Logga in

Visa fullständig version : Lågprislandet Grekland?

Janérik
2011-06-02, 22:35
Jag köpte Aftonbladet Resa i dag då de hade en hel del om Grekland, åtminstone på förstasidan, och hittade i den en lite intressant artikel.
De hade gjort en dryg halvsida med "Mest semester för pengarna", det grundade sej på en undersökning som engelska Post Office Travel Money hade gjort. Tydligen var det hur mycket man får betala för en måltid plus åtta vanliga saker under semesterresan (typ en flaska öl, insektsspray och läsk).
Billigaste resort blev Costa del Sol i Spanien med 433 kr per dygn, Korfu kom på fjärde billigaste plats med 605 kr, Marmaris i Turkiet kom på sjunde plats med 715 kr, Kroatien och Egypten är skitdyra länder och Miami är dyrast.
Men vänta nu, Grekland är över en hundring billigare per dygn än Turkiet. Kan det verkligen stämma, visst vet jag att Turkiet inte är speciellt prisvärt men att det skulle vara nästan en tusenlapp dyrare i veckan än Grekland hade jag faktiskt inte en aning om.
I samma artikel har man också skrivit hur mycket priserna har sänkts i några länder, Spanien har sänkt 36%, Turkiet 13%, Egypten 12% och Grekland 10%, detta jämfört med 2007.
Jag vet inte men det känns som att Aftonbladet har gjort nånting fel i denna artikel men jag kan inte riktigt förstå hur de har misslyckats, det låter i alla fall bra då man läser det.

Mvh Janérik

Frappe
2011-06-03, 07:17
Jag vet inte men det känns som att Aftonbladet har gjort nånting fel i denna artikel men jag kan inte riktigt förstå hur de har misslyckats, det låter i alla fall bra då man läser det.

Mvh Janérik

Kanske är Aftonbladet mutad av Grekiska Turistbyrån....:confused:flabb_flabflabb_flab

Camilla

Masse
2011-06-03, 23:44
Håller med dig Janérik! Siffrorna som du återger låter ju helkonstiga. Man vet ju att priserna inom respektive land flukturerar en hel del beroende på vilken typ av ort man mäter priset i, men att det skulle vara förklaringen till det här märkliga utfallet verkar ju inte heller särskilt troligt.

Kan undra om salt ingår i prisjämförelsen? Min slutsats är nämligen att det är med en jätteskopa av den varan som man bör läsa både denna och andra liknande undersökningar med.

:) Mats

Psipsinel
2011-06-06, 10:36
Eftersom Grekland befinner sig i ekonomiskkris nu sa antar jag att den grekiska regeringen kan ha sankt priserna for att locka fler turister. ;)

Janérik
2011-06-07, 08:47
Eftersom Grekland befinner sig i ekonomiskkris nu sa antar jag att den grekiska regeringen kan ha sankt priserna for att locka fler turister. ;)
Länder där regeringen sätter priserna kallas inte demokratier, i grekland och de flesta andra länder är marknaden privatiserad och de privata företagen sätter priserna (frånsett vissa specifika produkter och tjänster). Visst, man kan sänka skatter och avgifter men det påverkar inte så mycket i slutädan, i Grekland har man ju dessutom höjt en hel del punktskatter även om vissa också har sänkts. Det mest märkbara som sänkts är väl färjeavgifterna.

Mvh Janérik

Peter
2011-06-07, 18:50
Det är inte alls säkert att AB har helt fel! Grekland kan ha påbörjat det som heter "intern devalvering". De kan ju inte devalvera Euron... Men när marknaden, grekerna själva och inte minst vi besökare som står för en stor del av den Grekiska ekonomin, börjar vägra betala vad som begärs, sänks priserna automatiskt.

Priset sätts av förhållandet mellan tillgång och efterfrågan. Det vet alla idag. Och det finns alltid ett annat hotell att fråga och en annan butik att kolla... Och alla vill ju sälja och överleva. Och då kan man tvingas att sänka priserna.

Peter

Fysimera
2011-06-07, 19:25
Det kan vara helt rätt!!!!
Jag dricker min Mytos för 1,5€
Min sallad 2,5-3€
Vi hade en grupp på 23 personer på en helt underbar lunch med allt gott med vin det kostade 8€/person.
Detta är det Kreta som vi lever i
MEN
Förra veckan var vi privat samman med 20 Norrmän ute och åt middag ej bättre än vår lunch men lunchen beställd på ett turistställe av en Norsk turist priset blev 23€/person.

Så summa av allt det finns billiga ställen med god kvalite men vissa turistställen tar mycket bra extra betalt.
En kaffe skall kosta 1-1,5€ ej 3,5€ säg nej tack det är fel pris..
Manollis pleace i Rethymnon tar 3,5€ för en Mytos säg nej tack..

Olle

Eva L
2011-06-07, 21:00

Olle

Nu lär du nog få mothugg av en del som gillar det stället. Jag har varit där en gång för ett antal år sedan. Det var en gång för mycket. Ingen i vårt sällskap trivdes där. Maten var rätt slätstruken, ägaren rätt kolerisk när han rusade runt och skålade med alla sina gäster. 11-åringen som var med i vårt sällskap och som hade hört av kompisar att det var så bra där tyckte bara att han var pinsam. Om det var särskilt dyrt minns jag däremot inte men enligt min mening var det en typisk turistfälla även om många påstår att det serveras en del god mat där.

Eva

litentuva
2011-06-07, 21:16
[QUOTE=Eva L;242122]Nu lär du nog få mothugg av en del som gillar det stället. Jag har varit där en gång för ett antal år sedan. Det var en gång för mycket. Ingen i vårt sällskap trivdes där. Maten var rätt slätstruken, ägaren rätt kolerisk när han rusade runt och skålade med alla sina gäster. 11-åringen som var med i vårt sällskap och som hade hört av kompisar att det var så bra där tyckte bara att han var pinsam. Om det var särskilt dyrt minns jag däremot inte men enligt min mening var det en typisk turistfälla även om många påstår att det serveras en del god mat där.

Eva[/

Jag har inte heller förstått vad som lockar med det stället. Du lade orden i min mun när du beskriver restaurangen och mig faller det inte i smaken.

Lissi
2011-06-07, 21:34
En kaffe skall kosta 1-1,5€ ej 3,5€ säg nej tack det är fel pris..

Olle

Fast där håller jag inte med Dig. Jag betalar gärna 3,50€ för en Mythos och ser inte vad det är för fel med det om grekerna behöver våra pengar!;)

Det är ju förskräckligt om vi som turister ska pressa ner priserna ännu mer. Jag betalar gärna det jag gjort de senaste 10 åren och tycker det är billigt nog!
Som grek med grekisk lön är det annorlunda.
OBS nu pratar jag INTE om just Manollis ställe i Rethymno för där har jag aldrig varit utan jag menar generellt.

Lissi

laero
2011-06-07, 22:00
Fast där håller jag inte med Dig. Jag betalar gärna 3,50€ för en Mythos och ser inte vad det är för fel med det om grekerna behöver våra pengar!;)

Det är ju förskräckligt om vi som turister ska pressa ner priserna ännu mer.

Jag vet att du skriver detta i omsorg om grekerna men nationalekonomiskt har du faktiskt helt fel.

Jämför med Sveriges kris i början av 90-talet (faktiskt inte så olik Greklands), vi devalverade då kronan ganska kraftigt vilket fick vår exportindustri att rivstarta och dra hela landet ur krisen.
Grekland skulle idag behöva göra detsamma men kan inte eftersom man ljög och lurade sig in i eurosamarbetet. Lösningen är precis som Peter skriver en sk interndelvalvering vilket kort innebär sjunkande löner och priser internt i landet. Det i sin tur ska teoretiskt ge samma resultat som en riktig devalvering med ökad konkurrenskraft för varor och tjänster producerade i Grekland.
Nu har Grekland ingen stark exportsektor likt Sverige men vad man har är en enorm turistindustri. Det är alltså främst den som ska gynnas av stärkt konkurrenskraft, mao motverkar vi teoretiskt det syftet om vi som turister "hjälper till" att hålla uppe en för hög prisnivå i turistnäringen.

Dessutom kan man vända på det här med "att det är förskräckligt om vi som turister pressar ner priserna ännu mer". Faktum är att det, för grekerna med sänkta löner, är än mer förskräckligt om vi hjälper till att pressa upp priserna. Iom att löner sänks är det naturligt och nödvändigt att även prisnivån i landet sjunker om befolkningen ska klara sin vardag.

Lars
Hobbynationalekonom;)

Janérik
2011-06-07, 22:38
Detta är ju ingen helt enkel matematik. Jag brukar ibland tänka tillbaka på tiden på 90-talet då vi vägrade bo i nånting som kostade mer än 150 kronor (vad det nu var i drachmer). Då bodde man ju ibland i sådant som man inte ens skulle gå in och titta på i dag. Ska jag då göra en jämförelse med hur det ser ut i dag. Jag kan nästan lova att äta upp min hatt om jag inte får tak över huvudet för 20€ på valfri ö i försäsong i dag, då pratar vi just tak över huvudet och det gjorde vi även på 90-talet. I dag är vi smågriniga om vi måste betala 50€ för en lägenhet med ac, speciellt då om det är en enrummare, nu ska det vara tvårummare med pool och helst havsutsikt både från balkongen på framsidan och baksidan, hinken med toapapper borde de väl kunna tömma två gånger om dagen då vi ändå frågar efter mer toapapper (som vi hade med oss på 90-talet). Här betalar vi 65 € för en sprillans ny lägenhet med fullständigt kök och en duschkabin som är så stor så vi kan vara i den alla 4 samtidigt, ja just det, vi är 4 nu i stället för 2 som vi var på 90-talet. I bland tycker jag nästan lite synd om min motspelare då jag står där o prutar, problemet är bara att det är inget yrke att göra affärer, det är en sjukdom. Jag klarar inte av att göra en dålig affär, varken på jobbet eller på fritiden och jag hoppas att min motspelare också lider av samma sjukdom. Annars är det tyvärr lätt att han (eller hon) är avsågad nere vid fotknölarna då jag är klar, det är dessutom inte säkert att det blev någon affär om det tvekades i fel läge från motspelaren.
Ska man hårddra det hela så har inte prisnivån (i kronor) gått upp sedan 90-talet, antingen hade grekiska rumsuthyrare det jäkligt bra på den tiden eller så har de svårt att få sina hungriga barn att somna nu. Förhoppningsvis är svaret nånstans mitt emellan och de som väljer att sälja sina lägenheter så billigt som det gör verkligen vet vad de gör. Vad jag var mest förvånad över i undersökningen var att Turkiet var så pass mycket dyrare än Grekland. Jag har förstått på mina bekanta att en stor del i att de valde Turkiet som resmål var att det var billigt.

Mvh Janérik

Lissi
2011-06-08, 05:27
JIom att löner sänks är det naturligt och nödvändigt att även prisnivån i landet sjunker om befolkningen ska klara sin vardag.

Lars
Hobbynationalekonom;)

Jo detta vet ju " min svenska hjärna", visst följer jag med i resonemanget, men sen när jag som turist står där i Grekland och priserna inte ÄR så där låga ännu på prislappen så skriker hela mitt hjärta att jag inte ska pruta!
Om alla priser sänktes så skulle jag självklart agera efter det, men att liksom redan hemma få veta var det är billigt och var man inte ska äta eller äta pga att priset är för högt eller tillräckligt lågt ur en nationalekonomisk synvinkel är en annan sak för mig.

Lissi - som tyvärr aldrig varit ekonom för då skulle jag kunnat pensionera mig tidigt!

Netwolf
2011-06-08, 07:34
frågar efter mer toapapper (som vi hade med oss på 90-talet).
Tänk, det hade jag glömt :)

vi är 4 nu i stället för 2 som vi var på 90-talet. Vi är fler, samtidigt som vi vant oss vid högre standard. Helt sant.

I bland tycker jag nästan lite synd om min motspelare då jag står där o prutar, problemet är bara att det är inget yrke att göra affärer, det är en sjukdom.
Så du lider av det med. Jag försöker lägga band på mig, men jag vill gärna känna att jag inte tar första bästa pris, eller så vill jag ha nåt extra. Visst kan det gå överstyr ibland. En gg stod jag och hårdprutade i Thailand och det visade sig sen att jag kämpade om 50 öre till slut. Det är då som man undrar vad man håller på med.

/Netwolf

Riitta
2011-06-08, 07:42
Jag skulle aldrig klara av och pruta och har faktiskt haft glädje at detta några gånger:rolleyes: Det har hänt att när vi skall batala vårt boende så har vi hört att dom har uppskattat att vi inte har försökt pruta och sänkt priset för det:)
Tycker också att det känns "fel i hjärtat" om det blir så att Grekerna måste sänka sina priser nu när det är så dåligt redan ändå:o

Riittabye_bye

Kritsabo
2011-06-08, 07:57
Dessutom kan man vända på det här med "att det är förskräckligt om vi som turister pressar ner priserna ännu mer". Faktum är att det, för grekerna med sänkta löner, är än mer förskräckligt om vi hjälper till att pressa upp priserna. Iom att löner sänks är det naturligt och nödvändigt att även prisnivån i landet sjunker om befolkningen ska klara sin vardag.

Lars
Hobbynationalekonom;)

Det finns en enkel lösning:
Betala på serveringar vad ni tycker det är värt inklusive upplevelsen (naturligtvis med notans summa som miniminivå). Själva gav vi 72,4% i dricks igår kväll när vi upptäckte att notan för 2 stannade på 29 euro för en måltid som kostat 1.000kr på jämförbar restaurang (om det funnits någon) i Sverige. _B-anana

laero
2011-06-08, 08:33
Tycker också att det känns "fel i hjärtat" om det blir så att Grekerna måste sänka sina priser nu när det är så dåligt redan ändåbye_bye
Återigen, ni som tror att det är bra för grekerna med en hög prisnivå, ni är fel ute. (se mitt tidigare inlägg)

Lars

Peter
2011-06-09, 19:19
Jag vet att du skriver detta i omsorg om grekerna men nationalekonomiskt har du faktiskt helt fel.

Jämför med Sveriges kris i början av 90-talet (faktiskt inte så olik Greklands), vi devalverade då kronan ganska kraftigt vilket fick vår exportindustri att rivstarta och dra hela landet ur krisen.
Grekland skulle idag behöva göra detsamma men kan inte eftersom man ljög och lurade sig in i eurosamarbetet. Lösningen är precis som Peter skriver en sk interndelvalvering vilket kort innebär sjunkande löner och priser internt i landet. Det i sin tur ska teoretiskt ge samma resultat som en riktig devalvering med ökad konkurrenskraft för varor och tjänster producerade i Grekland.
Nu har Grekland ingen stark exportsektor likt Sverige men vad man har är en enorm turistindustri. Det är alltså främst den som ska gynnas av stärkt konkurrenskraft, mao motverkar vi teoretiskt det syftet om vi som turister "hjälper till" att hålla uppe en för hög prisnivå i turistnäringen.

Detta är så bra och så klarsynt att det tål att upprepas! Det är en tuff sanning men så fungerar ekonomin.

Detta är ju ingen helt enkel matematik... Janérik

Nej, det är det inte. Samtidigt tycker jag du lite blandar ihop personliga känslor med ekonomisk verklighet. Men det förstår jag! Det är svårt att hålla minnen och känslor borta...

Min devis som säljare. Och köpare: Den bästa affären är den där bägge parter är nöjda... :D Därför prutar jag bara till en viss gräns... När jag måste.

Tycker också att det känns "fel i hjärtat" om det blir så att Grekerna måste sänka sina priser nu när det är så dåligt redan ändå.

Visst gör det det! Men det är precis som Laero beskrev! Och det är den besvärliga sanningen och det beska receptet som förhoppningsvis kommer att hjälpa till att dra Grekland ur krisen. Tänk så här: Lägre priser ger större export och fler turister vilket ger ökade inkomster till landet...

Och jag har dessutom fortfarande en liten reservrulle toapapper i dagryggan / handbaggaget varje resa... ;) :D

Peter

Lissi
2011-06-09, 19:28
Visst har ni rätt killar! Det VET jag.....
...men nu får jag ju tänka att det är SKITBRA att det är superlåga priser i Lissabon på allt....t o m boendet är billigt fast vi bor centralt. Det blir alltså bara besök i lågprisländer för oss i år.

Lissi - som ändå inte gillar att det är ekonomisk kris någonstans

Hellen
2011-06-09, 19:49
Och jag har dessutom fortfarande en liten reservrulle toapapper i dagryggan / handbaggaget varje resa... ;) :D

Peter

Så billigt att du kan börja betala med toapapper blir det inte Ang_elx:D

// Helén-som inte åker till Grekland alls i sommar :cool:

Peter
2011-06-09, 20:13
Så billigt att du kan börja betala med toapapper blir det inte Ang_elx:D

// Helén-som inte åker till Grekland alls i sommar :cool:

Johodå. Jag ska snart börja trycka Drachmer på det.... Kommer att fungera perfekt! :D Samma kvalitet som det var förr...

Det trodde inte jag heller att jag skulle göra. Men som det kan bli... Nu funderar jag på om jag ska tillbaka till Tilos eller till Wien i höst... Ständigt dessa beslut! :D

Du ska se att du kommer iväg ändå... ;)

Peter

Janérik
2011-06-09, 23:44
Faktum är ju att det alltid är köparen som lägger priset. Har man ett pris som ingen köpare accepterar så får man inte sälja nåt heller. Men sedan är det ju också så att det finns köpare till alla pris, har man bara fått till rätt mervärde så finns det någon som köper det och då har köparen bestämt att det är rätt pris. Problemet blir ju då säljaren tror sej ha ett mervärde som inte köparen kan se, då blir det för få köpare och säljaren får inte det hela att gå ihop. Då måste man söka fram de köpare som ser det mervärde man har och betalar så mycket man begär och får det att gå runt med. Hittar man inte tillräckligt många köpare så får man försöka hitta andra vägar att få in pengarna.
Vad skulle till exempel hända om den grekiska Supermarketen helt plötsligt började ta 0,10€ för en bärkasse? Jag tror inte att de skulle tappa en enda cent i försäljning på övriga varor, däremot tror jag vi skulle få se lite mindre sopor i Grekland. Bärkassen är alltså helt fel prissatt i Grekland då dn är gratis men jag tror det är ytterst sällan som någon klagar på det.
Samma Supermarket har också råd att stå och prismärka varenda produkt i butiken. Se till att köpa kassaapparater som läser EAN-kod så kan ni säga upp två pers i varje butik, kassaappraten är intjänad på några månader. Detta gjordes i Sverige för många år sedan. Att vara handlare är ingen social verksamhet, det är ett sätt att tjäna pengar till hela sin personal.
Det finns många liknande exempel inom grekisk handel men jag tänker gå o sova i stället för att ta fram dem här.
Gonatt!

Mvh Janérik

Yanna
2011-06-18, 09:33
Jag köpte Aftonbladet Resa i dag då de hade en hel del om Grekland, åtminstone på förstasidan, och hittade i den en lite intressant artikel.

Mvh Janérik

Var det inte Aftonbladet som rekommenderade Enplo i Chania också? Ang_elx:o;)flabb_flab

Yanna

Janérik
2011-06-20, 00:04
Var det inte Aftonbladet som rekommenderade Enplo i Chania också? Ang_elx:o;)flabb_flab

Yanna
Nu ska du inte vara sådan ;)
Även om de har fel en gång så behöver de inte alltid ha fel flabb_flab
Förmodligen är Grekland bland de billigaste medelhavsländerna att turista i, åtminstone får man säkert mest för pengarna där _B-anana om man bara lyckas hitta nånstans att få ut sina pengar :eek: Får man inte ut sina pengar så blir det ju ännu mera för pengarna, jag tror aldrig att de kommer att låta en turist svälta ihjäl där, oberoende av vad som händer.

Mvh Janérik