handdator

Visa fullständig version : Mediciner

Jupiter
2011-05-24, 08:24
Hej!
Jag läste nånstans att om man äter medicin så ska man ha receptet från läkaren med sig. Detta tydligen med tanke på tullen. Hur gör ni? Jag äter inget narkotikaklassat, räcker det inte då med att lägga pillren i en dosett?

karinafp
2011-05-24, 08:33
Jag har alltid en liten kylväska full med olika slags mediciner med mig, och det har aldrig varit någon som har varit intresserad. EN gång har jag visat upp intyget om att jag behöver insulin. Recept från läkare får man ju inte ens ut nuförtiden. Det borde väl räcka med att det står ditt namn på medicinförpackningarna.

Monica C
2011-05-25, 00:09
Jupiter, jag tror att det du menar är en förtecknig på receptförskrivna läkemedel och det kan man nog få via apoteket.Kolla där.
Monica:)

lenamarie1
2011-05-25, 08:06
Hej!
När man reser inom EU och har receptbelaggda läkemedel skall man ha med sig asken med etiketten på den gäller som bevis för att det är ett ordinerat läkemedel. Jag delar upp i min dosett och så har jag askarna med mig. Har man ett läkemedel som är narkotikaklassat skall man ha ett intyg från sin läkare och ett från Apoteket. /Lena

Jupiter
2011-05-25, 08:45
Tack för synpunkter. Jag packar ner hela burkarna för säkerhets skull, där mitt namn och läkarsignatur står. Enbart tabletterna i en liten ask hade tagit mindre plats, men kanske dumt att göra så.

Masse
2011-05-25, 22:23
Jag har en annan synpunkt som jag tycker är väl så viktig när det gäller mediciner. De mediciner som är viktiga för mig (dvs som jag inte mår bra av att vara utan under resan) ser jag till att ta med dubbel uppsättning av. Den ena laddningen får resa i det incheckade bagaget och den andra i mitt handbagage. På så sätt slipper jag bekymmer med det om något bagage kommer på drift. Dessutom har jag ju därigenom ett bra reservlager om askmoln eller annat skulle försena hemresan.

:) Mats

karinafp
2011-05-26, 06:51
Den ena laddningen får resa i det incheckade bagaget och den andra i mitt handbagage.

O, jag vågar aldrig checka in mina mediciner. Har dem alltid i handbagaget, i en liten kylväska för insulinet. Vet inte hur insulinet skulle överleva i planets bagageutrymme.

Karin

Jupiter
2011-05-26, 07:53
Dubbel uppsättning var ju smart, det hade jag inte tänkt på. Tack för tipset!