Visa fullständig version : Kan detta vara en Smutsgam
Tog några bilder på en stor fågel på Santorini förra året. Jag har kollat i mina böcker vad det kan vara för fågel men är inte säker. Någon som kan säga vad det är för en pippi?
Jag gissar på Smutsgam men är inte säker.
Yeasou_B-anana
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/Smutsgam.jpg
karinafp
2011-05-28, 13:13
Smutsgam... släkt med spillkråkan och hafsörnen? Ang_elx
Jag har kollat i mina böcker vad det kan vara för fågel men är inte säker.
Jag gissar på något betydligt mindre.
Jag gissar på Ormvråk, möjligen Örnvråk.
Kalimera
2011-05-28, 17:36
Tog några bilder på en stor fågel på Santorini förra året.Jag har ingen aning, men enligt min fågelbok ser det inte ut som en smutsgam, men jag är ju bara amatör. :)
http://www.kalimera.se/bilder/forum/glada.jpg
Jag plåtade denna skönhet idag.
litentuva
2011-05-28, 17:47
Kanske en Eleonorafalk? De brukar "ligga" och sväva/hänga i luften över bergstoppar och dalgångar. Ser ut som fallande papper i luften när de singlar nedåt för att sedan lyfta sig uppåt på med vindarnas hjälp. Fick lära mig att känna igen dessa fåglar av en fågelskådare som gjorde mig sällskap på min första Rhodosresa 1994. Han menar att Eleonorafalken är en livsnjutare som leker med vindarna och inte anstränger sig mer än nödvändigt för att skaffa mat. Fick då även möjligheten att skåda en "blåkråka" vilket är mycket ovanligt och kan göra en fågelskådare grön av avund, samt att känna igen ljudet av en turkduva. Ibland får man kunskap utan att be om den ;)
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQub6qob2Xn4l01iXUIstejVbFGFFUaKIBRsJy7A_LY3jINiggLTA
Yeasous fågel är en örnvråk. En av de vanligare rovfåglarna i Grekland. Vi såg den frekvent när vi skådade fågel på Lesbos i fjol.
Jannes bild tror jag är en rödglada.
Lars
Kalimera
2011-05-28, 20:42
Jannes bild tror jag är en rödglada.Det visste jag faktiskt. De är så vanliga här att man nästan gäspar när man ser dem. Skojar bara, vanliga är de, men ändå maffiga som tusan. :)
Men Gud vad ni är duktiga.....En STOR fågel ...örn eller vråk hade jag endast kunnat gissa! Ni är ju superduktiga.....Jag nöjer mig med att se om det är en stor eller liten pippi:eek::o:o
Lissi
Tack alla för synpunkterna om min fågel. Speciellt tack till Laero för rätt uppgift, jag ser ju nu i Fågelguiden att det stämmer, tänk att jag inte hittade den direkt!
Litentuva, Eleonorafalken är en betydligt mindre fågel!
Om bara en vecka kan jag kanske skåda dessa vackra fåglar igenAng_elx
en biljett för en vecka i Grekland som inhandlades häromdagen har jag i min hand:D
Yeasou_B-anana
Ja det är då i vart fall inte en ren...:D
//Kikh
Hoppas att Du får en härlig resa! Och hoppas att Du ser många häftiga fåglar.
Vart ska Du?
//Lena
Jag tar en tur till sommarstugan i Kamari Santorini, Lamaya.
Kanske inte låter så spännande för en del greklandsfantaster men för mig är det en lisa för själen:p
Yeasou_B-anana
Precis en sådan, tror jag, tittade jag på från balkongen på Annas på Tilos i förra veckan. Den var väldigt gracil och svävade runt hamnen i stora cirklar och spanade... Den kanske var sugen på katt... __D Jag undrade lite vad det var för fågel. Funderade på om det kunde vara en Eleonorafalk eftersom jag vet att de finns på Tilos. Men det enda jag vet om dem är att de oftast finns uppe i bergen där de kan utnyttja termiken. Så jag trodde nog att det var något annat jågel... :D
Om bara en vecka kan jag kanske skåda dessa vackra fåglar igen.
:D HA! Gottegris... ;) Hittade du, som jag, en billig biljett...? :D Kalo Taxidi och ha dé. Kan informera dig om att ***:a smakar lika förträffligt som alltid... ;) :D
Peter
Peter du är en snorGottegris!!!!!!!!!!!!! Inte har du aviserat att du är eller har varit i värmen.
Jo jag hittade en "billig" biljett till min sommarstuga, jaja så billig var den inte. Men eftersom jag har ganska bra lön från mitt företag där jag jobbar kan jag resa lite som jag tycker.
En vecka på ön blir en skön lisa för min krop och själAng_elx
Jag kommer fotografera alla flygande pippiar som jag ser, om jag hinner med det vill säga:D
Yeasou_B-anana
Inte har du aviserat att du är eller har varit i värmen.
Har jag väl visst det! http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=27129
Ta på dig glasögonen gubbe! :D Trodde du slöade här eftersom jag inte fick någon kommentar från dig!!! Trodde det skulle dyka upp något... Men icke... snyft_drop ;) :D
Hoppas du får det lika bra som jag haft det... ;) :D
Allt gott och ha det bäst.
Peter
Hoppas du får det lika bra som jag haft det... ;) :D
Allt gott och ha det bäst.
Peter
Ja, Peter, nu har ju Du haft det bäst en vecka så nu kan ju yeasou få ha det;)
Det tycker i alla fall jag!:D
Lissi
Tack Lissi för att du tycker att även jag kan få en vecka med lätt och gott liv.
Innerst inne tycker vår vän Peter oxå att jag skall ha en bra vecka i mitt favo place. Men samtidigt svider det nog lite i hans skinn att han just har haft sitt goda för denna gång, nu när jag strax ska ha mitt goda;)
Härliga icke EUrumsrena Grekland, I love you:)
yeaosu_B-anana
Ja, Peter, nu har ju Du haft det bäst en vecka så nu kan ju yeasou få ha det.
Klart han ska ha! :D Jag missunnar aldrig någon att ha det gott i Grekland. Eller någon annanstans heller.
Fast jag undrar hur mycket tid han kommer att lägga på att spana på fåglar...? :D
Peter
Fast jag undrar hur mycket tid han kommer att lägga på att spana på fåglar...? :D
Peter
Hur många la Du??:D
Lissi - som badat flera gånger hemma i det fina sommar-Kalmar bland kanadagässen:eek:
Kaffegökar, o alla andra sorters gökar kanske, sen finns det ju Snedseglare, Glidare, Starar, Turtur Duvor, Mesar, Måsar, Lärkor, Falkar..................,jaja det finns mycket att glo på i fågelväg där, tillochmed ugglor, Ruggugglor inte mina favoriter men en och annan har man ju sett.............
Yeasou_B-anana
Innerst inne tycker vår vän Peter oxå att jag skall ha en bra vecka i mitt favo place.
Klart jag gör! Vad tror du om mig? snyft_drop Jag är faktiskt inte helt förtappad... Ang_elx :D Hade varit kul att vara där med dig! Men du och jag har lite olika preferenser... Sådant är livet och intet ont i det! Men jag känner mig rätt säker på att våra vägar kommer att korsas igen någon gång framöver... ;) Där eller här... :D Det var i alla fall trevligt de timmarna på Santo senast! :D
Men samtidigt svider det nog lite i hans skinn att han just har haft sitt goda för denna gång, nu när jag strax ska ha mitt goda.
Nej min vän. Där har du fel. Antingen känner du mig illa eller så missbedömer mig. Det svider inte det minsta! Jag har ju precis kommit hem och därmed fått en "dos"...! :D Jag missunnar ingen att åka ner och njuta! Fast det hade nog svidit mer om jag inte varit nere... ;) :o
Åk och njut! Med min "blessing..." :D
Allt gott.
Peter
Härliga icke EUrumsrena Grekland, I love you:) yeaosu_B-anana
Och we lEUve you 2! ;) Fast jag tycker du borde undersöka fågelbestånden på Kreta en sväng... Nu sitter jag i tunn pyjamas på altanen, med 9 sovande hundar helt nära och två hyperaktiva kattungar vid fötterna - med ett glas vin för att fira exakta fyra år som bofast- Luften doftar tång och hav, en ensam syrsa försöker överrösta motorvägens trafik, citroner faller av trädet med en dov duns för att rulla ned under vår parkerade bil och livet känns underbart. Jag har en hel lång sommar på mig att njuta i korta stunder - för jag gjorde det "omöjliga" och flyttade till mitt paradis.
//Kikh
Hur många la Du??
Något litet på torget på kvällen då... Tittade väl lite oskyldigt på några "birds" utan vingar på två ben... Men på Tilos är det få! Men vad gör det. Man är inte på Tilos för det... :D
Ruggugglor inte mina favoriter...
Brrrr... Såg några sådana också... ;) :D
Nu har väl den här tråden spårat ur totalt...? :D
Fågeln på bilden ser ut som en glada, men jag är väldigt osäker.
För mig ser det ut som en brun glada...men inte helt säker :)
EDIT: Hoppsan missade min egen post men som jag skrev tidigare ser det där ut som en brun glada.:)
Oj vad förvånad jag blev att denna gamla tråden återuppstod! Hasse L, min fågel är en Örnvråk men den fågeln som Janne sedan la in i tråden är en Röd glada:eek:
Snart kan jag se mina grekiska fåglar igen, nedräkningen är snart klar!
Yeasou_B-anana
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.