Visa fullständig version : Kreta 2011
Så har vi då fått vara på resa några dagar.
Flyget ner var 20 minuter försenat, vi missade alltså bussen till Chania som skulle passat precis ihop med bussen till Maleme. Vi bestämde oss för att ta taxi till Chania och han precis med en buss vidare till Maleme.
Vi hade tänkt bo på Mikes Hotel, fanns en lgh ledig innan vi åkte men vi bokade inte, naturligtvis hade den lgh blivit uthyrd då vi kom dit vid 22-tiden på kvällen. Vi vandrade vidare mot Plataniashållet och var först in o kollade på ett vräkigt hotell där de ville ha 160 € för två nätter med frukost, vi ville betala 150€ så det blev inget av det. Vi gick vidare till grannen Castro där vi fick en stor lgh med två balkonger och frukost för 130€ och då blev vi nöjda och flyttade in. Ganska fint men inte lyxigt, frukosten var i alla fall bra och läget perfekt nere vid stranden, rejäl pool hade de också. Söndag kväll blev det en busstuur till Platanias och vi insåg då hur rätt vi gjorde som inte stannade i den cirkusen men det verkar ju vara de som trivs där också, åtminstone var det många som bodde där.
Måndagen började med ett dopp i poolen, sedan fick vi packa för att hinna med bussen till Paleochora kl 13.15.
Väl framme i Paleochora började jakten på boende, utbudet var stort och flera kom och frågade om vi behövde boendet. Vi hade siktet inställt mot villa Europa eller Relax studios, det slutade på Relax studios där vi nu bor i en nybyggd del som just öppnats för första gången, pool på ena sidan och havet rakt över vägen på andra sidan. Vi har varit ett par svängar på byn och tycker om det vi ser, blir kvar minst 5 nätter, sedan får vi se vad som händer.
Mvh Janérik
Härligt med fler rapporter från mitt älskade Kreta! Kom hem förra söndagen från ett minst sagt oroligt väder! Vi hade allt utom snö:p! Taxikillen som körde oss till Heraklion sa att han hade aldrig upplevt konstigare väder. Regn och sol om vartannat. Inte en hel vacker dag på 2 veckor men inte en helt urusel dag heller! Men är man i Plakias så klarar man sig ändå! Trevligare folk får man nog leta efter!
Ha en fortsatt solig och härlig semester, hoppas på fler rapporter!
/Kerstinbye_byebye_byebye_bye
Kul att höra om er resa. Berätta gärna mer om Paleochora. Jag ställde en del frågor om Paleochora men det blev i Arne och Birgittas tråd. Du kan ju läsa där men svara här om du vill. Låter som ni hittat ett bra boende.
Eva
I dag har vi varit riktigt slöa men det är ju semester. Jag började med en kort promenad till andra ändan byn för att hinna byta några ord med Arne o Birgitta då vi inte hann träffas i går, följde dem sedan till båten till Sougia. På väg tillbaka träffade jag på den minsta föräldralösa kattunge jag har sett. Någon hade ställt fram lite mjölk till den men den hittade inte fram till den. Däremot tyckte den om att stryka sej mot mina skor så jag ledde den rätt med hjälp av dem. Efter att den druckit mjölken hjälpte jag den till sidan för att den inte skulle bli påkörd av bilarna på gatan.
Sedan iväg till Supermarket och bageri för att köpa frukost och sedan tillbaka till hotellet för att äta.
Sedan blev det en stund i poolen och en stund i havet. Lång härlig sandstrand och nästan inga vågor, 24 grader i vattnet. Längs stranden finns både solbäddar och utrymme för oss som vill sitta på sanden.
Sedan lunch på hotellrummet och några timmar siesta, det tar på småtjejerna att bada hela dagarna. Efter siestan mera bad innan vi drog ut på byn för en tidig middag vid 20-tiden och sedan tillbaka till rummet för att slöa, tjejerna skulle se film.
Lite om Paleochora, vi har ju inte sett allt ännu: Det är en trevlig avslappnad stämning i byn, huvudgatorna stängs av till kvällen och det blir mycket folk ute. Avstånden är korta och det finns ett enormt utbud på boendealternativ så länge man inte har krav på pool. En hel del turister här och jag tycker att det är ovanligt mycket finländare, hela gamla delen av vårt hotell har finländsk charter, finns en del svenskar också men inte många norrmän. En hel del lokalbefolkning verkar röras ute på kvällarna.
Det finns gott om matställen men vi har inte riktigt testat det grekiska köket, det är ofta lite "slow food" över det och inte alltid så lätt att utnyttja då man har småbarn med sej. Prisnivån verkar vara något lägre än i Maleme och Platanias.
Jag får rapportera mera sådant längre fram om jag kommer fram till något vettigt.
Mvh Janerik
Tack för det. Precis sånt som jag vill veta. Får genast en bild i mitt huvud. Du får berätta mer sen.
Eva
I dag har jag sett en del av Grekland jag aldrig sett tidigare. Emma (5-åringen) är nästan som en fisk i vattnet och snorklar runt och hittar de mest underliga saker som hon berättar om. I går bestämde jag mej för att det var dags för mej att börja snorkla. Jag drog alltså iväg till en av sporthandlarna i byn för att köpa behövlig utrustning, 13 € för hela paketet. Först badade vi lite i poolen men efter en stund var det dags att testa i havet. Sandstranden är närmast så vi började där och hittade en massa roliga fiskar att titta på, speciellt runt de bergsknallar som kommer upp på några ställen. Vi såg några fiskar av middagsstorlek men de flesta var bara små.
Efter en dryg timme i vattnet gick vi till Notos för att kolla upp delfinsafarit som vi tänkte åka på. Tyvärr var det för hård vind utlovad så turen var inställd, blir troligen ingen tur så länge vi är här.
Enkel lunch mitt i byn, Gyros och korvar och pommes frites smakade gott.
Sedan hem för siesta. Efter siestan hade jag lovat Emma mera snorklande, tanken var att gå till klapperstensstranden ute på udden på andra sidan halvön men då vi kom dit konstaterade jag att det var för blåsigt. Blev lite sightseeingpromenad då vi gick tillbaka till sandstranden men nu till den del som är längst ut mot havet. Här finns lite roliga klippformationer under vattnet och det var en hel del fisk här också. Vad jag saknar är andra typer av djur, inte ens en liten krabba kunde vi hitta. Efter en dryg timme i vattnet var det dags för glass och öl samt en stund i lekparken. Tyvärr har lekparken här ett väldigt eftersatt underhåll men man får hålla till godo med det som finns.
Snart var det dags för middag, fick bli taverna Corali på stenstrandssidan i dag, trevlig betjäning men inget speciellt med maten. Barnen trivdes bra då det finns ett av dessa många småtivolin precis bredvid så de kunde springa emellan då vi satt och åt.
Då det gäller matställen har jag konstaterat att nästan alla verkar vara "family-restaurant", alltså familjeföretag, frågan är ju om det räcker med en i familjen som jobbar där eller om det verkligen är så att hela familjerna jobbar på det som deras föräldrar en gång i tiden grundade.
En annan sak jag reagerat på här är att de som serverar inte har den ibland lite påträngande vanan att flyga på alla som redan besökt deras ställe en gång, det är knappt att de ens säger kalimera då man går förbi, fast det kanske är så att de är tvillingbröder i fsmiljföretagen, då är det ju inte lätt att veta vilka den andra hade som gästr föregående dag.
Efter detta var ytterligare en dag i paradiset till ända och det blev sängläge för tjejerna i denna familj.
Mvh Janérik
Hörs att ni har det bra. Vad roligt att barnen trivs både på land och i hav. Vi har värmebölja här hemma nu medan södra Sverige har regn och åska. I går var den lilla playan vid insjön som jag har fem minuters promenad bort full med folk.
Låter bra med familjetavernor särskilt om de är duktiga på matlagning. Jag blir förtvivlad när jag är ute och reser om det bara serveras pizza och pommes etc. Vill ha ungsbakad potatis, killing och alla andra goda saker man kan få i Grekland.
Du och barnen kanske blir en inbitna snorklare. Då får ni dra på vintersemester till Thailand. Fiskarna barnbarnen såg när vi var på tur till Koh Hong och några andra öar pratar de om än.
Eva
Åh vad det låter underbart. Efte att ha tillbringat några dagar i Paleochora förra november har vi pratat att åka tillbaka när allt är öppet.
Sedan måste jag bekänna en sak. Jag kan inte snorkla, ja vet det låter helt befängt men jag fixar det bara inte. Jag försöker och försöker men det slutar att jag bara får panik och måste upp.
Ha en underbar fortsatt resa.
Åse som får vänta 11 dgr till
I dag har vi haft semester, vi har alltså inte gjort just nånting. Frukosten intogs vid 9-snåret på balkongen, helmulet och varmt, lite senare på dagen visade termometern 36 grader, några regndroppar har det också kommit. Badade i poolen på förmiddagen, bra att träna lite snorkling där. Lunchen intogs på Everest, en familjeägd Gyrosrestaurang som verkligen kan rekommenderas. Vi tog varsin grill mix plate för 7,50€, korv, gyros, bacon, pommes frites, yoghurt och lök i en härlig blandning, ingen av oss orkade äta allt fast vi var vrålhungriga då vi gick dit. Maria försökte hitta lite Corres-produkter men det gick inte så bra även om utbudet var stort.
Efter siestan blev det bad i havet där det nu var stora vågor, ett dopp i poolen då vi kom tillbaka.
Vi var fortfarande mätta då vi skulle ut på middag så det blev bara lite godsaker.
Under dagen pratade vi med norrmän som bor i två rum på hotellet, deras dotter / syster kommer på lördag och det är alltså hon (med familj) som ska ha vårt rum. Enligt dem vill hon ha just det rummet, Olga var lite osäker då vi flyttade in, eventuekkt kunde vi få bo kvar längre men så är det tydligen inte.
Det är alltså dags att börja fundera på vart vi åker sedan, nget är bestämt ännu men nånstans blir det på lördag.
Aase, jag var också osäker men det gick hur bra som helst då jag äntligen började snorkla.
Mvh Janérik
Ta båten till till Chora Sfakia. Där finns så mycket i omgivningarna.
Det skulle jag gjort!:)
Tacj Janerik
Jag skall försöka i år igen, och igen, och igen tills jag kan. Ha en fortsatt fantastisk tur och tack för dina rapporter.
Åse
Ytterligare en slöardag i paradiset. Efter frukost tänkte vi bada i havet men vi fick ställa in det då det gick alldeles för höga vågor, det fick bli bad i poolen i stället.
Lunch på rummet och sedan gick vi till Jetee beach bar för att äta glass, smidigt till rakt över gatan och en trevlig miljö, dock verkar de ha anställt en radda stolpskott från England eller Tyskland till baren men allt blev ändå bra i slutändan.
Blev inte mycket mera innan middagen som vi intog på Corner of tast, lite konstig mix på tallriken men det var ändå gott.
Vi har nu bokat lägenhet på hotell Iliatikida i Rapaliana. Vi har ingen aning om hur stället är men i morgon är vi där.
Mvh Janérik
Så har vi då anlänt till Rapaniana (ska det heta) och hunnit vara här en halv dag. Vad är då detta för ett ställe? Lite elakt så är det en raksträcka mellan Platanias och Kissamos. Några hotell, några tavenor, en minimarket och en klapperstensstrand, ja en biluthyrning finns det också. Verkar finnas en del privata semesterbostäder här också men inte mycket mera, vi får väl se vad vi hittar på de närmaste dagarna. Vårt boende är väl kanske inte så mycket att skriva hem om men två sovrum, kök och allrum samt pool för 30€ natten kan man kanske inte kräva så mycket för heller, ac oc internet ingår som vanligt i priset. Booking.com hade missat informera om att vi bor närmast vägen mot Kissamos. Emma funderade vad det var för underliga ljud hela tiden innan hon somnade men det ska säkert gå bra det också.
Mvh Janérik
Den där sträckan är ju märkligt oexploaterad. Efter Platanias klingar det av, Vid Kamisiana är det helt dött.
Enligt min vän som bor inåt landet just i den trakten, i Vouves, var det mycket prospekterat längs kusten mot Kolimbari, men det verkar ha stannat av helt och hållet.
Åk inåt landet där, Vouves är mysigt, fina olivlundar i omgivningarna. Kör ni mot Kissamos har ni ju Polirinia, där är också riktigt vackert.
Finns det någon snö kvar på bergen förresten?
Den där sträckan är ju märkligt oexploaterad. Efter Platanias klingar det av, Vid Kamisiana är det helt dött.
Enligt min vän som bor inåt landet just i den trakten, i Vouves, var det mycket prospekterat längs kusten mot Kolimbari, men det verkar ha stannat av helt och hållet.
Åk inåt landet där, Vouves är mysigt, fina olivlundar i omgivningarna. Kör ni mot Kissamos har ni ju Polirinia, där är också riktigt vackert.
Finns det någon snö kvar på bergen förresten?
Tack för tipsen. Ja det verkar som att det har stannat av med utvecklingen här, vi såg i Maleme förra veckan att det fanns en del till salu där, kan kanske vara det som spökar.
Snö har vi inte sett men vi saknar det inte heller.
Mvh Janérik
Ät marídes på Nikoforos i Kolimbari också. Det ska jag om en dryg vecka!
Vännen jag talar om har målat sjöjungfruerna (?) på väggen.
Åter en dag med semester. Vädret har varit lite tveksamt, mulet och blåsigt och 25-27 grader. Skulle handla frukost i morse men närmaste minimarketen var stängd, vi hade kommit på att det är söndag så vi var lite tveksamma om det skulle vara öppet. Vi fick tidigare veta att det finns en stor supermarket i nästa by men det är för långt att gå så man måste åka buss. Jag promenerade dit på några minuter och kunde handla där, det fanns till och med två supermarkets där och lite annat också.
Efter frukost gjorde vi ingenting och snart var det tid för lunch. Tjejerna har velat ha pannkakor så det fick bli det idag. Efter lunchen blev det lite bad i poolen men det var lite för blåsigt så det fick bli mera ingenting.
Närmare kvällen bestämde vi oss för en tur till Platanias. Där blev det enkel middag, hamburgare för barnen och pizza för övriga, inget att skriva hem om. Sedan promenerade vi runt lite, snabbytte några ord med Kikh i hennes butik men det var småstressigt för henne så det blev inga större utläggningar.
Avslutade med glass och milkschake, måste ha varit typ världsrekord i små glasskulor att ta betalt för men det är ju lätt att vara efterklok.
Fick vänta en bra stund på bussen men småningom var vi på väg. Missade vår busshållplats så vi fick åka med till nästa, den vid supermarketen. Några minuters promenad hem, sedan lekte tjejerna med Italienska tjejer som bor på hotellet och nu sitter jag här i tysthet med en öl, en påse nötter och en dator.
Mvh Janérik
Vilken härlig dag, att bara göra ingenting. Hade Kickie många kunder eftersom det var stressigt? Jättebra i så fall!
Vilken härlig dag, att bara göra ingenting. Hade Kickie många kunder eftersom det var stressigt? Jättebra i så fall!
Det verkade vara en jämn ström där, de var dessutom lite kort på folk vilket inte gjorde det lättare för henne.
Mvh Janérik
Ny dag började med att hämta bröd på minimarketen vid tavernan 50 meter bort, frukosten åts inne då det var lite småblåsigt o det är skugga på vår uteplats. Efter frukosten vandrade jag iväg 100 meter till Modus biluthyrning för att få oss en hyrbil, ade planerat för en liten bil, 85€ för tre dygn men det blev en mellanbil för 90€.
In med lite grejer i bilen och så bar det iväg till Almyrida där vi käkade lunch, i vanlig ordning lite alternativa vägval där vissa vägar var så trevliga så vi körde två gånger.
Almyrida var lite positiv överraskning även om det verkade väldigt exploaterat, många matställen och bra ordnat även då man kom med bil, fanns stora parkeringsytor på flera ställen. Vattnet var helt lugnt vid sandstranden fast det var ganska blåsigt, blev ändå inte bad här då siktet var inställt på Georgiopouli. Fortsatte alltså längs småvägar efter lunchen, passerade många landsortsbyar där man kan fundera vad befolkningen lever av, snart var vi framme i Georgiopouli.
Körde ett extravarv runt byn för att se vad som fanns, några av hotellen såg faktiskt lite trevliga ut men det var ganska mycket stordrift på dem. Slutligen parkerar vi vid en strandtaverna längst bort på stranden och ska lägga oss att sola. På något sätt har Sara lyckats klura ut att det finns en lekplats alldeles bredvid så då är det bara att försöka hinna med innan hon försvinner. Efter en dryg halvtimme på lekplatsen är det så dags för ett bad. Jag är lite lur på detta för det är inte många som badar men jag har hoppats att det beror på att det är lite mulet och blåsigt. Då vi går över den kletiga stranden så är det bara att konstatera, vattnet är svinkallt, jag drar mej till minnes att jag läst om detta, det kommer smältvatten från bergen och kyler ner havsvattnet, kanske är det så att det är varmare på andra sidan floden som kommer ut mitt på stranden men jag minns inte säkert, vi stryker förslaget att bada och åker tillbaka mot Chaniahållet, förhoppningsvis somnar Sara i bilen så hon får sin dagliga skönhetssömn, Emma är allmänt grinig på det sätt en 5-åring kan vara då hon just konstaterat att hon aldrig mer kommer att få bada.
Vi bestämmer oss för att bada innan Platanias, troligen Agia Marina och strax innan vi är där somnar Sara. Jag och Emma badar lite i havet medan Maria får vara barnvakt. Snart vaknar en hungrig Sara som vägrar bada i havet då det fanns en fin pool bredvid bilen, småningom får jag också Emma att gå med på poolbad och vi går upp mot poolen. Då kommer nästa mothugg "jag är hungrig, vill ha hamburgare". Vid förfrågan vid poolbaren om de har hamburgare blir första svaret något osäkert men hotellchefen(?) rycker in och svarar att de naturligtvis har hamburgare men det tar ca 10 minuter. Det hann alltså bli lite poolbad före maten. Snart satt vi och åt mat vid poolbaren och sedan blev det mera poolbad innan vi slutligen ställde oss mot hotellet. Ja just det, vi måste betala också. Då jag betalade passade jag på att fråga om de har lediga rum från onsdag då vi ska flytta ut, ja det finns, en stor lägenhet på bottenplan med direkt utgång till poolen, bra pris var det också så vi tog telefonnummer innan vi åkte.
Tog lite omvägar tillbaka till Rapaniana där vi avslutade dagen med lite extra tilltugg innan det blev sängläge.
Mvh Janérik
Lite roligt Arne och Birgitta har skrivit att de har för varmt flera gånger är ni långt från varandra? Kan trösta er med att temperaturen här hemma sjönk från 32 till 12 från lördag till söndagkväll. Vantarna på vid cykelturen till jobbet igår. Dock bättre idag med sol och mer normala försommartemperaturer.
Intressant att läsa om er resa. Kreta verkar ju fortsätta att vara populärt år efter år med mycket återvändare trots att många ställen är hårt exploaterade.
Eva
Lite roligt Arne och Birgitta har skrivit att de har för varmt flera gånger är ni långt från varandra?
Eva
Jag tror att temperaturskillnaderna beror på att Arne och Birgitta är på södra Kreta med bergsmassiv emellan den norra sidan där Janerik med familj befinner sig.
Lissi - som kan ha fel:eek:
Jag tror att temperaturskillnaderna beror på att Arne och Birgitta är på södra Kreta med bergsmassiv emellan den norra sidan där Janerik med familj befinner sig.
Lissi - som kan ha fel:eek:
Du har nok rett, Lissi, det er normalt at det er varmere på sør- Kreta :)
Jeg planla ferien vår i apr/mai etter statistikk, og det jeg trodde var normalt, og håpet på noen grader varmere både i luft og vann!
- men...:confused:
Vi forlot varme og fønvind i Chania og møtte et betydelig kjøligere vær i Paleochora, så....., som jeg bruker å si ;)
"vær er ikke det det var" :)
"vær er ikke det det var" :)
Det är ju det som är så underbart med väder!klapp_klap
Lissi - som älskar alla slags väder i Grekland och t o m upplevt snö i slutet på februari;)
Lite roligt Arne och Birgitta har skrivit att de har för varmt flera gånger är ni långt från varandra?
Eva
Jag tror att det är så att vi inte har riktigt samma uppfattning om vad som är rätt temperatur, vi vill ha betydligt varmare än de vill ha, jag har för mej att vi hade en bra temperatur i Paleochora medan de hade för varmt där, då bodde vi bara några hundra meter från varandra. Vi trivs bäst med 28 grader och lite lätt vind medan de troligen inte vill ha över 25 grader.
Mvh Janérik
Så var det dags för en ny rapport från paradiset.
Vi blev rekommenderade här på forumet att åka till Balos, eftersom vi har hyrbil nu så bestämde vi oss för att det skulle bli i dag.
Planeringen gick ut på att vi skulle ta gamla vägen mot Kissamos och sedan dra vidare norrut. På grund av en liten miss i kartläsningen valde vi en alternativ väg som gick genom trevliga olivlundar och småbyar lite längre in i landet, har ingen karta här nu så jag minns inte riktigt var vi körde. Då vi närmade oss Kissamos så dyker det plötsligt upp en öppen vinfabrik med guidade turer och det verkade intressant så vi svängde in där. Vi fick gå med hela vägen som vinet färdas inom huset och fick bra guidning av mannen som verkade äga verksamheten, lite provning blev det också innan vi körde vidare.
Snart passerade vi Kissamos och fortsatte norrut, en bit längs vägen blev det grusväg och snart passerade vi ett hus där någon skrivit "Balos 7,5 km" Vi fortsatte längs vägen som ibland var riktigt ojämn och snart var vi framme vid en taverna vars största skylt förkunnade "no toilets", här fanns också en nästan fullsatt p-plats och folk gick med bestämda steg mot ett visst håll. På p-platsen fanns ockaå massvis med getter och en hade till folks förtjusning placerat sej på taket på en bil, välfotograferad är bara förnamnet.
Vi började promenera i samma riktning som alla andra utan att se vart vi var på väg, alla valde för övrigt fel väg från början och fick gå tillbaka en liten bit för att komma på rätt stig. Efter att vi gått en god stund fick vi snart se vart vi var på väg så det blev ett litet fotostopp. Efter fotograferingen var det dags för en minikonferens, det var nämligen lätt att se att vi var ännu inte halvvägs nere,, jag hade burit Sara en stor del av vägen och Emma började se märkbart trött ut. Nu har vi alltså sett Balos på avstånd, nästa gång åker vi båt hit.
Åter i Kissamos letade vi upp ett lunchställe längs hamnpromenaden, jag käkade sardiner, Maria kyckling och småtjejerna korv. Allt var gott och vi blev mätta och belåtna. Till efterrätt bjöds på kakor och en flaska Raki. Ja just det, vi fick in en hel 2 dl flaska Raki. Jag körde bil och Maria dricker inte Raki. Jag blev lite fundersam, har aldrig (nästan) fått in en flaska Raki men fick förklarat att det går bra att ta med flaskan då jag kör bil. Rakin dricker jag nu och den är klart godkänd.
Efter detta åkte vi hem till Rapaniana för att fundera på vad vi skulle ta oss till i morgon då vi blev utan boende (eller egentligen valde att flytta ut). Vi hade ett erbjudande i Agia Marina med lgh, pool och halvbra sandstrand och ett annat erbjudande i Maleme med eventuellt All Inclusive. Efter en stund bestämde vi oss för att åka till Maleme och kolla upp det erbjudandet på Castro där vi bodde förta nätterna. Prisskillnaden mellan då med frukost och nu med All Inclusive blev 40€ för oss fyra, vi bokade detta och flyttar in i morgon, enligt några vi pratade med förra gången vi var här ska de ha en bra buffé, snart vet vi om det stämmer.
Efter bokningen blev det glass och bad i poolen på Castro. På hemväg hade tjejerna fått löfte om att besöka lekparken bredvid Coop i Gerani så det blev ett stopp där, sedan hem och i säng.
På Castro finns inget internet men eventuellt kan jag uppdatera via det fria nätverk som finns där, lyckas inte det så var detta den sista rapporten från denna tur, på lördag flyger vi till Arlanda där vi ska övernatta på Best Western Arlanda hotellby, på söndag åker vi hem. Hemma ska vi städa frysen, nästa gång vi åker bort ska vi stänga dörren till frysen, annars blir det så svårt att hitta någon som tar hand om posten i fortsättningen.
Mvh Janérik
Hemma ska vi städa frysen, nästa gång vi åker bort ska vi stänga dörren till frysen, annars blir det så svårt att hitta någon som tar hand om posten i fortsättningen.
Mvh Janérik
Hälsa postvakten att det inte är snällt att spara den sysslan till er Ang_elx:D
Hälsa postvakten att det inte är snällt att spara den sysslan till er Ang_elx:D
Jag gav honom faktiskt två alternativ, släng allt eller lämna det till oss, allt är ju ändå fryst nu så det händer inget mera med det.
Mvh Janerik
Marianne
2011-06-15, 08:48
...i vanlig ordning lite alternativa vägval där vissa vägar var så trevliga så vi körde två gånger.
Hej Janérik.
Man blir glad när man läser dina rader!
En härlig semester ni har! En semester på barnens villkår, så är det ju så länge barnen är med.
Det där med temperaturskillnad stämmer ju, att det kan vara skillnad på vädret på norra och södra Kreta. Även på andra öar. Sedan är det ju skillnad på vad man gör också. 29 grader på tavernan (eller på jobbet) kan kännas klibbiga - 29 grader vid stranden eller i havet kan kännas riktigt skönt.
Så var det dags för en sista rapport från denna resa, fick bli från datorn hemma på grund av avsaknad av internet på sista boendet.
På onsdagen var det alltså dags att flytta tillbaka till Castro i Maleme, smidigt att flytta då vi hade hyrbil även denna dag, in med allt i bilen och sedan ett trevligt farväl av ägarna till Iliaktida. Efter att vi flyttat in på Castro fick vi testa luncbuffén för första gången, det var väl ingen lyxbuffé men flera rätter att välja på och tjejerna hittade även de lämpliga maträtter, att det serverades glass till efterrätt blev ju en positiv del för dem också. Det jag tyckte var klart sämst med detta var att vi skulle sitta inne och äta, det tror jag knappt jag gjort tidigare i Grekland.
Efter lunchen skjutsade vi Maria till Platanias för lite shopping och jag och tjejerna åkte till Gerani för ännu en stund i lekparken. Bredvid lekparken fanns ett hotell med bar/restaurang som Tui använder. Därifrån kom en servitör och frågade om jag önskade något från baren, jag beställde en frappe så var även den dagen räddad, då han kom och serverade den stannade han också för en liten pratstund.
Småningom var det dags att åka och hämta Maria och åka tillbaka till hotellet. Jag åkte sedan tillbaka till Rapaniana för att lämna igen hyrbilen, väl framme så var biluthyrningen stängd för siesta men det borde ju inte vara något problem då jag fått hans mobilnummer, fram med telefonen, hmm, den ligger på hotellrummet. Jag åkte då till tavernan vi besökt ett par gånger och fick därifrån hjälp att ringa och väcka biluthyraren. Då jag hyrde bilen lovade han att skjutsa mej till Maleme men det märktes inte av nu, det blev alltså buss tillbaka. Bussarna går enligt några varje kvart och enligt andra varje halvtimme, enligt tidtabellen varierar det, jag hade koll på att jag inte hade mött någon buss längs vägen och fick väl vänta 30-40 minuter innan den kom.
Tillbaka på hotellet blev det en gratisöl (AI) och sedan bad i poolen fram till middagen. Middagen var samma typ av skolmatsalsutfodring som tidigare men maten ändå godkänd, dricka fick man hämta i baren. Efter middagen konstaterade Emma att Maria åter fanns på hotellet, denna Maria visade sej vara hotellägarens dotter på knappt 4 år och de båda tjejerna kom väldigt bra överens och sprang runt hotellområdet fram till 22-23-tiden då vi bestämde oss för sängläge efter några öl.
På torsdagen var vi AI-konceptets fångar, inte en enda gång utanför hotellområdet, ganska skönt på ett sätt men frågan är ju varför man åker utomlands för detta, borde fungera lika bra med Pite Havsbad. Även denna kväll lekte Emma o Sara med Maria men denna kväll hade de även sällskap av Maria som var gäst på hotellet och tydligen kände Maria sedan tidigare kvällar, denna Maria var något äldre (11-13 år nånting) och hade en viss lugnande effekt på de övriga.
Vi kunde konstatera att det på hotellet fanns mest polska resenärer, några ryska, finska och svenska resenärer, eventuellt någon tysk också, det var blandade åldrar från 1 år upp till pensionärer och många hade just dessa typiska charterbeteenden med att innan frukost boka solstolar och sedan behålla dessa hela dagen.
Fredagen var lik torsdagen förutom att vi tog en sväng upp till byn (några hundra meter) för att småhandla lite och ta ut pengar i ATM:en. Blev inga pengar då maskinen var trasig, skulle troligen fungera på lördagen med de visste inte säkert i Supermarketen där maskinen fanns.
Hmm, hur ska vi göra då, hotellet tar inte betalkort och vi ska checka ut och betala på lördagen. Liten diskussion med reception och hotellägaren ordnade det hela så jag fick skjuts fram o tillbaks till Platanias för att ta ut pengar.
På lördag var det dags att checka ut och dra iväg med buss mot Chania, full packning, Sara i vagnen och iväg, då kommer det man inte vill höra. Emma är riktigt tjurig och vill inte gå nånstans, hon ska åka i vagnen eller bäras. Vagnen rymmer båda tjejerna men nu var den fylld med en dagryggsäck och en 2-åring som inte heller ville promenera. Med hjälp av hot, löften, skrik och tårar hade vi snart gått de c:a 200 metrarna till busshållplatsen, där blev det naturligtvis åter 30 minuter väntan på bussen som ska gå 4 ggr per timme.
Snart inne i Chania där vi hade några timmar att slå ihjäl, det köptes en del skräp och snart satt vi på en kafeteria, öl till mej, kaffe till Maria och Milkshake till småtjejerna, premiär för Sara men hon orkade inte suga den genom sugröret men hon var lika glad ändå. Maria beställde typ en cookie eller nånting, då den kom in så det en chokladkaka med gräddskum som täckte en hel mattallrik, vi försökte äta upp den men orkade inte fast vi hjälptes åt alla fyra. Jag hade tänkt protestera lite mot denna leverans men då den visade sej kosta bara 4€ så insåg jag det onödiga i protesten.
Sedan bar det iväg till taxistationen för färd till flygplatsen, ovanligt trevlig taxichaffis med en 13 år gammal Skoda Octavia med 85000 mil på mätaren. Han tackade oss flera gånger för att vi valt att ta taxi, han hade väntat 1,5 timme på körning och tyckte sej ha fått en långkörning då han fick köra ända till flygplatsen för 23€. Han visste också att det inte är lönt att han stannar kvar där för returkörning för han skulle i så fall bli stående minst 3 timmar där innan han skulle få en körning. Vi diskuterade lite och det kändes att det gick ganska tungt för honom men han var ändå glad över att ha ett jobb.
Flyg hem gick som planerat.
Övernattning på Arlanda Hotellby var bättre än planerat.
Mvh Janérik
Så var det då detta med All Inclusive. Jag har tidigare varit ganska negativ till detta men har väl småningom insett att jag är gift och har barn och de måste ju också få bestämma nånting.
På det hotell (Castro) där vi bodde kostade AI 19€ per person och dygn, i vårt tidigare pris ingick frukost och påslaget för hela familjen blev efter förhandling 40€ per dygn. Börjar man då se rent ekonomiskt på det hela så är det ju en höjdare för resenären, det är svårt att äta lunch och middag hela familjen för 40€ per dag, även om det är möjligt. Men sedan ingår ju lite mera också, allt (lokalt) man dricker under dagen är gratis och det kan ju bli några öl och något glas vin om det är varmt, 4 glas öl är 10€ om man köper det i baren eller c:a 2€ om man köper i Supermarket. Då är det svårt att slå det rent ekonomiskt.
Hur var då maten? Detta var inget lyxhotell, 3-stjärnigt enligt Nazar som har resor dit. Frukosten var rejäl och lämnade inget övrigt att önska.
Lunchen var väl också hyfsad, tre varmrätter och alltid någon riktig grekisk rätt, tydligen soppa till förrätt men den testade vi aldrig, gott om sallad, tomat, gurka, fetaost och övrigt, glass till efterrätt.
Middagen var väl ungefär som lunchen men något "finare" maträtter, då fanns det någon typ av tårta till efterrätt samt även melon.
Mellan måltiderna serverades lite smått fika och kaffe men konstigt nog ingick inte frappé i AI.
En svaghet de hade var att rätterna ofta var slut i buffen så man fick vänta en stund på påfyllning, samtidigt betyder väl det att det är nygjort också, värst var det då det var friterade rätter som köket inte riktigt hann med.
Sista dagen tyckte jag det kändes som vi hade fått nog men skulle säkert ha klarat en dag till, att ha detta koncept en hel vecka skulle jag inte klara men det är ju ingenting som säger att man inte kan äta någon annanstans emellan. Jag tyckte det blev en bra avslutning på luffen att ha 3 dagar med total vila, hur det än är så kan det ibland vara lite jobbigt att försöka hitta rätta restaurangen om man har två hungriga barn med sej. I just Maleme där vi bodde är inte utbudet på mat jättestort och det kommer det säkert inte att bli heller så länge man har 5 relativt stora hotell som gör allt för att få sina gäster att köpa AI, det känns som en bromskloss för utvecklingen av detta samhälle men framtiden får väl utvisa om jag har fel.
Mvh Janérik
Tack för dina rapporter Janérik! Kul att få hänga med på er resa.
:) Mats
Monica P
2011-06-20, 06:59
-Ja, barnens behov kommer först, inget att sucka över, snart är dom vuxna och bestämmer alldeles själva...
-Sen är det ju kul att se världen från barnperspektiv! De lägger märke till andra saker än vuxna. Jag blir alltid så glad när jag ser föräldrar som tar hänsyn till vad barnen vill se. - Om det inte är så att de sätter sig totalt på tvären inför ny mat och nya vanor!
Om AI är bra för Grekland kan man diskutera i flera veckor! Jag är dock glad att vi här på vår lilla ö inte har några jättehotell. Det är fint att mindre ställen kan få gäster . Kanske AI-gästerna väljer en annan boendeform nästa gång. Mångsidighet är bra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.