Visa fullständig version : Skiathos stränder
Hejsan !
Har försökt plöja mig genom vilka stränder man ska åka till under semestern på Skiathos....finns ju en hel del :D
Vi åker i augusti o tänkte vi hyr bil i några dagar - en båttur till Lalaria är redan bestämt...men ni som varit där, vilka tycker ni är ett "måste" att besöka ? Givetvis är allt efter eget tyckte o smak ...:)
Tack på förhand
//Maggan bye_bye
Buckskin
2011-06-08, 08:54
Hej Maggan!
Mina absoluta favoriter är de lite lugnare stränderna Mandraki, Elias och Krifi Amos. Tre riktiga pärlor med enorm charm. Badbåt till Tsougria är också att rekommendera. Vill du ha lite mer liv på stränderna så föredrar jag Agia Eleni och Banana framför Kokounaries. Men som du säger så är allt efter tycke och smak. Fördelen med Skiathos är att det finns en strand för alla smaker. :)
Saknar mitt Skiathos!
Vi var där för 2 veckor sedan och blev helfrälsta i ön! Besökte Megali Ammos, Achladies, Vasili, Tsougria, Lalaria, Kastro, Ag Eleni, Banana och Kokounaries! Hade vi hunnit så hade det blivit några till! Lalaria var jättehäftigt, den färgen på vatten var häftig! tänk på att ta en av de större båtarna bara, det kan gunga ordentligt! Ön är ju inte så stor så ni hinner besöka flera stränder på en dag! Ha det superskönt på er resa_B-anana
Hej Maggan!
Favoritstränderna på Skiathos är flera. Det finns ju ingen ö i Grekland med så många fantastiska stränder på en sån liten yta.
Jag gillar kanske mest Mandrake beach och ön Tsougrias. Efter busslinjen så tycker jag att Maratha, Kolios och Vromolimnos är mycket fina stränder.
En strand som jag tycker är "för mycket" är Koukonaries. Men naturligtvis jättefin.
Jag var ju på ön senast i somras., och den tidigare "ungdomsstranden" Vromolimnos har ändrat karaktär. Pga en stängd bar mm så hade dessa besökare fördelat ut sig på Abela och Banana.
Banana & Abela var tidigare mina favoriter på ön, men de har blivit för "kommersialiserade" nu... Dock värda ett besök :)...
//C@nny
Missa som sagt inte Tsougrias.
Ta första badbåden (kl 10 tror jag), från hamnen.
Är lite Robison Crouse-känsla att vara först på denna ö.
På eftermiddagarna kan det ibland vara mycket folk här.
För mig tillhör Tsougrias topp-3 i Grekland flabb_flab
/Homeros
Tummen upp och tack så mycket :) Absolut en hjälp i min strandplanering...
Längtar "sjukt" mycket redan nu märker jag , en tur till Tsougrias får jag alltså också planera in - hur ofta går denna båten fram o tillbaka ?
Och tack för tipset om att vi ska ta badbåt modell större till Lalaria, det kan behövas för min egen skull ;)
Tack igen klapp_klap
//Maggan
Tummen upp och tack så mycket :) Absolut en hjälp i min strandplanering...
Längtar "sjukt" mycket redan nu märker jag , en tur till Tsougrias får jag alltså också planera in - hur ofta går denna båten fram o tillbaka ?
Och tack för tipset om att vi ska ta badbåt modell större till Lalaria, det kan behövas för min egen skull ;)
Tack igen klapp_klap
//Maggan
Hej igen!
Jag har för mig att den gick kl 10, 11 & 12, från lilla hamnen. Sen går båten tillbaka vid regelbundna tider på eftermiddagen. Kostnad: 10Euro ToR/pp
//c@nny
soldyrkarna
2011-06-15, 21:13
Hej!
Har ni bil så måste ni självklart besöka både Mandraki och Elias beach,
underbara stränder båda två!!!
Ha en härlig semester på den bästa ön!!
bye_bye
Vi var på Skiathos i slutet av augusti förra året och var på Tsougria 3 ggr.
Det blev dyrt men var värt varenda öre. Lugn, fridfull strand, bra snokling och underbart vatten. Stort plus att slippa dunk/dunk musik, bananbåtar, sololjedoft mm. Sen tog vi 2 båtturer. En runt ön där vi badade på Lalaria, fint men fullt av folk och mycket vågor. En runt sporaderna där vi badade på Alonissos , fantastisk snorkling och underbart vatten. Bara jag tänker på det vill jag tillbaks. Fast i år blir det Kreta.
Ha en skön semester!
Också ag paraskevi / platanias är värd ett besök... Bäst är förståss Tsougria:p
Tack snälla <3 Liten fråga om Tsougria - finns där någon typ av servering på ön eller man får packa ner och ta med sig lite att tugga på ? Inte så kul med griniga ungdomar ( ja inte vuxna heller ) om man är tom i magen :rolleyes:
Ja det ska verkligen bli skönt att komma ner, det är ju några dagar kvar till 8 augusti, men förhoppningsvis får vi en fin sommar hemma så längtan inte blir för svår :)
Önskar alla en trevlig och skön helg
//Maggan
Tack snälla <3 Liten fråga om Tsougria - finns där någon typ av servering på ön eller man får packa ner och ta med sig lite att tugga på ? Inte så kul med griniga ungdomar ( ja inte vuxna heller ) om man är tom i magen :rolleyes:
Ja det ska verkligen bli skönt att komma ner, det är ju några dagar kvar till 8 augusti, men förhoppningsvis får vi en fin sommar hemma så längtan inte blir för svår :)
Önskar alla en trevlig och skön helg
//Maggan
Hej!
Den stranden på ön som båten anlöper har en taverna.
Det finns även solstolar med parasoll att hyra. :).
//C@nny
...och så här ser tavernan ut. Det brukar finnas gott om geting här :).
//C@nny
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=609&pictureid=6078
Eftersom Skiathos är så litet är det ju superenkelt att med bil åka runt och stanna vid lite olika stränder, hoppa ur bilen och se om man gillar stranden, och annars eventuellt åka vidare till nästa som ligger 5 minuter bort. :-)
Det finns minst 2 stränder på Tsougria. Den ena kommer badbåten till och den andra kommer den båt som går runt hela Skiathos. På båda fanns dock servering och solstolar. Vi föredrog stranden där badbåten la till. Den var halvmåneformad och skönt sandig. Den andra var ganska stenig. Vi tog med oss lite mat och dryck, mest frukt och kex men också pizzabröd som vi köpte hos bagaren, precis i början av gågatan i Skiathos stad nära posten. Jag rekommenderar dig att ta med dricka. Man blir törstig av att ligga i solen eller att snorkla! Ha det bra på Skiathos!
Vi var där med båten som går runt ön, det kan förklara varför jag inte var så imponerad....
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.