Logga in

Visa fullständig version : Kulturkrock?

Hellen
2011-06-10, 06:19
Edit: Tillägg. Gester/Kroppsspråk

Hoppas någon boende i Grekland kan förklara för mig.

Det finns en gest i Grekland som absolut inte skall användas förutsatt att man inte vill be någon flyga och fara, handflatan är inblandad.
Jag är lite fundersam på om jag omedvetet kan ha bett någon flyga och fara genom att sätta upp handen?
Jag tänker mig att jag suttit på restaurang eller café och fått frågan om det önskas påfyllning?
I mitt nekande svar så tror jag att jag per automatik sätter upp handflatan tillsammans med ett "nej"

Vi reste fem personer tillsammans ett år, jag funderar på hur vi kom in på restauranger om någon i sällskapet visade hur många vi ville ha plats för...
Jag vänder inte handflatan mot mig själv när jag skall "visa antalet fem".

Är detta förolämpande, eller behöver man göra något speciellt med handen?

Polismans stopptecken.... hur skulle en grek på besök i Sverige uppfatta det?

// Helén

malou
2011-06-10, 06:52
[
quote=Hellen;242363]Det finns en gest i Grekland som absolut inte skall användas förutsatt att man inte vill be någon flyga och fara, handflatan är inblandad.
Jag är lite fundersam på om jag omedvetet kan ha bett någon flyga och fara genom att sätta upp handen?
Jag tänker mig att jag suttit på restaurang eller café och fått frågan om det önskas påfyllning?
I mitt nekande svar så tror jag att jag per automatik sätter upp handflatan tillsammans med ett "nej"
// Helén
[/QUOTE]

Jeg er helt sikker på at jeg må ha krenket flere med den gesten. Uten å ha visst om at gesten er krenkende for grekere. Dette er en gest jeg bruker ganske ofte her hjemme, den 'sitter i kroppen'. Ofte brukt sammen med et smil. Absolutt ikke for å være uhøflig.

Og jeg undrer meg også nå over om det e r sånn at grekere overhodet ikke har forståelse for at turister bringer med seg egne skikker og normer? :confused: At der er nulltoleranse overfor slike kulturelle forskjeller? Tror nesten at det vil være nødvendig å binde sammen hendene på ryggen for å bli kvitt denne gesten..

Monica P
2011-06-10, 07:02
Hellen, Malou, var inte rädda...den kränkande gesten hör ihop med minspel också, och att den riktas mot nån speciell person. Lika fullt är det intressant att studera gester och åtbörder som lokalbefolkningen gör, vare sig man är i Grekland eller Japan eller Patagonien eller på månen.

Hellen
2011-06-10, 07:08
Tack Monica!
// Helén

malou
2011-06-10, 07:29
...var inte rädda...den kränkande gesten hör ihop med minspel också, och att den riktas mot nån speciell person.

Men denne håndbevegelsen har jo vært rettet mot en bestemt person, i ulike situasjoner. Eks. for å signalisere til en servitør 'neitakk, jeg er forsynt'. Eller i butikken - 'det var alt jeg skulle kjøpe i dag'. Osv. Som 'språkløs' turist.

Men bra at du sier det du gjør, Monica, man vil jo absolutt ikke bli oppfattet av lokalbefolkningen som misfornøyd gjest. Det ville faktisk være litt leit.

Kikh
2011-06-10, 07:44
Edit: Tillägg. Gester/Kroppsspråk

Hoppas någon boende i Grekland kan förklara för mig.

Det finns en gest i Grekland som absolut inte skall användas förutsatt att man inte vill be någon flyga och fara, handflatan är inblandad.

Vi reste fem personer tillsammans ett år, jag funderar på hur vi kom in på restauranger om någon i sällskapet visade hur många vi ville ha plats för...

Är detta förolämpande, eller behöver man göra något speciellt med handen?

Polismans stopptecken.... hur skulle en grek på besök i Sverige uppfatta det?

// Helén

Om du håller samman fingrarna i ett "normalt" stopptecken har du inget alls att oroa dig för men om du spretar med fingrarna bör du vara snabb att försvinna. Vill du mot förmodan förstärka de spretande fingrarna kan du lägga andra handen, likaledes med spretande fingrar, bakom den första. Om du av misstag/gammal vana visar fem fingrar vid en förfrågan kommer ingen att reagera, det krävs liksom eftertryck för negativ effekt.

//Kikh

Hellen
2011-06-10, 07:54
Om du håller samman fingrarna i ett "normalt" stopptecken har du inget alls att oroa dig för men om du spretar med fingrarna bör du vara snabb att försvinna. Vill du mot förmodan förstärka de spretande fingrarna kan du lägga andra handen, likaledes med spretande fingrar, bakom den första. Om du av misstag/gammal vana visar fem fingrar vid en förfrågan kommer ingen att reagera, det krävs liksom eftertryck för negativ effekt.

//Kikh

Finns det nyansskillnader i det där med att spreta med fingrarna, jag håller ju inte upp handen i luften med fingrarna på samma sätt som jag håller den om jag skall rita av min hand, någon som är med på liknelsen? Ang_elx:D
Den dagen jag börjar lägga till andra handen bakom med spretande fingrar..., då skall jag sluta visa mig ute bland folk öht ;)

Jag tror att jag skulle märkt om mitt agerande hade uppfattats som fult/elakt/förolämpande, med man kan aldrig vara säker..
Känner mig lugn nu :D
// Helén

Alala
2011-06-10, 08:05
Kom att tänka på det här med att nicka med huvudet. Var det inte så att grekerna nickar bakåt och det betyder NEJ? Vi nickar (har aldrig tänkt om jag nickar framåt eller bakåt :D) och menar JA. Bäddat för missförstånd? :confused:
/ Anne

Peter
2011-06-10, 08:31
Vill du mot förmodan förstärka de spretande fingrarna kan du lägga andra handen, likaledes med spretande fingrar, bakom den första.

Javisst ja. Den dubbla förolämpningen... Den hade jag glömt... :D Och det ska smälla ordentligt när man slår på baksidan av den första handen... Ha ha ha ha... :D Ja jössös... Sedan blir det slagsmål...

Det finns nog en stor tolerans och förståelse för att turisterna inte kan Grekernas gester. Men man bör generellt sett undvika att vifta med handflatan utåt... För oss betyder det Hej Kompis. För dem något helt annat...

Men även jag som varit där en del, dryg två år totalt, missar ibland! Jag hade hämtat bilen och skulle hämta resekamraten på ett fik. Jag viftade glatt genom bilfönstret... Alla runt henne undrade nog varför jag var så oförskämd mot henne när hon kom springande mot bilen... Ja, ja... Inte ens jag är perfekt...

Klassiskt fel! För där är vi och Grekerna helt olika!!! Men jag gör fortfarande samma fel ibland. Men jag brukar komma på mig och säga "signomi" (ursäkta) och ta tag i min egen hand och vända den... Det brukar väcka viss munterhet... Håll handflatan mot dig när du visar antal. Om du kommer ihåg det.

Och vill man inte ha mer är det lättaste att föra handen vågrätt över glaset eller koppen och markera med en skakning på huvudet och kanske lite minspel... Det är inte svårt. Det handlar bara om att lära sig och komma ihåg. Något jag precis sagt att det inte är så lätt alla gånger.

Och känner man att man gjort något allvarligt fel så är det ju inte värre än att man söker upp personen och säger Sorry, jag är turist och glömde...

Det gör inte ont om man respekterar människorna i landet man besöker...

Peter

Peter
2011-06-10, 08:44
Var det inte så att grekerna nickar bakåt och det betyder NEJ?

Du har helt rätt. Men nicken måste sammanfalla med ett sugande T-ljud... Av någon sort. :D Du förstår precis vad jag menar...? Eller hur... :D Det går bara att visa... :o

Men där är ytterligare en skillnad i gester. Inte så betydelsefull, men ändå... Det den gesten gör är att du visar att varit i Grekland förr. Men jag undrar om den används så mycket idag? Jag har inte sett eller använt den på länge.

Peter

Kikh
2011-06-10, 22:38
Du har helt rätt. Men nicken måste sammanfalla med ett sugande T-ljud... Av någon sort. :D Du förstår precis vad jag menar...? Eller hur... :D Det går bara att visa... :o

Men där är ytterligare en skillnad i gester. Inte så betydelsefull, men ändå... Det den gesten gör är att du visar att varit i Grekland förr. Men jag undrar om den används så mycket idag? Jag har inte sett eller använt den på länge.

Peter

Jag ser/hör den dagligen och har sedan länge omedvetet anammat den - tungan ska upp i gommen vid framtänderna och åstakomma ett ljud som påminner om nappsugande spädbarn :D Om man inte klarar ljudet räcker en bakåtnick med snabbt höjda ögonbryn. Fast allra enklast är förstås att säga Nej tack!

//Kikh

karinafp
2011-06-11, 10:43
tungan ska upp i gommen vid framtänderna och åstakomma ett ljud som påminner om nappsugande spädbarn :D

Haha, det var det första grekiska "ord" jag lärde mig, som student i Uppsala för - oj, är det redan 35 år sedan? :o - när jag umgicks med ett gäng greker på puben i Flogsta på kvällarna. Ang_elx

Karin
those were the days...:rolleyes:

giottoni
2011-06-17, 23:08
Har också funderat en hel del på om handlingar o gester betyder något annat i Grekland än hemma i Sverige? Vid förra sommarens greklandsbesök körde jag bilen hem mot hotellet i skymningen o upptäckte en bit framför mig mitt på vägen två lokala grekiska flickor i 20-årsåldern på en mörklagd moped.
Innan jag påbörjade omkörningen tutade jag till lite lätt, så som jag är van hemifrån, för att uppmärksamma flickorna på att jag tänkte köra om. Till min stora förvåning sträckte föraren upp vänsterhanden o gav mig "fingret"! Jag blev något överraskad eftersom jag trott att detta var en ganska oförskämd gest även i Grekland, men det kanske var flickorna som upplevde min tutsignal som det oförskämda? Hur är det egentligen med att "ge fingret" i Grekland - betyder det samma som här?

Kikh
2011-06-17, 23:44
Har också funderat en hel del på om handlingar o gester betyder något annat i Grekland än hemma i Sverige? Vid förra sommarens greklandsbesök körde jag bilen hem mot hotellet i skymningen o upptäckte en bit framför mig mitt på vägen två lokala grekiska flickor i 20-årsåldern på en mörklagd moped.
Innan jag påbörjade omkörningen tutade jag till lite lätt, så som jag är van hemifrån, för att uppmärksamma flickorna på att jag tänkte köra om. Till min stora förvåning sträckte föraren upp vänsterhanden o gav mig "fingret"! Jag blev något överraskad eftersom jag trott att detta var en ganska oförskämd gest även i Grekland, men det kanske var flickorna som upplevde min tutsignal som det oförskämda? Hur är det egentligen med att "ge fingret" i Grekland - betyder det samma som här?

Fingret betyder samma här som i Sverige, en tutsignal däremot betyder att du visar din uppskattning för flickorna :D Ett enelt "pssst" är även det en komplimang som inte alltid uppskattas av alla.

//Kikh

Monica P
2011-06-18, 05:43
Ja, giottoni, Kikh har nog rätt. Att du tutade tog de säkert som en anmärkning på att de körde utan lyse " ...och ingen ska tala om för mig hur jag ska göra..."

Deia
2011-06-18, 10:31
Åh vilken bra tråd med så bra svar från insatta personer!
Har ofta misstänkt att jag "gjort bort mig" med anledning av kroppspråk :rolleyes:. Kulturkrockar och olika vanor är inte lätt.
Jag vet en gång som en pensionatsägare skjutade oss till flygplatsen. Vi hade trevligt i bilen och satt och småpratade. Efter att ha "kindpussets i luften" gick han mot bilen. Han slängde en sista blick mot oss och då VINKAR jag med handflatan mot honom......:mad:. Kom senare på att det kanske inte var så bra med tanke på hans min.

Så här kommer ännu två frågor:
När man får tillbaka växelpengar sträcker jag ofta fram handflatan. Är det Ok att göra så eller ska man låta servitören/butiksbiträdet lägga pengarna på bordet eller butiksdisken?

Jag vet att det kan anses ofint, i en del läder, att ge t.ex dricks rakt i handen. Det ska läggas på det lilla fatet med notan. Ä det så i Grekland också?

Monica P
2011-06-18, 14:19
Om dricks vet jag inte mycket. Däremot är det vanligt att man ställer fram ett glas vatten eller liknande på bordet, inte i handen på den som ska ha glaset.. Varför vet jag inte.

Som utlänning är man givetvis ursäktad om det blir lite fel.

Kikh
2011-06-19, 00:56
Åh vilken bra tråd med så bra svar från insatta personer!
Har ofta misstänkt att jag "gjort bort mig" med anledning av kroppspråk :rolleyes:. Kulturkrockar och olika vanor är inte lätt.
Jag vet en gång som en pensionatsägare skjutade oss till flygplatsen. Vi hade trevligt i bilen och satt och småpratade. Efter att ha "kindpussets i luften" gick han mot bilen. Han slängde en sista blick mot oss och då VINKAR jag med handflatan mot honom......:mad:. Kom senare på att det kanske inte var så bra med tanke på hans min.

Så här kommer ännu två frågor:
När man får tillbaka växelpengar sträcker jag ofta fram handflatan. Är det Ok att göra så eller ska man låta servitören/butiksbiträdet lägga pengarna på bordet eller butiksdisken?

Jag vet att det kan anses ofint, i en del läder, att ge t.ex dricks rakt i handen. Det ska läggas på det lilla fatet med notan. Ä det så i Grekland också?

Om du vinkar är det helt okej att visa handflatan, och du kan gärna ge din servitör dricksen i handen eller i byxfickan. Mitt tricks med dricks var att rulla ihop en sedel och skaka servitören/servitrisens hand samtidigt med överlämnandet - ett klart bevis på att man uppskattat servis och omtanke och att dricksen är menad till just din servitör/servitris. På lilla fatet med notan, i de fall det förekommer, lägger man pengarna för notan som ju trots allt tillfaller ägaren av rörelsen.

Av någon orsak läggs ev växelmynt alltid vid sidan av och aldrig direkt i handen. Som svensk sträcker jag alltid ut handen i väntan på växeln - men lägger alltid ev växel lättillgänglit för kassapersonal eller kunder. Lite kluven då...

//Kikh

Deia
2011-06-19, 10:59
Som utlänning är man givetvis ursäktad om det blir lite fel.

Det låter ju tryggt......:)

Av någon orsak läggs ev växelmynt alltid vid sidan av och aldrig direkt i handen. Som svensk sträcker jag alltid ut handen i väntan på växeln - men lägger alltid ev växel lättillgänglit för kassapersonal eller kunder. Lite kluven då...

//Kikh

Ok. Tack för svar.
Inte helt klart vilket som är "rätt" då. Men inte helt fel heller.