handdator

Visa fullständig version : Strejker

storkis
2011-06-11, 09:16
Är det någon som vet, om det är strejk även idag i grekland. Jag hörde något om det. Det jag har hört innan är generalstrejken den 15/6. Därför att jag undrar är, att vi ska flyga till Kreta på lördag.

inkfish
2011-06-11, 15:56
På den här sidan Länk (http://livingingreece.gr/strikes/) finns info om planerade strejker och demonstrationer. (Vågar inte säga hur vederhäftig den är men har följt den ett tag på twitter).

Där finns ännu ingen info om några aktioner varken idag eller nästa lördag, så vitt jag kan se. Däremot räknas det upp vad som förmodas hända vid generalstrejken den 15 juni.

moelv
2011-06-11, 18:21
Ser "skummelt" ut for oss som reiser på onsdag 15. :(:o

storkis
2011-06-12, 08:31
Jag håller tummarna för er, att allt går bra.Ang_elx

moelv
2011-06-12, 10:07
Jag håller tummarna för er, att allt går bra.Ang_elx
flabb_flabklapp_klap

anderz
2011-06-12, 12:35
Förra året den 29 juni var det en generalstrejk - bussarna ner till Piareus gick där emot var det massor av strejkvakter nere vid hamnen. Båtarna började gå ut till öarna prick 24.00. lite kaos i Athen/Piareus - det blev en lång dag..
Anders

storkis
2011-06-13, 19:01
På den här sidan Länk (http://livingingreece.gr/strikes/) finns info om planerade strejker och demonstrationer. (Vågar inte säga hur vederhäftig den är men har följt den ett tag på twitter).

Där finns ännu ingen info om några aktioner varken idag eller nästa lördag, så vitt jag kan se. Däremot räknas det upp vad som förmodas hända vid generalstrejken den 15 juni.

Jag såg i denna länk, att det skulle vara någon protest den 20 juni i form av en 48-timmars strejk och då i form av strömavbrott. Menar de, att stänga av elen så pass länge, eller?

storkis
2011-06-13, 19:14
Kommer vi som åker till de olika öarna märka av strejker, protester och dyl., lika mycket som i Aten?

Seukel
2011-06-13, 19:14
De skriver att det är en "rullande" strejk, och att det blir "power cuts", alltså strömavbrott" men att de tidigare har lovat att det inte blir "extended blackouts", alltå inga långdragna avbrott. Kan man väl tolka som att de tänker sig det som en serie kortare avbrott som kanske drabbar regionalt olika men inte hela landet hela tiden. Nog så irriterande förstås. Det hela är en protest mot att elbolag skall privatiseras för att dra in stålar till statskassan.

storkis
2011-06-13, 19:17
Ok.

storkis
2011-06-13, 19:29
De skriver att det är en "rullande" strejk, och att det blir "power cuts", alltså strömavbrott" men att de tidigare har lovat att det inte blir "extended blackouts", alltå inga långdragna avbrott. Kan man väl tolka som att de tänker sig det som en serie kortare avbrott som kanske drabbar regionalt olika men inte hela landet hela tiden. Nog så irriterande förstås. Det hela är en protest mot att elbolag skall privatiseras för att dra in stålar till statskassan.

Jag såg det, när jag läste lite nogrannare. Då är det ganska lugnt.

inkfish
2011-06-16, 13:52
Jag såg det, när jag läste lite nogrannare. Då är det ganska lugnt.

Hamnarbetarna har just varslat om 24-timmarsstrejk den 24 juni, vilket ska drabba hamnar på olika ställen.

Har dock bara hittat info på grekiska än och den förstår jag inte. Den som hittar något på engelska får gärna komplettera.

Här är länk till den grekiska sajten (mobilversion): http://www.enet.gr/284875

inkfish
2011-06-16, 13:59
Från Living in greece:

June 24: Dock workers plan 24-hour strike, which will affect all ports across Greece and impact vegetable/fruit markets in Athens, Thessaloniki and Heraklion (Crete). — Eleftherotypia

Notera att det står påverka alla hamnar, det behöver nog inte innebära att de helt stängs.

larvih
2011-06-16, 14:06
Hvor hitter du det henne..?

Jeg ser slet ikke den samme tekst på livingingreece/twitter.

inkfish
2011-06-16, 14:10
Länken kom från Living in greece på twitter. https://twitter.com/livingingreece/status/81337771695943680

Den engelska texten från strejksammanställningen inne på Living in greece, du kan använda länken i mitt första inlägg i tråden och sedan scrolla ner lite.

larvih
2011-06-16, 14:14
... du kan använda länken i mitt första inlägg i tråden och sedan scrolla ner lite.

Okay, tak. :)

(Jeg ser bare denne tekst på twitter: Dock workers to strike 24 hours on June 24, affecting ports across Greece.)

annapanna66
2011-06-21, 10:10
Hej!
Jag läste detta om planerade strejker (http://livingingreece.gr/strikes/) och undrar om någon som vet om nedanstående kommer att påverka flygtrafiken till Aten samt färjetrafiken ut på öarna under dessa dagar? :confused: Det är då vi tänkte bege oss ut på årets ö-luff....

June 27–28: Events for Monday and Tuesday (unconfirmed dates; waiting for official announcements by unions). *Please wait for me to independently verify.

Private sector union GSEE plans 48-hour general strike on days of debate/vote of austerity bill – GSEE Press Release (http://www.gsee.gr/news/news_view.php?id=1615) & Eleftherotypia (http://www.enet.gr/285368) (in Greek), Kathimerini (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_20/06/2011_395309) (in English)
Public sector union ADEDY also announced a 48-hour strike for the same days — ADEDY Press Release (http://www.adedy.gr/adedy/site/home/ws/front-page/center+column/sort-units/front.csp) (in Greek), Kathimerini (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_20/06/2011_395309) (in English)
Local gov’t/municipal employees (POE-OTA) to occupy mayor’s offices in Ag. Dimitrios, Nea Ionia, Peristeri, Piraeus and protest at landfills in Athens and Thessaloniki. — SKAI (http://www.skai.gr/news/greece/article/172771/dei-kuliomenes-diakopes-reumatos-kai-tin-triti-/?utm_source=rss_news_greece&utm_campaign=skai200905190000&utm_medium=rss) (in Greek)

Credit link: http://livingingreece.gr/strikes/#ixzz1PtqqhDJ9

Eva L
2011-06-21, 10:36
Ingen kan nog ge klart besked om vad som kommer att hända men sannolikheten för inställda båtar är nog mycket stor med tanke på allt som händer i landet nu. Igår strejkade exempelvis elarbetarna och stora områden saknade ström men hur det är idag vet jag inte. Den som reser nu bör nog ha en reservplan mot oförutsedda händelser. Hoppas det går bra för er.

Eva

Arne
2011-06-21, 15:20
Men likväl fungerar allt som det ska här på Kreta. Bankomaterna är i gång, bankerna likaså. Bussar och flyg går som vanligt liksom färjorna.
Vännerna på Rhodos och Samos vittnar om samma situation.

Kan det måhända vara svenska media som blåser upp en höna av en fjäder?

Arne

Eva L
2011-06-21, 15:25

Arne

Inte bara svenska medier i så fall utan alla europeiska media följer krisen på nära håll. Den som ska båtluffa ut från Pireus eller mellan andra öar har goda skäl att hålla koll på läget. För den som flyger direkt till och från en ö är sannolikheten för problem antagligen mindre. Självklart fungerar väl bankomaterna än. Krångel med dessa uppstår väl först om sparpaketet röstas ner av grekerna och pengarna från EU och IMF uteblir.

Eva

Hellen
2011-06-21, 16:26
Men likväl fungerar allt som det ska här på Kreta. Bankomaterna är i gång, bankerna likaså. Bussar och flyg går som vanligt liksom färjorna.
Vännerna på Rhodos och Samos vittnar om samma situation.

Arne

Den strejk det förvarnas om i inlägget kommer i så fall ske 27/28 juni, tidpunkten verkar oklar.
Närmsta datum för strejk är på fredag, inte roligt för dem som anländer på midsommarafton.
// Helén

Zappa
2011-06-21, 16:44
Närmsta datum för strejk är på fredag, inte roligt för dem som anländer på midsommarafton.
// Helén

Vilken strejk tänker du på Helén?
Är det hamnarbetarestrejken du tänker på vill jag hänvisa till denna (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=27467&highlight=glyfada) tråd med lugnande besked :)

bye_bye
/Z

Hellen
2011-06-21, 16:54
Vilken strejk tänker du på Helén?
Är det hamnarbetarestrejken du tänker på vill jag hänvisa till denna (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=27467&highlight=glyfada) tråd med lugnande besked :)

bye_bye
/Z

Det var den jag tänkte på, så bra att den inte ställer till det.
Hoppas inte jag skrämde upp någon i onödan.
Har bara hört talas om den, och trodde den var riktigt stor då det talats om sympatistrejker i hamnarna runt om i Europa.
Svårt att hitta sympatiserande i Sverige på fredag :eek:Ang_elx:D

nikki73
2011-06-21, 21:36
Vi ar pa Rhodos och har ar allt som vanligt!!! Varmt som tusan men inga strejker eller annat har vi markt av!

nikki73
2011-06-21, 21:38
Har har inte varit nagra stromavbrott an sa lange!~

Netwolf
2011-06-21, 22:22
Vi ar pa Rhodos och har ar allt som vanligt!!! Varmt som tusan men inga strejker eller annat har vi markt av!
Gött! Då är man snart på g :)
/NW

Ludde
2011-06-22, 14:15
Hej!
Är det någon som har en aning om hur det blir om man ska åka med charter till Grekland på måndag den 27 juni och det blir den generalstrejk man förvarnat om den 27-28 juni? Jag får lite panik!! :(

Ludde
2011-06-23, 13:13
Ser nu att det är klart med generalstrejk i Grekland 28-29 juni, så vi borde hinna landa sent den 27:e. klapp_klap Sen är det ju inte säkert att flygledarna strejkar heller. Fyra dagar kvar!! flabb_flab

Alruts
2011-06-23, 13:18
Ser nu att det är klart med generalstrejk i Grekland 28-29 juni, så vi borde hinna landa sent den 27:e. klapp_klap

Samme her. Men vi venter spent på om streiken vil ramme ferjetrafikken 28. og 29. Vi hadde tenkt oss ut til Serifos den 29. Det blir kanskje en ekstra dag i Aten. Ja ja – det kunne ha vært verre :cool:

Hellen
2011-06-23, 13:25
Samme her. Men vi venter spent på om streiken vil ramme ferjetrafikken 28. og 29. Vi hadde tenkt oss ut til Serifos den 29. Det blir kanskje en ekstra dag i Aten. Ja ja – det kunne ha vært verre :cool:

Ingen vet väl ännu vad det innebär i praktiken, förra året var det endast båtar med Piraeus som hemmahamn som var indragna i strejken, jag vet med säkerhet att det var så vid ett strejktillfälle. Hur det var vid de övriga skall jag låta vara osagt.
// Helén

Janérik
2011-06-23, 13:56
Enligt en annan tråd här på forumet så var det väl lastarna som strejkar, alltså de som lastar lastfartyg, enligt den tråden skulle det knappast påverka färjetrafiken annat än att det kan vara lite stökigt i hamnen i Pireus.
Vi var på Kreta senast då det var generalstrejk och vi märkte ingenting av det.

Mvh Janérik

Hellen
2011-06-23, 14:37
Enligt en annan tråd här på forumet så var det väl lastarna som strejkar, alltså de som lastar lastfartyg, enligt den tråden skulle det knappast påverka färjetrafiken annat än att det kan vara lite stökigt i hamnen i Pireus.

Stuvarstrejken gäller enligt den tråden du menar förutsatt att vi nu menar samma tråd Ang_elxAng_elx strejken som skall vara imorgon.

Jag skall alldeles strax klistra in vilken tråd jag syftar på

Edit: Ja, det var ju Zappa som tipsade i denna tråden om den andra tråden flabb_flab

denna (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=27467&highlight=glyfada)

Janérik
2011-06-23, 14:44
Stuvarstrejken gäller enligt den tråden du menar förutsatt att vi nu menar samma tråd Ang_elxAng_elx strejken som skall vara imorgon.

Jag skall alldeles strax klistra in vilken tråd jag syftar på

Edit: Ja, det var ju Zappa som tipsade i denna tråden om den andra tråden flabb_flab

denna (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=27467&highlight=glyfada)
Ah, då var det nånting helt annat, jag tror ändå att det löser sej på något sätt.

Mvh Janérik

Alala
2011-06-24, 07:20
Ja, generalstrejk blir det ju 28-29.6 så om man ska resa dessa dagar är det bra att ta reda på hur det blir. Var på Egina 15.6 då det också var generalstrejk, men det märkte man ju inte av där, men de sa att färjorna till Pireus inte går. Hur det var med flyget vet jag inte. :confused: Kanske det inte berörs?
Men det är nog bra att vara lite förberedd i synnerhet om man reser på egenhand, vid charter brukar man ju bli "omhändertagen".
/ Anne

nikki73
2011-06-24, 21:20
Stromavbrott i gamla stan den 22 juni som varade i mindre an en timme. Alla var glada i alla fall och det var mysigt trots allt!

nikki73
2011-06-24, 21:22
Hoppas flyget gar hem pa natten den 30 juni da!!!

Marianne
2011-06-24, 22:15
På Kreta hade vi strömavbrott måndagkväll, också mindre än en time, men det är man ju van vid i Grekland. De följande dagarna hade vi ett par kortare strömavbrott, men som sagt, det är ju inget ovanligt i och för sig.

Hoppas ni kommer hem som ni ska och att ni fortsätter att njuta er semester!

inkfish
2011-06-25, 10:03
Sidan jag länkade till tidigt i tråden, Living in greece, uppdateras ofta nu inför generalstrejken 28 och 29. Det lönar sig alltså att hålla ett öga på den om man är på väg.

Just nu skriver den t ex att:

* varken buss eller metro kommer att trafikera flygplatsen 28-29.

* flygledarna ska ha möte idag lördag och väntas därefter meddela hur de gör. Dock: de deltog INTE i förra generalstrejken, av hänsyn till resenärerna.

* färjor kan påverkas den 29, dock oklart hur.

(Med reservation för att nya besked kan komma under veckan)

P o N
2011-06-25, 14:00
Hej, kom hem från Grekland igår, 2veckors Syros, Ios, Amorgos o Aten. Allt har fungerat, båtar, tåg, metro mm. På öarna märker man ingenting, i Aten bara på Syntagma.. Färjor har gått alla dagar även när det varit generalstrejk, men det är ju alltid bra att kolla ovan nämnda siter. Hälsn Peter

anneli56
2011-06-25, 19:31
Här på Peloponnesos känner vi av strejkerna, igår var vi utan el hela eftermiddagen. Nu var vi utan el 18-21 och nu när det finns el så finns ingen vatten :rolleyes: men nu får vi ju mat i alla fall, disken och duschen får vänta till i morron om vattnet är tillbakaflabb_flab
ha en fortsatt trevlig midsommar där hemma i trygga Sverige!

inkfish
2011-06-25, 22:58
Det blir även flygledarstrejk, enligt Living in greece på twitter alldeles nyss:

Breaking News: Air traffic controllers in Greece will strike Tuesday & Wednesday, June 28-29 from 8:00-12:00 and 18:00 to 22:00 on both days

Eva L
2011-06-26, 07:59
Ja alla ser vi väl med spänning fram emot vad som händer sen. Känns som tisdagens omröstning blir lite av en ödesdag för Grekland. Går sparförslaget igenom, klarar grekerna av att genomföra det, kommer den uppläxade oppositionen att rösta för förslaget. Går det inte igenom avgår regeringen då. Frågorna är måmga. Oavsett scenario blir det till att hoppas att det blir början på en vandring ut ur krisen.

Eva

pumpis
2011-06-26, 15:01
Är det någon som vet om strejken gäller andra öar eller är det bara aten?
Vi flyger till Santorini på tis från Arlanda?

Hellen
2011-06-26, 15:32

Flygledarna arbetar för hela Greklands territorium, så räkna med ändrade flygtider under strejkdagarna och kanske tom. dagen efter?
Förra året löstes det genom att man flög iväg tidigare än planerat för en del flyg, en del blev försenade.
Håll koll! :D
// Helén

inkfish
2011-06-26, 15:35

Living in greece skriver så här:
Air traffic controllers (ATC) announce plans to strike 8:00 to 12:00 and 18:00 to 22:00 on both days, during which all airports will close and flights to, from and within Greece will be canceled or rescheduled — EEEKE Press Release (in Greek). Some mercy is being shown to travelers and the tourism industry, as they did not call a 24-hour or 48-hour strike. *Also note that Greek air traffic controllers called off their strike less than 24 hours before the last general strike on June 15. Will that happen again? There’s no way to predict for certain.

Alla flygplatser, alltså.

Men: strejken kan också blåsas av. Eller innebära att ni får några timmars försening för att komma ner på marken först efter kl 12.

MickeKöping
2011-06-26, 16:55
Hoppas dom håller sig lugna på lördag 2/7.
Men det har väl inte hänt att det strejkas på helgerna tidigare, eller?

Aiakos
2011-06-26, 19:49
Amen det är typiskt att dom ska börja strejka just den dan vi ska flyga ned. Men vårt plan lyfter 1305 (arlanda - santorini) så man får hoppas på att vi lyfter i tid isf bör det inte vara nåt problem, vi kanske får ta en båt en senare dag men huvudsaken att man kommer ner. Enligt apollo har dom aldrig haft med en liknande situation att göra men skulle flyget bli inställt så försöker dom boka om en eller så betalar dom tillbaka pengarna men vi har som sagt bara tagit flygstolar så hur det blir med dem som bokat charter vet jag ej.

inkfish
2011-06-28, 16:30
Nu såg jag just första uppgifterna om strejk EFTER generalstrejken, alltså på torsdag.

Det gäller färjetrafiken:

Hamnarbetarna har beslutat under tisdag e m om ny strejk som kommer att drabba hamnen och båttrafiken i Athens region på torsdag den 30 juni (kl. 00.01 till 24.00).

Om man vill ringa hamnmyndigheten i Pireus och kolla båttider ska, enligt svenska ambassadens sajt, telefonnumren vara 210-4226000 och 210-4147800 (med +30 om man ringer från Sverige).

Här finns ambassadens info som gissningsvis uppdateras kontinuerligt: länk (http://www.swedenabroad.com/Start____11979.aspx)

Tom
2011-06-28, 19:01
Hej !
Är det sådant här som dom vill behålla genom att strejka ?

Läs och begrunda , skrivit av en svensk boende på södra Peloponissos.

“ Prostesterna uttrycker att sparförslagen och nedskärningarna drabbar orättvist. Vi kan inte bedöma det men under flera decennier har Grekland levt på lån utan att få in skatteintäkter. Ålderdomliga underhållsstöd lever fortfarande kvar t ex att döttrar och söner till avlidna militärer fortfarande idag uppbär motsvarande lön som den avlidne hade. Det är mycket vi inte förstår. “

Är det konstigt att dom har kris ?
Nog borde Grekerna sanera “lite” ?

Jejja
2011-06-28, 19:37
Man är lite orolig, åker till kreta på lördag. Chania. Och vill ju helst komma till ett ställe där det inte är kaos. Hur är det på kreta egentligen?

IRSA
2011-06-28, 19:57
Har fatt reda pa att flyget fran Rhodos till Landvetter den 29/6 (imorgon alltsa)ska ga enligt tabell. Har haft kontakt med Ving idag....

Irene

Hellen
2011-06-28, 20:01
Är det konstigt att dom har kris ?
Nog borde Grekerna sanera “lite” ?

Visst har man svårt att känna sympati rakt igenom.

Nu blir det tre dagar i sträck som båttrafiken kommer att påverkas, och det bara denna veckan och än är det inte högsäsong. Så synd att de inte fattar att "vi" alla inte sympatiserar med dem i allt
// Helén

HenricG
2011-06-28, 20:33
Vi såg en liten demonstration i Chania på bussen på väg till flyget. Nu var det visserligen på kvällen, vid halvtiotiden, men det såg lugnt och städat ut. Det var i söndags kväll, hur det är idag vet jag då inte.

Nej, det är svårt att känna sympati. Jag gjorde det mer innan jag var nere, då tänkte jag att Grekland och Island var jämförbart, med att de stora pengarna slarvats bort av de stora hajarna.
Men så är det ju inte i det här fallet. Här är det de jättelika stimmen småfisk - de vanliga människorna. Kort mottages ej i affärer - genererar kvitto. Kvitto på solstol och parasoll? - skulle inte tro det du. Min bekant var mycket nöjd med fjolårets olivskörd, femtusen € på en månad. Skattat? Skulle inte tro det du... Och så där håller det ju på. En gäst på hotellet berättade att han på rent jäkelskap bett om kvitto för de 8€ han betalade per dygn för AC:n och fick till svar att kvittoblocken var slut, men att det skulle komma nya i övermorgon och bla bla bla.

Min sympati för de grekiska protestanterna är nere på noll. Visst, det kommer att drabba vissa hårt, men några "oskyldiga" i just det här fallet tror jag knappast finns. Skattesmitning måste vara någon form av grekisk nationalsport.

Och ändå älskar jag dem. Förbannat med...

Jejja
2011-06-28, 21:27
Kan kanske inte dra alla över en kant heller. Men,,, de flesta har nog gjort så. Att inte kunna handla med kort borde kan man tycka ge mindre försäljning och där med mindre intäkter. Jag gillar att använda kort och skulle helst vilja använda det istället för pengar direkt... Så jag tror det är ett misstag att inte ta kort... det är tom möjligt att jag struntar att handla något bara just för att de inte tar kort.

Hellen
2011-06-28, 21:58
Hade jag inte vetat bättre så hade jag lätt fått för mig att bussarna kör halvfulla på Donoussa, de kör varken hel- halv-fulla eller nyktra heller för den delen på Donoussa

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13241064.ab

Kritsabo
2011-06-29, 06:18
Även på vår östra sida av Kreta börjar modet falla hos urinvånarna. Vi pratade med en yngre förståndig person i AgNik igår som planerar att åtminstone tillfälligtvis arbeta utomlands. Jag försöker in i det längsta försvara det trevligaste folkslaget jag vet, men håller med om att de flesta medverkar till det läge de befinner sig i. Trots att jag hatar uttrycket ".. men alla andra gör ju det" så är det säkert tungt att betala skatt när nästan ingen annan gör det, och om de inte fabulerar blir jag häpen när t.ex. vår (av och till) arbetslöse servitör beklagar sig samtidigt som han berättar om exklusiva renoveringar av sitt flerbostadshus. Det här blir nog en långdragen Golgata för våra vänner, tänk bara om Leif Pagrodsky lyckas övertyga grekerna om att införa den svenska offantliga sektorn. Jag skulle inte vilja att den lågt utbildade gossen på OTE eller i stadshuset i AgNik disponerade mer än hälften av min inkomst.
En sista undran bara; är det någon grekisktalande medlem som kunnat följa uttalanden från inhemska grekiska ekonomer vad de tycker om situationen och förklaringar hur de hamnat här? Att referera till uttalanden från demonstranter eller "mannen på gatan" tycker jag är banalt för att göra sig en bedömning av vad greker i gemen tänker, det är som att fråga någon missnöjd författare på väg till en blockad vad han anser. Ang_elx

Kritsabo
2011-06-29, 07:04
En sista undran bara; är det någon grekisktalande medlem som kunnat följa uttalanden från inhemska grekiska ekonomer vad de tycker om situationen och förklaringar hur de hamnat här?

Som svar på posten hittade jag själv nyss en artikel på dagens DN Ekonomi, vilken i stort sett bekräftade mina tankar.
_B-anana

HenricG
2011-06-29, 07:14
Ja, det är alltid trist när man får sina fördomar bekräftade. För jag antar du menade den där med den kvinnliga revisorn? Det är ju mer eller mindre exakt vad jag skrev om ovan.

Och DEN skutan, mina vänner, vänder man inte med ett åtgärdspaket eller två. Det tar generationer.

Jejja
2011-06-29, 08:27
Någon som vet hur det är med sjukvård etc på västra delen av kreta. Är rädd att om man blir sjuk eller olycka händer att man inte får vård. Behöver man vara rädd för att saker och ting inte funkar som det ska på de punkterna just nu?

Kritsabo
2011-06-29, 10:59
Någon som vet hur det är med sjukvård etc på västra delen av kreta. Är rädd att om man blir sjuk eller olycka händer att man inte får vård. Behöver man vara rädd för att saker och ting inte funkar som det ska på de punkterna just nu?

Vet inte om det finns risk för försämringar nu när det strejkas, men jag tror jag läste att som sig bör tar man hand om alla akutfall.
Min erfarenhet av den ÖSTRA sidan är den allra bästa. Efter en skärskada på den förbaskade moppen kom jag linkande utanför sjukhuset i Neapoli. På håll ser en vaktmästare blodvitet och vinkar in mig direkt i en operationssal. Tre sympatiska läkare sydde ihop mig under jovialiska former (bl.a. sade den trevliga sköterskan "att inte kunde väl jag vara 55 år":o) ihop mig på 30 minuter och vägrade dessutom ta betalt.
Slå det kära svenskar om ni kan :D
Jag betalade inte ens mutor.
_B-anana

Eva L
2011-06-29, 19:03
Var det ett offentligt sjikhus så har de väl fram till helt nyligen inte haft några vårdavgifter vilket även gäller övriga EU-medborgare med rätta handlingar.

Eva

minda
2011-06-29, 20:32
Visst kan man bli less på detta strejkande och konsekvenserna det får. Vi anlände i måndags em(27) och hade då förbokat hotell i Pireus. Vi såg fram emot en lugn kväll i Pireus och sedna morgonbåten till Naxos. Nu fick vi istället på bussen veta att det troligtvis var färjestrejk på gång. När vi kom till Pireus så gick vi direkt till färjakontoret. Där bekräftde dom ryktena så vi fick med en kvarts varsel besluta oss för att ta sista båten som gick den kvällen. Vi hamnade då på Syros där vi nu varit två dagar. Inga båtar idag elelr imorgon men det verkar soma tt vi kommer iväg till Amorgos på fredag morgon. Fördelen är nu att vi fått uppleva lite av Syros och det ger verkligen mersmak. Fantastisk mat och verkligen inte turistanpassat. Jättetrevligt! Nackdelen är att man hela tiden känner av osäkerheten, hur blir det nu inför hemresan. Visserligen 12 dagar till dess men:. Känns som att man inte kan ta något för givet. Tråkigt och inte hållbart i längden, framförallt när man reser med barn.

Skredsvik
2011-06-29, 20:40
Tycker det låter som om man måste vänta till vi kommer fram till Aten om vi kommer så långt. Har planerat att flyga till Aten i morgon och sedan vidare ut i övärden på fredag från Pierus. Vi får hålla tummarna att det löser sig.

Kritsabo
2011-06-30, 15:01
Var det ett offentligt sjikhus så har de väl fram till helt nyligen inte haft några vårdavgifter vilket även gäller övriga EU-medborgare med rätta handlingar.

Eva

Nja, är inte reglerna att man med ett patientkort betalar samma avgifter som de inhemska medborgarna? Vår dotter har fått vård på offentligt sjukhus och betalade då en mindre avgift lika grekerna.
:confused:

UlfWiman
2011-06-30, 15:42
Offentlig vård är avgiftsfri fram till helt nyligen då det infördes en självkostnad (2011). Jag har inte beslutet tillgänglit just nu men det liknar Sveriges system, typ 80,- för att träffa sköterska och 150,- för doktor. Översatt till € vet jag inte beloppen då sådana handlingar kommer per post och det har inte kommit ännu trots beslutet per 2011-01-01.

/Uffe

nikki73
2011-07-01, 00:10
Kom hem från Rhodos imorse. Det var lugnt där och man märkte inte av något av den kris som råder i landet. Vi hade ett kort strömavbrott den 22 juni då vi befann oss i gamla stan (varade ca 1 timme). Vi såg även en liten klunga demonstranter som stod vi vägkanten utanför Ixia men det var lugnt (är inte ens säker på att de var demonstranter men gissar på det, det var den 28 juni)! Flygen gick som vanligt och pengar fanns i bankomaterna.

Eva L
2011-07-01, 07:08
Nja, är inte reglerna att man med ett patientkort betalar samma avgifter som de inhemska medborgarna? Vår dotter har fått vård på offentligt sjukhus och betalade då en mindre avgift lika grekerna.
:confused:

Exakt samma avgifter gäller som för landets innevånare. I öppenvård var det fram till för en tid sedan inga vårdavgifter. Men de ska vara införda sedan en tid tillbaka. Det här gäller inte privat sjukvård.

Eva

IRSA
2011-07-01, 19:17
Likt nikki73 så har varit på Rhodos 14 dagar, kom hem torsdags morse (igår alltså) Träffade "Anuola" på midsommarafton och hon sa att det visst någon demonstration nere i Mandraki någon dag innan. Tisdagen den 21/6 fick jag ett sms fån Ving om att det troligen skulle vara ett strömavbrott samma kväll. Inget avbrott den kvällen, men varje kväll mellan den 22 o 27 juni så var det ett kort avbrott på ca 30-40 minuter.
När vi skulle åka hem i onsdagskväll så trodde vi att vi skulle klara oss undan flygstrejken, men hej vad vi bedrog oss. På bussen ut till flygplatsen fick vi bli körda till ett hotell i Ixia för att vårt plan vart försenat. vi skulle lyft klockan 23.20 men planet gick 02.00 istället. Väldigt bra ordnat med hotellet, vi fick lite mat där o slapp sitta på flygplatsen och vänta...

Irene

nikki73
2011-07-01, 19:48
Likt nikki73 så har varit på Rhodos 14 dagar, kom hem torsdags morse (igår alltså) Träffade "Anuola" på midsommarafton och hon sa att det visst någon demonstration nere i Mandraki någon dag innan. Tisdagen den 21/6 fick jag ett sms fån Ving om att det troligen skulle vara ett strömavbrott samma kväll. Inget avbrott den kvällen, men varje kväll mellan den 22 o 27 juni så var det ett kort avbrott på ca 30-40 minuter.
När vi skulle åka hem i onsdagskväll så trodde vi att vi skulle klara oss undan flygstrejken, men hej vad vi bedrog oss. På bussen ut till flygplatsen fick vi bli körda till ett hotell i Ixia för att vårt plan vart försenat. vi skulle lyft klockan 23.20 men planet gick 02.00 istället. Väldigt bra ordnat med hotellet, vi fick lite mat där o slapp sitta på flygplatsen och vänta...

Irene

IRSA!

Flög ni till Arlanda? Då satt vi nog vid samma gate! Vi flög till Kastrup med Norwegian och vi lyfte exakt i tid. Såg inte mer än två delayed flyg tror jag på monitorn. Vi hade inga strömavbrott förutom det där den 22 juni fast strömavbrotten kanske bara var inne i Rhodos stad? Där var vi många kvällar men det var bara en kväll som vi var där vid 20:00 annars kom vi oftast dit vid 21:30!!!

nikki73
2011-07-01, 19:50
Vi bodde ju i Ialyssos andra veckan och såg ju att flyget gick den 28 och 29 juni så jag har svårt att tänka mig att ert plan var försenat pga strejk på flygplatsen IRSA! Det kan ju ha berott på något annat, eller?

IRSA
2011-07-01, 20:04
Vi bodde ju i Ialyssos andra veckan och såg ju att flyget gick den 28 och 29 juni så jag har svårt att tänka mig att ert plan var försenat pga strejk på flygplatsen IRSA! Det kan ju ha berott på något annat, eller?

Nej, jag flög till Landvetter. Jo som sagts tidigare så var det den 28 och 29 juni strejk i två omgångar dessa dagar, en gång på förmiddagen och en omgång igen på kvällen. Det plan som vi skulle skulle hem med kunde inte landa den tid som det skulle, därav förseningen, först klockan 01.00 kom det ner.

Alala
2011-07-06, 07:18
Läste att de ska vara taxistrejk idag, i varje fall i Aten och kanske de största öarna. De strejkar för att det är meningen att yrket eller är det nu taxitillstånden ska öppnas för fri konkurrens.

Anne

Frappe
2011-07-06, 07:41
Läste att de ska vara taxistrejk idag, i varje fall i Aten och kanske de största öarna. De strejkar för att det är meningen att yrket eller är det nu taxitillstånden ska öppnas för fri konkurrens.

Anne

Stämmer det, när det gäller taxi finns bara ett visst antal taxi license i Aten och det är ca 14,000 st.

Camilla

Frappe
2011-07-06, 08:33
Stämmer det, när det gäller taxi finns bara ett visst antal taxi license i Aten och det är ca 14,000 st.

Camilla

Ett förtydligande de licenser man vill släppa fritt är utanför Aten ( till att börja med) gäller alltså öar och andra städer!

Camilla

Netwolf
2011-07-06, 12:32
Här på Kos, så går taxi som vanligt.

/Netwolf

Netwolf
2011-07-06, 22:17
Fick info av Kos taxi att de ev går i strejk fr o m i morgon. Allt beror på utfallet av Aten-strejken.
/Netwolf

Masse
2011-07-06, 22:49

Anne

Känns inte som någon högoddsare att gissa att det kan leda till grekisk svart-svart-taxi. :D:D:D

:) Mats

Celbe
2011-07-07, 07:51
Märktes inte någon taxistrejk på Patmos igår. De körde som vanligt. När vi kom till taxiststationen i Pythagorion, efter att ha anlänt dit med dolphinen, möttes vi dock av en lapp med texten "strike". Det blev buss till Vathy istället.

Enl uppgift kör de inte på Ikaria idag heller men vi har fixat annan skjuts från Agios Kirikos (lyckas naturligtvis pricka in resdag när färjan inte går till Evdilos).

Nissos Mykonos anlägger just nu Karlovassi.

Celbe (via wifi på färjan:))

Eva L
2011-07-29, 10:36
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_12972_29/07/2011_400314

Någon som lyssnat på grekisk radio eller hört något mer om mötet. Att hälla olja på vägen som anges i artikelna låter som något man borde straffas för. Ingen hänsyn till andra bilister tydligen.

Eva

Mahava
2011-07-30, 12:39
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_12972_29/07/2011_400314

Någon som lyssnat på grekisk radio eller hört något mer om mötet. Att hälla olja på vägen som anges i artikelna låter som något man borde straffas för. Ingen hänsyn till andra bilister tydligen.

Eva

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_7_29/07/2011_400434

Mötet beskrivs som fruktlöst och strejken fortsätter...

Undrar hur länge de kan hålla på, chaffisarna måste ju förlora massor med intäkter på det här

AndersK
2011-07-30, 13:49
På Kalymnos och Kos rullade taxitrafiken i vanlig utsträckning under gårdagen (fredag), men vi förstod av chaufförerna att de med spänning väntade på besked om vad som framkommit under diskussion med transportminister och taxichaufförers centrala organisation. Vad som därefter har hänt är okänt.

Ett sätt att få reda på det lokala förhållandet är att kontaka din resebyrås lokalkontor, men det som sägs kan inte tas som en absolut sanning om hur det sedan är på plats. Det ändrar sig snabbt!

Vi lyckades lösa en egen transfer på det gamla hedliga sättet; med tummen! Givetvis var det en chansning som då gick hem!

/Anders

mouche
2011-07-30, 14:57
.., men vi förstod av chaufförerna att de med spänning väntade på besked om vad som framkommit under diskussion med transportminister och taxichaufförers centrala organisation.

Ingen ting! (inget alls)

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_7_29/07/2011_400434

Fysimera
2011-07-30, 15:37
Vet ej det är rätt att kalla detta en strejk utan mer en demonstration mot EUs grundregler.

Alla även i Grekland har vetat sedan medlemskapet i EU att EUs grunpprincip är fri handel och etablering.

Att någon köpt en licens för dyra pengar trots att man vetat att den ej har ett långsiktigt värde eftersom den är mot EUs regler som också bör gälla i Grekland kanske ej är så smart.

Även i Sverige har denna avreglering drabbat även taxi men alla viste att det var en del av medlemsskapen i EU.

Att det blir fri etablering av taxi i Grekland kanske ej försämrar charmnivån på chaufförerna utan kan utveckla taxi till en mer service inriktad profil.

Det finns givetvis två sidor på denna strejk och jag har vänner här som kör taxi och dom vet vad som gäller men hoppas på att kunna fortsätta i en regulerad verksamhet där dom styr vilka som skall ha licens och hur många det skall vara. Det fanns ett avtal som var helt mot EUs grundregler och att få och låna pengar ger ju vissa skyldigheter också.
Olle