handdator

Visa fullständig version : Hängande bläckfisk

Masse
2011-06-09, 19:38
Hej,

Sitter hos min bror och drar en öl. Försöker underhålla honom med lite snack och bilder om/från Grekland, och givetvis är det då Kalimera som gäller.

En av mina favoriträtter bland många är kalimares. Då frågar brorsan: Varför hänger man upp bläckfisken på lina i medelhavsländerna? Mitt svar är en gissning: Jag tror det är som med kött att det hängs upp för att möras. Men det är ju bara en gissning. Är det någon mat- och fiskkunnig kalimeravän som VET varför man hänger upp bläckfisken?

:) Mats

Bronson
2011-06-09, 22:00
Hej,

Sitter hos min bror och drar en öl. Försöker underhålla honom med lite snack och bilder om/från Grekland, och givetvis är det då Kalimera som gäller.

En av mina favoriträtter bland många är kalimares. Då frågar brorsan: Varför hänger man upp bläckfisken på lina i medelhavsländerna? Mitt svar är en gissning: Jag tror det är som med kött att det hängs upp för att möras. Men det är ju bara en gissning. Är det någon mat- och fiskkunnig kalimeravän som VET varför man hänger upp bläckfisken?

Ingen som vet?
Jag tror som min bror, det är för att möra bläckfisken. Gott som attan är det.
Men NÅGON borde VETA, vi gissar ju bara.
Bronson

MickeKöping
2011-06-09, 23:30
Goglade runt lite.
Det finns olika sätt att möra bläckfisk på. Ett är att hänga den i solen, ett annat är slå den och den kan också möras i mjölk ett par timmar och så kan den kokas tills den är mör.
Ska bläckfisken grillas så blir det till att slå den eller att solmöra på taggtråd som vi är vana att se det.

Masse
2011-06-10, 11:34
OK, då var vår gissning riktig, att det är för att möra den som den hängs upp i solen. Tack för svaret Micke.

Då kan man väl möjligen också komplettera din fina beskrivning av mörningsmetoderna med den grekiska modellen att man förutom att hänga bläckfisken i solen även ser till att det finns riklig tillgång på avgaser där man hänger den. Ha ha, men gott blir det!

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=435&pictureid=6026

Lissi
2011-06-10, 11:49
Då kan man väl möjligen också komplettera din fina beskrivning av mörningsmetoderna med den grekiska modellen att man förutom att hänga bläckfisken i solen även ser till att det finns riklig tillgång på avgaser där man hänger den. Ha ha, men gott blir det!

Avgasrökt bläckfisk låter som en delikatess!

Lissi

zakka
2011-06-10, 17:38

flabb_flab flabb_flab flabb_flab

MVH zakka

Monica P
2011-06-10, 18:32
Inte för att jag är expert, men jag har tagit hand om ett antal bläckfiskar.

För att den ska bli mör och tuggbar slår man den först mot en klippa eller kajkant eller liknande sådär en femtio gånger, beroende på hur stor den är. Dessförinnan har man vänt ut och in på "huvan" och skurit bort vad som finns i den.
Om man kan dra isär lite mellan armarna behöver man inte slå mer.

Då gnuggar man den mjukt och ihärdigt en bra stund mot samma klippa och då kommer det ut ett segt skum. Detta sköljes slutligen och bläckfisken kan grillas , kokas, stuvas med lök, vad man vill.

Att hänga upp den kan nog ha att göra med känslan att den är lite äckligt hal att hantera.- Samt att locka kunder! Sen kanske en blöt bläckfisk inte brynes lika fint. Jag har aldrig ifrågasatt hängandet!

Om man har stora mängder att slå kan man knyta ihop dem till ett knippe och slå hela knippan samtidigt. Särskilt gnuggandet brukar ske på det viset.
Det finns till och med en slags tvättmaskin som används, men det räknas som fusk...

Om ni i hamnen ser en knagglig stenruta precis vid kajkanten kan det vara en plats där man brukar ta hand om bläckfiskarna.

Det är inget lätt arbete, tro mig.

Masse
2011-06-10, 22:25
Att hänga upp den kan nog ha att göra med känslan att den är lite äckligt hal att hantera.- Samt att locka kunder! Sen kanske en blöt bläckfisk inte brynes lika fint. Jag har aldrig ifrågasatt hängandet!

Intressant. Ditt svar Monica tyder ju på dels att mörningen görs på annat sätt och dels, som följd därav, att hängandet har andra syften än att möra.

Bakgrunden till vår fråga var ren nyfikenhet och intresse. Inte heller vi vill ifrågasätta hängandet. Det som så mycket annat som är annorlunda i Grekland gör ju att det är så kul och spännande att få uppleva den grekiska matkulturen. Det intresset gör bl a att en av de saker som vi först letar efter på ett nytt resmål (näst efter stranden) är eventuell saluhall/färskvarumarknad i byn/staden. Där sådan finnes ges möjlighet att uppleva mycket intressant.

Tack alla för era svar!

Hellen
2011-06-10, 23:26
uppleva den grekiska matkulturen. Det intresset gör bl a att en av de saker som vi först letar efter på ett nytt resmål (näst efter stranden) är eventuell saluhall/färskvarumarknad i byn/staden. Där sådan finnes ges möjlighet att uppleva mycket intressant.

Sorry, lite OT, men ändå inte flabb_flab

Bara att kika in hos slaktaren/ charkuteristen är en upplevelse i sig, tycker jag
// Helén bye_bye

MickeKöping
2011-06-11, 01:04
Inte för att jag är expert, men jag har tagit hand om ett antal bläckfiskar.

För att den ska bli mör och tuggbar slår man den först mot en klippa eller kajkant eller liknande sådär en femtio gånger, beroende på hur stor den är. Dessförinnan har man vänt ut och in på "huvan" och skurit bort vad som finns i den.
Om man kan dra isär lite mellan armarna behöver man inte slå mer.

Då gnuggar man den mjukt och ihärdigt en bra stund mot samma klippa och då kommer det ut ett segt skum. Detta sköljes slutligen och bläckfisken kan grillas , kokas, stuvas med lök, vad man vill.

Om man har stora mängder att slå kan man knyta ihop dem till ett knippe och slå hela knippan samtidigt. Särskilt gnuggandet brukar ske på det viset.
Det finns till och med en slags tvättmaskin som används, men det räknas som fusk...

Om ni i hamnen ser en knagglig stenruta precis vid kajkanten kan det vara en plats där man brukar ta hand om bläckfiskarna.

Det är inget lätt arbete, tro mig.

Jag har förstått att man i princip bara slår färsk bläckfisk. Speciellt om man tänk tillaga och äta den ganska snart.
Anledningen till att man slår den hänger förmodligen ihop med den så kallade likstelheten. Bläckfisken består ju av en sammanhängande muskel och när den dör så bildas mjölksyra i vävnaden som gör den hård. Genom att slå bläckfisken så spräcker man muskelfibrerna så att mjölksyran lättare kan läcka ut. Vid solmörning så bryts helt enkelt mjölksyran ner kemiskt så att stelheten motverkas. Det fungerar i princip likadant som med en vanlig bit kött.
Det är mycket möjligt att fiskargubbarna först slår sin bläckfisk och sen låter den hänga nere på båten på en lina, taggtråd, båtsthake eller vad som helst fram till kvällen.

Monica P
2011-06-11, 05:48
Men vilket läge att komma i kontakt med befolkningen- det står ju i snart sagt varje inlägg att man vill. Varför tar ni inte helt enkelt och frågar dem som kan! Fiskargubbarna!

Säg såhär:
(fast hur ni ska förstå vad dom svarar har jag inte räknat ut än...)
Parakalå´, péste me jatí kremáste ta oktapódia ?

Så ska jag, på min kant, fråga runt lite.
Det här kan bli som med de vitmålade trädstammarna och lite annat ...

MickeKöping
2011-06-11, 17:45
Men vilket läge att komma i kontakt med befolkningen- det står ju i snart sagt varje inlägg att man vill. Varför tar ni inte helt enkelt och frågar dem som kan! Fiskargubbarna!

Säg såhär:
(fast hur ni ska förstå vad dom svarar har jag inte räknat ut än...)
Parakalå´, péste me jatí kremáste ta oktapódia ?

Så ska jag, på min kant, fråga runt lite.

Det ska vi ta reda på i sommar. Så kan vi alla jämföra svaren.

Monica P
2011-06-11, 18:04
flabb_flabflabb_flabflabb_flab:D:D:D

Masse
2011-06-12, 03:16

Ja hur var det egentligen med dem Monica. Jag har nått den åldern när minnet sviker alltmer. Kom vi någonsin fram till ett definitivt svar på frågan om de vitmålade stammarna?

Monica P
2011-06-12, 07:30
Vi kan ju ta ett varv till, ihop med bläckfiskar eller så.

Masse
2011-06-12, 12:23
Vi kan ju ta ett varv till, ihop med bläckfiskar eller så.

:D:D:D

Bronson
2011-06-13, 16:48
vid kokning krävs rätt många timmar för att den ska bli mör igen - jag har gjort sallad och grytor, och då är det mycket kort, eller mycket mycket lång koktid som gäller för att det ska vara mört (ungefär som vanligt kött alltså).

Bronson
2011-06-13, 16:52
Jisses vilken härlig lista med svar som sattes igång av en enkel fråga över en öl med broder Mats.

karinafp
2011-07-04, 09:52
Efter att ha fragat auktoriteter ;) har pa Karpathos har jag fatt till svar att det ar blackfiskar som ska grillas som hangs upp till tork efter att forst ha behandlats med vinager och peppar for att halla flugorna borta. Blackfisk som ska kokas hangs inte upp.

Karin
som haller sig borta fran alla varianter av blackfisk... Ang_elx

Monica P
2011-07-04, 11:36
Just det. Tilläggas kan då att jag brukar frysa in bläckfisk som spars till stifado ,alltså kokas, och frysningen i sig mörar också. Bra att du tipsade om vinäger och peppar! Det visste jag inte.

lars
2011-07-29, 10:13
Fångar och tillagar gärna själv ofta bäckfisk när jag är på Kreta.
För att möra slår man bläckfisken mot sten eller kajkant etc, för att få bort "det hala" skurar man den och då bildas ett vitt skum som sköljes bort.
Om man gör det senare vid strandkanten så var uppmärksam på vattnet runt omkring. Doften av bläckfisk sprider sig i vattnet och då håller sig gärna muränan framme och den är inte alltid så kul. Fånga den gärna med spjut ( helst precis bakom huvudet) men ha alltid kolla på huvudet och gapet.
Stekt muräna smakar förträffligt. Rensas ungefär som ål, skär av huvudet (var försiktig), dra av skinnet och skär bort nedersta delen som bara innehåller ben.
Åter till bläckfisken. Skall den grillas hängs den upp för att det mesta av dess vätska skall försvinna.
Kokar man bläckfisk så lägger man den torr i grytan i början och då ser man att den innehåller mycket vätska(röd) som först skall koka bort.
Gott är det med en liten ouzo därtill.
lars
Krii stin kardia mou

Masse
2011-07-30, 13:40
Tack för alla trevliga svar på vår bläckfisk-fundering. Ska bli kul att jämföra med fiskargubbarnas syn på saken när vi kommer ner.