handdator

Visa fullständig version : Molyvos och hotel Delfinia, råd och tips?


LJN
2011-05-22, 16:06
Ska besöka Lesvos/Molyvos och hotel Delfinia. Och kanske någon här har lite semestertips på tex: Hur är maten på hotel Delfinia, någon bra supermarket nära hotellet, var kan man hyra en mountainbike, några favorit taverner för lunch resp. kvällsmiddag.

Sist, går lokalbussen förbi hotellet till Molyvos och tillbaka eller är det taxi som gäller förutom promenad. (frugan har begränsad rörelsekapacatitet)

Tack på förhand för Era tips och råd!

/Lennart

exxy19
2011-05-22, 19:18
Hej, har varit där 2 ggr (-06 o -08).

Maten på hotellet äter man nere vid poolområdet och är helt ok men inte underbar eller hur man ska säga, vi åt både bättre och sämre på andra ställen.

Det ligger en supermarket lite mindre än halvvägs ner mot Molivos , fanns bara den i närheten men jag tyckte att den var ganska bra så...

Mountainbike, precis när man kommer in i Molivos och vägen delar på sig (inte stora korset utan där vägen går rakt fram eller snett uppåt) ligger ett ställe som hyr ut moppar och cyklar.

Tavernor, dom bättre (dyrare) ligger nere i hamnen, vi har bara ätit på en av dom den var nedlagd när vi kom dit andra gången (synd då maten var riktigt bra).
En annan fin restaurang var den på hotell "The Olive Press", lite dyrare men riktigt bra.
Frukosten på hotellet tyckte jag var jättebra, med underbar feta, oliver och frukt från egen trädgård.
Det ligger ett par tavernor på branten upp mot borgen (följ den sneda vägen upp).
De syns tydligt nedifrån då de har balkonger som hänger över branten.
Vi åt ett par gånger på den "gula" tavernan och älskade deras friterade zucchiniblommor.

Ni måste gå nere i hotellets park/trädgård om ni kan, när vi var där i aug. 08 så kunde vi plocka fikon, vindruvor och persika från träden.

Inne i Molivos är det ganska branta gator och en hel del trappor, om ni skulle uppleva det som är ett problem så är Petra mycket plattare.

Bussen mellan Petra och Molivos går precis utanför hotellet, det tar ca 20 min att gå men blir väldigt mörkt. Ficklampa eller reflex kan rekommenderas.

LJN
2011-05-23, 05:48
exxy19: Stort tack för information och råd!

/Lennart