handdator

Visa fullständig version : Doften av Grekland hemma i trädgården


RK
2011-05-30, 13:46
Hej, avd för önsketänkande... I år blir det antagligen en Gotlandsresa och suget efter Grekland får förbli ett härligt mål framöver på näthinnan... Finns det några av Er Kalimeror som har gjort slag i saken och försökt få in lite medelhavsväxter/kvällsdoft i den egna trädgården hemma... Tacksam för bra idéer/tips ( Vi har nu skapat en liten skyddad innergård med en del gårdsgrus i den gamla villaträdgården med flera äppelträd och höga buskar runtikring samt hus i vinkel. Vi försöker få till lite mer "rum" i trädgården= säkert lite varmare mikroklimat...lite Grekisk musik/mat & Retsina och varma sommarkvällar är ju inte heller det sämsta...;):))

Bästa Hälsningar

RK ( Örebro)

Lucky
2011-05-30, 14:23
Hej RK.
Haller just nu pa att gora i ordning var " grekiska " tradgard. ( bor i Holland sa klimatet ar pyttelite varmare an hos dig ). Vi har turen att vi har en inglasad veranda och dar har vi gjort i ordning med nya tradgardsmobler ( lounge), flera vita lyktor med greklandsbla ljus och pa vaggarna har jag hangt upp inramade posters med harliga grekiska motiv som tidigare inhandlats pa Kreta o Rhodos. ( gammalt projekt som jag nastan hade gett upp :rolleyes: ).
Nya terrakottakrukor star pa plats och pa fredag bar det av till den lokala tradgardshandeln. Vad vi har pa inkopslistan ar olivtrad, lagertrad och en rosmarin, antagligen blir det mer an sa :rolleyes:......Planeringen ar att nu under sommaren star alla plantorna ute och nar frosten smyger pa aker de in i verandan. CD-spelaren star redo med grekisk musik, keftades puttrar pa spisen o senare idag bar det ivag till lokala spritbutiken for ouzon ar slut.....forstar inte hur det gick till :p .

Lycka till med din dromtradgard

Lucky bye_bye

Agda
2011-05-31, 09:17
En vinranka,vit änglatrumpet (dofter ljuvligt gott på morgonen o kvällen),pepino,citron och om möjligt grape som sprider en otrolig doft påminner lite om liljekonvalj.Dessa växter är de som jag saknar förutom de växter som Lucky nämner,från min trädgård i Grekland.