Visa fullständig version : Beställa båtbiljetter i förväg?
Hej! Vi anländer (förhoppningsvis) Atens flygplats 20 juni kl 13:30 och räknar med att ge oss av mot Donoussa-Amorgos med rederiet Blue Star från Pireus kl 17:30. Hur är det med båtbiljetterna, bör man boka dem i förväg?
Det är lugnt. Pingsten ligger ju en vecka tidigare, och ni reser på en måndag. Då kunna ni i lugn och ro inhandla era färjebiljetter endera på Travel Agency vid flygplatsen direkt efter ankomst, alternativt köpa desamma i Pireus hamn.
Buss X-96 tar er direkt från flygplatsen till Pireus hamn. Pris 5€ pp. Restid 1 tim 30 min. Biljetter inhandlas i kuren vid hållplatsen just utanför ankomsthallen. Glöm bara ej att stämpla biljetterna när ni kommit ombord på bussen.
Ha en fin tur
Arne
Tack för det snabba svaret!
Vill man vara ekonomisk kan det vara bra att veta att det är dyrare att köpa båtbiljetterna på flygplatsen än i Piraeus!
Våga
Charleston
2011-05-24, 11:13
Beror nog på det. Förra året var det i alla fall samma pris vare sej man köpte på flygplatsen eller i Piraeus (morgonbåt normalfärja till Sifnos).
Jag ser Arnes svar när det gäller juni. Vi anländer c:a 10.45 och skall också ta 17.30-färjan. Men vi anländer 24/7 och då skall det ju vara högsäsong.
Hur hade ni gjort?
Mvh Stifler
Om det är väldigt viktigt att ni kommer med just den färjan skulle jag boka i förväg, men då med risk att förlora pengarna om flyget blir försenat. Att åka 24/7 till Donoussa förutsätter att man har bokat rum i förväg då rummen är få och stamgästerna i högsäsong är många. Det är också viktigt att känna till att det under sommaren är gott om campande och festande ungdomar på stränderna och att det tyvärr förekommer en hel del droger. Vi har vid flera tillfällen hittat använda sprutor/kanyler i sanden på olika stränder och på havsbotten.
Lycka till med resan!
Våga
Tack Våga för svaret.
Jag tror att jag följer din rekommendation och bokar innan. Vi skall dock inte till Donoussa utan Amorgos (samt Koufinissi, Naxos och Antiparos:)). Hoppas att slippa sprutor där.
Är det någon som vet vilket sätt är smidigast att förboka (Blue Star)? (Jag tänker på ringa/maila/bokning via hemsida etc, hämtning av biljetter och vidare)
Stifler
Är det någon som vet om man borde förboka båtbiljetter från Pireus till Naxos med Blue Star om man ska åka den 4 juni som är en lördag, på morgonen? Kan det vara fullt då eftersom det är helg? Eller räcker det som Arne sa här på sitt inlägg att köpa biljetter på Atens flygplats när man anländer kvällen innan? Tacksam för svar.
4 juni tror jag är pingsthelgen, då är det galet många greker som åker båt! Boka absolut i förväg!!!
Våga
Hoppsan, jag tog fel på helg... 4 juni lär väl vara Kristi Himm även i Grekland, och jag har ingen aning om hur ledigheterna ser ut då. Pingst är det helgen efter...
Våga
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.