handdator

Visa fullständig version : Ekonomisk kris i Grekland

Katrina
2011-05-25, 19:44
Enligt denna sida (http://www.e24.se/makro/varlden/aten-fruktar-statskonkurs_2832321.e24) är Grekland nära konkurs. Vad händer med turist-Grekland? Kommer priserna att skjuta i höjden eller hur tror ni att det blir i sommar?

laero
2011-05-26, 10:02
Ämnet är på tal här då och då.
Se ex.vis denna tråd .
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=240051#post240051 , som bara är nån vecka gammal.

Lars

Seukel
2011-05-30, 15:43
Blir det konkurs i Grekland är det väl stor risk att banker går omkull med mera ... Och då kan man få stora problem att resa dit eller vara där. Inga pengar ur bankomater och liknande. Om priser går upp eller ner är ointressant i det läget.

Elisabet88
2011-05-31, 19:42
Hur nära är krisen och bryta ut? I artikeln stod det något om sista juli om landet inte får sin nästa delbetalning. Betyder det att det är större risk med strejker osv i slutet av juli månad?

Eva L
2011-05-31, 19:48
Eventuella strejker blir nog en baggis i sammanhanget. Katastrofen blir för alla de greker som kommer att missta sin försörjning. Nu har grekerna kniven mot strupen men att låta landet gå i konkurs vilket de gör utan nya pengar från IMF och EU skulle vara katastrofalt för hela Europa. Får grekerna bättre villkor än de andra krisländerna blir det också problem så jag gissar att det finns en del som sover dåligt nu.

Eva

monica
2011-06-01, 09:03
Eventuella strejker blir nog en baggis i sammanhanget. Katastrofen blir för alla de greker som kommer att missta sin försörjning. Nu har grekerna kniven mot strupen men att låta landet gå i konkurs vilket de gör utan nya pengar från IMF och EU skulle vara katastrofalt för hela Europa. Får grekerna bättre villkor än de andra krisländerna blir det också problem så jag gissar att det finns en del som sover dåligt nu.

Eva
Strejker är det varje dag runt om i landet, nu har det verkligen nått botten för alla, nja inte riktigt alla en del skitstövlar har ju kunnat roffa åt sig under åren.
Min man har inte haft jobb på hela våren och jag jobbar inte. Jag kan säga att vi ligger sömnlösa på nätterna. Tur att grekiska familjer ställer upp på varandra men de kan man inte räkna med hur länge som helst.

Nu har vi kommit fram till att dottern och jag stannar i Sverige i sommar, jag försöker hitta ett jobb och blir det ingen bättring kommer även mannen upp. Sonen blir kvar om han kommer in på universitet till hösten. Många tårar har fällts kan jag lova att lämna min son och även kanske min man om han inte kommer upp. Dottern siktar på att börja i gymnasiet i Sverige till hösten, så då blir hon och jag kvar ialla fall ett par år framåt. Att splittra familjen känns så tungt.

Med sorg i hjärtat l ämnar jag mitt hus som jag själv varit med och slitit för att få klart, alla vänner och min mans familj, vågar inte tänka på den dagen.snyft_drop

Är det någon som har tips på jobb till mig, har jobbat på HAO i receptionen och även på ingeniörsbyrå i en reception, med hemtjänst och långvård men kan tänka mig att ta ett städjobb till att börja med bara jag har ett jobb, alla tips emottages.

Många greker flyttar ut från Grekland nu, många rån och mord i Aten.

Vart tog vårat härliga land vägen snyft_drop

Monica P
2011-06-01, 09:28
Trist, Monica!
Jag hoppas ni får jobb,både du och maken, även om det blir på varsitt håll ett tag.

Det är märkligt, vi som ålderspensionärer med en för svenska förhållanden låg pension börjar höra till överklassen nu...eftersom den i allafall ramlar in regelbundet på kontot...

Eva L
2011-06-01, 09:37
Lycka till Monika. Är det i Stockholm som du tänker bosätta dig? Förstår att du känner dig sorgsen över att behöva splittra familjen. Hoppas det går bra för er alla. Jag har inget konkret jobbförlsag men skickar ett litet tips i din inkorg under dagen på ett arvoderat uppdrag som kan vara ett litet extraknäck som du kan läsa mer om och se om det skulle var något som kan passa dig.

Eva

Kalimera
2011-06-01, 11:56
Med sorg i hjärtat l ämnar jag mitt hus som jag själv varit med och slitit för att få klart, alla vänner och min mans familj, vågar inte tänka på den dagen.Mycket tråkigt att höra Monica. Jag håller tummarna för att det löser sig på bästa sätt.

Kalimera
2011-06-01, 11:57
Enligt denna sida (http://www.e24.se/makro/varlden/aten-fruktar-statskonkurs_2832321.e24) är Grekland nära konkurs. Vad händer med turist-Grekland? Kommer priserna att skjuta i höjden eller hur tror ni att det blir i sommar?Enligt DN (http://www.dn.se/ekonomi/krisen-skrammer-inte-turisterna) är det fler som reser till Grekland i år, trots kriserna.

Eva L
2011-06-01, 13:03
Senaste nytt om stödet till Grekland finns här. http://www.vk.se/Article.jsp?article=449164

Eva

Netwolf
2011-06-01, 13:05
Min man har inte haft jobb på hela våren och jag jobbar inte. Jag kan säga att vi ligger sömnlösa på nätterna. Tur att grekiska familjer ställer upp på varandra men de kan man inte räkna med hur länge som helst.

Riktigt trist att höra, Monica. Jag och min familj är lyckligt lottade, med bra inkomst och boende, här i Sverige. Men det kan vända i ett nafs och bara tanken på att behöva lämna hem och vänner skulle göra vem som helst förtvivlad.
Hoppas i alla fall att det löser sig på bästa sätt.

/Netwolf

monica
2011-06-02, 06:14
Lycka till Monika. Är det i Stockholm som du tänker bosätta dig? Förstår att du känner dig sorgsen över att behöva splittra familjen. Hoppas det går bra för er alla. Jag har inget konkret jobbförlsag men skickar ett litet tips i din inkorg under dagen på ett arvoderat uppdrag som kan vara ett litet extraknäck som du kan läsa mer om och se om det skulle var något som kan passa dig.

Eva

Ja, i Stockholm kommer vi att bo. Och tack Eva för jobbförslag :)

monica
2011-06-02, 06:17
Tack alla för medkänsla, 4 veckor kvar tills vi åker.
Jag hoppas att allt löser sig men det känns väldigt jobbigt just nu.

Hellen
2011-06-02, 07:41
Så tråkigt att läsa Monica, hoppas allt löser sig på allra bästa sätt snabbt.

// Helén

Riitta
2011-06-02, 07:44
Förstår att det måste kännas väldigt jobbigt för er familj. Jag önskar också att allt vänder till det bättre så småningon så ni kan komma hem igen så fort som möjligt!

Riitta

Frappe
2011-06-02, 10:37
Tråkigt att höra Monica men jag förstår Er, tyvärr verkar det bli fler o fler familjer som splittras just nu, många som återvänder till Sverige. Hoppas att det löser sig för Er! Om du är ute efter reception jobb har jag nog något till dig ,när landar du i Sverige? så kan jag ordna en intervju!!

Lycka till Camilla

Peter
2011-06-02, 16:59
Det är ju skit Monica. Hoppas verkligen det löser sig för er. Men ska man försöka se något positivt i det hela så är det ju faktiskt så att ni har två hemländer. Och nu när det är svårt i Grekland så kan ni komma hit. Och förhoppningsvis få det bättre. Även om det är stökigt och bökigt och innebär påfrestningar. Ni har ju alltid möjligheten att flytta tillbaka senare när situationen i Grekland är bättre.

Så på ett sätt har ni det bättre än Grekerna. Vad ska de göra? Emigrera...?

Som sagt. Hoppas det löser sig och att allt går bra.

Peter

monica
2011-06-03, 12:25
Det är ju skit Monica. Hoppas verkligen det löser sig för er. Men ska man försöka se något positivt i det hela så är det ju faktiskt så att ni har två hemländer. Och nu när det är svårt i Grekland så kan ni komma hit. Och förhoppningsvis få det bättre. Även om det är stökigt och bökigt och innebär påfrestningar. Ni har ju alltid möjligheten att flytta tillbaka senare när situationen i Grekland är bättre.

Så på ett sätt har ni det bättre än Grekerna. Vad ska de göra? Emigrera...?

Som sagt. Hoppas det löser sig och att allt går bra.

Peter

Visst har vi ett alternativ, men jag hör dagligen även greker som emigrerar till släktingar både i Tyskland och Norge utan att kunna språket.

Jag försöker tänka positivt, men tycker just nu innan man har smält allt att det känns skitvademecum.

Monica

Kikh
2011-06-03, 23:50
Visst har vi ett alternativ, men jag hör dagligen även greker som emigrerar till släktingar både i Tyskland och Norge utan att kunna språket.

Jag försöker tänka positivt, men tycker just nu innan man har smält allt att det känns skitvademecum.

Monica

Stå på er Monica, det löser sig alltid (om man ska ta till en klyscha). Jag kämpar på med självpåtagna 14-timmars pass för att bita mig fast i de Kretenska olivträds-rötterna och betala den löjligt höga hyran samtidigt som jag sparar till tandläkare, ny dator och mer mat än vitkål i vinter. Trots allt har mitt liv här glidit fram på ett bananskal och nu vill jag ha rejäl skateboard!

//Kikh, som håller tummarna för er

Peter
2011-06-04, 02:14
Till Monica och Kikh.

Och så skippar vi alla skämt och glidningar. För jag är intresserad av att få raka ärliga svar.

Monica. Du flyttar hem. Och du Kikh jobbar 14 timmar om dagen... Är situationen så fruktansvärt svår i Grekland idag? Är ni speciellt utsatta som "invandrare"? Eller är problemet generellt?

Det är inte riktigt det intrycket man får via tidningar eller som jag upplevde i förra veckan. Men jag vet ju också att det finns mycket bakom turistfasaden... Som inte ska synas. Hur stor är arbetslösheten egentligen?

Jag förstår att du Monica inte skulle flytta hit igen om det inte fanns väldigt starka skäl.

Och när jag läser det ni skriver, och läser i andra media, blir jag väldigt orolig. För Greklands ekonomiska stålbad har bara börjat! Och om det är stora problem idag kommer det nog att vara ett h - e om ett år eller två... Kan bero lite på vad EU har för planer. Jag fattar inte vad de håller på med...

Men jag skulle vara intresserad av att veta lite mer om hur de ser ut bakom turistfasaden nu. Lite kort hur ni ser det.

När jag var på Tinos i höstas hörde jag om att flera företag gått i konkurs och fler var på väg. Och folk var riktigt arga... Är situationen ännu värre idag?

Peter

Netwolf
2011-06-04, 07:03
Kan bero lite på vad EU har för planer. Jag fattar inte vad de håller på med...
Lite OT. I slutändan så tror jag Euron ändå överlever om Grekland hoppar av. Visserligen en prestigeförlust, för EU, men Grekland o t ex Portugal är för små ekonomier för att rubba Euron. Det är den bistra sanningen.
Skulle däremot t ex Italien få problem och hoppa av. Ja, då faller hela Euro-slottet.
/Netwolf

monica
2011-06-04, 07:54
Stå på er Monica, det löser sig alltid (om man ska ta till en klyscha). Jag kämpar på med självpåtagna 14-timmars pass för att bita mig fast i de Kretenska olivträds-rötterna och betala den löjligt höga hyran samtidigt som jag sparar till tandläkare, ny dator och mer mat än vitkål i vinter. Trots allt har mitt liv här glidit fram på ett bananskal och nu vill jag ha rejäl skateboard!

//Kikh, som håller tummarna för er

Tror att det är lättare när man bor på turistöar Kikh att få jobb, men bor man i en storstad på fastlandet är det nog värre. Gubben min är i byggbranchen med ett litet eget företag, och när alla håller i sina små slantar spenderar de inte pengar på just såna jobb. Det viktiga nu är ju att ha sina pengar till mat på bordet.

Skönt å höra att det har gått bra för dig, även om du oxå har kämpat hårt för brödfödan. Men har inte du rätt till IKA när det gäller tandläkaren.

Tack för tummarna, kan behövas;)

monica
2011-06-04, 08:30
Peter, problemet är generellt.

Vet inte hur många butikslokaler i min stad som slagit igen, tomma lokaler överallt.
Hör dagligen om folk som får avsked från sina jobb, en svensk vännina jobbar på Vodafone i Aten där har de avskedat jag vet inte hur många hundra människor i våras.
Även hon och hennes man som oxå jobbar på Vodafone ligger illa till i höst.

Min man har ett litet byggföretag där det stått stilla sedan november, just nu har han haft 3 småjobb på 1-2 veckor. Hans syster fick kicken från sitt jobb för 2 månader sedan, jag kan rabbla upp hur många som helst som jag både känner och hört ryktesvägen.

Jag tror att på turistöar är det nog lättare under säsongen, jobb behövs på alla tavernor,
barer och turistshopar. Man har ju en viss stolthet oxå att inte öppna sig för mycket för turister och kanske en rädsla att inte skrämma iväg dem.

Greklands normalbefolkning, undantaget rufflarna, har fått sänkta löner på redan skitlöner, min man jobbar i dag för samma pengar som han fick när vi kom hit för 12 år sedan. Sälvklart måste även han sänka sin inkomst annars har ingen råd att anlita honom. Det blir alltså skitpengar som kommer in när han nu har fått de få jobben.

Vad som avgjorde för oss var att min dotter som är 16 år kom till oss och sa att hon ser ingen framtid för henne här, hon är väldigt duktig i skolan men med den bästa utbildning i Grekland är konkuransen så hård att hon tvivlar redan nu. Och jag tackar min gud att hon gått i svensk, grekisk och engelsk skola här. I den svenska skolan hon går i vet jag redan nu 2 andra svenskgrekiska familjer som flyttar upp i sommar, sedan finns det några här på Kalimera har jag sett.

Många även helgrekiska ungdomar söker sig till andra länder för att hitta jobb, så det är riktigt illa som du förstår.

Jag hoppas ialla fall att en dag kunna återvända till ett stabilare Grekland.

Eva L
2011-06-04, 08:52
I den svenska byggbranschen finns det gott om jobb nu och kanske kan din man hitta en möjlighet där. Min son har jobbat i byggbranschen både i Sverige och Norge och nu är han delägare i ett byggföretag i Oslo. Där jobbar många olika nationaliteter och det finns stor efterfrågan på kvalificerad arbetskraft.

Det är extra svårt att behöva byta land om man inte gör det av fri vilja utan om man måste för att kunna försörja sig samtidigt är det ju viktigt att de unga får känna framtidstro och då låter det som din dotter gör ett klokt val och tar vara på sina möjligheter.

Eva

Kikh
2011-06-04, 22:55
Till Monica och Kikh.

...Och du Kikh jobbar 14 timmar om dagen... Är situationen så fruktansvärt svår i Grekland idag? Är ni speciellt utsatta som "invandrare"? Eller är problemet generellt?...Peter

Mina arbetspass är självvalda eftersom jag försöker spara inför vinter, och som jag skrev, till diverse "nödvändigheter". Efter de senaste vintrarna och förra sommarens lågmärken är alla mina ekonomiska reserver uttömda. Jag kunde förstås sökt jobb nu i vintras men avstod pg a min sambos önskemål och något klena nerver. Nu tar jag nya tag med en fantastisk chef och fina kollegor, säsongen är kort och jag orkar tack vare mitt nya jobb.

Jag kan inte svara för hur andra delar av Grekland ser ut, men åtminstone jag är eftertraktad under turistsäsongen - med kunskap i de flesta skandinaviska språken, mer än fullgod engelska och rätt hyfsad grekiska de flesta dagarna. Jag har högre lön och bättre förmåner än de flesta, många har fått sänkt lön nu när turisterna spenderar mindre. Kreta är och förblir ett turistparadis, sommar som vinter, och om man verkligen vill jobba och visar framfötterna finns det möjligheter. Att jag omnämner vår hyra som löjligt hög är för att hyrorna generellt sänkts och för att vår lägenhet inte är en av de största. Vi har däremot både varmt och torrt - obetalbart under vintrarna - gott om utrymme för våra husdjur, och ett relativt lugn utanför ytterdörren.

Även jag ser att det fejas, upprustas och startas nytt, om än inte i samma omfattning som tidigare år. Visst får många slå igen, men beror det på otur/bristande kundunderlag eller oförmågan/oviljan att spotta i nävarna och arbeta hårt? Som svensk väljer jag det senare, men min grek pratar fortfarande om Sverige som det förlovade landet. Jag vet att greker av hans kaliber inte kan anpassa sig till den svenska ordningen och att han inte skulle bli långvarig som "ny-svensk". Har man Kreta (Grekland) i blodet är man fast och har bara att rida ut stormen.

//Kikh

Kikh
2011-06-04, 23:02
Tror att det är lättare när man bor på turistöar Kikh att få jobb, men bor man i en storstad på fastlandet är det nog värre. Gubben min är i byggbranchen med ett litet eget företag, och när alla håller i sina små slantar spenderar de inte pengar på just såna jobb. Det viktiga nu är ju att ha sina pengar till mat på bordet.

Skönt å höra att det har gått bra för dig, även om du oxå har kämpat hårt för brödfödan. Men har inte du rätt till IKA när det gäller tandläkaren.

Tack för tummarna, kan behövas;)

Även min svärfar är egen företagare i byggbranchen och har gått mer eller mindre arbetslös sen i höstas. Det finns helt enkelt för många byggföretag att välja på i lågkonjuktur och greken håller sina vänner om ryggen.

Min sambo servitören tjänar trots allt rätt hyfsat, men han är svårartat bortskämd med dricks och lön, sedan sin tid under guldåren i Chanias hamn, och klagar dagligen. Att det var hans egen idé att lämna "guldkon" har han helt glömt av...

Klart jag har rätt till IKA, men jag vill hellre gå till en svenskskolad och svenskspråkig privat tandläkare med min avbitna tand. Och så länge den bara plågar mig mentalt hinner jag spara till utgiften. Nu är det jag som är lite bortskämd, men det är jag beredd att arbeta för.

//Kikh

Peter
2011-06-05, 13:50
Ok, tack bägge. Även om det är en tråkig läsning. Det verkar ju som att situationen verkligen är svår och ni beskriver en vardag som vi som besökare sällan ser eller hör talas om.

Peter

Nektaria
2011-06-05, 16:28
Har precis kommit hem från Kreta och vårt närapå ständiga resmål, Georgioupoli. Flera restauranger där lokalerna arrenderas har fått lov att stänga och kvar är snart bara de familjeägda. Flera affärer har fått stänga. Priserna är i stort sett detsamma som förra året.
Dock har priserna på alkohol i butik höjts kraftigt, men barerna får dras med mindre marginaler eftersom man inte vågar höja med rädsla för minskad turism.

Att själv boka rum blir mer och mer köparnas eldorado. Pratade igår med en man som betalar 14 Euro per natt för två med frukost (!) på ett enklare medelklasshotell i byn. Generellt har priserna gått ner, förutom på de hotell som charterarrangörerna anlitar. Deras avtal med hotellägarna har ibland också nått smärtgränsen. Man går över till att hyra ut privat till priser som man inte ens kan leva på!

Att man har en viss överetablering gör ju inte saken bättre. Men i krisens spår blir ju marginalerna mindre och mindre.

Lena

storkis
2011-06-05, 17:50
Vi åker till Kreta den 18 juni och vi ska bo i Agia Marina. Det blir, att vi kommer hålla oss ganska mycket där och i Platanias. Vi har även tänkt att sticka in till Chania någon dag.

Min fråga är, hur mycket påverkar den ekonomiska krisen oss turister? Är det mycket, som har fått stänga igen?

Kikh
2011-06-06, 00:29
Vi åker till Kreta den 18 juni och vi ska bo i Agia Marina. Det blir, att vi kommer hålla oss ganska mycket där och i Platanias. Vi har även tänkt att sticka in till Chania någon dag.

Min fråga är, hur mycket påverkar den ekonomiska krisen oss turister? Är det mycket, som har fått stänga igen?

Om någon stängt igen kommer inte du som turist att märka av det, utbuded är totalt. I vår butik har vi sänkt priserna i år - hellre fler kunder och jobben kvar än höga priser och arbetslöshet. Inne i Chania måste du utanför turiststråken för att se någon förändring. Runt hamnen är det mesta sig likt - på gott och ont. Håll till höger för färre inkastare och bättre mat!

//Kikh

monica
2011-06-06, 06:52
I den svenska byggbranschen finns det gott om jobb nu och kanske kan din man hitta en möjlighet där. Min son har jobbat i byggbranschen både i Sverige och Norge och nu är han delägare i ett byggföretag i Oslo. Där jobbar många olika nationaliteter och det finns stor efterfrågan på kvalificerad arbetskraft.

Det är extra svårt att behöva byta land om man inte gör det av fri vilja utan om man måste för att kunna försörja sig samtidigt är det ju viktigt att de unga får känna framtidstro och då låter det som din dotter gör ett klokt val och tar vara på sina möjligheter.

Eva

Hej Eva

Du verkar vara en väldigt ödmjuk och förstående person som vill hjälpa till på alla sätt, tackar för dina jobbförslag både till min man och mig.:)

monica
2011-06-06, 07:09
Även min svärfar är egen företagare i byggbranchen och har gått mer eller mindre arbetslös sen i höstas. Det finns helt enkelt för många byggföretag attr gjortan ha välja på i lågkonjuktur och greken håller sina vänner om ryggen.

Klart jag har rätt till IKA, men jag vill hellre gå till en svenskskolad och svenskspråkig privat tandläkare med min avbitna tand. Och så länge den bara plågar mig mentalt hinner jag spara till utgiften. Nu är det jag som är lite bortskämd, men det är jag beredd att arbeta för.

//Kikh

Hej Kikh

Förstår dig med tandläkaren, har oxå alltid gått privat, litar inte på IKAs tandläkare.

Ett tips för din svärfar är att göra en hemsida om sitt företag, de få jobb min man har fått är genom den. Han har lagt upp bilder på de jobb han har gjort.
Han har dessutom betalat en liten summa för att hans företag ska komma upp bland de första när man söker på pergola.

Nu gör min man allt möjligt inom bygg, han är väldigt händig med allt men har ju inte dokumenterad utbildning, vilket är vanligt i Grekland. Så han är orolig om han kommer till Sverige om det godkänns med att han är självlärd utan papper.

Vet ej om det är ok med Janne att lägga upp adressen till hemsidan här så svärfar kunde få en ide om hur han kan göra.

Så KalimeraJanne får jag lov att göra det?

Monica

Eva L
2011-06-06, 07:28
Hej Eva

Du verkar vara en väldigt ödmjuk och förstående person som vill hjälpa till på alla sätt, tackar för dina jobbförslag både till min man och mig.:)

Tack för de orden. Hoppas verkligen det går bra för er. Skillnaden på arbetsmarknaden i Sverige jämfört när ni bodde här förra gången är att det är fler personer som kommer från andra länder som arbetar här. Vissa branscher som byggbranchen har många fler företag med personal från andra länder.

Rotavdragen gör också att enskilda anlitar mer hantverkare för att få jobb utförda i sina hus, lägenheter och sommarstugor. Här i Umeå har det startat ett företag som heter Senioruthyrana som blivit väldigt efterfrågade för alla möjliga typer av jobb främst hos privatpersoner. Det visar ju att det finns en marknad på ett annat sätt än tidigare.

Eva

Seukel
2011-06-06, 15:17
Hej alla,

enligt vissa utländska media står Grekland på gränsen till inbördeskrig. I Aten och Thessaloniki demonstrerar tiotusentals människor varje natt. Folk verkar extremt arga och hatiska, inte minst när det gäller tyskar. Minsta gnista tycks kunna antända krutdurken. Är det verkligen så allvaligt? Är på väg till Kreta snart, men undrar om man verkligen skall fara ... suck!

eija
2011-06-06, 16:07
Att själv boka rum blir mer och mer köparnas eldorado. Pratade igår med en man som betalar 14 Euro per natt för två med frukost (!) på ett enklare medelklasshotell i byn. Generellt har priserna gått ner, förutom på de hotell som charterarrangörerna anlitar. Deras avtal med hotellägarna har ibland också nått smärtgränsen. Man går över till att hyra ut privat till priser som man inte ens kan leva på!

Att man har en viss överetablering gör ju inte saken bättre. Men i krisens spår blir ju marginalerna mindre och mindre.

Lena

Men det finns ju ingen marginal mera om rummet kostar 14 Euro. Jag har som pensionär inte mycket pengar och jag har varit hemskt lycklig om jag har hittat mig ett enkelt rum för 25-30 € per natt. Mycket mera orkar jag inte att betala om jag reser där två veckor, men 14€!! Vad borde man göra?

Nektaria
2011-06-06, 18:56
Men det finns ju ingen marginal mera om rummet kostar 14 Euro. Jag har som pensionär inte mycket pengar och jag har varit hemskt lycklig om jag har hittat mig ett enkelt rum för 25-30 € per natt. Mycket mera orkar jag inte att betala om jag reser där två veckor, men 14€!! Vad borde man göra?

Nej, marginalen är säkert mikroskopisk. Jag vet också hotell som blivit erbjudna 10 euro per natt och rum av charterföretag. Detta oavsett om charterföretaget lyckas fullbelägga rummen på detta hotell eller ej. Men för att säkra högre beläggning har man senarelagt öppnande av flera hotell till och med till slutet av maj!

Det finns ingen typ av "företagarförening" i byn där man skulle kunna diskutera hur man bäst kommer till rätta med dessa problem. Var och en löser problemen på det sätt man själv tror är bäst - inte vad som är bäst för byn och turismen!

Lena

Kalimera
2011-06-06, 19:18
[QUOTE=monica;Så KalimeraJanne får jag lov att göra det? Monica[/QUOTE]Självklart!

Kikh
2011-06-06, 23:44
Hej alla,

enligt vissa utländska media står Grekland på gränsen till inbördeskrig. I Aten och Thessaloniki demonstrerar tiotusentals människor varje natt. Folk verkar extremt arga och hatiska, inte minst när det gäller tyskar. Minsta gnista tycks kunna antända krutdurken. Är det verkligen så allvaligt? Är på väg till Kreta snart, men undrar om man verkligen skall fara ... suck!

Jag kan inte säga att vi märker av oroligheterna här annat än per TV och press. Vi lever i vår egen lilla värld och försöker ta tillvara på sommar och arbetstillfällen i den mån de går att kombinera. Huruvida det är oroligt på något håll här på ön har undgått mina skarpa öron.

//Kikh, som nu jobbar i tunnast möjliga klädsel i sommarhettan.

Eva L
2011-06-07, 07:59
Seukel var har du läst att Grekland står på gränsen till inbördeskrig? Vem skulle kriga med vem? Grekland står på gränsen till ekonomisk kollaps med allt vad det innebär men knappast inbördeskrig.

Eva

Seukel
2011-06-07, 10:29
Eva,

här är ett exempel: http://www.neurope.eu/articles/106787.php

tyvärr på engelska.

Hälsningar

Peter
2011-06-07, 17:57
En intressant och helt klart läsvärd artikel. En på det stora hela bra analys av bakgrunden och dagsläget, fast jag skulle vilja sätta frågetecken för ett par saker... Detaljer...

Men jag tror de har fel när man säger att grekland riskerar inbördeskrig. Grekerna är ju eniga i sina protester! Vilka ska de då kriga mot...? Däremot så har CIA:s analytiker tydligen sagt att man riskerar en militärkupp! Det skulle MÖJLIGEN vara något mer troligt... Men ändå inte. Jag har en känsla av att CIA har alltför lätt att måla Fan på väggen...

Jag har inte lyckats hitta något mer om det på nätet mer än påståendet. Det skrevs i en ansedd Tysk tidning i förra veckan.

Men jag kan tänka mig att de ser en situation där det blir så oroligt på gatorna i Athen och på andra ställen att man beordrar ut militären för att återställa ordningen. Vilket inte är en helt osannolik situation. Och visst. Det kan vara början på en militärkupp men måste inte vara det. Det beror ju på var lojaliteten ligger...

Dessutom har inte militären i Grekland idag den kraft och makt de hade vid den tidigare militärkuppen. Och de vet att EU aldrig hade acceperat det heller. I en sådan situation hade EU helt kallt isolerat Grekland med total ekonomisk kollaps som följd. Grekland hade kastats tillbaka till 50-talet på ett par månader och blivit fattigare än Albanien någonsin varit...

Nä. Jag tror inte på något av dessa situationer. Däremot tror jag att vi kommer att få leva med dessa protester och strejker under en väldigt lång tid framöver.

Men det hindrar väl inte oss!? :D

Peter

Seukel
2011-06-08, 17:43
Hej Peter,

håller med om att ordet inbördeskrig kan leda tankarna fel, möjligen kan det bli ett "krig" mellan demonstranter och säkerhetsstyrkor.

Visst åker man dit ändå trots strejker och protester. Men ännu är ju inte frågån löst om Grekland verkligen får sin nästa stödbetalning. Det förutsätter en massa politiskt spel från alla håll (från demonstranterna i Aten till Merkel och Sannfinnländerna).

Kommer inte dessa pengar går lander i konkurs i juli. Det betyder att greksiska banker klappar igen närmast omgående. Alla Euros tar slut och det tar tid att trycka nya drachmer. Alltså inget cash ur bankomaterna. Travellercheckes hjälper inte heller. Möjligen endast kontanter. Inte så roligt för alla turister som är i landet då.

Alla vi som har vant oss vid att resa med plastkort får tänka om.

Förr att stoppa kapitalflykt ut ur landet kommer Schengenreglerna att upphöra genast och hårdare gränskontroller m m att återinföras.

Blir på kort sikt definivt knepigare att resa runt i landet.

Seukel

Peter
2011-06-09, 18:07
Håller i princip med om allt du säger. Men du glömde en sak... OM Grekland skulle gå i konkurs, vilket jag inte tror EU tillåter, kommer det att bli väldigt oroligt i landet. Omfattande protester och civil oro... Och det är en situation som kan sluta på flera olika sätt. Inget av dem på ett bra sätt... Då kan militärkuppen komma...

Men Grekland är i princip lovade mellan 300 och 600 Miljarder till i stödlån. Det lär nog bli klart i morgon fredag. Eller under helgen. Fast Merkel har lagt fram rätt tuffa krav för att låta det gå igenom. Men det löser sig nog...

Det måste lösa sig. Sedan om en tid kommer EU, ECB m fl att tillåta Grekland att skriva ner sina lån med mellan 40 och 50 %... Det är enda sättet att rädda landet nu!

Peter

Netwolf
2011-06-09, 22:31
OM Grekland skulle gå i konkurs, vilket jag inte tror EU tillåter
Tillåter och tillåter. Rent praktiskt kan inte en stat gå i KK. Självfallet kommer dessutom EU att rädda sin medlem. Hur skulle det se ut? Ett EU-land som kånkar. Nä, precis som du säger så kommer nog Merkel att hosta upp stålar, på ett eller annat sätt.

/NW

Peter
2011-06-10, 18:12
Rent praktiskt kan inte en stat gå i KK.

Helt riktigt. Det är jag som använt ordet konkurs lite slarvigt. Det heter något annat. Stats.... någonting... som jag inte kommer på. Det är i alla fall oerhört intressant att följa.

Peter

Agda
2011-06-10, 20:04
Vad tråkigt Monica!!!
Och jag som bara för några dagar sedan fick glada besked i från Grekland och trakterna där jag bodde....det har lossnat med jobb där.Just nu har min bästa väninnas man,också i byggsvängen väldigt mycket jobb och de får återigen in pengar!De har ju fått leva av vad jorden gett dem men nu får de också sälja potatis m m för att folk fått lite pengar där.Hon var så lycklig när hon berätta detta för mig!
Vad märkligt:confused:.

Seukel
2011-06-11, 09:15
Hej Peter,

håller som vanligt med det mesta Du skriver, men statsbankrutter har hänt förr ... I Grekland faktiskt två gånger 1893 och 1933. Hur som helst så tror jag också att EU/Tyskland till slut kommer överens om ett nytt miljardstöd. Det jag är mera rädd för är att det grekiska parlamentet den 28 juni kommer att säga nej till fler besparingar. Då faller alltihopa, både regeringen i Atén och den nästa utbetalningen. Och då är statsbankrutten ett faktum ändå. EU kan då två sina händer och skylla allt på grekerna. Vad som händer sen är svårt att sia om. Vill man vara i landet som turist då? Jag vet inte.

HenricG
2011-06-11, 20:29
"Kometen!"

Lissi
2011-06-11, 22:20
Seukel, ursäkta men jag får lite Jehovas Vittne-känsla av Dina inlägg:eek:
Ursäkta men kunde bara inte låta bli..... Hoppas inga andra blir sårade....

nikki73
2011-06-11, 22:20
Usch ni skrämmer ju upp mig! Åker till Rhodos på torsdag den 16 juni och hem natten till den 30:e. När jag läser det ni skriver om här så tappar jag ALL lust för att åka iväg och då har jag varit skeptisk från början till resan men sen sett mer och mer fram mot den. Men just nu känner jag mig mest rädd! Tror ni man måste vara det? Att bli kvar på Rhodos lite längre skrämmer mig inte men om det är fullt upplopp osv som ni får det att låta som i Grekland och att det inte skulle vara roligt att vara turist osv.... ångrar jag läste här!

Lissi
2011-06-11, 22:22
tappar jag ALL lust för att åka iväg och då har jag varit skeptisk från början till resan men sen sett mer och mer fram mot den. Men just nu känner jag mig mest rädd! Tror ni man måste vara det?

Snälla rara Du! Du kommer inte att märka av något och Du behöver inte vara rädd en sekund!! NJUT!!!!!

laero
2011-06-11, 22:26
Men just nu känner jag mig mest rädd! Tror ni man måste vara det?
Läs HenricG:s inlägg, det är riktigt bra om man förstår det.
M a o , du behöver inte vara rädd för att åka till Rhodos.

Lars

nikki73
2011-06-11, 22:33
Laero!

Var hittar jag det inlägget? Ja, jag har ju egentligen svårt för att tänka mig att grekerna skulle vara arga på oss turister och att de inte skulle behandla oss väl. Jag vet inte varför jag blir rädd och lite ledsen. Känns sorgligt att åka till ett land i sönderfall! Eller är det så att man inte kommer märka något där? Samtidigt så känner jag ju att jag som turist trots allt kommer med pengar till dem!

laero
2011-06-11, 22:36
Inlägg 49, det är väldigt kort (men bra) ;)

nikki73
2011-06-11, 22:39
Lissi!

Jag hoppas verkligen att du har rätt!!! Tack för ditt lugnande svar! Egentligen har jag svårt för att se att de inte skulle tänka på turisterna i detta läget vi är ju deras viktigaste inkomstkälla! Och givetvis tänker jag på greklands befolkning och önskar att de kom ur denna krisen!

Netwolf
2011-06-11, 23:24
jag får lite Jehovas Vittne-känsla av Dina inlägg:eek:

flabb_flab:D

nikki73
2011-06-12, 00:31
laero!
:) Det var så kort så jag trodde inte det var DET du menade! Jag förstod det inte riktigt från början men nu tror jag att jag förstår! flabb_flab

Kikh
2011-06-12, 00:47
Laero!

Var hittar jag det inlägget? Ja, jag har ju egentligen svårt för att tänka mig att grekerna skulle vara arga på oss turister och att de inte skulle behandla oss väl. Jag vet inte varför jag blir rädd och lite ledsen. Känns sorgligt att åka till ett land i sönderfall! Eller är det så att man inte kommer märka något där? Samtidigt så känner jag ju att jag som turist trots allt kommer med pengar till dem!

Jag skulle vilja påstå att ALLA greker med förståndet i behåll glädjs åt de turister vi har/får i år. Utan turism stannar landet av, kassorna sinar och vi blir utan levebröd. Jag tvivlar starkt på att de som turistar i Grekland kommer att märka av några som helst oroligheter så länge de undviker osorhärdarna i Aten. "Mina" turister runt Chania är nöjda med allt utom möjligen det kalla vattnet och vindarna runt Chaniakusten. Priserna har inte gått upp på "allt", vi strejkar inte märkbart mer än förr och här på Kreta är det inga vilda kravaller som jag hört om. Vi strejkar inte mot turism/turister, utan mot nedskärningar av redan låga löner och löjligt låga/obefintliga förmåner som uppkommit för att "Prins John" (Robin Hood) stoppat pengar under kudden. Här på Kreta skulle många välkomna en blomstrande vinterturism och jag delar gladeligen med mig av hotell- och lägenhetstips för vinterboende i mån av tid.

//Kikh

Peter
2011-06-12, 02:52
Jag förstår inte hur ni andra kan vara så nonchalanta i era inlägg som ni är. Grekland står på randen till ekonomisk bankrutt. Dvs ett totalt ekonomiskt sammanbrott. Det är inte en teoretisk Kometkatastrof, om jag nu tolkade det inlägget rätt, det är en brutal ekonomisk verklighet. Nu är jag lite besviken på er. Inser ni inte hur allvarligt läget är där?

Det jag är mera rädd för är att det grekiska parlamentet den 28 juni kommer att säga nej till fler besparingar. Då faller alltihopa, både regeringen i Atén och den nästa utbetalningen.

Det finns en stor risk för ett nej. Men fallar Regeringen för det? Osäkert. Och eftersom EU verkar ha gett sig fan på att rädda Grekland så trixar man nog runt det om det värsta skulle hända... Får man hoppas. Men om regeringen faller. Och nästa utbetalning ställs in. Då går vi från allvarligt till katastrof... Då blir det total ekonomisk kollaps i Grekland.

Vill man vara i landet som turist då? Jag vet inte.

Inte i centrala Athen eller andra större städer nej. Ute på öarna tror jag inte man märker något. Samtidigt tror jag man är rätt fredad från rent fysiska problem som turist. Att man kan drabbas av strejker och sådant är en annan sak. Transporter och flyg kan bli försenade osv. Men några större problem tror jag inte att vi som turister drabbas av. Så det är "bara å åk..." :D

Peter

Peter
2011-06-12, 03:19
Jag ska tillägga en sak. Något som inte berörts tidigare. Grekerna har enl uppgift sedan ca en månad börjat ta ut sina pengar från bankerna. För de litar inte på stabiliteten just nu. Man vill ju inte riskera sina besparingar om banken skulle gå omkull. Vilket de gör per automatik om Grekland skulle hamna i statsbankrutt. Och att ha Euro i madrassen kan aldrig vara fel... Och det är inga små summor det rör sig om! Det är många Miljarder... Jag läste att de under en vecka tog ut 15 Miljarder... Om det stämmer...?

Det innebär att det finns mycket mindre kontanter i omlopp. Vilket i förlängningen påverkar hela banksystemet. Hela det finansiella systemet...

Och just detta, när folket tar ut sina pengar från banken, är början på den totala ekonomiska kollapsen...

Jag blir mer och mer pessimistisk...

Peter

monica
2011-06-12, 12:05
Även min svärfar är egen företagare i byggbranchen och har gått mer eller mindre arbetslös sen i höstas. Det finns helt enkelt för många byggföretag att välja på i lågkonjuktur och greken håller sina vänner om ryggen.

//Kikh

Med tillstånd från KalimeraJanne skriver jag nu min mans hemsida så din svärfar får en ide hur man kan göra för att få lättare jobb

www.steges.com

Monica

laero
2011-06-12, 13:28
Jag förstår inte hur ni andra kan vara så nonchalanta i era inlägg som ni är. Grekland står på randen till ekonomisk bankrutt. Dvs ett totalt ekonomiskt sammanbrott. Det är inte en teoretisk Kometkatastrof, om jag nu tolkade det inlägget rätt, det är en brutal ekonomisk verklighet. Nu är jag lite besviken på er. Inser ni inte hur allvarligt läget är där?

Jag kan garantera att jag och de flesta här är insatta i Greklands allvarliga läge. Det jag vänder mig emot är domedagsprofetior om fullständig kollaps för civilisationen i Grekland. Seukel gör en klassisk "internet-kullerbytta", han/hon hittar en artikel, skriven av en sensationslysten journalist, som beskriver ett extremt ekonomiskt/politiskt scenario. Sedan försöker man göra just den åsikten till sanning. När han/hon sedan ställer en fråga om "bankomaterna fortfarande fungerar?" (vilket alla vet att de gör) så tycker jag att det gränsar till "trolleri" i forumet.

Till saken, du skriver "Grekland står på randen till ekonomisk bankrutt. Dvs ett totalt ekonomiskt sammanbrott."

Man kunde tänka sig att det skulle vara intressant att få synpunkter från 2-3 riktiga nationalekonomer, men vad som då skulle ske är att vi får 2-3 olika åsikter om framtiden för Grekland. Nationalekonomi är ingen exakt vetenskap och ekonomerna är bra på att beskriva saker historiskt men dåliga på att förutsäga framtiden vilket senare års kriser som överaskat alla har visat.
För den som orkar läsa vidare kan jag därför lika gärna framföra vad jag tror om detta.

Begreppet konkurs, bankruptcy på engelska (försvenskat bankrutt) är ett juridiskt begrepp som reglerar hanterandet av ett företag på obestånd, framförallt hur kvarvarande tillgångar fördelas mellan fordringsägarna. Ett land kan därför inte gå i konkurs eller bli bankrutt på det sättet. Vi kommer alltså inte att få se Tyskland, Frankrike och IMF att dela upp Kykladerna, Kreta och Rhodos mellan sig:rolleyes:.

Istället används begreppet "statsbankrutt", men vi måste förstå att det beskriver något annat och är en mycket mer flytande term. Jag har läst några olika artiklar om detta och förstått att det kan handla om allt från att ett land inte klarar sina betalningar och får lindringar i räntor och amorteringstider till att man helt eller delvis skriver av skulderna.

När det gäller Grekland tror jag att marknaden redan har förutsett att Grekiska staten inte kommer att klara sin åtaganden. Därför, och på grund av euro och EU-medlemskapet, kommer Greklands så kallade statsbankrutt att ske under relativt ordnade former. Långivare (IMF mfl) bestämmer ihop med grekerna hur skulderna ska hanteras och ev. delvis skrivas av. Man ser också gemensamt till att det inte blir en kollaps i bank- och betalningssystem. Detta är vad jag tror och alltså långt ifrån de värsta domedagsprofetiorna.
Det hindrar dock inte att Grekerna kommer att få det otroligt tufft framöver. Sker det här kommer de att ångra att de inte gick med på iofs tuffa åtgärder nu, det blir vatten och bröd och nudlar och stenhårt arbete för att klara livhanken.

inkfish
2011-06-12, 13:54
. Seukel gör en klassisk "internet-kullerbytta", han/hon hittar en artikel, skriven av en sensationslysten journalist, som beskriver ett extremt ekonomiskt/politiskt scenario.

Utan att värdera inlägget som Seukel länkar till:

Den där "sensationslystna journalisten" presenteras så här av brittiska the Telegraph, där han bloggar om ekonomi:

Andrew Lilico is an Economist with Europe Economics, and a member of the Shadow Monetary Policy Committee. He was formerly the Chief Economist of Policy Exchange.

Europe economics där han jobbar är ett konsultföretag i ekonomi. De beskriver sina kunder så här:

Our clients include government departments, regulators, the European Commission and the European Parliament, companies both large and small, industry and professional representative bodies, law firms, public affairs advisors and charitable bodies.

Vad gäller oro för kommande resor så väntar jag själv tills experter på hemmaplan talar om för mig att jag inte bör planera för mycket för varken i höst eller nästa år. Jag har inte varit och är inte det minsta orolig.

Gita
2011-06-12, 14:14
Seukel, ursäkta men jag får lite Jehovas Vittne-känsla av Dina inlägg:eek:
Ursäkta men kunde bara inte låta bli..... Hoppas inga andra blir sårade....

Tänkte precis på samma sak... eller också pingstvännerna i min ungdoms Finland, det är samma tongångar!

Peter
2011-06-12, 17:37
Då får vi vara överens om att vi inte är riktigt överens i sättet att se på just detta. :D Jag ser det nog ur en mer negativ synvinkel än du? Det innebär INTE att min är riktigare eller mer realistsk på något sätt! Tvärtom hoppas jag att du har mer rätt än jag...

Det jag vänder mig emot är domedagsprofetior om fullständig kollaps för civilisationen i Grekland. /...som beskriver ett extremt ekonomiskt/politiskt scenario. Sedan försöker man göra just den åsikten till sanning.

JAG uppfattar det inte riktigt så. Men visst är det ett "värsta" scenario som beskrivs. Det håller jag med om. Men även värsta scenarion kan inträffa...

JAG tror att mycket nu hänger på att Grekland verkligen börjar uppfylla de krav som ställts. Och att alla, både politiker och befolkning, ställer upp på reformerna. Annars kan inte EU m fl fortsätta pumpa in pengar i Grekland! Och då infinner sig kollapsen som på beställning.

Då går bankerna omkull och folk förlorar sina besparingar. Och desperata människor begår desperata handlingar... Då blir det oroligt.

...att det kan handla om allt från att ett land inte klarar sina betalningar och får lindringar i räntor och amorteringstider till att man helt eller delvis skriver av skulderna.

Det har jag också skrivit tidigare och jag tror det är det är det troligaste scenariot. Det blir ju också i slutändan det bästa...

Man ser också gemensamt till att det inte blir en kollaps i bank- och betalningssystem. Detta är vad jag tror och alltså långt ifrån de värsta domedagsprofetiorna.

Det är vad jag hoppas. Men man kan inte helt bortse från risken att det går fel någonstans... Jag är väl mer pessimist där än du?

...det blir vatten och bröd och nudlar och stenhårt arbete för att klara livhanken.

Det kommer att dröja länge innan vi ser en överviktig Grek igen... För även om det är tufft nu kommer det att bli ännu värre innan det blir bättre.

Jag hoppas naturligvis också att det löser sig! Jag är inte helt hopplös. Men jag försöker i alla lägen att se hela bilden. Och i den finns idag tyvärr även ett "värsta" scenario. Och man kan inte helt bortse från det. Hur gärna man än vill.

Jag fick nyss ett meddelande från en annan god Kalimerianvän. Vederbörande får inte hem sina innestående pengar till Sverige från sin Grekiska bank. Och det Grekiska Visa-kortet är spärrat... Och ingen hjälp fås av den Grekiska banken. De har för mycket att göra sägs det.

Det behöver ju inte ha något med krisen att göra. Men fan vet...

Peter

monica
2011-06-13, 07:00
I dag skriver Svenska Dagbladet om ungdomars framtidstro i Grekland, alltså den som inte finns:mad:. Känner mer och mer att jag tog rätt beslut, mina egna 2 ungdomar delar de andra grekiska ungdomarnas framtidstro totalt.

Monica

Seukel
2011-06-13, 07:10
Frågan är väl fr a om alla turister ö h t tar sig ut ur landet vid en statsbankrutt. Flygplatspersonal (från flygledarna till de som jobbar med att ladda planen med bagage m m) är ju statsanställda. Vem tror att de jobbar vidare när staten inte längre kan betala deras löner?

kimmen
2011-06-14, 21:44
Grekland är nu det land som har sämst kreditbetyg i hela världen enligt kreditvärderingsinstitutet Standard&Poor. Läs mer här (http://www.e24.se/makro/varlden/grekiskt-betyg-samst-i-hela-varlden_2869622.e24).

/kimmen

Kikh
2011-06-14, 23:27
Nudlar är skitdyra här! Jag håller mig nog till linser, bönor och kålsoppa om mina pengar ska räcka vintern ut.

//Kikh

nikki73
2011-06-15, 00:26
Nudlar är skitdyra här! Jag håller mig nog till linser, bönor och kålsoppa om mina pengar ska räcka vintern ut.

//Kikh

Dessutom är det du väljer att äta betydligt nyttigare än nudlar!

HenricG
2011-06-15, 06:20
Och godare. Jag är inte överdrivet förtjust i vare sig bönor eller linser (förutom bondbönor, det ska jag köpa med mig ett ton hem!) men nudlar måste vara världens mest meningslösa föda.

Seukel
2011-06-15, 07:02
Krisen fördjupas. Ingen lösning i sikte i Bryssel igår, och Papandreou skall möta presidenten idag. Demonstranter skall omringa parlamentet. Dessutom omfattande generalstrejk. Vad händer härnäst??

http://www.athensnews.gr/

Kritsabo
2011-06-15, 07:15
Krisen fördjupas. Ingen lösning i sikte i Bryssel igår, och Papandreou skall möta presidenten idag. Demonstranter skall omringa parlamentet. Dessutom omfattande generalstrejk. Vad händer härnäst??

Nu har ni skrämt upp en gammal Ljurabo så mycket att jag just varit på badstranden och bokat en 6 timmars paragliding så vi når Lampedusa i gryningen. Jag vill inte uppleva ett Kreta lika tomt som Norrköping brukade vara på midsommardagarna. :D

Hellen
2011-06-15, 07:28
Vad händer härnäst??

Euroländernas finansministrar träffas på söndag i Luxemburg

Seukel
2011-06-15, 09:46
Merkel och Sarkozy träffas på fredag. Kommer inte de överens då om hur Greklands/Euro-krisen skall lösas ser det mycket mörkt ut.

eija
2011-06-15, 11:35
Och stämningen på Syntagma är ganska hotande just nu:
http://www.skai.gr/

anneli56
2011-06-15, 12:30
Ja, det är rena kaoset i centrala Aten just nu!
På flera kanaler här direktsänds det därifrån. Det kommer inte att sluta bra det här....folk bråkar inte bara med polisen utan tom med varandra..det brinner lite här och där...stora sammankomster med anarkister och andra upprörda

nikki73
2011-06-15, 12:46
Jag blir så arg när jag ser hur de där "bråkstakarna" som bara är där för att bråka beter sig. De förstör för alla andra som är där för att demonstrera! Fattar inte hur man kan få en kick av att slänga stenar i huvudet på andra människor!

Seukel
2011-06-15, 12:55
Ja, det är rena kaoset i centrala Aten just nu!
På flera kanaler här direktsänds det därifrån. Det kommer inte att sluta bra det här....folk bråkar inte bara med polisen utan tom med varandra..det brinner lite här och där...stora sammankomster med anarkister och andra upprörda

Och jag som blev hudflängd häromdagen när jag varnade för inbördeskrig.

nikki73
2011-06-15, 13:04

Hur tänker du där? Det är en demonstration som spårat ur, det har hänt i Sverige också! Inte betyder det att det är inbördeskrig nu får du väl ge dig! Ta en valium eller något och lugna ner nerverna lite!

anneli56
2011-06-15, 13:13
Hur tänker du där? Det är en demonstration som spårat ur, det har hänt i Sverige också! Inte betyder det att det är inbördeskrig nu får du väl ge dig! Ta en valium eller något och lugna ner nerverna lite!

klapp_klapflabb_flab

Gita
2011-06-15, 13:18
Seukel, folk kanske bara tröttnar på ditt sätt sia i framtiden, att måla upp hemska bilder och skrämma folk som skall åka iväg på sin semester. Du försöker tjata ihjäl folk, tvinga ditt skräck på dem. Det blir lite som Peter och vargen.

Situtationen är allvarlig, det förstår nog de flesta - men det blir inte bättre av sådana profeter som du. Du kanske har ångest över någonting i ditt liv och så överför du det till detta med Grekland? Det finns hjälp i så fall att få, tex KBT. Fundera på det!

Admirala
2011-06-15, 14:02

klapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klap

Agda
2011-06-15, 14:31

klapp_klapflabb_flab

laero
2011-06-15, 15:57
Minns ni Svenska Inbördeskriget för exakt 10 år sedan i Göteborg ? :cool:

Hellen
2011-06-15, 16:32

Precis vad jag tänkte....

Seukel
2011-06-15, 16:57
Regeringskris. Enligt der Spiegel och andra tyska medier erbjuder Papandreou sin avgång som PM:

http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,768595,00.html

Seukel
2011-06-15, 17:01
Nu även i DN:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/papandreou-jag-kan-avga

Lissi
2011-06-15, 17:19
Men snälla Seukel, VI ÄR LÄSKUNNIGA ALLIHOPA och fullt kapabla att själv söka precis samma källor som Du ger oss här....
Nu har väl i alla fall DU avbokat Din Greklandsresa förmodar jag, för att åka på semester till Grekland måste ju vara helt omöjligt för Dig i denna rådande kris...eller:eek::confused:Ang_elx

UlfWiman
2011-06-15, 17:34
Om jag nu inte har fattat helt galet så kastar den som vill
genomföra åtstramningarna in handduken och hyenorna
tar över. Förlåt, "oppositionen"....

//Uffe

Seukel
2011-06-15, 17:36
En läsvärd artikel i Wall Street Journal:

http://blogs.wsj.com/source/2011/06/15/greece-elections-or-broke/?mod=wsj_share_twitter

Sista meningen lyder:

With available cash expected to run out in early July, the Greeks may be on a one way street to bankruptcy.

anneli56
2011-06-15, 17:38
Här finns lite mer fakta om vad som sägs här just nu
http://www.tanea.gr/

Rojo72
2011-06-15, 17:47
Om jag nu inte har fattat helt galet så kastar den som vill
genomföra åtstramningarna in handduken och hyenorna
tar över. Förlåt, "oppositionen"....

//Uffe

Njaej, snarare handlar det väl om att Papandreou erbjuder en Samlingsregering för att kunna driva igenom besparingarna, samtidigt som detta garanterar att det politiska ansvaret delas av samtliga politiska parter.

UlfWiman
2011-06-15, 18:43
@Rojo72
Min känsla i maggropen är snarare en politisk huggsexa och
när det kommer till finalen så skyller alla ifrån sig.

//Uffe

HenricG
2011-06-15, 18:50
Vad var det då i Göteborg för exakt tio år sen, Armageddon?

Mikaela
2011-06-15, 19:05
Vad var det då i Göteborg för exakt tio år sen, Armageddon?

http://www.gp.se/gptv?path=gptv.abcdn.net/TV-ARKIV/Varlden/Sverige&playfile=18870_Kravallerna_som_skakade_Goteborg_135034.pls&autostart=1

Eller var din fråga kanske retorisk...

Edit: För trött för att läsa in nyanser, därför kanske svaret/länken blev lite goddag yxskaft...:cool:

Är man bekymrad kan UDs sida kanske vara till hjälp.
http://www.swedenabroad.com/Page____37008.aspx

kimmen
2011-06-15, 19:19
Detta (http://www.kalimera.nu/forums/showpost.php?p=243040&postcount=39) inlägg i en annan tråd belyser saken på ett bra (och samtidigt tråkigt) sätt.

/kimmen

Masse
2011-06-15, 19:31
Frågan är väl fr a om alla turister ö h t tar sig ut ur landet vid en statsbankrutt. Flygplatspersonal (från flygledarna till de som jobbar med att ladda planen med bagage m m) är ju statsanställda. Vem tror att de jobbar vidare när staten inte längre kan betala deras löner?

Merkel och Sarkozy träffas på fredag. Kommer inte de överens då om hur Greklands/Euro-krisen skall lösas ser det mycket mörkt ut.

Hej och Hå .. Täng så illa och åt skogen det kan gå!!!!

Stå på dig Seukel, det är ju säkert så som du säger att allt som kan gå fel också kommer att göra det. Eländes elände!!! Tror du verkligen att det kommer att räcka med inbördeskrig i Grekland. Finns det inte risk för att det kommer att sprida sig till hela Europa, eller kanske t o m ett nytt världskrig. Och du .... förutom att det kan blir världskrig .... tror du att man kan få ut pengar i bankomaten i Grekland om en månad? Nej ta nu ditt ansvar, om du mot förmodan har bokat en resa till Grekland så avboka den. Lås in dig i ditt kök och gå inte utanför huset! Det är säkert tryggast så.

OK, jag var tvungen att skriva av mig irritationen över alla domedagsprofeter. Grekland står inför en mycket svår situation. Jag är övertygad att man klarar sig betydligt bättre utan all svartmålning som en del tycks älska att ägna sig åt. Det är svårt nog ändå. Jag tillhör dem som har en Greklandsresa inbokad om några månader. Och om inte hela Europas finans-system har gått åt skogen och inte luften är fylld av askmoln och inte ett nytt världskrig har utbrutit, ja då ligger det i farans riktning att jag gör resan.

Till alla er positiva och glada Kalimerianer, helt eller delvis bosatta i Grekland eller kortfristiga besökare, som ser läget som det är, tillräckligt allvarligt förutan att släppa lös all negativ fantasi, till er vill jag säga:

Ni har min fulla beundran och respekt. Det kommer att bli en tuff resa, men Grekland kommer säkert att klara det. Ge inte upp! Vi ses i Grekland!

:) Mats

Hasse
2011-06-15, 19:42
Är man bekymrad kan UDs sida kanske vara till hjälp.
http://www.swedenabroad.com/Page____37008.aspx

HAR inte varit bekymrad tidigare. ÄR inte bekymrad nu. TÄNKER INTE bli bekymrad för Greklandsresa inom kort. Finner INGEN SOM HELST anledning att bli bekymrad. Jag kan gärna titta in på ovanstående länk då och då, UD:s råd är DET ENDA som jag avser att titta på, lyssna på och lära av OM det MOT FÖRMODAN skulle kunna komma in ett miljondels uns av bekymmer hos mig.

Om den icke läskunnige inte förstår texten i länken ovan, LÄS DEN IGEN eller ta hjälp av en läskunnig ty den texten jag nyss läste och stängde, den ändrar INGENTING av det jag redan innan trodde. Samtliga researrangörer i Sverige och även flygbolag kommer att ställa sin tilllit till UD.

Någon som blev skrämd av UD:s råd och börjar tveka inför sin resa?

Hasse :cool:

nikki73
2011-06-15, 20:34

Precis! klapp_klap

Hellen
2011-06-15, 20:40
...... Det blir lite som Peter och vargen.

Det måste vara en Kalimerahistoria ;):D

Pojken och vargen Ang_elx:D

Gita
2011-06-15, 20:51

Ojdå... det kanske var något freudianskt i det? :D

F'låt, Peter! Du ropar väl inte efter vargen och hemskheter! Seukel och vargen borde det väl heta i så fall?

litentuva
2011-06-15, 21:04

hahaha, vi är fler som tänker lite lika ;):D

ps. (off topic) fast den heter väl faktiskt Peter och vargen, på riktigt; http://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_och_vargen men det var lite skoj:)

Hellen
2011-06-15, 21:10
hahaha, vi är fler som tänker lite lika ;):D

ps. (off topic) fast den heter väl faktiskt Peter och vargen, på riktigt; http://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_och_vargen men det var lite skoj:)

Gör den?? Jag tyckte inte det kändes bekant, googlade lite och hittade "Pojken och vargen".

Ber om ursäkt Gita (och Peter) :D
// Helén bye_bye

Netwolf
2011-06-15, 21:44
Gör den?? Jag tyckte inte det kändes bekant, googlade lite och hittade "Pojken och vargen".

Ber om ursäkt Gita (och Peter) :D
// Helén bye_bye

Haha, den var kul! Påminner mig om när dotra var liten. Hon fick lyssna på "Petter och hans fyra getter", men vid tillfället höll jag på med en biografi om Hitler. Uppenbarligen pratade jag om boken rätt vidlyftilgt, ty en kväll sa dotra "Pappa, kan du inte läsa den där Hitler och hans fyra getter"! :D

/Wolfen

Millie
2011-06-15, 21:54
Hade jag bara haft "tidig" semester så hade då inte jag tvekat att ta en resa nu ner till Grekland! Spelar ingen roll hur mycket en "viss" person försöker skrämmas:D! Det är sååååå många billiga resor nu och jag skulle inte oroa mig ett dugg! Kan inte någon få stopp på den här skrämselpropagandan från ..... ja vad hette han nu igen;):rolleyes:Ang_elx?!

/Kerstinbye_bye

storkis
2011-06-15, 22:20
Jag och min man sticker till Kreta på lördag. Vi ser verkligen fram emot denna resa. Det är väl mest i Aten som strejker, demostrationer och dylikt pågår. Vad jag har förstått, så är det lugnt på öarnaAng_elx än så länge, så jag tror inte, att vi turister kommer att märka av det så mycket.

Irene

nikki73
2011-06-15, 23:28
Vi åker till Rhodos imorgon och ska jag vara ärlig har alla diskussioner tagit bort en del av förväntningarna inför resan. Jag är inte rädd för att det ska hända oss något då hade jag inte åkt iväg utan jag känner mig alldeles trygg i att åka dit. Men det känns lite sorgligt liksom att åka till ett land där kanske medborgarna just nu inte mår så bra utan oroar sig för sin och sina barns framtid (mer än någonsin)? Nåja jag pratade med en tjej på hotellet och hon verkade i alla fall glad och trevlig och förhoppningsvis ser inte alla nattsvart på framtiden utan kan se ett ljus i tunneln även om det ligger låååångt fram!

Kikh
2011-06-16, 00:09
Jag bodde i Göteborg under de påtalade oroligheterna och oroade mig dagligen för mig och mina barns säkerhet. Nu bor jag i en liten by utanför Chania, jobbar hårt och länge i Platanias och varken hör eller ser oroligheter annat än på TV - och då från Aten eller som idag från Heraklion. Idag tillfångatog fredliga demonstranter i Heraklion en hjälmbepansrad stenkastare och avtog honom hans ID - av ID-kortet framkom att han tillhör grekiska motsvarigheten till SÄPO... Vem, eller vilka, försöker nu framkalla oroligheter i regeringens namn?! Jag är fortfarande inte orolig vare sig för mitt liv eller för min framtid här. Jag oroade mig inte heller för tidigare förbipasserande kometer under mina år i Sverige - eller profetior av Nostradamus. Jag drar mina strån till stacken, betalar min hyra i tid och mina skatter då det krävs av mig, ler mot mina rara turister och uppskattar att de fortsätter ge mig jobb i butiken. Solens närvaro eller frånvaro oroar mig mer. Inne i Chania förekommer stillsamma demonstrationer vid Agora/Saluhallen/Closed Market och än så länge har inga skinheads stört friden. Jag fortsätter alltså njuta av mitt liv här i Chania och kommer så göra vad som än händer. Har man tagit Fan i båten får man ro honom i land, och jag är trots allt hellre fattig här än i Sverige.

//Kikh, som fortfarande har pengar innestående på sitt bankkonto

Peter
2011-06-16, 02:25
Njaej, snarare handlar det väl om att Papandreou erbjuder en Samlingsregering för att kunna driva igenom besparingarna, samtidigt som detta garanterar att det politiska ansvaret delas av samtliga politiska parter.

Det har varit en intressant utveckling idag. Min gissning är att Papandreou inser att han riskerar att förlora omröstningen, bl a eftersom flera MP från PASOK redan deklarerat att de kommer att rösta emot. Därför försöker han få ihop en Samlingsregering i stället. Men det finns inget som säger att han lyckas driva igenom åtstramninspaketet ändå!

Men säg att han lyckas. Vad händer då på Athens gator...? Det vi sett idag var då bara en försmak. Man protesterar mot de åtstramningar som finns idag. Och nu ska de bli ännu tuffare. Och nästan osäljbara statsföretag för 50 Miljarder ska säljas mot folkets vilja...

Och lyckas han inte? Då lär inte Grekland få några mer pengar från EU och bankerna. Och då följer troligtvis en statsbankrutt. Och vad som händer då kan man bara gissa. Det kan gå lugnt tillväga, men det kan också bli problematiskt.

Och Ny Demokrati kräver nyval! Vill de verkligen ta över detta? Dessutom finns det inte tid för ett nyval. Jag uppfattar det mest som ett spel för galleriet. Men de vinner direkt om de lyckas driva igen det. Och då lär det inte bli något åtstramningspaket... Vilket leder till statsbankrutt...

Så just nu är det att välja mellan Pest eller Kolera...

Men det finns en möjlig tredje väg som bl a Olli Rehn nämnt. Och det är att EU och bankerna förlänger lånetiden. Det skulle minska trycket något på Greklands amorteringar på lånen och därmed förbättra ekonomin. Och då skulle ev Grekland kunna få lite lägre räntor också, vilket ytterligare skulle förbättra situationen. Men det låter som att både EU och bankerna är ovilliga att diskutera den lösningen. I alla fall ännu så länge...

Vi har en spännande tid framför oss. Men när jag såg bilderna från Athen i kväll tycker jag inte det börjat speciellt bra...

Men det man läser och ser om demonstrationer som urartar osv händer ju alltid i Athen och Thessaloniki och berör aldrig öarna. Så ur den synvinkeln finns det ju ingen anledning att avstå från att resa. Fast man nog bör undvika de centrala delarna dessa båda städer...

På öarna blir det ju besvärligt först om bankerna slår igen och statsanställda slutar gå till jobbet vid en ev statsbankrutt...

Ett annat problem är att en statsbankrutt troligtvis påverkar färjetrafiken. Eftersom rederierna har stora statliga subventioner, som de troligtvis inte får ut då, kan de tvingas att reducera antalet avgångar eller höja biljettpriserna kraftigt eller i värsta fall ställa in helt en tid.

Så ur alla synvinklar är nog en statsbankrutt det sämsta alternativet av de som finns.

Peter

HenricG
2011-06-16, 06:45
Någon vänlig själ kan ju få förklara hur det kommer sig att euron kan stiga 40 öre på ett par veckor mitt i kaoset. Är det bara för jag ska åka på söndag eller?

karinafp
2011-06-16, 06:55
Någon vänlig själ kan ju få förklara hur det kommer sig att euron kan stiga 40 öre på ett par veckor mitt i kaoset. Är det bara för jag ska åka på söndag eller?

Japp, det är helt och hållet ditt fel. ;):p

Karin
som åker på torsdag..._B-anana

Rojo72
2011-06-16, 07:07

DET funderar jag också på. Blir till att växla in i eftermiddag!

Seukel
2011-06-16, 07:13
Detta (http://www.kalimera.nu/forums/showpost.php?p=243040&postcount=39) inlägg i en annan tråd belyser saken på ett bra (och samtidigt tråkigt) sätt.

/kimmen

Detta inlägg visar att Grekland på sikt behöver mer än nya miljardlån utan inget mindre än en mental revolution för att komma till rätta med de grundläggande problem som har försatt landet i denna kris:

1. en i det närmaste institutionaliserad korruption (fakellakia)
2. likaså institutionaliserad nepotism (svågerpolitik på alla plan)
3. vänstervridna och fanatiska fackföreningar som är emot alla förändringar
4. en uppsvullen offentlig sektor som folk inte litar på (finns en halv miljon statsanställda som borde avskedas)
5. skatteflykt som folknöje
6. stor brist på socialt kapital, grekerna bryr sig mest om vad som gynner den egna lilla gruppen (familjen, byn, yrkeskåren ...) och inte vad som gynnar det allmänna

Det här är problem som genomsyrar samhället från topp till botten och är alltså inte bara ett problem hos den politiska eliten (som "vanligt folk" ofta vill göra gällande)

Till detta kommer att kollektivt martyrkomplex (med djupa historiska rötter) som ser Grekland hela tiden som offer för stormaktsspelet (förr i tiden England och Frankrike, idag antingen USA eller Tyskland eller IMF eller EU). Härvidlag påminner Grekland mycket om Serbien.

Många trodde att Papandreou var rätt person att ta sig an denna nödvändiga kulturrevolution, och jag tror att han hade ärliga avsikter.

Så: även om man som genom ett trollspö skulle kunna nollställa alla landets skulder idag är risken överhängande att man på ett eller två års sikt skulle vara tillbaks i samma knipa om inte grekerna tillsammans mäktar med att ändra sig själva i grunden.

Men: jag undrar om landet då fortfarande skulle vara så attraktivt som turistland. Vi uppskattar väl ofta den lite slarviga och anarkistiska manyana-attityden och det charmiga kaos i landet (så länge vi slipper bo där). Ett Grekland bemannat av ordentliga svenskar skulle kanske vara rätt så tråkig.

Slutsats: Nordeuropéerna borde kanske vara beredda att underhålla ett slarvigt Grekland för att där kunna koppla av på sina semestrar.

Kritsabo
2011-06-16, 07:39
Det är som vanligt. Låt politiker sätta upp regler och samtidigt tolka dem så blir det en soppa lika välsmakande som den kretensiska påskvarianten.

Detta kaos kanske tvingar fram en mer bildad syn på hur EU skall fungera. Hoppas att det finns någon grekisk auktoritet som kan förklara att det finns bara sämre alternativ än det som tyskarna under sitt historiska arv tvingats föreslå som räddningspaket.

http://www.dn.se/resor/allt-fler-turister-valjer-grekland
Die dumme Schweden

Charleston
2011-06-16, 09:42
LITE intressant tycker jag det är att en av avregleringarnas och privatiseringarnas största vapendragare (jag syftar då på IMF) inte alls kan tänka sej att privata banker och långivare ska behöva ta ansvar för att man ger dåliga (dvs osäkra) lån. DÅ ska minsann det offentliga gå in och stå för fiolerna och göra bankerna skadelösa (dvs ska inte behöva ta några kreditförluster).

Seukel
2011-06-16, 10:06
Staten tyckas tappa greppet om utvecklingen i landet (enligt BBC):

http://www.bbc.co.uk/news/world-13783420

Seukel
2011-06-16, 10:11
... och t o m grekiska nationalbanken säljer nu grekiska statsobligationer (p g a rädslan för statsbankrutt:

http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/0,1518,768647,00.html

Jag minns att en grekisk vän för fler år sedan sa att "Grekland är ett skämt". Man börjar förstå, men nu fastnar skrattet i halsen.

malou
2011-06-16, 10:58
En heftig debatt, dette! Noen ganger forstår jeg svensk for dårlig til å forstå hva som egentlig sies. Ironi for eksempel, eller skjulte meninger. :confused: Dessuten, økonomi på samfunnsnivå og det som nå skjer og k a n s k j e kan hende, er heller ikke lett med mine dårlige bakgrunns-kunnskaper. Men at det er en alvorlig situasjon både for Hellas og andre land, er sikkert. En artikkel i en norsk nettavis i dag, gir konkrete eksempler http://e24.no/makro-og-politikk/naa-starter-hellas-skjebneuke/20068974

Artikkelen er sikkert ikke å forstå som 'bibelen', ga likevel (meg) noe mer innblikk i en del av det som foregår. Her og i Hellas bye_bye

Seukel
2011-06-16, 12:22
Pratade nyss med Agean Airlines om deras flyg ut ur landet i juli, och det kan faktiskt inte säga vad som händer om landet går i putten. De rekommenderar att man kollar med de igen innan man åker till Grekland (typ nästa vecka). De vet alltså inte om flygplatserna fungerar.

Jag antar att Natoländer som Norge kan ta hem sina medborgare från t ex Souda på Kreta, men fan vet hur Sverige gör. Om dessutom färjetrafiken ställs in som tidigare antyddes, då är man fast, och ingen vet hur länge.

malou
2011-06-16, 12:36
Jag antar att Natoländer som Norge kan ta hem sina medborgare från t ex Souda på Kreta,...

:confused: :confused: Dette høres merkverdig ut.

JohnS
2011-06-16, 12:43
[quote=Seukel;243219]
Jag antar att Natoländer som Norge kan ta hem sina medborgare från t ex Souda på Kreta, men fan vet hur Sverige gör. quote]

Vi har jo noen F16 der nede, men jeg tror de har begrenset plass til passasjerer med feriebagasje ;-)

Kritsabo
2011-06-16, 12:44
..då är man fast, och ingen vet hur länge
:eek:

Jag förlitar mig på svenska UD att de inte låter oss svälta ihjäl i Grekland. Såvida grekerna inte föklarar EU krig så kanske man kan evakueras med svenskt flyg :confused:.

ELLER ÄR DOMEDAGEN NÄRA :eek:.

KANSKE GÅRDAGENS MÅNFÖRMÖRKELSE VAR ETT JÄRTECKEN snyft_drop (jag får kolla i kaffesumpen). :D

Millie
2011-06-16, 12:45
:D:D:D

Seukel
2011-06-16, 12:47
Svenska UD vet inget heller. Har kollat med ambassaden.

Alla avvaktar vad sker just nu. Åker man snart åker man på vinst och förlust. Hur tänkte Du att UD skall samla ihop folk från alla möjliga öar om inte färjorna är i trafik heller?

Hellen
2011-06-16, 12:47
Jag antar att Natoländer som Norge kan ta hem sina medborgare från t ex Souda på Kreta, men fan vet hur Sverige gör. Om dessutom färjetrafiken ställs in som tidigare antyddes, då är man fast, och ingen vet hur länge.

Så länge inte UD avråder från resa så kommer säkerligen alla hem som de skall

Hellen
2011-06-16, 12:53

Alla avvaktar vad sker just nu. Åker man snart åker man på vinst och förlust. Hur tänkte Du att UD skall samla ihop folk från alla möjliga öar om inte färjorna är i trafik heller?

Vi får väl skicka ner båtar _B-anana

inkfish
2011-06-16, 12:55
Nyfiken bara - har du ställt in din och familjens planerade resa till Kreta?

Millie
2011-06-16, 12:57
Eller också får man ta med sig en egen uppblåsbar!flabb_flabflabb_flabflabb_flab

/Kerstin

Seukel
2011-06-16, 12:58
Ställt in? Går inte ... Inte ombokningsbar. Får väl kasta pengar i sjön.

inkfish
2011-06-16, 13:03
Går inte? Det är väl bara att inte åka?

Jag måste säga att din trovärdighet minskar i takt med Greklands soliditet om du åker ner. Det låter väldigt oansvarigt att åka med familj och barnbarn till den situation du målar upp här. Vad är några tusen i förlorade pengar mot det?

Kritsabo
2011-06-16, 13:04

Allvarligt talat tycker jag du borde ta det lite lugnare. Din upphetsning kanske får folk som redan är i Grekland eller har betalat dyrt för kommande resa att må dåligt.

Naturligtvis bör man bevaka läget och om man är tveksam fråga sin researrangör om man kan omboka eller få pengarna tillbaka, men hysteri har väl aldrig hjälpt någon?

Själv skall jag med mina nyuttagna pengar gå och ta en öl med mina kretesiska kompisar.

malou
2011-06-16, 13:27
Vi har jo noen F16 der nede, men jeg tror de har begrenset plass til passasjerer med feriebagasje ;-)

Begrenset plass til bagasjen? :D Dårlig service, må jeg si.

Seukel
2011-06-16, 13:44
Allvarligt talat tycker jag du borde ta det lite lugnare. Din upphetsning kanske får folk som redan är i Grekland eller har betalat dyrt för kommande resa att må dåligt.

Skulle jag? Skyll på de som bär ansvaret för denna soppa. Du kan ju börja med Papandreou, Samaras, Tsipras, Papariga, Merkel, Trichet, Schäuble ... och sedan fortsätta med DMK och ... för att inte glömma de s k indignados, ADEDY, PAME, GSEE och de 4500 grekiska familjer som under åratal har tagit emot pensioner för sina avlidna släktingar

Lissi
2011-06-16, 14:02
Om dessutom färjetrafiken ställs in som tidigare antyddes, då är man fast, och ingen vet hur länge.

..det har alltid varit mitt drömscenario, att bli fast i Grekland:D:D;)

Lissi

Lissi
2011-06-16, 14:04
Ställt in? Går inte ... Inte ombokningsbar. Får väl kasta pengar i sjön.

Ja men DET är väl ett billigt pris för att slippa undan allt elände som väntar om Du åker till Grekland???

Hellen
2011-06-16, 14:05
..det har alltid varit mitt drömscenario, att bli fast i Grekland:D:D;)

Mitt problem är hur jag skall komma dit... :D

UlfWiman
2011-06-16, 14:11
Nu tycker jag debatten spårat ur lite.

Grekland försvinner väl f.n inte från kartan?

Det finns alltid aktörer som kan hjälpa till!

Domedagsprofeten skulle ha varit med under 70 och början 80 då Pasok kom till makten. Då var det ingen dans på rosor och utstakade vägar.......

Jag var med och dessvärre insyltad i soppan tack vare Dino.

Men det gick den gången, så varför ska det inte fixa sig en gång till?

Däremot vill jag inte vara i Grekssons kläder när det bränner till...

... och det kommer att bränna till ordentligt.

Sluta upp med dina DOMEDAGSPROFETIOR, de hjälper ingen och minst dig själv om du nu är så orolig. Har du sådana känslor så kan du lämna detta forum åt sitt öde och följa din utstakade väg.............

Jorden går ändå under 2012............

Här inne bryr vi oss om vårt älskade land och har viss förståelse för dess felaktigheter. Försök att se positivt på det hela...

Det som visades igår var upplopp från Syntagma och jag har liknande klipp från Kanada.... Alltså är Kan... i farozonen för inbördeskrig tack vare en hockeymatch??????? om man följer ditt resonemang.

Låt oss ha is i magen och rida ut den här stormen!
Jag känner redan av det hela ekonomiskt. men vad gör det om hundra år?

Den som lever får se.........

//Uffe (Sorry Janne, kan inte hålla käft)

Ps:Lissi... Att fastna i Grekland är inget problem. Gör som jag och missa flyget hem...... med flera år....

Millie
2011-06-16, 14:15
Bra skrivet Uffe,håller helt med digklapp_klapklapp_klapklapp_klap_B-anana_B-anana_B-anana!
/Kerstinbye_bye

Agda
2011-06-16, 14:18
Skulle jag? Skyll på de som bär ansvaret för denna soppa. Du kan ju börja med Papandreou,

Hela soppan började väl iallafall långt innan Papandreou.....han är väl den som fått börja försöka städa upp efter tillagningen av soppanAng_elx

Lamaya
2011-06-16, 14:19
Skyll på de som bär ansvaret för denna soppa. Du kan ju börja med Papandreou, Samaras, Tsipras, Papariga, Merkel, Trichet, Schäuble ... och sedan fortsätta med DMK och ... för att inte glömma de s k indignados, ADEDY, PAME, GSEE och de 4500 grekiska familjer som under åratal har tagit emot pensioner för sina avlidna släktingar

Och... :confused::confused::confused:
På vilket sätt skulle det kunna hjälpa upp situationen, den är ju redan som den är?
Vad vill Du egentligen med Dina domedagsinlägg?
Vad menar Du att man borde göra nu?

Du unviker att svara på vad Du tänker göra åt saken!
Jag hittar inget konstruktivt i Dina inlägg, utan bara ett godtyckligt spridande av oro.

Du får naturligtvis ha dina "spöken" och tro vad Du vill, men jag kan inte förstå Din avsikt :confused: med vad Du förmedlar.
Gå Du vidare och ta eget ansvar och konsekvänser av Dina rädslor.

Jag är övertygad om att de flesta som skriver här på forumet följer med i vad som händer i Grekland och kan dra egna slutsatser av det.

//Lena

Gita
2011-06-16, 15:56
Hur tänkte Du att UD skall samla ihop folk från alla möjliga öar om inte färjorna är i trafik heller?

På en badmadrass? :D

Du stannar väl i alla fall hemma, Seukel? Och barrikaderar dig inne i din jordkällare?

HenricG
2011-06-16, 17:32
Alltså, under Libanonkriget lyckades man ju forsla folk från Libanon till Cypern, och därifrån hem. Så även om det skulle utbryta något slags kaos på öarna (varför det nu skulle göra det?) så kommer EU se till att medborgarna kommer till respektive hemland. Jag är mer oroad över vad grekerna har framför sig under lång tid, än vad som eventuellt kanske i värsta fall om allt jävlas kan tänkas råka hända mig. Jeez, chansen är väl större att jag sugs ut i en underström än blir lynchad på Agia Marinas gator, men det är ingen som avråder mig från att åka till Kreta för det. Det är dags att kamma sig.

Rojo72
2011-06-16, 17:41
Alltså, under Libanonkriget lyckades man ju forsla folk från Libanon till Cypern, och därifrån hem. Så även om det skulle utbryta något slags kaos på öarna (varför det nu skulle göra det?) så kommer EU se till att medborgarna kommer till respektive hemland. Jag är mer oroad över vad grekerna har framför sig under lång tid, än vad som eventuellt kanske i värsta fall om allt jävlas kan tänkas råka hända mig. Jeez, chansen är väl större att jag sugs ut i en underström än blir lynchad på Agia Marinas gator, men det är ingen som avråder mig från att åka till Kreta för det. Det är dags att kamma sig.

Fast i och för sig ska alla komma ihåg att det inte är Statens ansvar att se till att dess medborgare kommer hem från en semesterresa. Det ansvaret ligger på arrangören av resan och på dig som resenär i form av att ha ett tillräckligt bra reseskydd. Jämför t.ex med händelserna vid tsunamin eller vid askmolnet förra gången.

RUJO
2011-06-16, 19:22
Sluta att svara Seukel, han vill bara få möjlighet att sprida sin ........
Negligera, så rinner hans inlägg ut i sanden.....................................

Hellen
2011-06-16, 19:37
Sluta att svara Seukel, han vill bara få möjlighet att sprida sin ........
Negligera, så rinner hans inlägg ut i sanden.....................................

Så farligt är det väl inte, låt h*n skriva av sig... flabb_flab

Lissi
2011-06-16, 19:55
Jag tycker det är riktigt spännande att läsa vad som kommer varje gång h*n gör ett inlägg. det måste vara ett heltidsjobb att hitta alla artiklar:D:D

Jag ser fram emot ett resebrev från resan så småningom;)

Lissi

Hasse
2011-06-16, 20:05

Lissi

Ha ha ha klapp_klap det var precis det jag hade tänkta skriva och föreslå när jag drog igång laptopen nu flabb_flab

Hasse :cool:

Lamaya
2011-06-16, 20:58
[quote=Lissi;

Lissi[/quote]

Jaa Lissi, det gör jag också!

Jag kommer att spendera mina semestepengar i den Grekiska övärldenflabb_flab (åker på lördagmorgon och räknar med att vara där i en månad)_B-anana

Detta har varit bokat sedan länge och jag hoppas att mina semesterpengar liksom många andras, hjälper greklands ekonomi något:)

Jag kommer också att vara i Grekland (Chania stad) i december och det ser jag fram emot.

//Lena

Seukel
2011-06-17, 08:48
Det är svårt att förstå var ni ta denna optimism ifrån. Men OK ... låt oss säga att IMF/EU får ihop ett nytt stödpaket och att pengar kan i princip rulla igen. Sannolikheten för det finns, men det räcker ju inte.

Grekerna måste göra sitt. Och där kan man välja mellan pest och kolera. Antingen får Papandreou igenom sitt stödpaket, eller inte.

I det första fallet lär inte protesterna upphöra utan tillta i styrka med risk för militärstyre, statskupper osv. Att detta skall kunna hållas helt utanför "övärlden" kan väl ingen människa tro på allvar.

I det andra fallet blir landet bankrutt om någon eller några veckor. Att detta skall kunna hållas helt utanför "övärlden" kan väl ingen människa tro på allvar.

Läs gärna detta, ut dagens Athens News:

http://www.athensnews.gr/portal/8/43342

anneli56
2011-06-17, 10:27
En ny regering är utsedd nu i alla fall. Finansministern är bytt. Den nya heter Evangelos Venizelos.
Nu återstår att se vad som händer..ska bli en intressant eftermiddag här!

http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=1&artid=4635926

henile
2011-06-17, 11:02
[quote=Seukel;243352]Det är svårt att förstå var ni ta denna optimism ifrån.
Jag tar min optimism ur det faktum att jag idag går på 7,5 veckors välförtjänt semster och imorrn bitti reser till Aten för vidare ljuvligheter.flabb_flabbye_bye

Lissi
2011-06-17, 11:21
Det är svårt att förstå var ni ta denna optimism ifrån.
Vi är väl inte särskilt optimistiska någon av oss här vad gäller grekernas situation, men vi tar själva våra beslut och är fullt kapabla läsa allt som finns på precis samma länkar som Du gör om vi vill. UD har full koll på läget vad gäller säkerhet, förmodligen mer seriöst än alla källor Du hänvisar till och vi åker till Grekland om VI känner att det är ok. Vi vill varken bli kallade ansvarslösa eller okunniga eller för optiimistiska för det!
Hade jag kunnat hade jag åkt redan idag!:D
Demonstrationer med stenkastning var jag med om redan 2008 och där fanns redan då "turnerande" maskerade människor som åker runt på alla demonstrationer de kan för att kasta sten och ha kul! MEN SJÄLVKLART SKA MAN HÅLLA SIG DÄRIFRÅN FÖR ATT VARA SÄKER.

Lissi

Lamaya
2011-06-17, 11:28
I det andra fallet blir landet bankrutt om någon eller några veckor. Att detta skall kunna hållas helt utanför "övärlden" kan väl ingen människa tro på allvar.

Jag vet inte om någon tror det, det är ingen som skrivit det iallafall.

Att ta ut något ont i förväg brukar bara kosta energi och sällan leda till något gott. Jag vet att situationen i grekland är ekonomiskt och politiskt instabil.
Hur tänker Du göra? Ställa in Din planerade resa???

Jag har sparat länge till min resa och ser fram emot den. Jag tar och njuter av min resa en dag i sänder.:D

//Lena

lemon
2011-06-17, 13:29
Statskupp och militärstyre är inte ett realistiskt hot mot Grekland, som är ett EU- och Natoland med hyggligt fungerande demokratiska institutioner.

Annars finns det många orosmoln, men statskupp är inte ett av dessa.

F.ö. är det pajaseri av Ny Demokrati att gasta om nyval. Oerhört ansvarslös och illa tajmad plakatpolitik.

Funderar på möjligheten/risken, ja snarare det förra, att Grekland lämnar EMU och Euron. Man kommer dock inte undan risken för enorma kreditförluster. Som tidigare påpekats kommer Euron att stärkas och en återinförd drachma ha skräpstatus, vilket iofs speglar det ekonomiska tillståndet alltför väl, med bl.a konsekvensen att alla de som har lån i euro kommer att finna dessa omöjliga att betala tillbaka. Inhemska tillgångar i euro lär däremot bli guld värda.

Det är svårt att se att en inhemsk devalvering på något sätt inom rimlig tid ska kunna komma att spegla de reala tillgångarna i Grekland. Samtidigt måste ekonomin börja växa och skatteintäkterna öka. Någon som löser denna ekvation?

Hoppas dock att det går väl och att alla ni som är på plats eller på väg ner får härliga resor. Efter att i många år ha rest till Grekland står vi i år över, vilket är ett beslut som togs för länge sedan och som inte bottnar i den ekonomiska och politiska situationen. Det blir troligen NY till hösten istället.

/Magnus

Peter
2011-06-17, 18:32
Läs gärna detta, ut dagens Athens News:

http://www.athensnews.gr/portal/8/43342

Ja, gör gärna det! Den artikeln sammanfattar rätt bra Greklands situation just nu. Och vissa av oss har faktiskt berört det mesta av det. Artikeln är rätt lång och på Engelska men väl värd att läsa!

F.ö. är det pajaseri av Ny Demokrati att gasta om nyval. Oerhört ansvarslös och illa tajmad plakatpolitik.

Jag skrev om det i ett tidigare inlägg. MEN! Nu ska det vara en förtoendeomröstning på Söndag som Papandreou MÅSTE vinna! Annars BLIR det nyval...

Inhemska tillgångar i euro lär däremot bli guld värda.

Hur kan du ha inhemska tillgångar i EURO om Grekland konverterar till Nya Drachmer? Banktillgångar konverteras till den nya valutan osv. Bara de kontanter du har "i madrassen" påverkas inte. Det är ju därför Grekerna har börjat plocka ut sina pengar från bankerna...

Jag ska erkänna att jag har en nästan lika pessimistisk syn på Greklands situation och framtid som Seukel. Även om jag inte uttrycker mig lika drastiskt och domedagsmässigt. Speciellt som de politiska problemen som nu dykt upp orsakar ytterligare oro.

Jag försöker vara realist och se alla pusselbitar i alla situationer, och jag kan inte se hur Grekland ska reda ut detta nu. (Om de inte får förlängda lånetider.)

Många säger att EU kommer att hjälpa till att fixa det. Javisst, så långt det går. Men EU kan bara hjälpa till så långt... Det ligger nu ett stort ansvar på Grekland och Grekerna att ställa upp och hjälpa till. Och de verkar inte vara speciellt villiga att göra det! De pekar just nu finger åt alla andra håll...

Därför tror jag inte att detta kommer att sluta lyckligt...

Och jag brukar ha en otrevlig förmåga att ofta ha rätt... Enligt omgivningen. Fast jag hoppas och önskar att jag har fel denna gång.

Peter

eija
2011-06-17, 19:05
Jag läste just om hela kedjan och det finns verkligen en stor skillnad mellan kvinnliga och manliga inlägg :D, så grovt sagt. Diskussionen började fridfullt och sakligt, men nu förstår jag nog inte alls dessa ”diskussioner”. Varför blir vi SÅ hemskt irriterade om nån ger aktuella länkar till olika artiklar eller nyheter i tidningar. Åtminstone jag läser dem gärna då jag inte orkar att söka efter dem själv. Även om han/hon kanske är lite för upphetsad beträffande situationen i Grekland, vad är vi egentligen rädda för? Fruktar vi, att vi trivs på något sätt sämre i vårt drömland, om vi hör att landet har visat som en opålitlig kompis, när vi hör några tråkiga fakta.

Jag har varit grekofil kanske längre än de flesta här (över trettio år) och är mycket intresserad av det grekiska samhället och historia och vill lära mig att känna landet djupare, i synnerhet då jag har länge drömt om att stanna där längre tider om året. Landet har många tråkiga nackdelar, men jag har älskat det, älskar nu, om än med berättigad ångest och är säker på att jag ska älska också i framtiden, hurdan som helst den ska nu bli. Men jag vill inte vandra där nuförtiden med rosiga glasögon på huvudet såsom för trettio år sen!

Vi får faktiskt resa till Grekland på gott humör och samvete och njuta av allt härligt där _B-anana men kanske ska vi lyssna lite noggrannare på grekiska människor och deras åsikter i denna situation och försöka dra slutsatser själva och fundera om ALLA deras åsikter och beskyllningar är berättigade. Jag medger ärligt att jag inte förstår dessa ekonomiska funderingar, som också experterna har olika åsikt om.
Jag själv ska vänta ända till hösten, men bara av personliga skäl, inte på grund av situationen där.

Peter
2011-06-17, 20:00
Mycket bra skrivet Eija. Tack.

Vi har en "domedagsprofet" i tråden. Visst. Och? Han ger uttryck för sina tolkningar och farhågor av det han läser. Han visar dessutom var han får sin information från. Och får skit för det dessutom...

Om ni läser hans inlägg ordentligt verkar han inte vara någon nybörjare på Grekland. Jag tror han har varit där en del. Annars har han lagt en hel del tid på Nätet för att hitta information för att ge ett trovärdigt intryck. Det förändrar ändå inte hans rätt att tolka artiklarna han hänvisar till.

Jag tycker Seukel har blivit påhoppad på ett väldigt fult och felaktigt sätt. Ska inte han få skriva om hur han ser på saken, som alla andra får, bara för att han ser ett "värsta" scenario? Måste alla vara så förb.... optimistiska när Grekland stirrar ner i den ekonomiska avgrunden...? Är det realistiskt? Jag är absolut inte optimist! Tvärtom! JAG tror det går åt H....e! Ska jag få skit för det? Skamvrån nästa?

Eller är ni rädda att det han skriver kan äga en viss riktighet? Att Paradiset riskerar att rämna! Det har delvis varit ren mobbning mot honom och jag tycker det är starkt av honom att fortsätta skriva! Alla har väl rätt att göra sin röst hörd på Kalimera? Även om åsikten är obekväm!

Jag tycker ni ska lägga av! Trivs ni inte med hans inlägg, låt bli att läsa eller besvara dem då. Men det är väl han som lagt ut flest länkar till artiklar som ger information om läget i Grekland. Många som varit riktigt bra dessutom. Och om ni inte är överens med honom om hans tolkning, argumentera mot DEN då istället för att bara kritisera hur han ser på saken.

Nu får väl jag ta skit för detta... Och det brukar ju sluta bra... :D Så ta det lugnt! Janne har inte så mycket tid med Kalimera just nu.

Peter

Riitta
2011-06-17, 20:20
Jag tycker också att Seukel har fått många otrevliga svar, fast han har inte varit otrevlig eller elak mot någon:o
Han har ju rätt och skriva sin uppfattning!

Vi gamla Greklandsälskare slutar ju inte åka dit i första taget och för andra räcker det ju bara öppna TV:n och lyssna på radion för att se och höra hur läget är, så tror inte att Seukel har skrämt så många:rolleyes:

Riittabye_bye

JohnS
2011-06-17, 20:40
Jeg ble minnet om den gamle dame som ble intervjuet av lokalavisen på sin 100-årsdag. Hun konkluderte med at "Jeg har hatt et langt liv med mange, mange bekymringer..... men de fleste ble det ingenting av".

Jeg ser heller ikke så lyst på grekernes evne og vilje til å gjøre de omfattende endringer som må til, som like mye er en psykologisk omstilling som en økonomisk og praktisk. Men jeg vil ikke la dette gå ut over mine planer om å reise dit, jeg er overbevist om at det ordner seg alltid så jeg kommer hjem, samme hva som skjer. Så la oss ikke ta alle problemene inn over oss, men nyte det som kan nytes, og hvis problemene dukker opp når vi er der, da er det tiden til å finne en løsning på dem. Og løsningen finnes, det er jeg ikke det minste bekymret for.

Don't worry, be happy, som det heter i et helt annet land.

Melinda
2011-06-17, 20:41
Och jag har i år tidig semester och bara njuter av att kunna välja och vraka bland det stora utbudet av billiga resor till paradiset Kreta! Jag gläds av att kunna åka en extraresa tsm med mina härliga ungdomar! Och jag törstar efter sol o värme, mythos och cheezballs :)

Nu orkar jag inte ens läsa mer i denna tråd. Som tur är finns det andra.....

Melinda

Kalimera
2011-06-17, 22:04
Så ta det lugnt! Janne har inte så mycket tid med Kalimera just nu.Tid! Du har ingen aning om hur mitt liv är. Däremot vet jag att dessa ord var de sista du skrev på Kalimera.

Den här tråden är låst, starta gärna en ny tråd i om den ekonomiska krisen i Grekland.