglappar.

anneli56
2011-06-15, 17:48
Papandreou vill inte ta sin hatt o bara gå!!!men det är inte uteslutet att det skulle kunna hända....följer nyheterna här hela tiden

Rojo72
2011-06-15, 17:52
Det är ju förträffligt att Du kan vara så cool, men när nu det politiska kaoset bara tilltar - Papandreou vill ta sin hatt - handlar det om mer än de gamla vanliga demonstrationerna. Den som fortfarande tror att det här slutar bra måste ha skygglappar.

Klart det slutar bra. Det är politik, måhända lite mer turbulent politik än här hemma i Svedala. Sen, som jag skrevi en annan tråd så vill inte Papandreou "ta sin hatt". Han har erbjudit sig avgå för att öppna för en Samlingsregering, för att dela det politiska priset och tvinga oppositionen att ta sitt ansvar. återigen ett politiskt vapen på ett politiskt problem.

Du verkar ju helhispig och tycks tro på varenda domedagsprofetia i boken...

Seukel
2011-06-15, 17:56
Ur Svenska Dagbladet:

"Konservativa Ny Demokrati svarade raskt att partiet bara ställer upp i en samlingsregering som omförhandlar lånevillkoren med EU och IMF. Partiet accepterar inte heller Papandreou som premiärminister."

Vad tror Du att EU och IMF svarar på det?

Som WSJ skrev: With available cash expected to run out in early July, the Greeks may be on a one way street to bankruptcy.

Rojo72
2011-06-15, 18:00
Ur Svenska Dagbladet:

"Konservativa Ny Demokrati svarade raskt att partiet bara ställer upp i en samlingsregering som omförhandlar lånevillkoren med EU och IMF. Partiet accepterar inte heller Papandreou som premiärminister."

Vad tror Du att EU och IMF svarar på det?

Nu bevisar du ju bara hur hopplöst off du är. Det är ju precis det jag säger, det kommer bli en politisk lösning på detta. EU/Eurozonen kommer aldrig acceptera att ett medlemsland går under, prestigeförlusten vore för stor.

Sedan vem som blir premiärminister i en regering handlar väl för farao inte om att ta sin hatt och gå!

Seukel
2011-06-15, 18:21
EU/Eurozonen kommer aldrig acceptera att ett medlemsland går under, prestigeförlusten vore för stor.!

Hur kan Du veta det? Om Grekland nu plötsligt vill omförhandla - som ND kräver - så kommer EU att låta Grekland fara all världens, prestigeförlust hit och dit. Tyska Bundesbanks chef Weidman har redan antytt att Euron skulle klara sig ändå i så fall.

Masse
2011-06-15, 19:42
:o Att du bara orkar!

:) Mats

Hasse
2011-06-15, 19:47
Seukel - BLIR PREMIÄRMINISTER I GREKLAND för tusan:p Världens chans att vinna respekt inför det enligt dig, stundande inbördeskriget i Grekland. Du kan ju bli ihågkommen som nationens hjälte för all tid och evighet:o

Rock On _B-anana

nikki73
2011-06-15, 20:31
klapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapSeukel - BLIR PREMIÄRMINISTER I GREKLAND för tusan:p Världens chans att vinna respekt inför det enligt dig, stundande inbördeskriget i Grekland. Du kan ju bli ihågkommen som nationens hjälte för all tid och evighet:o

Rock On _B-anana