handdator

Visa fullständig version : Restaurang och bussar i ´byn Ligia?


Lottam
2011-05-22, 16:46
Vi har bokat en mkt billig resa till "pittoreska" byn Ligia med 2 barn &vuxna den 11juni. Verkar lite ödsligt där enligt resebyråns beskrivning. Kan man ta någon båt eller buss därifrån eller måste man till Nidri? Om någon har ett restaurangtips, tar vi tacksamt emot det. Om det nu finns någon.

Lotta

mikaelp
2011-05-23, 09:28
Själv har jag inga specifika tips om just Ligia/Lygia, men Stränderna finns på västra sidan. Det finns massor med tips, högt och lågt, i detta forum. Som t.ex. http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=227
I Ta sig från nidri runt ön (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=26980) finns det både både restaurang (Nidri) tips och varning:(. Därtill har du ju också Kalimeras E-guide. Hyr en bil och far runt ön :) //M

Halloj
2011-05-24, 11:55
Alltså. Pittoresk by känns som en ganska krystad resebyråbeskrivning. Längs kusten vid Nidri ligger en längre sträcka med hotell, restauranger etc. Ligia är en del av denna sträcka. Exakt var den börjar och slutar är inte helt tydligt. Och att kalla det by, vet jag inte om jag håller med om. Inte pittoresk heller.

Däremot finns det en mycket pittoresk liten by på västra sidan av Lefkas. Agios Nikitas heter den. En smal by gata kantad av restauranger och små butiker, som löper ner till en väldigt fin liten sandstrand. Mycket folk dock.

Hyr bil för att kunna ta er runt och framförallt komma till de finare stränderna på andra sidan ön.

Stomatol
2011-05-25, 15:24
Alltså. Pittoresk by känns som en ganska krystad resebyråbeskrivning. Längs kusten vid Nidri ligger en längre sträcka med hotell, restauranger etc. Ligia är en del av denna sträcka. Exakt var den börjar och slutar är inte helt tydligt. Och att kalla det by, vet jag inte om jag håller med om. Inte pittoresk heller.

Däremot finns det en mycket pittoresk liten by på västra sidan av Lefkas. Agios Nikitas heter den. En smal by gata kantad av restauranger och små butiker, som löper ner till en väldigt fin liten sandstrand. Mycket folk dock.

Hyr bil för att kunna ta er runt och framförallt komma till de finare stränderna på andra sidan ön.

Vill bara säga att ovanstående beskrivning är alldeles utomordentlig. Lefkas utan bil är lite meningslöst. Lefkas med bil är däremot helt underbart. Om ni bor i Ligia eller Nidri spelar ingen större roll om man inte specifikt vill ha "pulsen" i Nidri. Fördelen med Ligia är att det är närmare Lefkas stad, med sitt trevliga torg och restaurangutbud.