handdator

Visa fullständig version : Paleokastritsa?


cajsa
2011-06-08, 20:02
Korfu är en outforskad ö för mig och efter att ha gjort mitt första besök på "västra" sidan av Grekland förra året (Kefalonia) är jag sugen på att testa någon ny Jonisk ö.
Eftersom jag gärna bor bra (men billigt ;)) med balkong och seaview har jag tittat lite på Paleokastritsa, kanske inte är så billigt iofs...?
Men hur är den orten, finns det restauranger och supermarkets där eller är det mest en strandby?
Tänkte att det kanske kunde vara en bra utgångspunkt om man har vespa och vill utforska norra ön och även besöka Corfu stad.
Vad tror ni, eller finns det någon bättre charmigare plats?
När det gäller stränder som vi vill söka upp är sten, grus, klippor helt ok så att vattnet blir blått och fint.

Vi har haft sådana pangboenden (enklare standard) med balkong med havsutsikt de senaste åren, Samos, Skiathos, Kefalonia, Sifnos osv så att det känns som att det kan bli svårt att matcha. Vi gillar att sitta på balkongen, gärna se en solnedgång.

Zappa
2011-06-08, 20:29
Har bara varit på Korfu en gång, bröllopsresa 1996...:o
Allt har ju naturligtvis förändrats, och jag har inga stora minnen av Paleokastritsa. Men en mysig strand vill jag minnas.
Vi körde moppe från Kassiopi som vi bodde i.
En mycket mysig liten by med, på den tiden, "ingen kriminalitet" som vi fick höra.
Vägen dit från Korfu stad var rejält kurvig dock.
Men en jättemysig liten fiskehamn med några små tavernor. Två små vikar med stenstränder.
Vi körde dock runt hela Korfu med moppe. Vi har kört mycket moppe i våra dagar...!
Minns inte alls vad hotellet hette, men det hade inte heller vad du önskar.

Kanske inte till så mycket hjälp, men ändå en blänkare om en liten by att titta vidare på.

Var på Sifnos bodde ni? Vi är på väg dit om 14 dagar... :D

bye_bye
Sven

cajsa
2011-06-08, 20:52
Tack för svar. Det låter bra att det går att åka moppe runt ön. Vi brukar också alltid köra moppe, eller om man kallar det lätt mc ;). Fast kanske inte så kul med kurvig väg till Korfu stad...

I Sifnos bodde vi i Kamares, den lilla hamnbyn. Och den var liten! Men för oss som bara stannade 5 dagar var det ok. För vi hyrde moppe där också förstås och såg andra delar av ön. Och då hyrde vi bland de sista på gatan där vi fick bäst moppe, bäst pris och blev bäst bemött. Alltså inte ta någon av de första efter man klivit av båten.
Boendet hade vi bokat på Katerina studios, rent, inte alls så dyrt och med en stor balkong med utsikt över bukten.
Och icke att förglömma. I lilla Kamares fanns det en utmärkt "äkta" italiensk restaurang. Hoppas ni får det trevligt!

Ante08
2011-06-10, 00:47
Korfu är en outforskad ö för mig och efter att ha gjort mitt första besök på "västra" sidan av Grekland förra året (Kefalonia) är jag sugen på att testa någon ny Jonisk ö.
Eftersom jag gärna bor bra (men billigt ;)) med balkong och seaview har jag tittat lite på Paleokastritsa, kanske inte är så billigt iofs...?
Men hur är den orten, finns det restauranger och supermarkets där eller är det mest en strandby?
Tänkte att det kanske kunde vara en bra utgångspunkt om man har vespa och vill utforska norra ön och även besöka Corfu stad.
Vad tror ni, eller finns det någon bättre charmigare plats?
När det gäller stränder som vi vill söka upp är sten, grus, klippor helt ok så att vattnet blir blått och fint.

Vi har haft sådana pangboenden (enklare standard) med balkong med havsutsikt de senaste åren, Samos, Skiathos, Kefalonia, Sifnos osv så att det känns som att det kan bli svårt att matcha. Vi gillar att sitta på balkongen, gärna se en solnedgång.

Paleokastrista är bra! Söker du en schysst seaview så har du nog kommit ganska rätt. Sen om det är billigt eller ej är upp till din börs:)... Skulle beskriva P som mer av en strandby, visst finns supermarkets men de är ju inte jättestora. Restauranger finns det ett antal. Det är en mycket fin utsikt från klostret som ligger högt upp på bergsklippan. Missa det inte....Vidare kan du ta badbåtar från P ut till härliga badstränder, enda sättet att besöka dessa... Själva stranden i P är riktigt fin, framförallt inramningen.

Korfu är en bra moppe/bil - ö. Har varit där tre gånger så jag kan berätta vilka ställen jag gillar....
Som någon nämnde tidigare är Kassiopi en liten pärla, supermysigt med en klippstrand som bjuder förhållandevis bra snorkling. Sidari är klart värt ett besök, med sina häftiga sandstensklippor. Kofru stad håller riktigt hög klass! Fina byggnader och mysiga gränder och fritt med restauranger. Byn Pelekas är värt ett besök, mycket mysigt. Inte långt därifrån har du den fina sandstranden Glyfda. Vidare är Govia trevligt ställe för uteliv och restauranger, dock ingen vidare strand...Vägen från Govia till Kassiopi är mycket fin. Härlig utsikt över fina vikar och havet med Albanien i bakgrunden. Ett annat ställe med fin och lång sandstrand är Agios Gordis. Framförallt är det mycket vackert beläget vilket man ser från en höjd när man åker dit. Agios Georgios är ett ställe med en mycket lång sandstrand som ligger ganska långt söder ut på ön. Det är också ett ok ställe. Öns bästa stränder finner du således på västra, norra och nordöstra(kassiopi) delen av ön.

Hoppas att du fått lite info som du kan ha nytta av.
Hör gärna av dig om du funderar på något ytterligare.

cajsa
2011-06-11, 12:46
Toppen, tack. Det var jättebra och nyttig info. Vi har just knipit 2 av de 3 sista flygstolarna som fanns till Korfu det datumet vi vill åka :)
Nu håller vi och kollar på hotell. Tycker oftast att man hittar bättre alternativ när man letar på nätet och kan boka själv. I alla fall är det vi de tillfällena jag fått mina fina balkonger med utsikt över vattnet.
Det är möjligt att det blir Pelekas eller Ag Gordis, det beror på vad vi hittar i boendeväg. Men västkusten blir det nog.
Kul att ön funkar att åka moppe på, att den inte är för stor.
Vill gärna ta mig till Kassiopi och hoppas det inte är en för lång tur för moppe.
Tänk att det blev en ny ö även i år ;)!