Visa fullständig version : Fyllda squash?
För ett par år sedan åt jag något fantastiskt gott.. små squash fyllda med gissningsvis; ostsås, dill lite lammfärs!?:confused:
Är det någon som vet vad detta var, namn på rätten eller kanske till och med recept? Kan inte förstå varför jag inte frågade eller lade på minnet vad de hette på menyn..
/Heléne
Jag tror du menar Paputsakia....recepet hittar du här på forumet under om Grekland/ maträtter.
paputsakia,παπουτσακια( vet inte om det är rättstavat) betyder små skor på grekiska..Och är jättegott..:)
bopia
Monica P
2011-05-17, 06:46
Men papoutsakia brukar ha äggplanta som bas. Varför inte kalla det för fyllda squash? Kolokithákia gemistá, alltså. Kolokítha är pumpa, kolokithákia är squash.
Men papoutsakia brukar ha äggplanta som bas. Varför inte kalla det för fyllda squash? Kolokithákia gemistá, alltså. Kolokítha är pumpa, kolokithákia är squash.
Papoutsakia har väl äggplanta som bas.. har jag lärt mig här. Och är jättegott.
Henile: Sen finns då fylld zuccini eller squash om man hellre vill säga så... och fylld paprika. Alla med färsfyllning och nån variant av ostsås. Ibland med tomatsås i formen runt om grönsakerna för att det inte ska bli för torrt.
Det finns mängder av olika recept på det om man söker lite.
Du kan fylla din zucchini med det du gillar. Jag har gjort otaliga varianter av fyllningar en del helt vegetariska andra med exempelvi köttfärs. Vanliga kryddor i grekisk mat är basilika, oregano och mynta men de använder också många andra kryddor. Att fylla zuccinin med en blandning av köttfärs, keso, örtkryddor, lök och riven getost är underbart gott. Det går också bra att koka zuccinin med potatis, pressad citron och örter.
Eva
Min favorit er denne:
http://www.arla.dk/opskrifter/fyldte-squash/
håber den kan være til inspiration, selvom den er på dansk.
Tack alla för alla tips och svar, men nu ska ni höra något märkligt.
Dagen efter kom jag till min arbetsplats (förskola) i köket stod en av våra föräldrar (från Adzerbadjan) och lagade något hon kallade dólmas. Liknade kåldolmar men fyllningen var närapå identisk med det jag efterfrågat här!
Ibland ska man ha tur i livet!_B-anana
Det var bl.a. nötfärs, paprika röd o grön, dill, grötris. Ska skriva ner receptet denna gång!
Jag trodde äggplanta var ett annat ord för squash...
Eller vänta nu, äggplanta är samma som aubergine, och squash är samma (http://www.guldkit.se/) som zuccini...alltid förvirrande.
Hursomhelst, fylld aubergine ska det ju vara! Men kom ihåg att för att få bort den bittra smaken bör auberginen först dränkas i salt i ca fyrtio min.
Äggplanta är aubergine.
Eva
anneli56
2011-07-29, 14:31
Jag åt precis alldeles underbart goda lammfärs och ris fyllda kolokithákia i citronsås:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.